Katedra (2002)

Katedra (2002)

pressbook

Krótka historia "KATEDRY"

<b>KRÓTKA HISTORIA "KATEDRY"</b>

- Premiera nagradzanego na całym świecie, krótkometrażowego filmu "Katedra"
- Platige Image i Intel wspierają młodych twórców animacji komputerowych

Warszawa - 16 października 2002 r. - W warszawskim kinie Cinema City w Galerii Mokotów odbyła się - zorganizowana przez firmę Platige Image - premiera filmu Tomka Bagińskiego pt. "Katedra". Film zdobył główną nagrodę w kategorii "Best Animated Short" podczas największych światowych targów grafiki komputerowej i efektów specjalnych - Siggraph, odbywających się w tym roku w San Antonio w Stanach Zjednoczonych oraz inne nagrody, m. in. Animago Award, artFutura 2002 i BAF!. Platige Image jest producentem filmu, Tomek Bagiński pracownikiem firmy.

"Filozofią firmy, oprócz działalności czysto komercyjnej, jest pomoc i wsparcie dla twórców pragnących realizować swoje indywidualne projekty" - powiedział Jarosław Sawko, prezes Platige Image. "Firma wspiera te projekty i nie jesteśmy w tym osamotnieni dzięki firmie Intel, która pomaga nam w zakresie technologii komputerowej".

"Przy okazji sukcesu filmu "Katedra" warto podkreślić, że jeszcze w latach 90-tych nawet najbardziej utalentowany twórca napotkałby barierę finansową związaną z kosztami sprzętu. Dzisiaj - dzięki ogromnemu rozwojowi technologii - systemy komputerowe umożliwiające tworzenie i obróbkę grafiki trójwymiarowej oraz filmów stają się powszechnie dostępne." - powiedział zaproszony na premierę Piotr Pągowski, szef polskiego oddziału Intela. "W konsekwencji o sukcesach decyduje przede wszystkim talent i determinacja twórcy. Tego właśnie gratuluję Tomkowi Bagińskiemu i życzę mu kolejnych, jeszcze bardziej spektakularnych realizacji."

<b>Od początku...</b>
W styczniu 1999 roku, dwudziestotrzyletni wówczas Tomek Bagiński postanawia podjąć próbę stworzenia krótkiego filmu animowanego. Zwraca się do Jacka Dukaja z prośbą o napisanie scenariusza. Po pół roku wspólnego szukania właściwego pomysłu, dochodzą do porozumienia,
że będzie to film na podstawie opowiadania "Katedra".
Podczas letnich miesięcy powstają pierwsze storyboardy na podstawie gotowego już scenariusza. Zaplanowana na 10 miesięcy praca rusza w październiku.
Początkowo praca nad Katedrą przerywana jest komercyjnymi zleceniami, w których Tomek współtworzy efekty specjalne w reklamach i filmach. Przychodzi jednak czas, kiedy okazuje się, że praca nad filmem łącznie z przerwami trwa już 19 miesięcy. Pomocna okazuje się rodzima firma Platige Image, która zostaje producentem filmu. Niejeden zapalony grafik traci cierpliwość dużo wcześniej, dlatego Tomek Bagiński mówi, że najtrudniej jest doprowadzić projekt do końca. Ważna jest organizacja pracy, dlatego film podzielił na 5 sekwencji, które zawierały w sumie 110 ujęć.

Do najtrudniejszych zadań podczas pracy nad filmem twórca zalicza animowanie postaci. Pierwsze ruchy bohatera "Katedry" powstawały bardzo powoli i mozolnie. Z czasem jednak rezultaty były coraz bardziej zadowalające aż osiągnęły właściwą formę.
Film wygrywa festiwal Siggraph w kategorii "Najlepszy krótkometrażowy film animowany". Kolejna wygrana to pierwsze miejsce w europejskim konkursie Animago.

"Nie jestem typem showmana. Swoje wizje realizuję siedząc spokojnie przy komputerze. Atmosfera będąca wynikiem sukcesu mojego filmu trochę mnie przerasta i zaskakuje. Rozpoczynając ten projekt musiałem mieć przecież nadzieję, że będzie doceniony i że uda się pokazać ten film szerokiej publiczności. Cóż innego pchałoby mnie do jego ukończenia?" - mówi Tomek Bagiński.

<b>Artysta i jego narzędzia</b>
Tomek Bagiński podczas pracy nad filmem posługiwał się niemal wyłącznie komputerem. To właśnie maszyny - sprzęt i oprogramowanie umożliwiły urzeczywistnienie jego talentu i przeniesienie niesamowitych obrazów z wyobraźni na ekran.
Na film składa się łącznie 9800 klatek. Każda z nich powstawała w wyniku obliczeń wykonywanych przez komputery. Każda klatka posiada od kilku do kilkudziesięciu warstw, w tym do kilkunastu warstw renderowanych. To porcja danych od 2 do 80 megabajtów, razem ponad ćwierć terabajta danych. Dzięki uprzejmości firmy Platige Image, twórca mógł korzystać z komputerów wykorzystywanych do prac komercyjnych. W obliczeniach brały udział wyłącznie komputery wyposażone w procesory Intel Pentium a dzięki optymalizacji pracy łączny czas renderingu wyniósł około 4500 godzin.

<b>Największa w Polsce farma serwerów do renderingu</b>
Platige Image i Intel wspólnie budują największy w Polsce system komputerowy oparty na 20 najnowocześniejszych procesorach Intel Xeon przeznaczony do obróbki cyfrowych efektów specjalnych i filmów. Intel uczestniczy w tym projekcie od etapu doboru komponentów po pomoc w finansowaniu. Dzięki temu powstaje super-wydajna maszyna obliczeniowa, która pozwoli zarówno na podniesienie produktywności firmy, jak i przyspieszenie realizacji złożonych projektów graficznych.

<b>W pracy nad filmem brali udział:</b>
Tomek Bagiński - reżyseria i wykonanie
Jacek Dukaj - scenariusz
Jarek Sawko i Piotr Sikora - produkcja
Adam Rosiak - muzyka
Kuba Pietrzak - realizacja i nagranie muzyki
Bartek Woźniak - reżyseria dźwięku
Jan Woźniak - imitator dźwięku
Jola Rzebuska, Maria Kucharska, Marcin Jaskowski, Piotr Widlarz - głosy

<b>Film wyświetlany jest wyłącznie w kinach Cinema City w całej Polsce</b>.

<b>Informacje o Platige Image</b>
Platige Image - jest firmą post-produkcyjną zajmującą się tworzeniem animacji 3D, grafiki oraz efektów specjalnych na potrzeby filmów, reklam czy teledysków. Założona na początku 1998 roku przez Jarka Sawko i Piotra Sikorę zadebiutowała nagrodzonym teledyskiem do piosenki "Niekochani" Justyny Steczkowskiej. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt reklam telewizyjnych, czołówek programów, oraz teledysków. Firma została nagrodzona w 1999 za oprawę pierwszego programu telewizji polskiej. Platige Image pracowało też nad częścią efektów specjalnych w filmie "Quo Vadis". Obecnie coraz częściej angażuje się w pracę na potrzeby kina.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem: <a href="http://www.platige.com" class="text">www.platige.com</a>

<b>Jacek Dukaj</b>
Jacek Dukaj (ur. 1974) - jeden z najciekawszych twórców fantastyki młodego pokolenia. Jego opowiadania i powieści drukowane były w najważniejszych polskich czasopismach SF. Laureat nagrody Sfinksa za najlepsze opowiadanie (1998 i 2000) oraz za najlepszą polską i zagraniczną powieść (2001), nagrody Srebrnego Globu (1998), nagrody Fantoma (2000), a także nagrody im. Janusza A. Zajdla (2000 i 2002). Autor książek "Xavras Wyżryn" (1997), "W kraju niewiernych" (2000) i "Czarne oceany" (2001), "Extensa" (2002). Publicysta "Nowej Fantastyki".

multimedia
pozostałe
o