Mi w trakcie oglądania przychodziły do głowy Tańcząca w ciemnościach i Rok diabła... Ze względu na poziom zła w pierwszym przypadku i ukazanie charakteru diabła w drugim. Swoją drogą, postacie diabelskie niesamowicie kreowane na psychopatów :D
Ach, i jeszcze w kwestii "zła które dzieje się gdy chcemy czynić dobro", to Viktor Hugo i Nędznicy, również musical. Ale to zupełnie inny klimat, tylko może filozofia podobna...
Najbliżej mu chyba do Służącego Losey`a http://www.filmweb.pl/film/S%C5%82u%C5%BC%C4%85cy-1963-32557 Może się mylę, ale van Warmerdam robi kilka czytelnych aluzji do tego filmu ( motyw przygotowywania trujących mikstur przez Borgmana, "przyjęcie" urządzone po śmierci męża Mariny i sceny tańca, które pojawiają się w podobnym kontekście w "Służącym", wprowadzenie "kuchennymi drzwiami" swoich pomocników w celu uwiedzenia jednego z bohaterów, poza tym krytyka burżuazji, główny bohater , który potrafi w doskonały sposób manipulować ludźmi, dzięki czemu następuje odwrócenie sytuacji wyjściowej, a ten kto służył na początku zaczyna sprawować "rząd dusz" i totalną kontrolę nad swoimi chlebodawcami uzależniając ich od siebie...
Ciekawe, że w innym filmie "Ober" (Kelner) van Warmerdam również nawiązuje do jednej ze scen z tego filmu (dziwaczna odmiana zabawy w chowanego,w której jeden z bohaterów ukrywa się pod prysznicem).
Może jedna ważna różnica : w filmie Losey`a nie znajdziemy tego charakterystycznego dla van Warmerdama absurdalnego poczucia humoru, co pozwoliłoby na całą historię popatrzeć z przymrużeniem oka i odjęłoby jej trochę ciężaru.... jeśli jednak to Cię nie zraża - warto sięgnąć po ten film.
tutaj http://www.youtube.com/watch?v=gsHdNYxNFAM zajawki filmu : ) Również dołączam się do prośby : Jeśli znacie coś w podobnym klimacie - wypisujcie co wam przychodzi do głowy.
Mam wrażenie że Borgman jest jedyny w swoim rodzaju i do zadnego już powstałego filmu nie da się go porównać. Mogę powiedzieć tylko tyle że widziałam większość innych filmów Alexa van Warmedama, i Borgamn wydaje się być kwintensencja tego co dotad stworzył. W poszukiwaniu podobengo klimatu, odsyłam do np. Ludzie z Północy, Sukienka, albo Ostatnie dni Emmy Blank.
jeśli się zgodzisz, bowiem może nie tych podobieństw szukasz, które są dla mnie dosyć klarowne w tym:
http://www.filmweb.pl/film/Go%C5%9Bcie-1972-5910
Bardzo dziękuje za polecenie filmów goście i perfect host jak tylko obejrzę to się chętnie podzielę odczuciami.
Polecam także inne filmy, które różnią się tematyką, lecz sprawiają, że człowiek musi wcisnąć pauzę w swoim życiu aby chwilę poukładać myśli ;P :
Upstream Color
Triangle (2009)
The Fountain (2006)
Vanilla Sky (2001)
Pi (1998)
Devil (2010)
The Number 23 (2007)
El Método (2005)
Primer (2004)
Magnolia (1999)
''Enemy'' to naprawdę kawałek dobrego kina.
Nie dosyć, że oryginalnie przedstawiony temat, to jeszcze sama wizja reżyserska jest klasą samą w sobie.
Jednak ktoś kto gustuje tylko i wyłącznie z klimatach czystej rozrywki, powinien sobie szczerze darować takie filmy.
hey - pozdrawiam
Fugl 666 pytał/a o coś w podobnych klimatach, coś nietuzinkowego, więc podbiłem pod Twój wpis odnośnie filmu ''Enemy'', bo polecałeś go jak mam rozumieć.