Gerri i Tom są szczęśliwym małżeństwem. Ona jest psychologiem, on ? geologiem. Wiosną spędzają czas na swojej działce. Tam odwiedza ich Mary, samotna koleżanka z pracy Gerri. Upija się i zaczyna opłakiwać swoje nieszczęśliwe miłosne życie. Trzydziestoletni syn Gerri i Tomiego - Joe, mimo że wszyscy jego przyjaciele zakładają rodziny, wciąż nie znalazł swojej drugiej połowy. Latem do Londynu przyjeżdża Ken, by spędzić weekend z Gerri i Tomem. Ken jest przyjacielem Toma z czasów ich wspólnego dzieciństwa w rodzinnym Derby, dziś pracuje w urzędzie pracy w Hull. Znów - jak zawsze, gdy się upija ? użala się nad swym tragicznym, samotnym życiem. Następnego dnia, podczas gdy Gerri celebruje słoneczny dzień, Tom, Ken, Joe oraz ich sąsiad grają w golfa. Potem urządzają grilla. Dołącza do nich Mary. Jest bardzo chłodna wobec kochającego się w niej Kena, zalotna zaś wobec Joego, młodszego o pokolenie. Jesienią Gerri i Toma spotyka miła niespodzianka. Poznają Katie, nową partnerkę Joego. Katie zajmuje się terapią zajęciową. Gerri i Tom z miejsca obdarzają ją wielką sympatią. Mary zaproszona na wspólne, przyjacielskie spotkanie, pała zazdrością wobec bliskiej przyjaciółki Joego. I choć wszyscy współczują Mary jej problemów, jej zachowanie wobec Katie pozostawia niesmak. Zimą Gerri, Tom i Joe jadą do Derby na pogrzeb żony starszego brata Toma, Ronniego. Przyjeżdża również syn Ronniego, Carl ? wyobcowany i pełen agresji. Po pogrzebie wdaje się w kłótnię z ojcem, ale też z Tomem i Joem; przez niego żałobnicy szybko wyjeżdżają. Gerri i Tom zabierają Ronniego do Londynu. W czasie, gdy znów są na działce, w ich domu niespodziewanie pojawia się Mary. Jest roztrzęsiona. Zastaje tam tylko zdezorientowanego Ronniego. Po powrocie do domu Gerri i Tom nie są zadowoleni z tej wizyty, zwłaszcza, że lada chwila na rodzinny obiad przyjechać ma Joe i Katie. Gerri, mimo niechęci, grzecznościowo proponuje Mary przyłączenie się do wspólnego obiadu. Przy stole Gerri i Tom wspominają młodzieńcze wyprawy dookoła świata, Katie i Joe rozmawiają o czekającej ich wycieczce do Paryża, Ronnie w ciszy delektuje się piwem i obiadem. Mary zmaga się z przygnębiającą pustką jej przemijającego życia.
O OBSADZIE
JIM BROADBENT (Tom) Jim Broadbent to jedna z najbardziej rozpoznawalnych twarzy wśród brytyjskich aktorów i zarazem stały współpracownik M. Leigh. Film KOLEJNY ROK to już ich siódma wspólna produkcja, wcześniej były sztuki Goose-pimples i Ecstasy, filmy Życie jest słodkie, Topsy-Turvy i Vera Drake oraz krótkometrażowy A Sense of History, do którego Jim napisał scenariusz. Zdobywca Oscara dla Najlepszego Aktora Drugoplanowego w Iris Jim Broadbent zagrał w filmach: Sposób na gangstera, Przeklęta liga, Harry Potter i Książę Półkrwi, Młoda Wiktoria, Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki, Moulin Rouge, Ryszard III i Strzały na Broadwayu. Na deskach National Theatre zagrał m.in. w The Pillowman oraz znakomicie przyjętej produkcji Sama Mendesa na podstawie sztuki Alana Bennetta - Habeas Corpus. Uhonorowany nagrodą BAFTA za główną rolę w telewizyjnym serialu Longford. LESLEY MANVILLE (Mary) Lesley Manville często występuje u M. Leigh. Dotychczas zagrała u niego w filmach Sekrety i kłamstwa, Wysokie aspiracje, Topsy-Turvy, Wszystko albo nic, Vera Drake, Dorośli, a także w słuchowisku radiowym i na deskach teatru. Zagrała też w Opowieści Wigilijnej Roberta Zemeckisa oraz Womb, który niedługo wejdzie na ekrany. Występowała we współczesnych sztukach teatralnych: Top Girls, Serious Money i Les Liaisons Dangereuses oraz w doskonale przyjętych wznowieniach Saved i The Pope?s Wedding Edwarda Bonda. W ostatnich latach Lesley często gościła na deskach National Theatre, zagrała w Mrocznych Materiach, Pillars Of The Community, The Alchemist i Her Naked Skin, a niedawno na scenie Old Vic Theatre wystąpiła w filmie Wszystko o mojej matce oraz Six Degrees of Separation. Wśród najważniejszych filmów telewizyjnych z jej udziałem należy wymienić Firmę Alana Clarke?a, popularną serię Holding On, Other People?s Children, Bodily Harm, Real Women, The Cazalets, Północ Południe oraz Cranford. RUTH SHEEN (Gerri) KOLEJNY ROK to już piąty film Ruth Sheen pod kierownictwem M. Leigh. W 1989 roku uhonorowana tytułem Europejskiej Aktorki Roku za rolę Shirley w Wysokich Aspiracjach, gdzie zagrała u boku Phila Davisa, a w 1993 wystąpiła w jego sztuce It?s A Great Big Shame! W Theatre Royal Stratford East. Zagrała Maureen w filmie Wszystko albo nic oraz Lily w Vera Drake. Wystąpiła także w Wirtualnej Miłości, Podręczniku Młodego Truciciela, Małej Dorrit, Vanity Fair. Targowisku Próżności, Gazu mięczaku, gazu oraz Heartless. Pojawiała się w licznych produkcjach telewizyjnych i serialach, w tym w Holding On i Never Never Tonyego Marchanta, Bramwell, Dr Fitz, Tom Jones oraz Fanny Hill. Niedawno na deskach Royal Court zagrała w sztuce Stoning Mary, National Theatre wystawiło Market Boy z jej udziałem, a w Soho Theatre wystąpiła w An Oak Tree oraz Leaves of Glass. PETER WIGHT (Ken) Po filmach Meantime, Sekrety i kłamstwa, Nadzy i Vera Drake KOLEJNY ROK jest piątym wspólnym filmem Petera Wighta i M. Leigh. Wight znany jest głównie z licznych produkcji telewizyjnych, jak z uznanego Out of the Blue czy Early Doors. Aktor ten występował na scenach niemal wszystkich najważniejszych teatrów w Wielkiej Brytanii, w tym w National Theatre, Shared Experience, Royal Shakespeare Company; niedawno zagrał u boku Kristin Scott Thomas w produkcji Iana Ricksona The Seagull, wystawianej w teatrze Royal Court. OLIVER MALTMAN (Joe) Na planie filmu KOLEJNY ROK Oliver Maltman spotkał się po raz drugi w karierze z M. Leigh, wcześniej zagrał u niego w Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia. Jest doświadczonym aktorem komediowym. Uznanie przyniosły mu autorskie występy w Oliver Maltman's Little Black Book (The Pleasance Edinburgh 2006) oraz seria stand-upów w Comedy Reserve (The Pleasance 2005). Występował na teatralnych deskach razem z Royal Shakespeare Company, zagrał w cieszącym się ogromnym uznaniem serialu Historie wielkich gwiazd, a także w The Kevin Bishop Show i No Heroics. DAVID BRADLEY (Ronnie) KOLEJNY ROK jest dla Davida Bradleya pierwszym filmem M. Leigh, w którym zagrał. Międzynarodową sławę przyniosła mu rola Argusa Filcha w serii filmów o Harrym Potterze. David to także uznany aktor teatralny, nagrodzony Olivier Award dla Najlepszego Aktora Drugoplanowego w 1990 roku za Króla Leara, wystawionego przez National Theatre; do tej nagrody nominowany był potem jeszcze dwukrotnie: w kategorii Najlepszy Aktor za No Man's Land Harolda Pintera oraz za drugoplanową rolę w Henry IV, I & II, granym w National Theatre. Często współpracował zarówno z National Theatre, jak i Royal Shakespeare Company, zagrał także w dwóch jednoczesnych produkcjach Sama Mendesa ? Wujaszku Wani oraz Twelfth Night, wystawianych w Donmar Warehouse w Londynie i Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku. Zagrał w licznych produkcjach telewizyjnych, ostatnio w Ashes to Ashes i The Street. KARINA FERNANDEZ (Katie) Karina Fernandez ? ekscentryczna nauczycielka flamenco w Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia M. Leigh ? po raz drugi dostaje szansę u tego reżysera przy okazji filmu KOLEJNY ROK. Znana z telewizyjnych programów Married. Single. Other, My Family i Happy Birthday Shakespeare. Wśród ról teatralnych najważniejsze to postać Lulu w Shopping and F***king Maxa Stafforda-Clarka w Royal Court, Lady Macduff w Makbecie, wystawionym przez Bristol Old Vic Studio, a także rola w The Convict?s Opera, wędrownego teatru Out of Joint Maxa Stafforda-Clarka. MARTIN SAVAGE (Carl) Martin Savage zadebiutował na dużym ekranie rolą uzależnionego od narkotyków aktora George?a Grossmitha w filmie M. Leigh Topsy-Turvy. Można go też było zobaczyć w filmie Wszystko albo nic, był także jednym z policjantów w Vera Drake. Zagrał w filmach Krawiec z Panamy i V jak Vendetta. Pojawiał się w wielu produkcjach telewizyjnych, regularnie grywał w obu sezonach Statystów Ricky?ego Gervaisa, pojawił się także w The Thick of It Special Armando Ianucciego. Zagrał Petera Quince'a w Śnie Nocy Letniej, wystawionej przez Royal Shakespeare Company, oraz w Faustusie Ruperta Goolda. MICHELE AUSTIN (Tanya) KOLEJNY ROK to już czwarta wspólna produkcja Michele Austin i M. Leigh. Wcześniej zagrała w jego sztuce It?s a Great Big Shame!, a potem w filmach Sekrety i kłamstwa oraz Wszystko albo nic. Niedawno przyjęła rolę w The Infidel, a wcześniej w Odpoczniesz po śmierci. Występowała także w licznych programach telewizyjnych: Outnumbered, Never Better, Secret Life, The Canterbury Tales: The Wife of Bath i The Last Detective; regularnie pojawiała się w The Bill, w którym grała Yvonne Fletcher. Pracowała z teatrem Out of Joint, a także z the Oxford Stage Company, Royal Court, Hampstead Theatre oraz Young Vic. PHIL DAVIS (Jack) Phil Davis kojarzy się widzom przede wszystkim z rolą kuriera na motorze - Cyrila - w filmie M. Leigh Wysokie Aspiracje oraz rolą Stana, męża głównej bohaterki w Vera Drake. Uznany najlepszym aktorem na British Independent Film Awards oraz San Diego Film Critics, nominowany jako najlepszy na drugim planie na BAFTA Awards w 2005 roku. U M. Leigh zagrał także w telewizyjnym Who's Who oraz Dorośli, epizodycznie pojawił się także w filmie Sekrety i Kłamstwa. Brytyjczycy znają go również z wyświetlanego na srebrnym ekranie The Curse of Steptoe oraz miniserialu Bleak House. Zagrał także w The Firm Adama Clarka. Wystąpił na deskach National Theatre w Philistines, a także w Donmar Warehouse w sztuce Christophera Hamptona Tales from Hollywood. Inne filmy z jego udziałem to Notatki o skandalu, Nicholas Nickleby, Twarz, Obcy III, Bunt Na Bounty oraz Kwadrofonia. STUART MCQUARRIE (kolega Toma) Stuart McQuarrie jest jedynym spośród całej obsady KOLEJNEGO ROKU, który nigdy wcześniej nie współpracował z M. Leigh. Znany jest z filmów Młody Adam, 28 dni później oraz Trainspotting, często gościł także w produkcjach telewizyjnych. Występował w kilku sztukach wystawianych w teatrze Traverse and Royal Lyceum w Edynburgu, ostatnio gościł w Londynie w teatrach Almedia, Old Vic, Donmar i National Theatre. Dla Royal Shakespeare Company zagrał Petruchio w Poskromieniu Złośnicy. IMELDA STAUNTON (Janet) KOLEJNY ROK to dla Imeldy Staunton drugi film przy którym współpracowała z M. Leigh. Za grę w filmie Vera Drake otrzymała nagrodę BAFTA i nominację do Oscara. Zagrała też w Zakochanym Szekspirze, Rozważnej i romantycznej, Harrym Potterze i Zakonie Feniksa oraz Zdobyć Woodstock. Grała w miniserialach Szpiedzy z Cambridge, David Copperfield oraz w niezwykle popularnym Cranford. Za występy na deskach teatralnych trzykrotnie wyróżniona nagrodą Oliviera: za najlepszą rolę drugoplanową w The Corn is Green oraz Loży Szyderców, wystawianych w National Theatre, a także dla najlepszej aktorki w musicalu za rolę w Into the Woods. W National Theatre gościła regularnie, ostatnio w produkcji Richarda Eyre?a Guys and Dolls. Wzięła też udział w trzech produkcjach Royal Shakespeare Company - zagrała Sonię w Wujaszku Wani Michaela Blakemore?a, wystawionego w Vaudeville Theatre, z Jimem Broadbentem i Brendą Blethyn zagrała w produkcji Sama Mendesa Habeas Corpus w Donmar Warehouse, a ostatnio grała w Entertaining Mr. Sloane.
O TWÓRCACH
MIKE LEIGH (Scenariusz/Reżyseria) Mike Leigh urodził się w Salford, Lancashire, w 1943 roku. Studiował w Royal Academy of Dramatic Art, Camberwell and Central Art Schools w Londynie oraz w Londyńskiej Szkole Filmowej. Debiutował filmem Ponure Chwile (1971); potem były pełnometrażowe produkcje telewizyjne: Hard Labour (1973), Orzechy w Maju (1975), The Kiss of Death (1976), Who?s Who (1978), Dorośli (1980), Home Sweet Home (1982), Meantime (1983) oraz Four Days In July (1984). W kinach można było oglądać jego Wysokie aspiracje (1988), Życie jest słodkie (1990), Sekrety i kłamstwa (1996), Współlokatorki (1997), Topsy-Turvy (1999), Wszystko albo nic (2002), Vera Drake (2004), Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia (2008) i Kolejny Rok (2010). Jest scenarzystą i reżyserem ponad dwudziestu sztuk teatralnych, w tym Babies Grow Old (1974), Abigail?s Party (1997), Ecstasy (1979), Goose-Pimples (1981), Smelling A Rat (1988) oraz Two Thousand Years (2005) dla National Theatre, w którym w 2011 roku wystawiona zostanie jego kolejna sztuka. GEORGINA LOWE (Producent) Georgina Lowe zaczęła pracować z M. Leigh jako kierownik produkcji przy filmach Nadzy, Sekrety i kłamstwa oraz Współlokatorki. Była koproducentem filmów Topsy-Turvy, Wszystko albo nic, Vera Drake i Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia, film KOLEJNY ROK to jej debiut w roli producentki. Dla telewizji produkowała Burmistrza Casterbridge, adaptację powieści Sarah Waters Muskając Aksamit oraz Złodziejkę, za którą nominowano ją do nagrody BAFTA, a ostatnio trzy sezony serialu Kingdom z główną rolą Stephena Fry?a. DICK POPE, BSC (Zdjęcia) Dick Pope kręcił z M. Leigh filmy Życie jest słodkie, Nadzy, Sekrety i kłamstwa, Współlokatorki, Topsy-Turvy, Wszystko albo nic, Vera Drake, Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia oraz krótkometrażowy film telewizyjny A Sense of History. Dwukrotny zwycięzca Camerimage (Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych) ? w 1996 nagrodzony za zdjęcia do Sekretów i kłamstw, w 2004 za Vera Drake. W 2000 roku na tym samym festiwalu Mike Leigh i Dick Pope otrzymali nagrodę za najlepszy duet reżyser-operator. Pope robił również zdjęcia do Iluzjonisty, za które był nominowany do Oscara, Człowieka roku Barry?ego Levinsona i Honeydripper Johna Saylesa. Ostatnie jego filmy to Angus, stringi i przytulanki Gurindera Chadha, It?s A Wonderful Afterlife, Me and Orson Welles Richarda Linklatera oraz The Convincer Jilla Sprechera. JON GREGORY, ACE (Montaż) KOLEJNY ROK to dla Jona Gregory?ego pierwsza okazja do współpracy z M. Leigh od czasu Sekretów i kłamstw. Wcześniej pracowali razem przy filmach Nadzy, Życie jest słodkie, Wysokie aspiracje, The Short and Curlies oraz A Sense of History. Dla Johna Hillcoata montował niedawno Drogę oraz znakomicie przyjętą Propozycję w 2005 roku. Gregory montował także dla Mike?a Newella, m.in. Cztery wesela i pogrzeb, Donnie Brasco, Zmęczenie materiału oraz Nieprawdopodobną historię. Nominowany do BAFTA Award za Cztery wesela i pogrzeb, telewizyjny serial Traffik i za niedawny Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj. SIMON BERESFORD (Scenograf) Na planie filmu KOLEJNY ROK Simon Beresford pierwszy raz spotkał się z M. Leigh. Wcześniej pracował przy filmach Po sezonie z Dennisem Hooperem i Giną Gershon, Margaret Thatcher i Zamieszki w Bradford. Scenografie budował także w teatrze, w tym do Antony and Cleopatra z Vanessą Redgrave i Les Liaisons Dangereuses, wystawianego w Zurychu. Współpracował z De Nederlandse Opera, Bregenzer Festspiele, The Royal Ballet, Houston Grand Opera, Scottish Opera i wieloma innymi. GARY YERSHON (Muzyka) KOLEJNY ROK to czwarty film M. Leigh, do którego Gary Yershon napisał muzykę. Komponował do Topsy-Turvy, Two Thousand Years, wystawianego w National Theatre oraz Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia. Tworzył muzykę do niezliczonej ilości sztuk teatralnych, granych przez Royal Shakespeare Company, National Theatre, Royal Court, Almeida, Donmar Warehouse, Old Vic, Young Vic, jak i wystawianych we wszystkich znaczących teatrach regionalnych w Wielkiej Brytanii. Jego wkład we wznowienie Podbojów Normana Matthew Warchusa przyniósł mu nominację do Drama Desk w 2009 roku. Tworzył muzykę do słuchowisk radia BBC ? ostatnio do Gawain and the Green Knight, The Theban Plays oraz do nagrodzonych Sony Award Lorilei i Autumn Journal. Komponował muzykę do kreskówek telewizyjnych, The Heritage Game i ostatnio do Trial and Retribution IX and X Lyndy La Plante. JACQUELINE DURRAN (Kostiumy) Po filmach Wszystko albo nic ? kiedy to po raz pierwszy pracowała jako samodzielny projektant ? Vera Drake, który przyniósł jej nagrodę BAFTA oraz Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia, film KOLEJNY ROK jest dla Jacqueline Durran czwartym projektem M. Leigh, w którym wzięła udział. Za filmy Duma i uprzedzenie i Pokuta Joego Wrighta ? z którym niedawno pracowała także przy Soliście ? nominowana do nagrody BAFTA i Nagrody Akademii. Przez kilka lat była asystentką Lindy Hemming, szyła z nią kostiumy do Topsy-Turvy, za który Hemming zdobyła Oscara. Projetkowała stroje do Młodego Adama Davida Mackenzy?ego, Tak Sally Potter, a otstanio do filmu Niania i wielkie bum. CHRISTINE BLUNDELL (make-up & stylizacja włosów) Na planie filmu KOLEJNY ROK Christine Blundell spotyka się z M. Leigh po raz dziewiąty, wcześniej były to filmy Życie jest słodkie, Nadzy, Sekrety i kłamstwa, Współlokatorki, Topsy-Turvy ? za charakteryzację nagrodzona Oscarem i BAFTA Award ? Wszystko albo nic, Vera Drake ? nominacja do BAFTA Award ? oraz Happy-Go-Lucky, czyli co nas uszczęśliwia. Ma na swoim koncie pracę przy takich projektach jak Sherlock Holmes, Radio na fali, Wschodnie obietnice, gdzie była osobistą makeupistką Naomi Watts, And When Did You Last See Your Father?, W stronę słońca, Casino Royale, Bliżej ? jako osobista makeupistka Natalie Portman, Marzyciel ? nominacja do BAFTA ? oraz Wierny ogrodnik. Ostatnio pracowała przy Londyńskim bulwarze Williama Monahana, w którym zagrali Keira Knightley i Colin Farrell, a także przy Burke and Hare Johna Landisa.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.