W tragedii Sofoklesa odkrył Pasolini mit ogólnoludzki, który wyraża wieczną, zawsze aktualną prawdę o człowieku. Jak wiadomo kompleks Edypa jest jednym z kluczowych pojęć psychoanalizy i to do niej również odwołuje się reżyser. Film składa się z 3 części: prologu, toczącego się w latach 20. naszego wieku, dramatu właściwego ze starożytności i finału w scenerii współczesnych ulic Bolonii i Mediolanu.
W tragedii Sofoklesa Pasolini dostrzegł mit ogólnoludzki, który wyraża wieczną, zawsze aktualną prawdę o człowieku. Jak wiadomo, 'kompleks Edypa' jest jednym z kluczowych pojęć psychoanalizy i do niej również odwołuje się reżyser. Film składa się z trzech części: prologu - rozgrywającego się w latach 20. naszego wieku, dramatu właściwego - toczącego się w starożytności i finału - rozegranego w scenerii współczesnych ulic Bolonii i Mediolanu. Głównym odtwórcą jest Franco Citti. O jego wyborze reżyser powiedział: 'Jest to historia człowieka, którego przeznaczeniem jest czyn, działanie. Wybrałem, więc niewinnego prostaczka, aby poznanie prawdy stało się dla niego dramatem.'