Korsyka, wiek XIX. Wśród górskich urwisk przemyka ranny bandyta, tropiony przez żandarmów. Napotyka leżące na uboczu wiejskie gospodarstwo. Kilkunastoletni syn gospodarza Fortunato pod nieobecność rodziców decyduje się - po otrzymaniu srebrnej monety - ukryć zbiega w stogu siana. Wkrótce nadchodzą "żółte kołnierze"; sierżant Gamba bierzeKorsyka, wiek XIX. Wśród górskich urwisk przemyka ranny bandyta, tropiony przez żandarmów. Napotyka leżące na uboczu wiejskie gospodarstwo. Kilkunastoletni syn gospodarza Fortunato pod nieobecność rodziców decyduje się - po otrzymaniu srebrnej monety - ukryć zbiega w stogu siana. Wkrótce nadchodzą "żółte kołnierze"; sierżant Gamba bierze chłopca na spytki, ale dopiero piękny zegarek, ofiarowany przez żandarma, powoduje, że Fortunato wskazuje miejsce ukrycia zbiega. Mateo wraz z żoną powracają do domu w chwili, gdy żandarmi aresztują bandytę. Gamba z satysfakcją stwierdza, że nie odnaleźliby uciekiniera, gdyby nie pomoc chłopca. Bandyta spluwa, mówiąc "dom zdrajcy". Po odejściu żandarmów Mateo zabiera zegarek i miażdży go, później - mimo rozpaczy matki - prowadzi syna w góry i zabija. Żandarmi czekają wśród skał na echo wystrzału. Romantyczna opowieść o wartości honoru i godności ludzkiej.
jeden z tych filmów (w większości krótkometrażowych), których powstanie nie ma żadnego sensownego uzasadnienia. Bułgaria robi za Korsykę, Prosper Mérimée za dostawcę fabuł (durnowatych), jacyś górale łażą, noszą kozy... Straszne.