?Niepowstrzymany? to inspirowany prawdziwymi zdarzeniami film Tony?ego Scotta opowiadający o zwykłych ludziach w obliczu niezwykłej sytuacji. Inżynier kolejowy (w tej roli Dezel Washington) i młody konduktor (Chris Pine) walczą z czasem próbując zapobiec katastrofie ? rozpędzony pociąg przewożący chemikalia sunie przez tory, mija nie tylko pola, ale miasta. 12 października, Wilkins w Pensylwanii ? dzień zaczął się tak, jak każdy inny. Pracownicy nocnej zmiany wracają do domów, a ich koledzy biorą się do pracy. Dwóch pracowników kolei dostaje informację, że należy skierować jeden z pociągów na inne tory, bo trasą do Olean w Nowym Jorku ma jechać wycieczka szkolna. Czeka ich sporo pracy ? 777 to potężny pojazd. Chcąc oszczędzić sobie roboty podejmują fatalną w skutkach decyzję o pojechaniu na skróty. Szybciej nie znaczy bezpieczniej, zwłaszcza jeśli chodzi o nowoczesny, skomputeryzowany pociąg składający się z trzydziestu dziewięciu wagonów? 200 mil dalej, w Brewester, 12 października również zaczął się tak, jak zawsze. Nocna zmiana dopijała kawę, a ich koledzy brali się do pracy. Frank Barnes, kierownik pociągu, dowiedział się, że przyjdzie mu pracować z początkującym konduktorem, Willem Colsonem. Nie jest zachwycony, ale trzyma język za zębami. Kiedy 1206 (potężny, sześciosilnikowy pociąg) rusza w trasę, Frank daje Willowi do zrozumienia, że dwadzieścia osiem lat doświadczenia to dużo dłużej, niż cztery miesiące w zawodzie. Ani w Wilkins, ani w Brewester nikt nie podejrzewa, że po spokojnym poranku zacznie się szalone popołudnie, a dwaj zwykli mężczyźni okażą się bohaterami. Tony Scott ma na swoim koncie takie filmy jak ?Karmazynowy przypływ?, ?Prawdziwy romans?, ?Top Gun? czy ?Człowiek w ogniu? ? to specjalista od zapierających dech w piersiach filmów akcji ukazujących ludzi i ich dramaty. ?Niepowstrzymany? to godny następca wcześniejszych filmów Scotta, który po raz kolejny udowodnił, że potrafi mistrzowsko łączyć gatunki filmowe. ?Zaczynamy z prędkością 50 mil na godzinę, a potem rozpędzamy się do 150.? ? mówi Scott i przyznaje, że ?Niepowstrzymany? to najtrudniejszy film, jaki zrobił. Kręcenie pociągu jadącego z zawrotną prędkością było ogromnym wyzwaniem logistycznym, a w filmie nie brakuje zapierających dech w piersiach scen kaskaderskich i akcji. Główni bohaterowie większość czasu spędzają w niewielkiej kabinie i pokazanie tego, przez co przechodzą, było nie lada wyzwaniem. ?To najwspanialsza i największa przygoda mojego życia. Mimo szybkiego tempa nie zaniedbałem historii bohaterów. Aktorzy i grane przez nich postaci zawsze są dla mnie najważniejsi. Nakręciłem film jakiego jeszcze nigdy nie zrobiłem.? ? mówi reżyser. Twórcy postawili na realizm, więc ograniczyli efekty specjalne do minimum i zatrudnili najlepszych kaskaderów w branży. Dramaty pokazywane w robiący ogromne wrażenie sposób to cały Scott. ?Zależało mi, by pokazać zmiany zachodzące we Franku i Willu, którzy muszą pogodzić dzielące ich różnice, żeby osiągnąć cel jakim jest zatrzymanie rozpędzonego pociągu?. ? tłumaczy reżyser. Zanim pomysł trafił do Scotta, producentki Julie Yorn i Mimi Rogers poszły z nim do scenarzysty, Marka Bombacka. ?Jako dzieciak lubiłem pociągiem, ale bez przesady. Właściwie, to są mi obojętne, jak większości z nas. Właśnie tak podszedłem do tej historii ? potraktowałem pociąg, jako coś, czemu nie poświęcamy zbyt wiele uwagi, a okazuje się, że jest niezwykle istotne. Dawno nie zrobiono filmu o kolei ? pomysł jest taki staromodny, że aż wydaje się być nowatorski?. ? mówi Bomback i dodaje, że zależało mu na tym, by utrzymać napięcie przez cały film : ?Chciałem, by widzowie aż do ostatnich minut nie byli pewni czy Frank i Will zginą, czy nie. Jednocześnie nie mogłem przekroczyć granic autentyzmu, żeby nie podtrzymywać napięcia w sztuczny sposób.? Kiedy Scott dołączył do projektu, Bomback pracował nad scenariuszem od dwóch lat. Reżyser podkreśla, że to pierwszy przypadek w jego karierze, kiedy wytwórnia niemal natychmiast zaczęła kompletować ekipę i obsadę : ?To jeden z najlepszych scenariuszy jakie w życiu czytałem. Bohaterowie z krwi i kości, zapierająca dech w piersiach akcja ? wszystko takie, jak być powinno.? Tony Scott po raz kolejny współpracował ze swoim ulubionym aktorem ? zdobywcą dwóch Oscarów, Denzelem Washingtonem (zagrał u Scotta w ?Karmazynowym przypływie?, ?Człowieku w ogniu?, ?Deja Vu? i ?Metrze strachu?). ?Denzel za każdym razem pokazuje inną stronę swojej osobowości. Wszyscy mamy skomplikowaną naturę, a on wspaniale potrafi oddać złożoność ludzkiego charakteru?. ? mówi Scott. ?Tony to świetny reżyser i ufam mu w stu procentach. Dobrze się znamy, wiemy jak każdy z nas lubi pracować. Wszyscy go uwielbiają, zaraża swoim entuzjazmem. Rewelacyjnie się z nim pracuje.? ? mówi Denzel Washington, który porównuje głównych bohaterów pod kątem wieku, sytuacji materialnej, doświadczenia zawodowego i nastawienia : ?W dzisiejszych czasach pracodawcy często zastępują starszych, doświadczonych pracowników początkującymi, bo dzięki temu oszczędzają. Frank wdraża Willa w zawód, choć wie, że chłopak niedługo zajmie jego miejsce. W takich okolicznościach trudno zawrzeć przyjaźń.?. ?Nowego?, czyli Willa Colsona, zagrał Chris Pine (znany ze ?Star Treka?). Jego kandydaturę zaproponował Washington, a Scott zgodził się obejrzawszy sztukę ?Farragut North?. Will to młody, niepewny siebie chłopak, który przyjmuje pracę w kolei ze względu na tradycje rodzinne. ?Od dziecka słyszał o pracy w kolei i dla krewnych oczywistym było, że pójdzie w ich ślady. Okazało się, że to trudna branża i chłopak wrócił do domu, co było jeszcze trudniejsze. Trochę wbrew sobie, ale postanowił dać kolei jeszcze jedną szansę.? ? mówi Chris Pine. Feralnego dnia, po zostawieniu żony i syna, poszedł do pracy bez entuzjazmu ? po prostu chciał mieć to z głowy. ?Znalazł się w takim momencie życia, że myśli tylko o tym, by coś osiągnąć. Rodzina naciska, by zrobił karierę w kolei, a jej pracownicy dają mu do zrozumienia, że są lepsi. Chłopak znalazł się w trudnej sytuacji.? ? mówi aktor. Życie Franka Barnesa też nie wygląda różowo. Córki się od niego odsunęły, sprawy osobiste nie układają się najlepiej. Mężczyzna poświęca się pracy i skupia się tylko na tym, by robić to, co do niego należy. ?Podobnie jak Will, przestał wierzyć w swoje możliwości. Pracuje w kolei od lat, ma ogromne doświadczenie i wiedzę, a okazuje się, że dla pracodawców to może być nic nie warte.? ? tłumaczy Bomback. ?Nie ma nic do Willa tylko nie podoba mu się postępowanie pracodawcy, który zwalnia starszych pracowników. Trudno zaprzyjaźnić się z chłopakiem,, który nie tylko ma zająć twoje miejsce, ale i jest spokrewniony z nieuczciwym pracodawcą. Frank uważa, że Willowi po prostu się poszczęściło. Ignoruje nie tylko jego, ale i innych ?nowych?. Tyle, że pewnego dnia Will ma być konduktorem w pociągu Franka.? ? mówi o swoim bohaterze Washington. Wspólny dzień pracy nie zaczyna się najlepiej ? Frank i Will skupiają się na animozjach, a nie pracy. Po kilku godzinach okazuje się, że muszą odłożyć zatargi na bok i zrobić wszystko, by powstrzymać rozpędzony pociąg zanim dojdzie do katastrofy. Między mężczyznami rodzi się przyjaźń, czego nigdy by się nie spodziewali. O samych sobie również dowiadują się nowych rzeczy. ?Frank i Will muszą współpracować. Poznają się bliżej, stają przed trudnym pytaniem ? czy odważę się stawić czoło sytuacji? Frank się nie waha, ale Will musi dojrzeć do decyzji.? ? mówi Washington. ?Znaleźli się w nieodpowiednim miejscu, o nieodpowiednim czasie. Jeśli nic nie zrobią, zginą. Młody konduktor wie, że próba zatrzymania pociągu może skończyć się śmiercią. Czy zaufa Frankowi ? kolejarzowi z trzydziestoletnim doświadczeniem, który uważa, że może się udać? Będą musieli zapomnieć o tym, co ich dzieli i zacząć współpracować.? ? mówi Bomback. ?Will po raz pierwszy w życiu staje przed bardzo ważną decyzją. Czy postawi dobro ogółu przed własnym? Frank nauczy go, że trzeba działać. Toczący wewnętrzną walkę Will weźmie sprawy w swoje ręce i próbując zapobiec katastrofie rozwiąże swoje problemy?. ? mówi Pine i dodaje : ?Will jest zarozumiały i wydaje mu się, że pozjadał wszystkie rozumy, ale przekonuje się, że to Frank ma rację. Nabiera do ?starej kolejowej gwardii? szacunku.? Niełatwo zaimponować Denzelowi Washingtonowi, ale Chrisowi Pine?owi się udało. Młody aktor również jest pod wrażeniem talentu dwukrotnego zdobywcy Oscara : ?Denzel sprawia, że człowiek daje z siebie wszystko i nabiera chęci do pracy. Jego gra jest niezwykła i jeśli obserwuje się uważnie, wychwytuje się zachwycające niuanse. Dużo się od niego nauczyłem?. Frank i Will są w pociągu sami, ale w pozostają w kontakcie radiowym z Connie Cooper (Rosario Dawson). Jest głosem rozsądku i próbuje zapanować nad chaosem. ?Connie też pracuje dla kolei, ale w zupełnie innym charakterze, niż Frank i Will. Pnie się po szczeblach kariery i uważa, że czeka ją tam świetlana przyszłość.?. ? mówi Bomback. ?To silna kobieta ? pewna siebie, asertywna, ale nie wredna. Radzi sobie w męskim środowisku pracowników kolei. Taka rola to wyzwanie. Connie jest kobietą otoczoną facetami ? są jej podwładnymi, ale i szefami. Szanują ją, bo ciężko sobie na to zapracowała?. ? mówi Rosario Dawson. Ten październikowy dzień nie zaczął się dla Connie najlepiej. Spóźniła się do pracy i dowiedziała się, że ma wygłosić w podstawówce wykład o kolei, na co wcale nie miała ochoty. Dochodzi do wniosku, że czeka ją ciężki dzień ? będzie jeszcze gorzej, niż jej się wydaje? ?Musi być głosem rozsądku. Nie może łamać przepisów, a jednocześnie znalazła się w nietypowej sytuacji i musi działać w oparciu o przeczucie. Czeka ją podejmowanie szybkich decyzji dotyczących pędzącego pociągu będącego pociskiem o ogromnej mocy rażenia?. ? mówi aktorka. Odtwórcy głównych ról przyznają, że prawdziwą gwiazdą filmu jest pociąg. ?777 jest jak rekin ze ?Szczęk?. Zniszczy wszystko, co stanie mu na drodze. Ja i Chris jesteśmy postaciami drugoplanowymi?. ? śmieje się Denzel Washington. ?Pociąg jest też metaforą tego, co dzieje się w życiu Willa. Z początku wszystko wygląda normalnie, a z biegiem czasu nabiera tempa i robi się gorąco?. ? mówi Chris Pine. ?Nazwaliśmy pociąg Bestią. Przypomina samochód z filmu ?Christine? na podstawie powieści Stephena Kinga. Po prostu ma osobowość.? ? dodaje Tony Scott. Frank, Will i Connie to nie jedyni bohaterowie filmu. Poznajemy też Bunny?ego (Kevin Chapman), asystenta Connie i Wernera (Kevin Corrigan, inspektora bezpieczeństwa, który znalazł się w Fuller Yard przypadkiem. ?Connie, Bunny i Werner siedzą przed pulpitem migających lampek ? każda z nich przedstawia dom, szkołę czy farmę. Frank i Will mijają te miejsca naprawdę. Musimy dostarczać im informacje na podstawie których podejmą odpowiednie decyzje.? ? tłumaczy Rosario Dawson. Connie postanawia poprosić o pomoc doświadczonego kolejarza ? Neda Oldhama (Lew Temple). Ned uwielbia czarować kobiety i jest duszą towarzystwa, ale jeśli chodzi o pracę, jest konkretny i niezastąpiony. ?Lubi być w centrum uwagi i wydaje się, że to żyjący dla bycia w centrum uwagi bawidamek, ale w rzeczywistości kocha swoją pracę i kiedy może się w niej wykazać, jest przeszczęśliwy. Connie wydaje mu polecenia, a on wykonuje je bez mrugnięcia okiem.? ? mówi Temple i dodaje : ?To film o przekraczaniu własnych barier. Wspaniale pokazuje, jak znajdujemy w sobie pokłady siły.?
O PRODUKCJI
Denzel Washington siedzi w tej branży nie od dziś i doskonale wie, na ile może sobie pozwolić jeśli chodzi o sceny kaskaderskie. Jako reżyser zdaje sobie też sprawę z tego, że część scen trzeba zagrać, bo będą pokazane w zbliżeniu. Jednym słowem, ma wiedzę i doświadczenie, ale na decyzje dotyczące kaskaderki największy wpływ miał? Tony Scott. ?Zaraził mnie swoim entuzjazmem. Biegałem po dachu pociągu jadącego z prędkością pięćdziesięciu mil na godzinę, wisiałem na boku. To szaleństwo, ale świetnie się bawiłem. Kiedy mój dubler musiał wyjechać ucieszyłem się, bo wiedziałem, że sam będę musiał grać.? ? mówi aktor. Washington zaczął od biegania po ruchomej platformie przypominającej dach pociągu. Kiedy nauczył się łapać na niej równowagę, przerzucił się na prawdziwy pociąg. ?Tony to spryciarz ? nie uprzedził mnie, że ma to w planach. Ani się obejrzałem, a platformę zastąpił pociąg. Nad nami bez przerwy latały śmigłowce. Jak to powiedział Chris Pine, przeżyliśmy sporo moczopędnych chwil?. ? śmieje się Washington. ?Czytając scenariusz dałem się wciągnąć, nie myślałem o tym, że sam będę musiał zagrać w tych scenach. W jednej chwili siedziałem w kabinie, a w kolejnej skakałem po pędzącym pociągu?. ? mówi Pine. W jednej ze scen Will stoi na złączeniu dwóch wagonów. ?Wystąpił w niej mój dubler, Daniel Stevens. Był niesamowity. Za pierwszym razem się poślizgnął, ale udało mu się podciągnąć. Powtarzaliśmy tę scenę aż pięć razy, a jemu nie zabrakło sił?. ? mówi Pine. W innej ze scen jedzie pick upem i przeskakuje z niego na pędzący pociąg. Producenci nie pozwolili Chrisowi zagrać w tej scenie, ale musiał wystąpić aż do momentu skoku. ?Po prostu zaufałem kierowcy i modliłem się, by wszystko dobrze się skończyło. Mimo, że najważniejszego elementu nie wykonałem sam, stres i tak był wielki, bo kręciło mnie czterdzieści kamer. Zależało mi, by wypaść jak najlepiej i niczego nie schrzanić. Na szczęście się udało?.- mówi Pine. ?Najtrudniejsze były skoki. Nieważne czy grał kaskader, czy aktor ? za każdym razem zachowywaliśmy maksimum ostrożności, bo pociąg pędził. Wielka, ważąca wiele ton machina pędząca po torach zapiera dech w piersiach. W czasach, w których królują efekty specjalne, ograniczanie ich użycia jest rzadkością. Zrobiliśmy film klasycznymi metodami ? żadnych ?green boxów?, prawdziwa akcja?. ? mówi koordynator pracy kaskaderskiej Gary Powell. Washington i Pine bardzo zaangażowali się w produkcję. Spędzali dużo czasu z reżyserem i scenarzystą, rozmawiali o fabule i swoich bohaterach. Odwiedzili też stacje kolejowe i rozmawiali z pracownikami kolei, którzy objaśniali im szczegóły swojej pracy. Poznawali terminologię i na własne oczy widzieli, jak wygląda dzień pracownika kolei. O wizualną stronę filmu zadbali scenograf Chris Seagers i odpowiadająca za wybór lokalizacji Janice Polley. Tony Scott opowiadał im o emocjach jakie chce wywołać i w oparciu o jego słowa zaczęli projektować scenografię i kostiumy. Seagers zaczął od pociągów. ?Były najważniejsze. Zwracaliśmy uwagę na wszystko ? rozmiary, ogólny wygląd, kolory. Oba pociągi musiały dobrze ze sobą wyglądać i tworzyć stylistyczną całość. Nie mogliśmy jednak kierować się tylko zmysłem artystycznym ? musieliśmy wziąć pod uwagę, że pociągi różnych firm mają charakterystyczny wygląd i trzeba było z tego wybrnąć. Ludziom wydaje się, że pociąg, to po prostu pociąg, ale kiedy zgłębi się temat okazuje się, że to nie do końca prawda?. ? mówi Seagers i dodaje : ?W końcu wybraliśmy cztery 777 i 1206. Ten drugi jest mniejszy, trochę je podrasowaliśmy.? Scenografowie pracowali też nad silnikami. ?To przypominało układanie puzzli. Kiedy upewniliśmy się, że niektórych scen nie da się zrealizować w prawdziwych pociągach, musieliśmy odtworzyć pewne ich elementy. I zawsze trzeba było mocować je do tyłu pociągu?. Ekipa pracowała nad pociągami w Canton w stanie Ohio. Ich wysiłki się opłaciły ? po jakimś czasie pojazdy wyglądały na takie, które nie od dziś suną po torach (tak, jak opisano je w scenariuszu). ?Tony pokazywał mi zdjęcia Montany ? góry, otwarte przestrzenie. Krajobrazy jak z reklamy papierosów Marlboro. Jednak największą inspiracją były fotografie linii kolejowej Wheeling & Lake Erie?. ? mówi odpowiadająca za lokalizacje Janice Polley i dodaje : ?Natchnął mnie też Rust Belt [Pas Rdzy - obszar znajdujący się pomiędzy Wielkimi Jeziorami, a Atlantykiem, na którego terenie występuje koncentracja przemysłu ciężkiego], ale nie chciałam by było zbyt przemysłowo. Tony wolał pokazać wielki pociąg pędzący przez urokliwe małe miasteczka i wieś?. Dużym ograniczeniem było to, że większość torów była dla filmowców niedostępna. Żeby kręcić na torach trzeba było zmienić grafiki i dopełnić wielu innych formalności. Większość najważniejszych scen powstała na niewielkich odcinkach mało uczęszczanych torów. Zdjęcia zaczęły się 31 sierpnia 2009 roku w Brewester w Ohio. Po tygodniu ekipa przeniosła się do Bradford w Pensylwanii, nieopodal granicy ze stanem Nowym Jorkiem. Kursowano między trakcją WNYP (Western New Tork & Pennsylvania), a niewielkimi miasteczkami, takimi jak Eldred, Turtlepoint, Blanchard czy Emporium. 10 października filmowcy przenieśli się do stanowego college?u, bo burza śnieżna pokrzyżowała ich plany ? trzeba było przerwać zdjęcia na kilka dni. W krajobrazie zaczęły dominować szarości i z dnia na dzień nadeszła zima. Były plusy ? ekipa skorzystała z grzeczności pracowników linii Nittany Bald Eagle i kręcili, kręcili, kręcili. Potem przenieśli się do pomniejszych miasteczek w południowo-wschodnim Ohio, następnie do zachodniej Wirginii. Ostatnie tygodnie spędzili w Mogul Mind Studio w Pitsburgu. Zdjęcia zakończyły się 18 grudnia. ?Mieliśmy szczęście, bo zdecydowaliśmy się ograniczyć efekty specjalne i wszystko szło po naszej myśli. Wynajęliśmy helikoptery, kamery nie odmówiły posłuszeństwa. Widzowie na pewno docenią realizm filmu i poczują zastrzyk adrenaliny?.- mówi Tony Scott. W filmie ?zagrało? osiem lokomotyw i sześćdziesiąt wagonów. Regularnie robiono przeglądy i wymieniano hamulce, zwłaszcza, że ze względu na niespodzianki pogodowe i inne nieprzewidywalne sytuacje, pociągi działały dwadzieścia cztery godzinna dobę. Nie tylko ekipa zmieniała lokalizacje ? razem z nimi przemieszczały się pociągi. Każdy pojazd ma swoje numery ? jest niepowtarzalny, nie ma dwóch takich samych. Żeby ułatwić sytuację i nie wprowadzać zamieszania, Seager i jego ekipa stworzyli specjalne plakietki. Autor zdjęć, Ben Seresin, pracował z Tonym Scottem po raz pierwszy, ale panowie szybko doszli do wniosku, że mają wspólną wizję artystyczną. ?Filmy Tony?ego są bardzo dynamiczne. To twórca, który wypracował sobie oryginalny styl i metody pracy. Jest świetnie zorganizowany, zaraża entuzjazmem. Daje z siebie wszystko, aż do ostatniego dnia?. ? mówi Seresin i dodaje : ?Zdarzało mu się wstać o drugiej nad ranem, żeby popracować nad storyboardem. Świetnie nam się współpracowało, bo Tony doskonale wie, czego chce. Wyzwaniem było sprostać jego wymaganiom?. Codziennie zawieszano na pociągu od sześciu do dwunastu kamer (również na platformach wzdłuż torów). Jeśli dana scena trwała dziesięć minut, pociąg przejeżdżał pięć mil i w ruch szło jeszcze więcej kamer. Każdą nastawiano osobno, by osiągnąć zamierzony efekt. ?Kręcenia tyloma kamerami, pod różnymi kątami, to duże przedsięwzięcie. Ekipa była rozrzucona wzdłuż torów, niełatwo było się z nimi porozumieć?. ? opisuje sytuację Seresin. Większość scen rozgrywa się na dworze, ale twórcy zadbali o jedność wizualną i wnętrza mają podobną kolorystykę, co krajobrazy. ?Nie chcieliśmy, by scenografie były przestylizowane. Zależało nam przede wszystkim na autentyczności?. ? mówi Seresin. Akcja filmu rozgrywa się podczas jednego dnia. Zdjęcia trwały trzy i pół miesiąca, kręcono latem, jesienią i zimą. ?To widać ? w filmie są sceny, w których drzewa są zielone i takie, w których liście już opadły. Pogoda bywa nieprzewidywalna ? czasem dzień zaczyna się deszczowo, a potem wychodzi słońce?.- mówi Seresin. Autor zdjęć i reżyser korzystali ze specjalistycznego sprzętu, między innymi z wozu kamerowego Pursuit System Porsche Cayenne, quadów, śmigłowców. Pomagali im Alan Purwin i Fred North (piloci), David B. Nowell (specjalista od zdjęć lotniczych) i jego asystent, Scott C.Smith. Śmigłowce zaopatrzono w nowoczesne systemy kamer Cineflex. ?W filmie jest dużo scen kręconych z powietrza. Codziennie rejestrowaliśmy pociągi ? niemal wszystkie sceny były kręcone i z dołu, i z góry?. ? mówi Nowell. Jedną z najbardziej emocjonujących scen jest ta, w której pociąg bierze trudny zakręt. Według przepisów nie może jechać w prędkością przekraczającą 15 mil na godzinę ?Tony nie chciał używać efektów specjalnych. Zastosowaliśmy stare sztuczki filmowe, dzięki którym wydaje się, że pociąg jedzie z zatrważającą prędkością?. ? tłumaczy Seresin. ?Niepowstrzymany? to nie tylko trzymające w napięciu kino akcji, ale i mistrzowsko pokazana dramatyczna historia dwóch bohaterów ? Franka i Willa. Pozornie zwyczajny dzień zamienia się w całkowicie niezwykły, a dwóch przeciętnych facetów odkrywa, że stać ich na bohaterstwo. ?Film już od pierwszych minut wbija w fotel, a im dłużej trwa, tym mocniej wbijamy paznokcie w oparcie?. ? mówi Tony Scott.
O OBSADZIE
DENZEL WASHINGTON (Frank Barnes) to dwukrotny laureat Oscara i jeden z najlepszych współczesnych aktorów. Uwielbia nowe wyzwania, ma na swoim koncie wiele zróżnicowanych ról ? wcielił się m.in. w niewolnika w ?Chwale?, walczącego o prawa człowieka Stevena Biko w ?Krzyku wolności? czy Don Pedra w szekspirowskim ?Wiele hałasu o nic?. Ubiegłej wiosny wrócił na Broadway ? wcielił się w Augusta Wilsona w sztuce ?Fences?. Najnowsze filmy z jego udziałem to ?Księga ocalenia?, ?Metro strachu? (remake filmu z 1974 roku w reżyserii Tony?ego Scotta), ?American Gangster? Ridleya Scotta (oparta na faktach historia znanego w latach siedemdziesiątych gangstera z Harlemu, który przemycał do Stanów Zjednoczonych narkotyki), ?The fregat Debaters? (opowieść o teksańskim wykładowcy, który zainspirował klub dyskusyjny do walki o mistrzostwo kraju). W ostatnich latach można było go oglądać w takich filmach, jak ?Plan doskonały?, ?Deja Vu?, ?Kandydat?. Występuje nie tylko w filmach, ale i w teatrze ? w 2005 roku można było go oglądać na Broadwayu w ?Juliuszu Cezarze?. Kilkakrotnie współpracował z braćmi Scott ? z Tonym podczas kręcenia filmu ?karmazynowy przypływ?, ?Człowiek w ogniu? i ?Metro strachu?, z Ridleyem przy ?American Gangster?. Pierwszego Oscara zdobył w 1989 roku za rolę w ?Chwale?. W 2001 roku otrzymał drugiego - za rolę w ?Dniu próby?.W 2002 roku zadebiutował jako reżyser filmem ?Antwone Fisher? na podstawie autobiografii tytułowego Fischera. Film zdobył uznanie widzów i krytyki, zdobył szereg nagród (m.in. Stanley Kramer Award). Ma na koncie wiele niezapomnianych ról ? w filmach ?Tytani?, ?Kolekcjoner kości?, ?Huragan?, ?Szalona odwaga?, ?Karmazynowy przypływ?. Wyprodukował dokument stacji HBO ? ?Half Past Autumn: The Life and Works of Gordon Parks?, który nominowano do dwóch nagród Emmy. Jest nie tylko aktorem, ale i producentem, reżyserem. Pochodzi z Mt. Vernon w stanie Nowy Jork. Studiował na Fordgam University, chciał być lekarzem. Podczas letniego obozu zagrał w teatrzyku i złapał bakcyla. Po skończeniu uniwersytetu został przyjęty do American Conservatory Theater w San Francisco. Zadebiutował na deskach nowojorskich teatrów rolą na festiwalu Shakespeare in the Park. Od tamtej pory grał m.in. na Broadwayu. Zadebiutował w 1979 roku rolą w filmie telewizyjnym ?Flesz and Blood?. Niedługo potem dostał rolę w serialu ?St. Elsewhere?. CHRIS PINE (Will Colson) jest jednym z najbardziej zapracowanych aktorów młodego pokolenia. Największą popularność przyniosła mu rola w ?Star Treku? JJ Abramsa z 2009 roku. Najnowsze filmy z jego udziałem to ?This Means War? z Reese Witherspoon i Tomem Hardym oraz ?Small Town Saturday Night? Ryana Craiga. Zagrał w takich filmach jak ?Carriers? Alexa Pastora, ?Wino na medal? Randalla Millera, ?As w rękawie? Joe Carnahama, ?Randki w ciemno? Jamesa Keacha. Gra nie tylko w filmach, ale i w teatrze. Ostatnio występuje w ?The Lieutenant of Inishmore? Martina McDonagha w Mark Taper Forum w Los Angeles. Zarówna sztuka, jak i jego występ, zbierają świetne recenzje. W 2009 roku otrzymał nominację do Ovation Award za rolę w dramacie ?Farragut North? wystawianym w Geffen Playhouse w Los Angeles. Skończył University of California (studiował anglistykę), kształcił się w American Conservatory Theater i University of Leeds. Jest synem aktorów ? Gwynne Gilford i Roberta Pine?a. Jego babcia, Anne Gwynne, również była aktorką. ROSARIO DAWSON (Connie Hooper) współpracowała już z Chrisem Columbusem przy musicalu ?Rent?, w którym zagrali też Anthony Rapp, Adam Pacal, Jesse L. Martin czy Taye Diggs. Najnowsze filmy z jej udziałem to ?Eagle Eye? z Billym Bobem Thorntonem i Shią LaBeoufem oraz ?Siedem dusz? Gabriele Muchino z pamiętną rolą Willa Smitha. Będzie można ją obejrzeć w ?Zookeeper? oraz ?Unstoppable? Tony?ego Scotta z Denzelem Washingtonem. Na swoim koncie ma współpracę z takimi reżyserami jak John Madden, Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Kevin Smith, Peter Berg, Billy Ray, Spike Lee, Barry Sonnenfeld czy Oliver Stone. Grywa nie tylko w wysoko-budżetowych, ale i niezależnych produkcjach. Do tych drugich należą takie filmy jak ?Descent? Talii Lugacy czy krótkometrażowe ?Bliss Virus? (wyprodukowane przez Dawson, premiera na Tribeca Film Festival w 2007 roku). Najnowsze filmy z jej udziałem były prezentowane na festiwalach filmowych ? dramat polityczny ?Explicite Ills? wyświetlano na SXSW Film Festival w Austin, ?Wszyscy twoi święci? zostali nagrodzeni na festiwalu filmowym w Sundance, na którym pokazano także ?Miłość i pieniądze? oraz ?Życie kobiety niemoralnej?. Wystąpiła w takich filmach jak ?Zbuntowana klasa? z Forrestem Whitakerem i Vanessą Williams, ?Tam gdzie ty? z Freddie?em Prinzem Jr, ?Josie i kociaki? czy ?Środa popielcowa?. Debiutowała w kontrowersyjnych ?Dzieciakach? Larry?ego Clarka na podstawie scenariusza Harmony Korine.
O TWÓRCACH
TONY SCOTT (reżyseria) wyreżyserował i wyprodukował wiele znanych filmów akcji łącząc fenomenalne efekty techniczne z trzymającą w napięciu akcją. Scott należy do reżyserów, których filmy zarabiają miliardy. Od połowy lat osiemdziesiątych kręci zapierające dech w piersiach filmy sensacyjne. Zazwyczaj pracuje nad kilkoma projektami na raz, nigdy nie zwalnia tempa. Jego najnowsze produkcje to ?Metro strachu?, ?Deja Vu? (przy którym po raz trzeci pracował z Denzelem Washingtonem). Zadebiutował w 1983 roku ? wyreżyserował ?Zagadkę nieśmiertelności? z Catherine Denevue, Davidem Bowie?em i Susan Sarandon. Stacja Showtime nakręciła na jego podstawie trylogię (1998), w jednym z epizodów wystąpili Giovanni Ribisi i David Bowie. W 1986 roku Scott nakręcił przebój wszechczasów ? ?Top Gun? z Tomem Cruise?em i Kelly McGillis. Ma na swoim koncie takie filmowe hity jak ?Wróg publiczny?, ?Zawód : Szpieg?, ?Domino?, ?Szybki jak błyskawica?, ?Odwet?, ?Prawdziwy romans?, ?Ostatni skaut, ?Fan? czy ?Gliniarz z Beverly Hills 2?. Urodził się w Newcastle w Anglii, ukończył studia malarskie w londyńskim Royal College Of Art. Kształcił się także w Leeds College ? zrealizował wtedy ?One of the Missing? na podstawie historii Ambrose?a Bierce?a. Film otrzymał dofinansowanie od Brytyjskiego Instytutu Filmowego. W roku 1973 wraz ze starszym bratem, reżyserem Ridleyem Scottem założył w Londynie studio zajmujące się realizacją filmów reklamowych. Zdobyli najważniejsze wyróżnienia branży reklamowej ? m.in. Clio, Złote i Srebrne Lwy przyznawane na Cannes International Television/Cinema Commercials Festival czy londyńskie Designers & Art Directors Awards. Kiedy realizował reklamy zainteresował się filmem : nakręcił dwa dokumenty dla telewizji. W 2002 roku zrealizował serię reklam dla BMW, w których wystąpił Clive Owen. W 1995 roku bracia Scott założyli firmę produkcyjną Scott Free mającą siedziby w Los Angeles i Londynie. Za jej pośrednictwem wyprodukowano m.in. nominowane do Oscara ?Zabójstwo Jesse?ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda?. Razem z bratem są producentami wykonawczymi seriali ?Wzór? oraz ?Żona idealna? MARK BOMBACK (scenariusz) jest autorem scenariuszy do filmów ?Góra czarownic?, ?Uwiedziony?, ?Szklana pułapka 4,0? i ?Constantine?. Jego najnowsze scenariusze to ?The Umbrella Academy?, ?Agent Zigzag? i ?Protection?. Prowadzi zajęcia ze scenopisarstwa na Wesleyan University. JULIE YORN (produkcja) jest przewodniczącą Firm Films ? działu produkcji The Firm. Ostatnio wyprodukowała ?Ślubne wojny? (?Bride Wars?) z Kate Hudson i Anne Hathaway w reżyserii Gary?ego Winicka, a także ?The Christmas Cottage? z Marcią Gay Harden, Peterem O?Toole?em i Jaredem Padaleckim. Na koncie ma ?First Sudany? z Ice Cube?em i ?The cleaner? z Samuelem L. Jacksonem. Wyprodukowała jeden z najpopularniejszych mini-seriali ostatnich lat ? ?Comanche moon?, prequel do ?Na południe od Brazos? (?Lonesome Dove?) z Valem Kilmerem, Steve?em Zanem i Rachel Griffiths. Do filmów, które wyprodukowała należą ?Egzorcyzmy Emily Rose? (?The Exorcism of Emily Rose?), ?Bękarty diabła? (?The Devil?s Rejects?), ?Come Early Morning?, ?Wonderland?, ?Tajemnicza zbrodnia? (?The Caveman?s Valentine?), ?Magia batistów? (?Eve?s Bayou?) i ?Tree?s Lounge?. Do klientów The Firm należą czołowi aktorzy i twórcy - między innymi Leonardo DiCaprio, Cameron Diaz, Benicio Del Toro, Amy Adams, Martin Scorsese i Bill Condon. MIMI ROGERS (produkcja) pracuje w branży filmowej od lat, jest nie tylko producentką, ale i aktorką. Zagrała w takich filmach jak ?Cela śmierci?, ?Ten okropny rok!? i ?Osaczona?. Wyprodukowała takie filmy jak ?Arytmetyka diabła? (zdobył nagrodę Emmy), ?Ten okropny rok!?, ?Charme for the Easy Life?. Założyła Millbrook Farm Productions ? wytwórnia realizuje obecnie ?Faking It in America? i odcinki pilotażowe seriali ?Stay Home Dad? i ?2 Minute Mysteries?. ERIC McLEOD (producent) jest producentem, producentem wykonawczym i kierownikiem produkcji. Kilkakrotnie pracował z Jerrym Bruckheimerem (m.in. przy filmach ?Książę Persji? i ?Piraci z Karaibów?). Wyprodukował takie filmy jak ?Jaja w tropikach?, ?Pani i pani Smith?, ?Diukowie Hazardu?, ?Kot w kapeluszu?, ?Cela? i ?Austin Powers : agent specjalnej troski?. Pracował na planach takich filmów jak ?Feeling Minnesota?, ?Corrina, Corrina? czy ?I kowbojki mogą marzyć?. Zaczynał karierę w branży filmowej od pracy przy filmach ?Beksa?, ?Narkotykowy kowboj? i ?8 sekund?. ALEX YOUNG (produkcja) pracuje w Twentieth Century Fox. Pracował przy produkcji takich filmów jak ?Wolverine Geneza : Wolverine?, ?X-Men : Ostatni bastion?, czy ?Fantastyczna czwórka?. Był producentem wykonawczym ?Wall Street 2 : Pieniądz nie śpi? Olivera Stone?a, ?Drużyna A? Liama Neesona oraz ?Predators? Roberta Rodrigueza. Zanim dołączył do Foxa pracował w Paramount Pictures. CHRIS CIAFFA (produkcja wykonawcza) zajął się produkcją po dziesięcioletnim okresie bycia asystentem reżyserów filmowych i telewizyjnych. Razem z Mimi Rogers założył Milbrook Farm Productions - wytwórnia realizuje obecnie ?Faking It in America? i odcinki pilotażowe seriali ?Stay Home Dad? i ?2 Minute Mysteries?. RICK YORN (produkcja wykonawcza) ma na swoim koncie współpracę z takimi twórcami jak Martin Scorsese, Benicio Del Toro, Cameron Diaz, Leonardo DiCarpio i Justin Timberlake ? prowadzi agencję talentów, wymienieni artyści są jego klientami. JEFF KWATINETZ (produkcja wykonawcza) jest producentem i menadżerem. Pracował przy takich filmach jak ?Agent XXL?, ?Parasol bezpieczeństwa? i ?Czarny rycerz?. BEN SERESIN (zdjęcia) pochodzi z Nowej Zelandii. W wieku osiemnastu lat przeprowadził się do Australii, by zacząć karierę w przemyśle filmowym, a po czterech latach do Wielkiej Brytanii. Nie studiował w żadnej szkole filmowej, uczył się zawodu w praktyce. Kiedy miał siedemnaście po raz pierwszy pracował na planie filmowym (jako elektryk), gdy skończył 19 lat został asystentem jednego z kamerzystów. Dzielił czas między Wielką Brytanię i Australię, a w 1992 roku przeniósł się na stałe do Wielkiej Brytanii. Pracował przy takich filmach jak ?Tomb Raider?, ?Terminator 3?, ?Piraci z Karaibów : Na krańcu świata?, ?Mały wielki gang?. Najnowszy film, przy którym pracuje, to ?X-Men : First Class? w reżyserii Matthew Vaughana. CHRIS SEAGERS (scenografia) pracował już z Tonym Scottem przy filmach ?Zawód szpieg?, ?Metro strachu?, ?Deja Vu?, ?Człowiek w ogniu? i ?Domino?. Najnowszy film, przy którym pracuje, to ?The Rum Diary? na podstawie powieści Huntera S. Thompsona. Jest autorem scenografii do takich filmów jak ?Johnny English?, ?Szeregowiec Ryan?, ?Gra pozorów?, ?Podwójny blef? i ?Psychopata?. CHRIS LEBENZON (montaż) ma na swoim koncie współpracę z takimi twórcami jak Tim Burton, Tony Scott i Jerry Bruckheimer. Dwa razy nominowano go do nagrody Emmy ? za pracę przy filmach ?Karmazynowy przypływ? i ?Top Gun?. Współpracował z Tonym Scottem m.in. przy ?Metrze strachu?, ?Wrogu publicznym? i ?Gliniarzu z Beverly Hills 2?. Z Timem Burtonem pracował przy filmach ?Alicja w Krainie Czarów?, ?Sweeney Todd : Demoniczny golibroda z Fleet Street?, ?Miasteczko Sleepy Hollow?, ?Marsjanie atakują?, ?Ed Wood?, ?Duża ryba?, ?Planeta małp?, ?Charlie i fabryka czekolady? i ?Powrót Batmana?. Był montażystą takich filmów jak ?Pearl Harbor?, ?60 sekund?, ?Armagedon?, ?Con Air ? lot skazańców?, ?Eragon?, ?Xxx? czy ?Szybki jak błyskawica?. ROBERT DUFFY (montaż) jest współwłaścicielem firmy montażowej Spotwelders działającej w Kalifornii. Montował teledyski takich gwiazd, jak Jay-Z, Madonna, Nine Inch Nails, Johnny Cash, REM, Michael Jackson. Pracował przy kampaniach reklamowych takich firm jak Nike, Coca-Cola, Pepsi, Levi;s i Microsoft. Zdobył kilka nagród Monitor i MTV, a także National Academy of Recording Arts & Sciences (NARAS) za teledysk ?Love Is Strong? zespołu Rolling Stones. Pierwszym filmem, przy którym pracował, była ?Cela?. Pracował przy takich produkcjach jak ?Liga Niezwykłych Dżentelmenów?, ?Magia uczuć? ?Człowiek w ogniu?. LEE TRINK (koprodukcja) był konsultantem serialu ?On the Road : A True Rock?N?Roll Story? kanału Spike TV. PENNY ROSE (kostiumy) ma na swoim koncie kilka nominacji do prestiżowych nagród ? m.in. BAFTA, za kostiumy do filmów ?Piraci z Karaibów? (wszystkie trzy części). Zaprojektowała kostiumy do ?Evity? Alana Parkera i kilku innych jego filmów ? ?Drogi do Welville?, ?Pink Floyd : The Wall? i ?The Commitments?. Jest twórczynią kostiumów do filmu ?Książę Persji? Jerry?ego Bruckheimera, a także takich produkcji, jak ?Moja dziewczyna wychodzi za mąż?, ?Dzikie wieprze?, ?Król Artur?, ?Słownik snów?, ?Podwójne blef?, ?Miłość i wojna? czy ?Cienista dolina?. Dwukrotnie współpracowała z lordem Richardem Attenbouroughem (przy filmach ?Cienista dolina? i ?Miłość i wojna?). Zaczynała karierę od pracy na West Endzie. Projektuje nie tylko do teatrów i filmów, ale i telewizji (m.in. do reklam). HARRY GREGSON-WILLIAMS (muzyka) jest twórcą muzyki do takich filmów, jak ?Shrek?, ?Shrek Forever? czy ?Opowieści z Narnii : Książę Kaspian?. Kilkakrotnie współpracował z Tonym Scottem ? przy filmach ?Metro strachu?, ?Deja Vu?, ?Domino,? Człowiek w ogniu?, ?Wróg publiczny?. Na swoim koncie ma też kilkurazową współpracę z Jerrym Bruckheimerem (?Numer 23?, ?Telefon?, Veronica Guerin?), Benem Affleckiem (?Gdzie jesteś, Amando??, ?Miasto złodziei?), Mike?em Newellem (?Książę Persji?, ?X-Men Geneza : Wolverine?). Pochodzi z Anglii, urodził się w rodzinie muzyków. Kształcił się w St. John?s College w Cambridge i Guidhal School of Music and Drama. Zaczynał karierę od współpracy z kompozytorem, Stanleyem Myersem. Komponowanie muzyki filmowej zaczynał pod okiem Nicolasa Roega, niedawno rozpoczął współpracę z Hansem Zimmerem.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.