PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=31349}

Pancernik Potiomkin

Bronenosets Potyomkin
7,5 10 857
ocen
7,5 10 1 10857
7,8 20
ocen krytyków
Pancernik Potiomkin
powrót do forum filmu Pancernik Potiomkin

Ponad 45 tys $

ocenił(a) film na 9

taki budżet widnieje na imdb. Nie wiem czy na tamte czasy to dużo czy mało ale rozmach
z jakim zrobiono ten film powalił mnie na kolana. Sądzę że pomad 10 tys statystów
musiało wziąć udział w tym filmie. Kolejka do zwłok głównego rewolucjonisty którego
imienia zapomniałem, kapitalna scena niedoszłej bitwy morskiej pancerników- te i
wiele innych scen pokazują że budżet musiał być potężny.

Teraz pytanie do znawców: na Wikipedii jest napisane, że socrealizm datuje się na 1934
kiedy na jakimś zjeździe radzieckich komunistów proklamowano go jako jedyną
właściwą formę sztuki. Oglądając "Pancernika..." nie mogłem się oprzeć wrażeniu że
socrealizm zaczął się prawie dekadę wcześniej. No bo tak: główny rewolucjonista
łudząco podobny do Stalina, wyraźny podział na dobrych i złych, hasła typu "Precz z
caratem!", ci wszyscy ludzie żegnający "swoich" którzy płynęli na odsiecz (szczególnie
utkwiła mi w pamięci scena, w której rodzice wynoszą swoje uśmiechnięte dzieci na
rękach, chłopca i dziewczynkę, żeby mogły zobaczyć odpływający pancernik- pomyślałem
sobie "To jest pocztówka socjalizmu, przecież!"),. Jest jeszcze wiele elementów pewnie o
których zapomniałem ale które ewidentnie ukazują socjalizm w pięknym świetle. Więc
jak to jest, czemu historycy nie zaliczają tego filmu w ramy socrealizmu?

aerosplain

Według kalkulatora inflacji ( http://www.westegg.com/inflation/ ) współcześnie byłoby to ponad pół miliona dolarów. Na dzisiejsze standardy nie jest to dużo dla produkcji o takim rozmachu (choć na pewno dużo jak na możliwości ZSRR w tym okresie). Jeśli chodzi o tamte czasy chyba również. Budżet "King Konga" z 1933 roku wynosił 672 tys. (bez uwzględnienia inflacji). W tym samym roku co "Pancernik..." powstał też "Ben-Hur", którego budżet zbliżył się do 4 milionów (!) dolarów.

Co do socrealizmu, to znawcą nie jestem, ale ta sama Wikipedia podaje różnice (właściwie kontrastując socrealizm z tym, co reprezentował "Pancernik..."):
"Filmowcy radzieckiej szkoły montażu jak Wsiewołod Pudowkin, Siergiej Eisenstein czy Aleksandr Dowżenko zostali w latach trzydziestych zmuszeni do odejścia od eksperymentalnej stylistyki, która była przez KPZR określania jako "formalizm". W praktyce etykietę formalizmu przypinano wszystkim filmom, które formą lub tematyką mogłyby być niezrozumiałe dla szerszej publiczności, jak np. eksperymenty z montażem intelektualnym Eisensteina albo filmy dokumentalne Dzigi Wiertowa (Człowiek z kamerą, Entuzjazm. Symfonia Donbasu).

Pewne elementy socrealistyczne w radzieckim kinie widać było jeszcze przed rokiem 1934, ale pierwszym filmem, który stanowił modelowy przykład nowej stylistyki był Czapajew w reżyserii Siergieja i Gieorgija Wasiliewów. W ramach założeń socrealizmu starano się ukazać perypetie indywidualnych bohaterów, w przeciwieństwie do filmów szkoły montażu, gdzie (posługując się marksistowską dialektyką) portretowano scierające się masy ludzkie."

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones