"Wszystko się zmieniło tylko to bagno trwa"- Okada
Bo to właśnie to bagno w tym filmie jest centrum fabuły. Wszystkie istotne postacie idą w końcu w to miejsce, które jest dosadnie zobrazowaną metaforą świata w jakim żyje społeczność tej dzielnicy.
Najlepiej ukazuje to kadr w którym na powierzchni tego cuchnącego, pełnego śmieci grzęzawiska bezwładnie unosi się lalka jako symbol upadłego człowieka.https://andrewsidea.files.wordpress.com/2008/09/vlcsnap-11860298.png?w =590&h=443
Zresztą nie jest to jedyna taka symboliczna scena, są jeszcze: ta w której gangster Matsunaga wrzuca w bagno kwiat- symbol swojej przemiany/ratowanego życia o którym wtedy rozmyśla, to samo zresztą robi doktor Sanada (bagno jako symbol alkoholizmu), czy Okada po wyjściu z więzienia (bagno symbolem recydywy). Wymowna jest scena gdy lekarz ostrzega dzieci by się trzymały z dala od tej wody bo zachorują- i nie chodzi tu tylko o chorobę ciała ale i duszy, a ten rynsztok jest jak już pisałam, symbolem światka w jakim żyją ich rodzice.
Sanaga mimo wszystko stwierdza na koniec, w ostatniej rozmowie ze swoją pacjentką- uczennicą, że "racjonalne podejście jest najlepszym lekarstwem" (nie tylko w chorobie) czym wyraża wiarę w to że mając silną wolę można wszystko zmienić.
Warto dodać, że ów lekarzowi zaś tak bardzo zależało na Matsunadze bo ten jest jego odbiciem z młodości (o czym mówi w rozmowie z Miyo) i dr. ufa, że ten młody mężczyzna ma nadal szansę by nie skończyć tak jak on.
Mamy jeszcze w filmie sen Matsunagi czy scenę z farbą :) ale tego już nie będę analizować bo zdradza zakończenie...
Film też ma swoją polityczną wymowę, miasto i jego mieszkańcy są odzwierciedleniem powojennej Japonii a Okada nawet i przedwojennej ale to już byłby zbyt długi post :)
Gorąco polecam!