Potwory kontra Obcy/film/Potwory+kontra+Obcy-2009-4259902009
pressbook
O PRODUKCJI
Kiedy mieszkanka Kalifornii Susan Murphy w dniu swojego ślubu przypadkowo zostaje trafiona przez meteor wypełniony dziwną substancją z kosmosu, zaczynają się z nią dziać dziwne rzeczy ? w niewyjaśniony sposób rozrasta się do wielkości olbrzymki o imponującym wzroście prawie 15 metrów. Na to tajemnicze zjawisko nie pozostają obojętni przedstawiciele sił militarnych kraju. Susan zostaje pojmana i trafia do objętego klauzulą tajności ośrodka wojskowego, gdzie już jako ?Gigantka? przebywa w doborowym towarzystwie przeróżnej maści stworów-potworów. Jest wśród nich błyskotliwy, obdarzony jednak głową insekta profesor Karaluch, małporyb, typ macho Brakujące Ogniwo galaretowaty i niezniszczalny B.O.B., a także wielkich rozmiarów larwa o wdzięcznym imieniu Insectozaurus. Ich niewola ma się jednak wkrótce skończyć, kiedy to tajemniczy robot z kosmosu ląduje na naszej planecie z zamiarem dokonania podboju Ziemi. W obliczu nieuchronnego niebezpieczeństwa Prezydent USA zostaje przekonany, że ta właśnie zbieranina przypadkowych ?wybryków natury? jest jedyną nadzieją na pokonanie obcych i uratowanie świata przed zagładą. Na ekranie, w gronie stworów nie z tej ziemi, zobaczymy również RAINNA WILSONA jako Gallaxhara, megalomana odpowiedzialnego za drużynę robotów z kosmosu, którego ambicją jest stworzenie nowego świata wedle własnego wzorca; KIEFERA SUTHERLANDA w roli Generała W.R. Mongera, przedstawiciela sił zbrojnych, który nareszcie znalazł należną funkcję dla swojej zbieraniny trzymanych pod kluczem potworów; oraz PAULA RUDDA jako Dereka Dietla, skoncentrowanego na sobie narzeczonego Susan, który w zaistniałej sytuacji ma ambicje piąć się po ścieżce kariery telewizyjnej.
W GALAKTYCE PRAWIE TAKIEJ JAKA NASZA ?
Przez całe wieki, opowieści o potworach i stworach nie z tego świata cieszyły, bawiły i przerażały ludzi ze wszystkich zakątków globu i kultur. Prace mistrzów literatury w tej dziedzinie, przekazywane z pokolenia na pokolenie w końcu trafiły również do Hollywood, dając początek nowemu gatunkowi filmowemu ?creature feature? /filmy o dziwnych stworach/ oraz, w swojej bardziej nowoczesnej wersji, filmom science-fiction. W wielu filmach sci-fi lub serialach telewizyjnych z lat 1950 i ?60-tych, punktem wyjścia do snucia opowieści o potworach było przechwytywanie dziwnych sygnałów wysyłanych z innej planety w odległej galaktyce, podkreślanych jeszcze dla wzmocnienia efektu przez niezbędną w tym wypadku, niepokojącą muzykę organową. W kolejnej odsłonie, przybywali kosmici, którzy albo spuszczali ziemianom manto, albo, w przypadku tych dobrych, uczyli mieszkańców naszej planety jak radzić sobie w kosmosie. Opowieść o ?Potworach kontra Obcy?, sięga jednak do kilku innych, bardziej ziemskich źródeł ? znajdujących się za ścianami Glendale, kalifornijskiego campusu wytwórni DreamWorks Animation z jego Dyrektorem Zarządzającym Jeffrey?em Katzenbergiem oraz dwoma weteranami filmu fabularnego, reżyserami Robem Lettermanem i Conradem Vernonem. Zaledwie wzmianka słowa ?potwór? ? szczególnie w zestawieniu ze słowem ?obcy? ? wystarczy, żeby rozniecić błysk w oku każdego filmowca (jak Letterman i Vernon), wychowanych na czarno-białych telewizyjnych filmach klasy ?B? z lat 1950-tych. Letterman i Vernon nie ukrywają, że są nie tylko wielkimi fanami tych filmów, ale również pozostają pod ogromnym wpływem stylu reprezentowanego przez obrazy z tamtych lat. Ewolucja stylu ?Potworów kontra Obcy? przebiegała dwutorowo ? od wspomnianych filmów klasy ?B? z lat ?50-tych ubiegłego stulecia, po publikowane w tamtym czasie magazyny Mad, dla których tworzyli między innymi tacy wielcy ilustratorzy jak Jack Davis, Don Martin i Jack Rickard. Jakie były zatem początki projektu ?Potwory kontra Obcy?? Letterman zakończył właśnie prace nad nominowanym do Oscara? przebojem DreamWorks Animation ?Rybki z ferajny? i miał umówione spotkanie ze stojącym na czele firmy Jeffrey?em Katzenbergiem, na którym omawiana miała być kwestia nowego projektu. Jak wspomina Letterman: ?Jeffrey poprosił mnie, abym rzucił okiem na projekt, który był jeszcze w fazie opracowania, a którego głównego bohaterami miały być różnej maści potwory. Ponieważ w założeniu film miał opowiadać o pewnej grupie stworów, pomyślałem sobie, że może być to dobra okazja do nakręcenia komedii w stylu ?Parszywej dwunastki?, co zresztą zawsze było moim marzeniem. Może to się teraz wydawać nieco śmieszne, ale na swój sposób to właśnie ta filmowa zbieranina okazała się moją ?parszywą dwunastką?, ponieważ potwory w niej przedstawione są typem niepokornej drużyny, która stawia czoło atakującym Ziemię ?obcym?. Tak więc pomysł ten ujął mnie od razu!? W przypadku Vernona, opowieść o perypetiach potworów w obliczu nadciągającej zagłady zaczęła się tysiące kilometrów od Kalifornii. Jak mówi reżyser: ?Byłem właśnie w Cannes ze ?Shrekiem 2?, kiedy trafił w moje ręce wstępny projekt filmu. Zauważyłem, że jest w nim wyraźny motyw nawiązujący do filmów klasy ?B? z lat 1950-tych, którego, prawdę mówiąc, nigdy do tej pory nie było w animacji. Pomyślałem sobie, że to naprawdę interesujący pomysł i że fajnie byłoby nadać tej drużynie wyrzutków określona osobowość, nawiązując do wspomnianych starych filmów formą satyry. Wydawało mi się to niezwykle zabawnym pomysłem, ponieważ byłby to hołd złożony różnym stylom produkcji filmowej i różnym gatunkom filmu. Patrząc z takiej perspektywy wydawało mi się to niezwykle ciekawe.? Wkrótce do zespołu dołączyła także producentka Lisa Stewart, która ma w swoim dorobku między innymi takie produkcje jak ?U progu sławy? /Almost Famous/ i ?Jerry Maguire?. Ta utalentowana, odnosząca sukcesy kobieta filmu szczególny potencjał dostrzegła w postaci Susan. Jak mówi: ?Ogromnie przemawiał do mnie obraz dziewczyny siedzącej samotnie na dachu stacji benzynowej, którą właśnie rzucił chłopak i która nie wie do końca co będzie dalej z jej życiem. Pomyślałam sobie wtedy ?Taką dziewczynę chciałabym poznać, chcę opowiedzieć jej historię, chcę być częścią tego projektu!? To, że Stewart nie pracowała nigdy wcześniej w animacji nie onieśmielało jej wcale. Jak sama mówi: ?Opowiadanie znakomitych historii jest zawsze opowiadaniem znakomitych historii, bez względu na to w jakiej formie się odbywa. A ja po prostu chciałam opowiedzieć historię Susan.? Fakt, że postać głównej kobiecej bohaterki filmu przemówiła tak mocno do Stewart nie zdziwiła pozostałych twórców filmu. W ciągu swojej kariery producentka udowodniła, że bliskie są jej silne postaci kobiecych bohaterek. Zwieńczeniem takiego założenia było zatrudnienie do roli Susan Reese Witherspoon. Jak mówi Stewart: ?Znam Reese od lat i kiedy dowiedziałam się, że użyczy swojego głosu naszej bohaterce, pomyślałam, że nadarza się wspaniała okazja podjęcia z nią współpracy. Nie pomyliłam się w swoich przypuszczeniach. Jako filmowa Susan Reese jest znakomita.?
DZIWNY NOWY ŚWIAT
Jeśli zapytać kogokolwiek, kto brał czynny udział w sportach zespołowych, ten powie, że grupa jest tak silna jak silni są jej najsłabsi członkowie. Kiedy przyszedł czas na kompletownie ekipy filmowców do ?Potworów kontra Obcy? okazało się, że reżyserzy Letterman i Vernon, producentka Stewart oraz współproducenci Hopper Desmarchelier i Ouaou zgromadzili w swoim zespole naprawdę silną drużynę, w której szeregach znalazło się wiele gwiazd, w tym: scenograf David James (?Wpuszczony w kanał? /Flushed Away/), montażyści Joyce Arrastia (?Shrek Trzeci?) i Eric Dapkewicz (?Wpuszczony w kanał?), stojący na czele zespołu specjalistów animacji postaci David Burgess (?Film o pszczołach? /Bee Movie/), nadzorujący prace zespołu efektów wizualnych Ken Bielenberg (?Shrek Trzeci?), nadzorujący prace cyfrowe Mahesh Ramasubramanian (?Film o pszczołach?) oraz specjalista w zakresie 3D Phil Captain McNally. Zadaniem scenarzysty Davida Jamesa było konceptualne opracowanie i zachowanie, przy współpracy ze specjalistą od efektów wizualnych Kenem Bielenbergeim, wyrazistego i wyróżniającego się charakteru wizualnego filmu. O ile montażyści pracujący przy filmach fabularnych zazwyczaj rozpoczynają prace po ukończeniu rejestrowania części materiału zdjęciowego, tym razem Joyce Arrastia i Eric Dapkewicz gotowi byli do współpracy jak tylko określono z grubsza kształt projektu. Mieli swój udział w tworzeniu storyboardu, co miało pomóc w nadaniu konkretnego kształtu filmowi i pozostało właściwie w takiej formie do końca prac nad projektem. Jak ma to miejsce w przypadku większości filmów animowanych, historia i opracowanie wizualne ewoluują i zmieniają się w miarę jak dopracowywane projekty nabierają konkretnego kształtu i są coraz bardziej określone. To, co początkowo ma wstępnie określoną postać, zmienia się w inną. Komediowa koncepcja filmu ?Potwory kontra Obcy? sprzyjała tego rodzaju zmianom i nabierała coraz bardziej realnych kształtów. Specjalista efektów wizualnych Bielenberg zauważa: ?Zdawałem sobie sprawę, że tego rodzaju projekt będzie ogromnym wyzwaniem i nie pomyliłem się. Naszym założeniem było stworzenie wystylizowanego języka filmu, dopasowanego do jego specyficznych aspektów, jak na przykład przedstawienia postaci, które są po prostu przerysowane. Podobnie rzecz się ma z otoczeniem, w którym te postaci się poruszają. Są jednak w filmie również elementy, które są bardzo realistyczne, jak na przykład oświetlenie i tekstura postaci i otoczenia. Tym samym osiągnęliśmy niezwykle ciekawe połączenie charakteryzacji i stylizacji z realizmem.? Co wspólnego z realizmem ma jednak naukowiec z głową karalucha? Albo kobieta wysoka na pięć pięter? Jak mówi scenarzysta James: ?Naturalnie, staramy się zachować realizm wielu elementów, ale nie da się ukryć, że nasze postaci są karykaturami. To w konsekwencji wpływa na wygląd wszystkiego w ich otoczeniu, od samochodów, po talerze i zasłony ? wszystko musi mieć nieco inne proporcje, tak aby bohaterowie, których rozmiary są inne niż naturalne, nie czuli się nie na miejscu w tym filmowym świecie.? Dobrym przykładem będzie tu prawdopodobnie postać Prezydenta, który jest połączeniem przerysowanego, karykaturalnego projektu oraz realistycznego zewnętrza i tekstury. Jego skóra reaguje na światło w sposób, jaki reaguje ?ludzka? skóra (w ramach ograniczeń jakie stwarza świat grafiki komputerowej). Tego rodzaju połączenie fantastycznego z realnym zostało wykorzystane z wielkim powodzeniem wcześniej w filmach z serii ?Shrek?. Wielki kunszt zespołu animacyjnego oraz zespołu nadzorującego prace komputerowych efektów można docenić oglądając sekwencje starcia dwóch opozycyjnych sił. Jest w nich wiele z żywego kina akcji, pokazanego z rozmachem i trzymającego w napięciu. Jak mówi reżyser Rob Letterman: ?Naprawdę potraktowaliśmy wszystkie sekwencje akcji bardzo poważnie, w sposób przekonujący dla widza, a jednocześnie w zabawnej, komediowej formule. Chcieliśmy żeby nawiązywały one do konwencji realistycznego kina akcji, a nie koniecznie dawały poczucie filmu animowanego. Dzięki współpracy z wysokiej klasy specjalistami udało się nam osiągnąć ten efekt, więc widzowie mogą spodziewać się trzymającej w napięciu, zabawnej, a jednocześnie pokazanej niezwykle realistycznie porcji porządnej rozrywki.?
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.