świecie ? jest wśród nich doświadczony speleolog i płetwonurek, Frank McGuire (Richard Roxburgh), jego syn Josh (Rhys Wakefield) oraz, pokrywającym koszty ekspedycji, Carl Hurley (Ioan Gruffudd). Kiedy tropikalna burza zmusza grupę do zejścia coraz niżej, rozpoczyna się walka z szalejącym żywiołem, niebezpiecznym terenem i panicznym strachem. Przy kończących się zapasach muszą pokonać podwodny labirynt. Wkrótce staną przed nieuniknionym pytaniem. Uratują się? Czy jaskinia stanie się ich grobowcem? SANCTUM 3D korzysta z trójwymiarowej technologii, udoskonalonej przy realizacji filmu ?Avatar?, która umożliwiła wykreowanie ekstremalnych warunków, panujących w zalanych wodą jaskiniach. Alister Grierson (?Kokoda?) wyreżyserował film według scenariusza Johna Garvina i Andrew Wighta. Towarzyszyła mu utalentowana grupa filmowców, złożona, między innymi, z operatora Julesa O?Loughlina (?Kokoda?, ?I Am You?), scenarzysty Nicholasa McCalluma (?Kokoda?, ?Czarny balonik?), montażysty Marka Warnera (?Koń wodny: Legenda głębin?, ?Lara Croft: Tomb Raider?) i kompozytora Davida Hirschfeldera (?Legendy sowiego królestwa: Strażnicy Ga'Hoole?, ?Australia?).
POCZĄTEK
W 1988 roku Andrew Wight prowadził ekspedycję speleologiczną, badającą trudnodostępny, australijski system jaskiń w rejonie równiny Nullarbor. W jej czasie doszło do gwałtownej burzy, która odcięła 15-osobową ekipę do wejścia do jaskini. Ekipie ratunkowej udało się uratować wszystkie uwięzione pod ziemią osoby. Wight pozyskał do współpracy swego dawnego przyjaciela Jamesa Camerona i wraz ze scenarzystą Johnem Garvinem stworzył na bazie tego niezapomnianego wydarzenia opowieść o młodym chłopaku, któremu dopiero w ekstremalnych warunkach udaje się porozumieć z ojcem, odkrywcą specjalizującym się w eksploracji zalanych, niedostępnych jaskiń. Ta dramatyczna historia rozgrywa się w pięknej i przerażającej scenografii, która w obliczu sytuacji ostatecznych pozwala dostrzec i zweryfikować więzi łączące ludzi. Krewnych, obcych i przyjaciół. Towarzyszymy grupie speleologów-płetwonurków, którzy penetrują najpiękniejszy, najbardziej niedostępny i wciąż niezbadany system jaskiń na świecie. Poznajemy twardego jak skała Franka McGuire'a, jego zbuntowanego syna Josha i miliardera Carla Hurleya, który finansuje i dokumentuje całe przedsięwzięcie. Wraz z nadejściem tropikalnej burzy ekipa zostaje odcięta od wejścia do kompleksu jaskiń i próbuje znaleźć wyjście z niezbadanych i stopniowo zalewanych korytarzy. Zagłębiają się w niezbadane odcinki jaskini, uciekając przed nieustępliwą, lodowato zimną wodą. Przy kończących się zapasach, próbują, wraz z biegiem podziemnej rzeki, dotrzeć do ratującego życie wyjścia w oceanie. Stają w obliczu ostatecznego pytania: ?Czy ktoś z nas wyjdzie z tej matni żywy??. James Cameron wspomina: ?Pięć lat temu, Andrew Wight, mój wieloletni współpracownik, przedstawił mi pomysł na ?Sanctum?, który od razu mnie urzekł. Wcześniej zrealizowaliśmy razem fantastyczną wyprawę. Nurkowaliśmy w rejonie nigdy wcześniej nie zbadanego oceanu?. Pracująca z nami ekipa filmowa zrealizowała eksperymentalne zdjęcia, które stanowiły bazę dla systemu Cameron/Pace Fusion 3D Camera, wykorzystanego później przy pracy nad ?Avatarem? a także ?Sanctum?. Wight i Garvin pisząc scenariusz nie chcieli w dokumentalny sposób odtworzyć niefortunnej wyprawy. Pragnęli, w jak najintensywniejszy sposób, przekazać esencję tego doświadczenia. Co dzieje się z ludźmi, którzy znaleźli się w tak ekstremalnych warunkach i są poddani niewyobrażalnemu stresowi? Kto zdoła przetrwać i jak tego dokona? Nie zależało im na prostym filmie przygodowym, pragnęli skupić się na relacjach między grupą przyjaciół, a szczególnie na skomplikowanych stosunkach pomiędzy ojcem a dorastającym synem, dla którego ta wyprawa staje się swoistym rytuałem przejścia, granicą między młodością a dorosłością.
REŻYSER
Po długich poszukiwaniach reżysera Cameron i Wight zdecydowali się postawić za kamerą Alistera Griersona, który zaraz po szkole filmowej zyskał sławę dzięki realizacji, w 2006 roku, ?Kokody?, jednego z najbardziej kasowych filmów australijskich, opartego na autentycznej historii oddziału żołnierzy zagubionego w nowogwinejskiej dżungli w czasie drugiej wojny światowej. Cameron szukał młodego filmowca, który ma już za sobą debiut, a co za tym idzie popełnił pierwsze błędy i wyciągnął z nich naukę. Grierson miał odpowiednią wizję filmu i potrafił ją zrealizować. Cameron wspomina: ?Andrew zabrał Alistera na nurkowanie do jaskini i porządnie go wystraszył. Jednak Grierson nie stracił zimnej krwi i dzięki temu silnemu przeżyciu nabrał koniecznego doświadczenia?. Duże wyzwanie stanowiła realizacja zdjęć w formacie 3D. Alister Grierson i jego operator Jules O?Loughlin musieli opanować tę trudną technikę, co nie było łatwe przy ich drugim zaledwie filmie, ale stanęli na wysokości zadania i nie zawiedli pokładanych w nich nadziei.
CASTING
Udział w filmie o takim charakterze wymaga dwóch ważnych cech ? sprawności fizycznej i niezwykłej odwagi. ?Jeśli nie wystraszył ich scenariusz ? wspomina Wight ? to już połowa sukcesu. Jednak czekała ich jeszcze długa droga. Musieli nauczyć się nurkować, korzystać z oddycharek, nurkować w całkowitych ciemnościach i robić wiele innych, szalonych rzeczy?. Jako pierwszy został zaangażowany Australijczyk RICHARD ROXBURGH, który wcielił się w rolę Franka McGuire'a, prawdziwego króla jaskiń i eksperta od nurkowania. W roli jego zbuntowanego i wrażliwego syna Josha oglądamy kolejnego Australijczyka RHYSA WAKEFIELDA, znanego z wspanialej kreacji z "Czarnego balonika", w którym zagrał brata chłopaka cierpiącego na autyzm. W trzeciej głównej roli wystąpił Walijczyk IOAN GRUFFUDD, wcielający się w bezwzględnego przedsiębiorcę Carla, który dokumentuje i finansuje całą wyprawę. Towarzyszy mu uzależniona od adrenaliny narzeczona Victoria, w którą wcieliła się Alice Parkinson.
SCENOGRAFIA
Jednym z największych wyzwań filmu ?SANCTUM 3D? było stworzenie wiarygodnego podwodnego świata, który niewiele osób miało okazję oglądać w rzeczywistości. Akcja filmu rozgrywa się w Papui Nowej Gwinei, kryjącej najpiękniejsze jaskinie na świecie. Długie podziemne rzeki, wodospady, obszerne komnaty pełne stalaktytów i stalagmitów. Odtworzenie ich w studiu stanowiło nie lada wyzwanie dla scenografa Nicholasa McCalluma. ?Musiałem zwłaszcza pamiętać o specyfice zdjęć 3D i zadbać o odpowiednią głębokość i wysokość planu? ? wspomina McCallum. Oprócz ciągu korytarzy zbudowano także ?podziemny? wodospad o wysokości 14 metrów. Odpowiedni przepływ wody zapewniała pompa tłocząca 20 tysięcy litrów cieczy na minutę. Wszystkie sceny podwodne zrealizowano w potężnym zbiorniku w Village Roadshow Studios w Queensland, w Australii. ?Ma 40 metrów długości, 30 szerokości i 7 głębokości, zawiera 7,2 miliona litrów wody, co czyni go jednym z największych zbiorników na świecie i pozwala odtworzyć ciekawe środowisko zalanych jaskiń? ? podkreśla McCallum. Zdjęcia uzupełniono w naturalnych jaskiniach, leżących w okolicy Mount Gambier, w południowej Australii.
ZDJĘCIA 3D
Przy realizacji ?SANCTUM 3D? wykorzystano te same kamery, które opracowano przy tworzeniu epickiego obrazu Jamesa Camerona ?AVATAR?. Realizatorzy wiedzieli, że tylko w takim formacie widzowie filmu będą mogli w pełni przeżyć fenomen eksploracji zalanych jaskiń. James Cameron tłumaczy: ?Kamera wykorzystana w SANCTUM 3D stanowi efekt sześciu czy siedmiu lat mojej współpracy z Vince'em Pace'em. Rozpoczęliśmy od prostego systemu, który wykorzystaliśmy przy realizacji filmów dokumentalnych, a który potem rozbudowaliśmy dla potrzeb kina. Obecnie jest to najlepsza kamera do realizacji zdjęć trójwymiarowych?. Andrew Wight ściśle współpracował z Cameronem i Pace'em przy rozwoju sposobów realizacji zdjęć za pomocą Cameron/Pace Fusion 3D Camera System. Tak tłumaczy tajemnicę tej sztuki: ?Dobry film 3D łatwo się ogląda, za to od złego po prostu bolą oczy. To najprostsze kryterium jakości. Dobrego 3D widz nie zauważa, tylko w sposób naturalny daje się wchłonąć przez oglądany świat?. Przy okazji tej produkcji twórcom szczególnie zależało na takim odbiorze efektu ich pracy. ?Pisząc scenariusz ? wspomina Gavin ? korzystałem ze swojego doświadczeni płetwonurka. Liczyłem na to, że trójwymiarowe zdjęcia wywołają w widzu wrażenie klaustrofobii, tak charakterystyczne dla nurkowania w jaskiniach?. ?Czuliśmy instynktownie, że środowisko jaskini i format 3D będą znakomicie ze sobą współgrały? ? dodaje Cameron.
OBSADA
RICHARD ROXBURGH (Frank) otrzymał liczne nominacje Australijskiego Instytutu Filmowego (AFI) i wygrał w kategorii ?najlepszy aktor w roli głównej? za film Marząc o Patsy Cline. Wystąpił w takich filmach jak ?Moulin Rouge?, ?Van Helsing?, ?Niewidzialny?, ?Mission: Impossible II?. Ostatnio zakończył pracę nad filmami ?Matching Jack?, w reżyserii Nadii Tass oraz ?Ice? w reżyserii Nicka Copusa. Pracuje także w telewizji i teatrze. Jest również reżyserem. Jego debiut: Mój ojciec i ja otrzymał nominację do nagrody AFI w kategorii ?najlepsza reżyseria?. RHYS WAKEFIELD (Josh) zwrócił na siebie uwagę rolą w australijskim serialu telewizyjnym ?Home and Away?. W 2008 r otrzymał nominację do nagrodę AFI w kategorii ?najlepszy aktor? za rolę w filmie ?Czarny balonik?. Wystąpił także w filmie ?Broken Hill?. ALICE PARKINSON (Victoria) wkrótce pojawi się na ekranie w filmie ?Bait 3D?. Dotychczas wystąpiła w takich filmach jak: ?Gdzie mieszkają dzikie stwory?, ?X-Men Geneza: Wolverine?. Na ekranie telewizyjnym można było ją podziwiać w wojennej superprodukcji Toma Hanksa i Stevena Spielberga pt. ?Pacyfik?. DAN WYLLIE (Crazy George) to ceniony aktor australijski znany z teatru filmu i telewizji. Jego najważniejsze filmy kinowe to ?Wesele Muriel?, ?Romper Stomper?, ?Święty dym?, ?Cienka czerwona linia? i ?Piotruś Pan?. IOAN GRUFFUDD (Carl) szybko pnie się stopniach hollywoodzkiej kariery. Jednym z ważniejszych filmów w jego karierze jest ?W?, w którym wcielił się w postać premiera Tony'ego Blaira. Znamy go też z roli dr. Reeda Richardsa w filmach o "Fantastycznej Czwórce?. Międzynarodową sławę zyskał dzięki tytułowej roli w miniserialu ?Horatio Hornblower?, zdobywcy nagrody Emmy. Wystąpił również w ?Titanicu?, ?Helikopterze w ogniu?, ?Królu Arturze? i ?102 dalmatyńczykach?.
TWÓRCY
JAMES CAMERON (producent wykonawczy) w 1983 roku napisał scenariusze do trzech filmów: ?Rambo pierwsza krew?, ?Obcy - decydujące starcie? oraz ?Terminator?. Wyreżyserował ?Terminatora?, który stał się nieoczekiwanie hitem. Następnie wyreżyserował ?Obcych - decydujące starcie?, a potem napisał i wyreżyserował ?Głębię?. Potem napisał, wyreżyserował i wyprodukował ?Terminatora 2 Dzień sądu?, ?Prawdziwe kłamstwa? i ?Titanica?. Ostatnio wyreżyserował Avatar, przebój kasowy wszech czasów. ?Titanic? otrzymał 14 nominacji do Oscara (rekord) oraz zdobył 11 statuetek (najwięcej w historii), w tym trzy otrzymał sam Cameron: za najlepszy film, za reżyserię i montaż. ?Avatar? otrzymał 9 nominacji. ALISTER GRIERSON (reżyser) jest współscenarzystą i reżyserem filmu ?Kokoda?, który odniósł w Australii wielki sukces, stając się jednym z pięciu najbardziej kasowych filmów australijskich w 2006 roku. JOHN GARVIN (współscenarzysta) pochodzi z Wielkiej Brytanii, lecz obecnie mieszka w Australii. Przez ponad 10 lat występował w tytułowej roli w westendowym przeboju musicalowym ?Buddy: Historia Buddy Holly'ego?. Jego życiowa pasją jest jednak nurkowanie. Jako doświadczony instruktor prowadzi na Karaibach szkołę nurkowania. ANDREW WIGHT (współscenarzysta) to podmorski eksplorator i filmowiec, który wyprodukował ponad 45 filmów. W 2001 roku dołączył jako producent do Earthship Production Jamesa Camerona. Wyprodukował wszystkie filmy 3D IMAX oraz filmy telewizyjne, m.in. ?Głosy z głębin 3D?, ?Ekspedycja: Bismarck?, ?Obcy z głębin?, ?Ostatnie tajemnice Titanica?. Jest doświadczonym i szanowanym nurkiem i instruktorem nurkowania. Przeprowadził wiele filmowych ekspedycji do najdalszych i najdziwniejszych zakątków świata.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.