film

Intruz

The Stranger
1946
1h 35m
6,8 2 410
ocen
6,8 10 1 2410
6,5 13
ocen krytyków
Detektyw z Komisji ds. Zbrodni Wojennych wyrusza na poszukiwania niesławnego nazisty, który przyjął nową tożsamość i ukrywa się w Connecticut. więcej mniej
Intruz zobacz gdzie obejrzeć online

reżyseria

scenariusz

gatunek

produkcja

premiera

nagrody

Wysoki rangą urzędnik hitlerowski Franz Kindler uciekł przed represjami do USA. Tam ukrył się w małym miasteczku i przybrał nowe nazwisko Charles Rankin. Następnie ożenił się i prowadził spokojne życie nauczyciela. Do czasu. Po latach agent niemiecki Konrad Meinike odnajduje go i przypomina stare winy. Rankin zabija przybysza. Miejscowa policja rozpoczyna śledztwo, które prowadzi detektyw Wilson. Policjant zaczyna przypuszczać, że profesor ukrywa prawdziwą tożsamość...

na podstawie
Victor Trivas (materiały do scenariusza, historia)
studio
International Pictures (I) (przedstawia) / Haig Corporation, The
tytuł oryg.
The Stranger
inne tytuły
Date with Destiny (tytuł roboczy) USA
więcej
Pierwotnie Orson Welles planował rolę Agenta FBI powierzyć aktorce Agnes Moorehead, studio się jednak na to nie zgodziło i nakazało rolę tę powierzyć aktorowi Edwardowi G. Robinsonowi.
Blisko początku filmu, kiedy Meinike schodzi ze statku na ląd i przechodzi przez kontrolę paszportową, słyszymy, jak mówi do celnika "Podróżuje w celach zdrowotnych", ale jego usta w ogóle się nie poruszają.
W scenie, w której Konrad Meinike odwiedza fotografa, można zauważyć w lewym, górnym rogu ekranu, poruszający się cień mikrofonu.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Wieść gminna niesie że Orson Welles skończył się na "Obywatelu Kane". W tym twierdzeniu jest tyle prawdy co w podobnym przysłowiu o Metallice i ich pierwszym longplayu. Welles może i miewał problemy z budżetem oraz nie odniósł nigdy tak dużego sukcesu jak przy pierwszym filmie, ale wciąż spełniał się artystycznie,...

Komercyjny Welles.

ocenił(a) film na 7

Nie ma co ukrywać, Welles nakręcił ten film bo amerykańska publiczność potrzebowała obrazów o takiej tematyce. Nie znaczy to jednak że film jest zły, ale zarówno w treści jak i formie mocno mainstreamowy. Na plus niewątpliwie dobrze prowadzona akcja, zdjęcia oraz role Wellesa i Robinsona, role naprawdę dobre. Robinson...

więcej

w maju 1946 roku, no to... Panuje opinia, że w USA nic nie wiedziano, lub b. mało o hitlerowskim ludobójstwie. Ten film jest tego zaprzeczeniem, a na naiwne sceny, fabułę i grę aktorów trzeba patrzeć przez pryzmat odbiorców, wiedzę i sposób kręcenia filmów w 1946 roku.

Oddaje ducha tamtych czasów. Wszak wielu nazistów uciekło po upadku Niemiec i poukrywało się w innych krajach. Nie sposób nie zauważyć również tandencji do tego, by ukazać widzom przemianę głównej bohaterki, niewinnej i naiwnej młodej kobiety, w osobę w pełni świadomą zagrożenia, jak i również okropności drugiej wojny...

więcej

Czy w pierwotnej wersji filmu, w scenie kiedy żona Rankina ogląda film dokumentalny był motyw (drastyczne ujęcie) spychania (spychaczem) do dołu ciał ofiar obozu? Wydaje mi się, że takie ujęcie tam było - w wersji puszczanej w telewizji kilkanaście lat temu. To dla mnie ważne ponieważ w jednej z wersji dvd już tego...

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones