Na tegoroczną edycję Konkursu Scenariuszowego Hartley-Merrill zgłoszono 132 scenariusze. 16 tekstów wybranych przez komisję selekcyjną oceni Jury w składzie:
Stanisław Różewicz (reżyser i scenarzysta),
Feliks Falk (reżyser i scenarzysta),
Maciej Karpiński (scenarzysta, krytyk i wykładowca),
Krzysztof Rak (Szef Projektu Dokumentalnego HBO Polska) oraz
Piotr Dzięcioł (producent, szef i założyciel Opus Film).
Uroczyste ogłoszenie wyników Konkursu odbędzie się 17 marca, w warszawskim kinie Muranów. Organizatorem polskiej edycji konkursu Hartley-Merrill jest Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej
Andrzeja Wajdy, a Partnerami-współorganizatorami są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, HBO Polska oraz Fundacja Edukacji Filmowej
Andrzeja Wajdy. Na zwycięzców czekają: Nagroda Główna w wysokości 15 000 PLN oraz Nagroda Specjalna HBO w wysokości 3000 PLN oraz Nagroda Specjalna Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (również 3000 PLN). Scenariusz, który zdobędzie główną nagrodę zostanie przygotowany w wersji angielskiej i weźmie udział w Edycji Międzynarodowej. W tym roku do finału Konkursu zakwalifikowały się teksty:
1. "Dumka"
Filip Łobodziński 2. "M"
Andrzej Gołda 3. "Nikogo nie ma w domu"
Adrian Panek 4. "Pułapka"
Agnieszka Godlewska 5. "Derby"
Jarosław Banaszek,
Marcin Litewka,
Tomasz Szafrański 6. "Cały księżyc stał się jak krew"
Grzegorz Skurski 7. "Bardzo wielkie pojednanie"
Krzysztof Maćkowski 8. "Na pamięć"
Monika Mostowik 9. "Zostańcie z nami po przerwie"
Bartłomiej Konarski 10. "Porwani"
Paweł Sala 11. "Projekt dziecko"
Adam Kiełbasa 12. "Lincz"
Kuba Nieścierow 13. "Miasto na szczęście"
Dawid Kędzia 14. "Dwa światy, zaświaty"
Agata Nowak 15. "Letnie przesilenie"
Michał Rogalski 16. "Anioł i pies"
Maciej Sobieszczański,
Małgorzata Sobieszczańska Szkoła
Andrzeja Wajdy po raz trzeci jest organizatorem Konkursu - w zeszłym roku zwyciężył scenariusz pt.
"Tamagotchi" Marcina Wrony i
Grażyny Treli, a dwa lata temu "Zdjęcie"
Macieja Adamka. Oba te teksty zdobyły następnie trzecie miejsca w edycji międzynarodowej. Konkurs przeznaczony jest dla debiutantów oraz autorów, którzy mają w swoim dorobku nie więcej niż jeden zrealizowany scenariusz pełnometrażowego filmu fabularnego. Organizatorzy promują scenariusze o tematyce uniwersalnej, zawierające wątki kulturowe, związane z krajem pochodzenia autora. Jak powiedział Ted Hartley: Konkurs Hartley-Merrill wyłania najciekawsze projekty spoza systemu głównej linii amerykańskiego systemu produkcji, które dzięki uniwersalnym wartościom mają szanse zaistnieć na rynku USA.
Konkurs Hartley-Merrill jest jednym z najbardziej znanych konkursów scenariuszowych. W 1989 roku
Ted Hartley, prezes RKO Pictures oraz jego żona,
Dina Merrill wpadli na pomysł konkursu na scenariusz filmowy w krajach byłego ZSRR. Konkurs zainaugurowano wspólnie ze Stowarzyszeniem Scenarzystów Ameryki oraz z
Robertem Redfordem,
Nikitą Michałkowem,
Davidem Putnamem,,David Putnam. Później pomysłodawcy postanowili rozszerzyć konkurs na inne kraje. Obecnie organizowany jest w 21 państwach - m.in. w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Nowej Zelandii, Kubie, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Meksyku, Argentynie i Peru. Nagroda ma zachęcać scenarzystów do pisania scenariuszy o tematyce uniwersalnej, mogącej zainteresować światową publiczność. Spośród 42 scenariuszy, które zdobyły nagrody w międzynarodowej edycji konkursu na ekran przeniesiono 29. Realizacji doczekało się też wiele tekstów, które zajęły dalsze miejsca.
Polskie scenariusze odnoszą w tym konkursie znaczące międzynarodowe sukcesy. Wiele tekstów zostało zrealizowanych - są wśród nich:
"Bandyta" Cezarego Harasimowicza,
"Stacja" Piotra Wereśniaka oraz
"Komornik" Grzegorza Łoszewskiego, który, wyreżyserowany przez
Feliksa Falka, zdobył Złote Lwy w Gdyni w 2005 roku. Produkcja filmu
"Zdjęcie", laureata zeszłorocznej edycji Konkursu, mają się rozpocząć w czerwcu 2008 r. Przygotowania do produkcji filmu
"Tamagotchi" już trwają. W lutym na ekrany trafił film
Macieja Żaka "Rozmowy nocą", według scenariusza
Karoliny Szymczyk-Majchrzak, wyróżnionej w konkursie Hartley-Merrill 2006 Nagrodą Specjalną Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.