9. Święto Niemego Kina: Rusza plebiscyt na najlepsze opracowanie muzyczne

Informacja nadesłana przez organizatora /
https://www.filmweb.pl/news/9.+%C5%9Awi%C4%99to+Niemego+Kina%3A+Rusza+plebiscyt+na+najlepsze+opracowanie+muzyczne-72493
Już dziś w warszawskim kinie Iluzjon rusza 9. już Święto Niemego Kina. Festiwal ten to nie tylko święto miłośników pierwszego okresu kinematografii ale również prawdziwa uczta dla melomanów. W ciągu czterech najbliższych dni w kinie Iluzjon ekranowym kreacjom Poli Negri, Emila Janningsa, Bustera Keatona oraz Wernera Kraussa towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu takich zespołów jak Pustki, The Washing Machine, DesOrient, Gadająca Tykwa czy Jazzpospolita.

Tymczasem zapraszamy Was do oddawania głosów na najciekawsze opracowanie muzyczne filmu lub zestawu filmów prezentowanych w ramach 9. Święta Niemego Kina w warszawskim kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej. Zwycięski zespół zostanie zaproszony do opracowania ścieżki dźwiękowej jednej z kolejnych płyt DVD z polskimi filmami niemymi a także do występu na wieczorze specjalnym Filmoteki Narodowej organizowanym w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty.

Głosowanie trwa od 14 do 18 kwietnia. Głosy oddawać można również w kinie Iluzjon w czasie trwania festiwalu.

O wynikach plebiscytu poinformujemy 20 kwietnia na stronie Filmoteki Narodowej oraz na stronach Filmwebu.

Muzycy i filmy 9. Święta Niemego Kina:

1. "Cud nad Wisłą"/"Dla Ciebie, Polsko" –  TRIFONIDIS "MOTION PICTURES" PROJECT:

Muzyka Macieja Trifonidisa Bielawskiego jest różnorodna, bogata, kompozytor niczym podróżnik wędruje po świecie dźwięków, zachowując jednocześnie swój indywidualny styl i język muzyczny. Komponuje na duże orkiestrowe składy, comba, kameralne tria, duety. Jego muzykę charakteryzuje niezwykła energia, zabawa fakturą i formą. Obok wyrafinowanych jazzowych tematów w kompozycjach Trifonidisa usłyszymy odważne sonorystyczne eksperymenty i dzikie free-jazzowe improwizacje, symfoniczno-filmowe nastroje. W wielowątkowych utworach odnajdziemy wpływy muzyki jazzowej, współczesnej i etnicznej. W swojej muzyce twórca ten łączy brzmienia akustyczne z elektroniką, oscylując między improwizacją a precyzyjnym zapisem utworów.

2. "Bestia" – PrzeSzaZa:

Projekt PrzeSzaZa to trio w składzie Paweł Szamburski, Piotr Zakrocki, Igor Przebindowski. Ich muzyka to niezwykłe połączenie pozornie skrajnych przeciwieństw – głośnych dźwięków i ciszy, popu i współczesnej kameralistyki, piękna i brzmień chropowatych, a także wyrafinowanej mądrości i czystej, naiwnej bezmyślności. Za pomocą klarnetu, skrzypiec, akordeonu, głosu, analogowych efektów zapętleń oraz delikatnych przetworzeń – muzycy poszukują jedności tych przeciwieństw. Pracują na polu kina niemego, tańca współczesnego, teatru.

3. "Nana" - New Trio:

New Trio – zespół tworzą muzycy występujący z czołowymi postaciami światowego jazzu. Do współpracy przy opracowaniu muzycznym filmu "Nana" bracia Smoczyńscy zaprosili jednego z najwybitniejszych rosyjskich perkusistów – Alexandra Zingera. Zespół wykonuje głównie własne kompozycje, utrzymane w stylu postcoltrane’owskim, które dzięki tak bardzo oryginalnej obsadzie – skrzypce, organy Hammonda oraz perkusja – dają niepowtarzalne brzmienie i niespotykany dotąd klimat. Płyta Simultaneous Abstractions zespołu New Trio otrzymała nominację jako Debiut Roku do nagrody Fryderyki 2011. W kategorii kompozytor roku został również nominowany hammondzista zespołu – Jan Smoczyński.

4. "Rozdroże" - Gadająca Tykwa:

Muzyka Gadającej Tykwy trudna jest do jednoznacznego sklasyfikowania. Najogólniej można ją określić jako etniczną, folkową, albo też world music. Specyficznego charakteru nadaje jej połączenie instrumentów ludowych, tradycyjnych z instrumentami używanymi w muzyce klasycznej czy rozrywkowej. Na koncertach Tykwy usłyszeć można zarówno pochodzące z Afryki Zachodniej balafony, ngoni, djembe, gitę jak i kubańskie conga, tradycyjne tureckie flety ney, bułgarski kawal, lirę korbową, drumlę czy didjeridoo, oraz waltornię, kontrabas i gitarę akustyczną. W muzyce Gadającej Tykwy odnajdziemy utwory brzmiące afrykańsko, ale też piosenki inspirowane bluesem oraz elementy improwizacji, w której pojawić się mogą znane tematy jazzowe, czy melodie reggae.

5. "Portier z Hotelu >>Atlantic<<" - Mariusz "Fazi" Mielczarek / Piotr Rodowicz / Marcin Trojanowicz:

Interpretacja muzyczna filmu "Portier z hotelu Atlantic" to połączenie muzyki improwizowanej, jazzowej, komputerowej i inżynierii dźwięku. To efekt wspólnych doświadczeń tworzonych na różnych płaszczyznach muzyki w wykonaniu trójki wybitnych muzyków:

6. "Sentymentalny chłopak" - Jazzpospolita:

Jazzpospolita została założona w 2008 roku w Warszawie. Grupa powstała z inicjatywy basisty Stefana Nowakowskiego i perkusisty Wojtka Oleksiaka, a następnie dołączyli do niej Michał Przerwa–Tetmajer i Michał Załęski. Nazwa zespołu sugeruje jazzowe korzenie, jednak jego eklektyczny styl wskazuje na inspirację takimi gatunkami jak nu-jazz,  post-rock, funk, drum'n'bass, ambient, muzyka filmowa czy ilustracyjna. W 2010 roku ukazał się pełnoprawny, długogrający album Jazzpospolitej, zatytułowany "Almost Splendid”.

7. "Żółty paszport" – DesOrient:

 DesOrient - zespół grający muzykę z różnych stron świata powstał w 1998 roku przy okazji nagrań muzyki Michała Lorenca do filmu Janusza Majewskiego „Złoto dezerterów”. Utwory tego kompozytora weszły do stałego repertuaru zespołu, któremu Michał Lorenc powierzył wiele innych swoich kompozycji. Muzycy grupy DesOrient korzystają z bogatego instrumentarium, grając m.in. na oryginalnych południowoamerykańskich i bałkańskich fletach, afrykańskich i arabskich bębnach, instrumentach strunowych z Turcji, Iranu, a także polskich cymbałach, skrzypcach, akordeonie, bandoneonie i kontrabasie.

8. GEORGES MÉLIÈS – OJCIEC KINA – zespół PUSTKI:
Zespół został założony w sierpniu 1999 roku w Ostrówku pod Warszawą przez gitarzystę Radka Łukasiewicza, perkusistę Grzegorza Śluza i śpiewającego basistę Janka Piętkę. Jako że próby formacji odbywały się w komórce zwanej kolokwialnie “pustkami”, muzycy postanowili nazwać swój zespół – Pustki. Debiutancka płyta “Studio Pustki” ukazała się w 2001 roku. W ciągu ostatnich 10 lat zespół nagrał 6 płyt. Wielokrotnie był nominowany do prestiżowych nagród, takich jak Paszport Polityki czy Fryderyk. W 2008 roku Radiowa Trójka oraz popkulturowe pismo “Pulp” uznały Pustki za zespół roku, a “Koniec kryzysu” za album roku 2008.

9. "Gabinet doktora Caligari" - The Washing Machine:

"Uwiedzeni przez tajemniczą postać ekspresjonistycznego doktora Caligari muzycy z The Washing Machine, postanowili przywołać po raz kolejny mroczną tajemnicę i demoniczną legendę. Alternatywny, polski rock początku XXI wieku i niemy, niemiecki ekspresjonizm początku XX wieku spotka się na jednej scenie, w jednym miejscu i jednym czasie. Ale czy na pewno i do końca zachowana zostanie zasada trójjedności? Wszak żywioł połączy się z horrorem, a współcześni taperzy wywołają przed nasze oczy jednego z pierwszych tyranów kinowego ekranu, potrafiącego sterować ludźmi..." Grupa powstała w 2007 roku. W 2011 roku na rynku pojawi się debiutancki album zespołu oraz krążek ze ścieżką dźwiękową do filmu "Gabinet doktora Caligari".

10. "Fantom" - Atom String Quartet:

Atom String Quartet jest jednym z nielicznych na świecie i pierwszym w Polsce kwartetem smyczkowym grającym jazz. Zespół tworzą - Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński na skrzypcach, Michał Zaborski na altówce oraz Krzysztof Lenczowski na wiolonczeli. Są to muzycy, którzy na co dzień prowadzą własne zespoły oraz występują z najlepszymi polskimi artystami. Atom String Quartet wykonuje głównie własne kompozycje, które dzięki zastosowaniu tak nietypowej dla muzyki jazzowej obsady wykonawczej, brzmią bardzo nowocześnie i oryginalnie.

11. BUSTER KEATON – MISTRZ BURLESKI – zespół pięciu dj’ów: Guiddo / Jarek Grzesica / Krzysiek Cybulski / Adam Świtała / Mikołaj Menes:
Jarek Grzesica - muzyk eksperymentalny, kurator projektów nowo medialnych, producent i promotor sceny nowo-elektronicznej i eksperymentalnej, dziennikarz muzyczny. Szef artystyczny Warsaw Electronic Festival. Kurator wystaw poświęconych nowym mediom i muzyce elektronicznej dla Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.
Krzysiek Cybulski - kompozytor, basista, eksperymentator, od kilku lat zgłębiający temat cyfrowego przetwarzania dźwięku, głównie w kontekście występów na żywo. Stworzył w środowisku modularnym "Reaktor" własny live setup, umożliwiający w pełni improwizowane występy.
Guiddo - producent, multiinstrumentalista, dj, dziennikarz muzyczny. Aktywny na europejskiej scenie od 2002. Od 2005 roku ściśle związany w berlińską i brukselską sceną techno. Miał okazję prezentować swoją muzykę oraz sety djskie w najważniejszych klubach w całej Europie (m. in..: „Tresor” Berlin).
Adam Świtała - muzyk i kompozytor o niezwykle różnorodnym repertuarze, pedagog. Współorganizator międzynarodowego festiwalu muzyki improwizowanej Transformation of Sound. Na swoim koncie ma liczne aranżacje i nagrania dla teatrów, radia i Telewizji Polskiej.
Mikołaj Menes - muzyk, dj, performer, prezenter radiowy. Zafascynowany gatunkami oscylującymi wokół form minimalistycznych. Współtwórca projektu Funfte Strasse.

12. "Nosferatu, symfonia grozy" – daCamera i Rafał Rozmus:

Autorski projekt dyrygenta i kompozytora Rafała Rozmusa pod patronatem Impresariatu Artystycznego Legato pod hasłem „The silents were never silent” prezentujący dzieła kina niemego ilustrowane muzyką wykonywaną na żywo przez profesjonalnych muzyków orkiestrowych. W skład zespołu wchodzą wybitni soliści oraz muzycy koncertujący na co dzień w czołowych polskich orkiestrach w kraju i za granicą. daCamera ma w swoim repertuarze kilkanaście interpretacji muzycznych kina niemego autorstwa Rafała Rozmusa.
Rafał Rozmus – absolwent szkoły muzycznej I i II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie, w klasie skrzypiec. Z wyróżnieniem ukończył Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie obecnie jest wykładowcą w Zakładzie Teorii Muzyki. Podczas studiów kształcił się z zakresu dyrygentury oraz kompozycji, aranżacji i instrumentacji. Autor Liczbowej Metody Komponowania Muzyki Atonalnej. Tworzy muzykę wokalną, wokalno-instrumentalną, instrumentalną, utwory symfoniczne, kameralne, dla dzieci, muzykę elektroniczną, komponuje muzykę teatralną i filmową.

Ankietę znajdziecie TUTAJ.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones