Alejandro Jodorowsky

Alejandro Jodorowsky Prullansky

7,8
353 oceny pracy reżysera
Filmowiec, poeta, dramaturg, pisarz, aktor, mim, filozof, terapeuta, tarotysta - to tylko niektóre z profesji Alejandro Jodorowsky'ego. Wszystkie z nich znajdują odzwierciedlenie w jego twórczości filmowej, stanowiącej jedynie niewielką część dorobku artystycznego i jak twierdzą niektórzy, także naukowego.
Urodzony w roku 1930 chilijski artysta od początku swojej kariery przewodził ruchom awangardowym w różnych dziedzinach sztuki. Na przełomie lat 40. i 50. stworzył w Santiago teatr pantomimy. W roku 1953 przeniósł się na stałe do Francji gdzie zgłębiał tajniki alchemii i tarota i współpracował z mimem Marcelem Marceau, dla którego napisał m.in. słynną sztukę Klatka. Z Rolandem Toporem i hiszpańskim surrealistą Fernando Arrabalem założył w Paryżu grupę teatralną "Pánico".
W latach 60. Jodorowsky zamieszkał w Meksyku, gdzie kontynuował pracę nad różnymi formami teatru awangardowego oraz wyreżyserował swoje pierwsze filmy. Bezkompromisowo surrealistyczne i na swój perwersyjny sposób piękne filmy Jodorowsky'ego doskonale oddają barokową i złożoną osobowość artysty. Zdobyły mu one w kręgach bohemy sławę twórcy kultowego, ale i przysporzyły wielu wrogów.
Za największe osiągnięcie artystyczne Jodorowskiego w kinematografii uważa się trzy jego, kultowe już, filmy: "Kreta", "Świętą górę" i "Świętą krew". Choć ta Trójca (a w szczególności spagetthi-western "Kret") zapewniły mu miejsce w historii kina, to reżyserowi, jak każdemu wielkiemu twórcy, zdarzało się błądzić, o czym świadczyć mogą "Kieł" i "Złodziej tęczy", wynikłych z flirtu Jodorowskiego z kinem komercyjnym.
Warto jeszcze wspomnieć, że w ostatnich latach Alejandro Jodorowsky zajmuje się głównie pisaniem powieści, zgłębianiem tajników tarota oraz odkrywaniem uzdrawiających właściwości sztuki. Dla potrzeb swojej praktyki terapeutycznej stworzył psychomagię i psychoszamanizm, za pomocą których leczy urazy psychiczne osób zwracających się do niego o pomoc. Jodorowsky jest także cenionym autorem popularnych komiksów Incal (z francuskim rysownikiem Moebiusem), Kasta Metabaronów oraz Technokapłani
Filmy Alejandro Jodorowskiego, jak wiele rzeczy unikatowych, są przedmiotem silnych kontrowersji - wielbione za bezkompromisową artystyczną wizję i niebywałą erudycję twórcy a ganione za pretensjonalność i "pseudo-głębię" w praktyce tej erudycji. Pomimo pewnej prawdy w ostatnim zarzucie, trudno jest odmówić starannej, cebulowej struktury tych dzieł i graniczącego z obsesyjno-kompulsywnym wysiłku, jaki wszedł w opracowanie każdego, nawet najmniejszego szczegółu. I ten paradoks właśnie czyni je interesującym - Jodorowsky w każdej klatce zarzuca nas nowym symbolem, w każdej scenie metaforą czy alegorią, a nadrzędna struktura jest tak niewiarygodna, że w zależności od nastroju widza można zarówno dopuszczać się interpretacji powierzchownej, jak i inteligenckiej. Każde, nawet najbardziej szalone podejście oferuje odbiorcy coś nowego - i, w obliczu umowności całej sprawy, może być zupełnie trafne.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones