Joe Hisaishi

Mamoru Fujisawa

7,3
2 253 oceny muzyki
Joe Hisaishi urodził się 6 grudnia 1950 roku w Nakano. Studiował w Wyższej Szkole Muzycznej Kunitachi w Tachikawie. Jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów japońskich. Począwszy od roku 1974 stworzył ponad 100 ścieżek dźwiękowych i albumów. Obecnie jest jednym ze stałych współpracowników reżysera Hayao Miyazakiego. Hisaishi jest także producentem, aranżerem i wykonawcą swoich kompozycji. Jako uznany pianista grywał m.in. z Filharmonią Londyńską i włoską Orkiestrą Miasta Ferrary Orchestra. W 2001 roku podjął się napisania scenariusza i wyreżyserowania filmu "Quartet", nazywanego pierwszym japońskim filmem muzycznym z prawdziwego zdarzenia. Prywatnie kompozytor jest miłośnikiem fotografii, która pochłania niemal cały jego wolny czas. Zarówno jak w muzyce, jak i w fotografii radzi sobie świetnie, a efekty jego pracy można podziwiać m.in. na jego oficjalnej stronie internetowej.

Jego muzyka posiada niesamowitą magię, która potrafi zauroczyć. Mimo iż można wyczuć w niej wpływy kultury japońskiej, która przedziera się do niemal wszystkich kompozycji w postaci skali pentatonicznej, to tak naprawdę dzieła Hisaishiego bliższe są twórcom europejskim. Niezwykłe jest także wykorzystanie przez tego kompozytora sekcji smyczkowych, które charakteryzuje się szczególną harmonią i rozmysłem. Hisaishi unika stosowania różnych ozdobników muzycznych charakterystycznych dla hollywoodzkich kompozytorów. Jego muzyka jest nadzwyczaj prosta i klarowna. Cała jej siła opiera się na pięknych motywach i świetnych aranżacjach.

Bardzo ciekawy jest także stosunek kompozytora do fortepianu. Instrument ten pojawia się niemal na wszystkich jego ścieżkach dźwiękowych. Sam kompozytor jest wytrawnym pianistą i miał okazję koncertować w najznamienitszych salach koncertowych świata. Zawsze wykonuje partie fortepianowe na swoich soundtrackach osobiście. Jedyną wadą kompozytora jest trudność w pisaniu "złej" muzyki - takiej, która obrazuje w filmie sceny walki bądź bardziej dynamicznej akcji. Często stara się wtedy nadrabiać to zmianą formy muzycznej na czasami dość eksperymentalną. Generalnie jednak również w tych nowych formach kompozytor radzi sobie bardzo dobrze. Dowodem na to jest częste i bardzo pomysłowe używanie dźwięków generowanych elektronicznie, które stały się nieodzowne we współczesnej muzyce filmowej. Hisaishiemu nieobce są także wszelkie rodzaje chórów i chórków, które pojawiają się w najważniejszych momentach ścieżek dźwiękowych.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones