Ludwig van Beethoven 

9,2
411 ocen muzyki
Ludwig van Beethoven
Ludwig van Beethoven (1770-1827) to niemiecki kompozytor. Od 1779 roku uczył się gry na instrumentach klawiszowych, kompozycji i generałbasu u Christiana Gottloba Neefego w Bonn, od 1784 roku był muzykiem dworskim w Bonn, od 1789 roku studiował filozofię na uniwersytecie w Kolonii. W 1792 roku wyjechał do Wiednia, gdzie studiował u Josepha Haydna, Johanna Baptista Schenka, Johanna Georga Albrechtsbergera oraz Antonio Salieriego.

W 1795 roku miały miejsce pierwsze koncerty Beethovena w Wiedniu, wtedy też kompozytor zawarł kontrakt wydawniczy z Artarią. W 1796 roku Beethoven podróżował do Norymbergi, Pragi, Drezna, Berlina i Bratysławy (koncertował m.in. na pruskim dworze królewskim), dawał w Wiedniu liczne koncerty, utrzymywał także przyjazne kontakty z arystokracją, m.in. z księciem Josephem Franzem von Lobkowitzem, książętami Karlem Aloisem i Moritzem Lichnowskimi, arcyksięciem Rudolfem, hrabiną Giuliettą Guicciardi. Wśród arystokracji znalazł także protektorów - w 1809 roku arcyksiążę Rudolf, książę Joseph Franz von Lobkowitz i hrabia Ferdinand Kinsky (przyznali mu roczną rentę w wysokości 4000 guldenów).

W 1812 roku Beethoven poznał Johanna Wolfganga Goethego. W 1814 roku nowa wersja opery "Fidelio" wystawiona w Kärtnertortheater w Wiedniu przyniosła kompozytorowi wielki sukces. W roku tym również odbył się koncert w sali redutowej, którego słuchali uczestnicy kongresu wiedeńskiego, cesarzowe Austrii i Rosji oraz król pruski. Ostatni publiczny koncert Beethovena miał miejsce w 1815 roku.

Od około 1798 roku kompozytor cierpiał na postępującą głuchotę, co doprowadziło do całkowitej utraty słuchu w 1818 roku. Wyrazem cierpienia artysty stał się słynny testament heiligenstadzki (1802 rok), w którym Beethoven pisał jednak o przezwyciężeniu choroby dzięki sztuce. Od 1815 roku kontaktował się z otoczeniem za pomocą zeszytów konwersacyjnych, wówczas również podjął się opieki nad swym bratankiem, Karlem.

W 1824 roku w Hoftheater zostały wykonane trzy części "Missa solemnis" i IX Symfonia, przyjęte z wielkim uznaniem. Twórczość Beethovena, aczkolwiek klasyfikowana w obrębie klasycyzmu muzycznego, daleko wykracza poza granice tego nurtu, zapowiadając nadejście epoki romantyzmu.

Beethoven wprowadzał w swych utworach zmiany w klasycznych układach formalnych (zastosował w symfonii jako trzecią część scherzo zamiast menueta), stosował nieregularności w budowie utworów, duże kontrasty dynamiczne, rozwinął czynnik harmoniczny, w symfoniach poszerzył skład orkiestry.

Geniusz Beethovena najpełniej wyraził się w jego dziewięciu symfoniach, uwerturach orkiestrowych, sonatach fortepianowych, kwartetach smyczkowych i monumentalnych dziełach wokalno-instrumentalnych (np. "Missa solemnis"). Wśród utworów symfonicznych "Eroica" i V Symfonia charakteryzują się mistrzowską pracą tematyczną, VI Symfonia Pastoralna jest natomiast dziełem programowym, zawierającym fragmenty ilustracyjne.

IX Symfonia jest wielkim dziełem wokalno-instrumentalnym. W jej finale, przeznaczonym na głosy solowe, chór i orkiestrę, kompozytor wykorzystał tekst "Ody do radości" Friedricha Schillera. Znaczące są także dokonania Beethovena w dziedzinie muzyki fortepianowej. Pierwszoplanowe miejsce zajmują w niej sonaty, spośród których wyróżniają się dramatyzmem Patetyczna i Appassionata. W Sonacie Waldsteinowskiej i Appassionacie kompozytor zwiększa rozmiary poszczególnych części i doprowadza do symfonizacji faktury fortepianowej.

Wśród późnych dzieł Beethovena (po 1815 roku) ważne miejsce zajmują kwartety smyczkowe, do dziś zaliczane do najświetniejszych utworów w tym gatunku. Kwartet Wielka fuga B-dur opus 133 w pełni uwidacznia tendencję do polifonizacji występującą także w późnych sonatach fortepianowych (Sonata A-dur opus 101).

Postać i dzieło Beethovena doczekały się niezliczonych interpretacji, tradycyjnie zmierzających w kierunku ukazania romantycznej osobowości kompozytora, wyrażającego w swej muzyce idee wolności i miłości. Z drugiej strony wskazuje się również na związek estetyki Beethovena z XVIII-wiecznym uniwersalizmem i preromantycznym sentymentalizmem. Twórczość Beethovena wywarła istotny wpływ na muzykę XIX i XX wieku.
więcej

Dane personalne:

data urodzenia: 16 grudnia 1770

data śmierci: 26 marca 1827

miejsce urodzenia: Bonn, Niemcy

wzrost: 162 cm

Zmarł w Wiedniu (Austria). Został pochowany na Cmentarzu Centralnym. Powodem śmierci była marskość wątroby; chociaż nowe badania wskazują, że umarł w wyniku zatrucia się ołowiem.
Mimo że około 25 roku życia zaczął tracić słuch, nie zaprzestał tworzenia swoich dzieł nawet w okresie całkowitej głuchoty.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Wiedział, że kiedyś powstanie Szklana Pułapka 3 i zrobił muzykę specjalnie dla niej.
Miał gościu łeb na karku.

'Pacino: O sobie samym' wyszło, że Al Pacino ma absolutnego bzika na punkcie Beethovena - obok Marlona Brando życiowy mistrz :)

IX symfonia jest jednym z arcydzieł muzyki klasycznej, a stała się dla mnie jeszcze większym po obejrzeniu "Mechanicznej pomarańczy" Stanleya Kubricka. Wendy Carlos tak podrasowała jego muzykę, że ten utwór zyskał nowe tchnienie. Elektryczną wersję symfonii śpiewaną przez... no nie wiadomo kogo ;)... cały czas brzdęka...

więcej

dla odmiany

:)

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones