Tomás Gutiérrez Alea 

7,9
11 ocen pracy reżysera
Tomás Gutiérrez Alea
Tomás Gutiérrez Alea to jeden z najbardziej znanych i najsławniejszych reżyserów kubańskich. Poniżej chronologicznie kariera tego wielkiego twórcy:


W 1943 roku rozpoczął studia muzyczne, które kontynuował do 1948 roku, lecz w między czasie, w 1946 roku rozpoczyna również prawo na Uniwersytecie w Havanie, gdyż taka była wola jego rodziny.
W 1947 roku nakręcił na taśmie 8 mm swoje dwa pierwsze filmy krótkometrażowe.
W 1948 roku rozpoczyna swoją karierę w filmie kręcąc krótkometrażowe humorystyczne obrazy na zlecenie Partii Socjalistycznej (PSP) kręci również film o Ruchach dla Pokoju, co było bardzo ważnym wydarzeniem dla tej epoki.
W 1950 roku rozpoczął współpracę ze studencką gazetą "Saeta". Jest przewodniczącym Komitetu Wolności Wydziału Prawa i sekretarzem Komitetu Organizującego III Międzynarodowego Festiwalu Młodzieży i Studentów realizowanego w Berlinie. W tym roku bierze udział w Społeczeństwie Kulturalnym Nasza Epoca, w którym działają lewicowcy i kręci na 8 mm, z aktorami, krótki metraż humorystyczny "Codzienna Pomyłka", na podstawie Kafki.
W 1951 roku kończy prawo, za ogromną prośbą swego ojca, ale przeprowadza się do Rzymu, by studiować tam reżyserię w Centro Sperimentale di Cinematografia, jak powołanie mu od lat nakazywało.
W 1952 roku przyczynia się, razem z grupą latynoamerykańczyków do powstania Asosjacji Latynoamerykańskiej i jej gazetki Voci dell'America Latina.
W 1953 kończy reżyserię filmem dyplomowym "II sogno di Giovanni Bassain" na 35 mm .
Wraca na Kubę i tworzy część komitetu dyrekcji gazety "Nuestro Tiempo" (Nasza Epoca).
W 1954 roku prowadzi wykład "Realia kina na Kubie".
W 1955 roku, przy współpracy z Julio Garcia Espinosa tworzy film o górnikach z Cienaga de Zapata, który został uprowadzony przez policję.
Zaczyna w 1956 roku reżyserować krótkie metraże dla Cine-Revista (były to krótkie filmy dokumentalne i wywiady humorystyczne) na taśmie 35 mm.
Z Garcia Espinosa, w 1959 roku, tworzy sekcję kinematografii Dyrekcji Kultury Sił Buntowniczych, na której czele stał Fidel Castro, która zwyciężyła w wojnie przeciw dyktaturze Fulgencio Batista.
Jego pierwszym filmem pełnometrażowym był "Historie Rewolucji” (81').
W 1960r. realizuje również dokument "Zgromadzenie Ogólne" o manifestacji, która przyczyniła się do Pierwszej Deklaracji Havany. Jest również delegatem Pierwszego Kongresu Narodowego Pisarzy i Artystów i został wybrany jako członek komisji powstania Narodowego Zjednoczenia Pisarzy i Artystów Kubańskich (UNEAC).
W 1961 roku bierze udział jako specjalny wysłannik na wojnę do Playa Girón.
Wyjeżdża do Czechosłowacji w 1963 roku wraz z delegacją na Pierwszy Tydzień Filmu Kubańskiego.
W Moskwie daje się premiera jego filmu "12 Krzeseł".
Wprowadza w 1974 roku delegację kubańską na Festiwal Pesaro i Pierwszy Tydzień Filmu Kubańskiego do Caracas, Wenezuela.
W 1975 roku wyjeżdża do Kairu, Adenu i Bagdadu, jako przedstawiciel kinematografii kubańskiej.
W tym roku również wprowadza tym razem Pierwszy Tydzień Filmu Kubańskiego do Hiszpanii, gdzie odbędzie się on aż w trzech miastach: Madrycie, Barcelonie i Valencji.
W 1979 roku Międzynarodowy Festiwal w San Francisco realizuje hołd ku jego twórczości.
Bierze udział w 1980 roku w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Bangalore, Indie, z filmem "Los sobrevivientes" (Ci, którzy przetrwali) i pracuje nad swoją książką "Dialectica del espectador" (Dialekt widza), która zostaje wydana rok później we Włoszech, po dwóch latach na Kubie, a po trzech w Meksyku.
Bierze udział w 1981 roku w Pierwszym Tygodniu Filmu Kubańskiego w Sydney.
W 1983 roku jest zaproszony do Hunter College w Nowym Yorku na cykl wykładów o filmie w Trzecim Świecie. Podróżuje również prezentując cykl kina kubańskiego do Nikaragui i Puerto Rico. Bierze udział w Pierwszym Międzynarodowym Zgromadzeniu Realizatorów Kina w Funchal, Madeira, Portugalia.
W 1985 roku zostaje opublikowana książka "Tomas Gutierrez Alea: Filmy, których nie nakręciłem" w Rio de Janeiro, autorki Sylwii Oroz.



Trzynaście filmów tego twórcy zostały kilkukrotnie nagrodzone na międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie.



Tomás Gutiérrez Alea zmarł w Havanie, 17 kwietnia w 1996 roku. Przyczyną śmierci był rak.
więcej

Dane personalne:

data urodzenia: 11 grudnia 1928

data śmierci: 17 kwietnia 1996

miejsce urodzenia: Hawana, Kuba

Srebrny Niedźwiedź
Zdobył Srebrny Niedźwiedź, 8 innych nagród oraz 3 nominacje
Sprawdź wszystkie nagrody
żona Mirta Ibarra (do jego śmierci)
Zmarł na raka w Hawanie (Kuba), został pochowany na tamtejszym Cementerio de Cristóbal Colón.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Od najlepszego:
1. Rozbitkowie
2. Śmierć biurokraty
3. Ostatnia wieczerza
4. Wspomnienia
5. Truskawki i czekolada (Fresa y chocolate)
6. Guantanamera
7. Do pewnego stopnia... (Hasta cierto punto)

A jak to u was wygląda?

Sopot , Teatr na plaży
24.03 Ostatnia wieczerza 1976

31.03 Rozbitkowie 1979

07.04 Truskawki i czekolada1993

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones