o "Powiększeniu"

Filmweb, największy polski portal filmowy, zaprasza do wzięcia udziału w siódmej edycji konkursu krytycznofilmowego "Powiększenie". To najpopularniejsza tego typu impreza w Polsce.

Konkurs ma na celu wyłonienie i wypromowanie zdolnych młodych ludzi, którzy w przyszłości będą profesjonalnie pisać o kinie. Wygrana to dla laureatów pierwszy krok w zawodowej karierze. Szukamy autorów zwracających uwagę na rzeczy pomijane, dostrzegających to, co pozostawało do tej pory niedostrzeżone, i opisujących w swoich tekstach najciekawsze aspekty współczesnego kina.

Na sześć dotychczasowych edycji "Powiększenia" zostało przysłanych 1430 prac konkursowych. Laureaci konkursu stali się filarami publicystyki Filmwebu, a także innych mediów. Zwycięzca pierwszej edycji, Radosław Osiński, w 2013 roku zdobył Grand Prix w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka. Dwa lata wcześniej na podium w tymże konkursie uplasował się wyróżniony w I edycji "Powiększenia" Piotr Szcześniak, zwycięzca III edycji, Marcin Stachowicz, został wyróżniony w 2014 i 2017 roku, z kolei zwyciężczyni IV edycji, Klara Cykorz, otrzymała II nagrodę w roku bieżącym. Wszyscy współpracują z portalem Filmweb i są filarem publicystyki drugiego co do wielkości portalu o tematyce filmowej w Europie.

zasady konkursu "Powiększenie"

Każdy z uczestników powinien przesłać Zestaw konkursowy, składający się z dwóch tekstów – recenzji filmu albo serialu oraz artykułu. Powinny one być połączone kontekstowo, tzn. artykuł powinien podejmować problematykę, rozszerzać bądź nawiązywać do recenzowanego filmu albo serialu.

• Recenzja powinna liczyć nie więcej niż 4 tysiące znaków (ze spacjami), zaś artykuł – nie więcej niż 16 tysięcy znaków (ze spacjami).
• Zestaw konkursowy musi składać się z tekstów dotąd niepublikowanych.
• Konkurs jest przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 30. roku życia.

Termin nadsyłania zestawów konkursowych: 15 sierpnia 2017 roku. Prace należy nadsyłać na adres konkurs@filmweb.pl, a w treści maila podać dane kontaktowe (imię, nazwisko, numer telefonu).

Dla laureatów konkursu przewidziano następujące nagrody:

I miejsce – 3000 zł oraz współpraca z portalem Filmweb
Wyróżnienia – po 1000 zł

Dodatkową nagrodę w wysokości 1000 zł za najlepszą recenzję polskiego filmu ufundował Polski Instytut Sztuki Filmowej.

W jury tegorocznego Konkursu zasiądą: Grażyna Torbicka (dziennikarka filmowa i dyrektor artystyczna Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi), Joanna Birek (laureatka VI edycji "Powiększenia"), Marta Sikorska (Polski Instytut Sztuki Filmowej) Bartosz M. Kowalski (reżyser, "Plac zabaw") oraz przewodniczący jury Michał Walkiewicz (redaktor naczelny Filmweb.pl)

Nagrody zostaną wręczone pod koniec września na corocznym zjeździe użytkowników Filmwebu, czyli Filmweb Offline.

Pełny regulamin Konkursu znajduje się TUTAJ. Wysłanie Zestawu konkursowego oznacza akceptację regulaminu.

laureaci poprzednich edycji

2016
I miejsce
Joanna Birek za recenzję filmu "Zagadka zbrodni" Bonga Joon-ho oraz esej "Kino Korei Południowej a sprawa polska"
Wyróżnienie
Sylwia Borowska-Kazimiruk za recenzję filmu "Kosmos" Andrzeja Żuławskiego oraz esej "Ostatnie wyznanie (nie)wiary. O filmowych pożegnaniach"
Wyróżnienie
Michał Górczyński za recenzję filmu "Kochankowie" Jamesa Graya oraz esej "Sprzedawca marzeń. O kinie Jamesa Graya"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Oliwia Kapturkiewicz za recenzję filmu "Werka" Pawła Łozińskiego.


2015
I miejsce
Szymon Drzażdżewski za recenzję filmu "Alphaville" Jean-Luca Godarda oraz esej pt. "Wernher i jego wynalazek. Wzajemne orbity rakiety i kinematografu."
Wyróżnienie
Krzysztof Dix za recenzję filmu "Gebo et l'Ombre" Manoela de Oliveiry oraz esej pt. "Przeszłość i teraźniejszość. O ostatnich filmach Manoela de Oliveiry."
Wyróżnienie
Rafał Glapiak za recenzję filmu "MASH" Roberta Altmana oraz esej "Preston Sturges, czyli jak postanowiłem się postawić i wyśmiałem wojnę."
Jury postanowiło nie przyznawać w 2015 roku nagrody za recenzję polskiego filmu, ufundowanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.


2014
I miejsce
Klara Cykorz za recenzję serialu "Orphan Black" pt. "Orphan Black: ciało w miejsce McGuffina" oraz esej "Orphan Black: W głąb króliczej nory"
Wyróżnienie
Karol Kućmierz za recenzję serialu "Fargo" pt. "Fan fiction w uniwersum braci Coen" oraz esej pt. "Artyści do wynajęcia. O reżyserach seriali"
Wyróżnienie
Łukasz Grzegorowski za recenzję filmu "Na gorąco" Briana De Palmy pt. "O krok za daleko" oraz esej pt. "Szukając found footage"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Emila Sieczka za recenzję filmu "Ida" Pawła Pawlikowskiego pt. "Jeśli Boga nie ma..."
2013
I miejsce
Marcin Stachowicz za recenzję filmu "Camille Claudel, 1915" pt. "Ciało na usługach szaleństwa" oraz esej pt. "Autystyczne światy Brunona Daumonta"
Wyróżnienie
Olga Drenda za recenzję filmu "Le Frisson des Vampires" pt. "Straszydełka" oraz esej pt. "Słudzy wyobraźni. Wizjonerzy kina gatunkowego"
Wyróżnienie
Marta Stańczyk za recenzję filmu "Śnieżka" pt. "W czerwieni" oraz esej pt. "New Silent Cinema?"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Łukasz Gieruszczak za recenzję filmu "Obława" pt. "Jądro ciemności"
2012
I miejsce
Przemysław Pieniążek za recenzję filmu "Śledząc" Christophera Nolana pt. "W sieci kłamstw" oraz esej "Mroczni bohaterowie Christophera Nolana"
Wyróżnienie
Marta Habdas za recenzję filmu "Cosmopolis" Davida Cronenberga pt. "Nudy hiperkapitalizmu" i artykuł "Oblicza kapitalizmu wg Davida Cronenberga"
Wyróżnienie
Paulina Wakuluk za recenzję filmu "Melancholia" Larsa Von Triera pt. "Kosmiczny Danse Macabre" i esej "Melancholia science fiction"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Alicja Ignaczak za recenzję filmu "Druciki" Aleksandry Gowin i Ireneusza Grzyba - "Rzeczywistość spleciona z drucików"
2011
I miejsce
Radosław Osiński za recenzję filmu "Charlie i fabryka czekolady" pt. "Kwestia smaku" oraz esej "Kampowy Cybulski"
Wyróżnienie
Iwona Morozow za recenzję filmu "Dystrykt 9" pt. "Na żywo" i artykuł "Fantazmat w quasi-rzeczywistym opakowaniu"
Wyróżnienie
Piotr Szcześniak za recenzję filmu "Blue Valentine" pt. "Dopóki miłość nas nie rozłączy" oraz esej "Egzekucja czy dożywocie, czyli jak umiera miłość"
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Michał Piepiórka za recenzję filmu "Argentyńska lekcja" - "Nie jest łatwo, Panie Wojtku" oraz artykuł "Moje życie to dzieło sztuki"