Recenzja filmu

Rozłączeni (2012)
Henry Alex Rubin
Jason Bateman
Hope Davis

Osamotnieni w tłumie

"Wśród ludzi jest się także samotnym", ten dobrze znany cytat ("Mały Książę", Antoine de Saint-Exupery) zdaje się nieść ponadczasowe przesłanie, szczególnie w dobie internetu i elektronicznych
"Wśród ludzi jest się także samotnym", ten dobrze znany cytat ("Mały Książę", Antoine de Saint-Exupery) zdaje się nieść ponadczasowe przesłanie, szczególnie w dobie internetu i elektronicznych gadżetów. Henry Alex RubinHenry Alex Rubin, reżyser "Disconnect" porusza bardzo ważną kwestię, prezentując nam bohaterów żyjących w czasach współczesnych, czyli w czasach które wielu z nas zdefiniowałoby jako zdominowane przez wirtualną rzeczywistość. Choć mogłoby się zdawać, że głównym tematem filmu będzie internet i jego zgubny wpływ na różne sfery naszego życia, fabuła skupia się na problemie związanym z brakiem komunikacji międzyludzkiej.

"Disconnect" to film, który oferuje widzowi trzy tematycznie powiązane ze sobą historie. Poznajemy losy Kylea (Max Thieriot), nastolatka, który zarabia na swoje utrzymanie, siedząc przed kamerą internetową i, delikatnie rzecz ujmując, prezentując swoje wdzięki zarówno kobietom, jak i mężczyznom. Przyglądamy się również życiu pary (Alexander Skarsgard i Paula Patton), która po doświadczeniu osobistej tragedii nie jest w stanie się ze sobą porozumieć, co niesie ze sobą dalsze, bardziej dramatyczne konsekwencje. Ostatnią historią, w której uczestniczymy, to historia Bena (Jonah Bobo), ofiary cyber przemocy.



Scenariusz napisany przez Andrew Sterna, choć podejmuje temat trzech różnych historii, jest zaskakująco spójny. Przejścia od jednego wątku do kolejnego są płynne i nie pozwalają widzowi na "zgubienie się" w fabule. Co więcej, film sprawia, że widz nie tylko biernie uczestniczy w całej historii, ale staje się jej częścią. Ten efekt został osiągnięty przez sposób, w jaki prowadzona jest kamera. Dzięki zbliżeniom widzimy treść SMS-ów i wiadomości wysyłanych przez bohaterów. Rubin zadbał o to, aby widz miał wystarczająco dużo czasu na przeczytanie owych komunikatów i na uświadomienie sobie, że właśnie przekroczył sferę komfortu danej postaci, "włażąc z butami" w jej życie. Ścieżka dźwiękowa również zasługuje na pochwałę. Max Richter ponownie dał popis swoich umiejętności, tworząc muzykę, która w idealny sposób współgra z treścią tej produkcji. Jak każdy film i ten ma swoje wady, głównym mankamentem "Disconnect" są nielogiczne i przesadne (wręcz melodramatyczne) zachowania postaci granych przez Skarsgarda i Patton.

Niedojrzałość emocjonalna tej dwójki irytuje i sprawia, że wątek pary, która straciła dorobek życia, staje się wyjątkowo męczący. Z przykrością stwierdzam, że niektórzy widzowie z pewnością będą czekać na moment, w którym fabuła ponownie skupi się na dwóch pozostałych historiach. Możliwe, że reżyser celowo ukazał tę dwójkę w taki, a nie inny sposób, aby uświadomić widzowi, że brak komunikacji oducza człowieka racjonalnego myślenia.



Film może wywołać uczucie niedosytu u osób preferujących konkretne, jednoznaczne odpowiedzi. "Disconnect" pozostawia niepewność i niepokój w sercu widza, skłania go do głębszej refleksji nad sobą i nad otaczającym światem. Arystoteles zdefiniował człowieka jako zwierzę polityczne (społeczne), ciekawe czy patrząc na dzisiejsze relacje międzyludzkie, zmieniłby tę definicję.

1 10 6
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną?

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones