Na filmwebie od:
4 kwietnia 2009
1114
8
1576

kyle_reese

Kyle Reese

Rankingi

dodający:
- sierpień -
14 pkt. #13629 wszech czasów [-2]

Podobieństwo

? %
Poziom Waszego podobieństwa nie jest znany. Zaloguj się.

najwyżej oceniane

  • { t:1461183362 ,eId:32184 ,uId:1172461 ,r:10 ,c:'O chciwości,wyrzutach sumienia. Świetna gra Bogarta. Cytat: "Takie myśli może mieć tylko złodziej"' ,d:{ y:2014 ,m:7 ,d:20 } ,lc:4 , lu: [ 1396274 , 1172461 , 2328568 , 1855021 ] , a: 0 }
  • { t:1484813036 ,eId:31897 ,uId:1172461 ,r:10 ,c:'Poruszający serce. O biedzie i walce z nią ze sukcesami i porażkami O przemianach w słabym człowieku będącym w beznadziejnych okolicznościach Dobra gra aktorska' ,d:{ y:2014 ,m:1 ,d:6 } ,lc:2 , lu: [ 1007256 , 599098 ] , a: 0 }
  • { t:1375649006 ,eId:31681 ,uId:1172461 ,r:10 ,c:'O bronieniu godności w nieludzkich warunkach. O losie rodziny walczącej o egzystencje. O szukaniu pracy i jej docenianiu. Bardzo poruszający i mądry film.' ,d:{ y:2013 ,m:8 ,d:4 } ,lc:3 , lu: [ 1172461 , 2328568 , 1970661 ] , a: 0 }
  • { t:1455401692 ,eId:7981 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'M. in. o tym jak bolesna bywa prawda, gdy po wielu latach życia we fikcji (kłamstwa najbliższych), wychodzi na jaw. Rewelacyjna gra zbuntowanego Jamesa Deana.' ,d:{ y:2012 ,m:6 ,d:16 } ,lc:3 ,cc:2 , lu: [ 1367118 , 1172461 , 237105 ] , a: 0 }
  • Bunt
    1967
    { t:1350824148 ,eId:31719 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'O konflikcie między lojalnością do władcy a prawem do prawdziwej miłości. O wytrwałym i nonkonformistycznym bronieniu własnej GODNOŚCI wbrew wszystkim.' ,d:{ y:2012 ,m:3 ,d:16 } ,lc:4 , lu: [ 1007256 , 1396274 , 1172461 , 1855021 ] , a: 0 }
  • { t:1350918049 ,eId:609587 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'O kłamstwie i jego konsekwencjach. O zabieganiu o szczęście dziecka a bycie wiernym własnym zasadom. O rozwodzie i dziecku, które nie wie kogo wybrać. O wierze' ,d:{ y:2012 ,m:2 ,d:25 } ,lc:6 , lu: [ 1353975 , 2195673 , 2686663 , 1172461 , 1855021 , 599098 ] , a: 0 }
  • { t:1350918246 ,eId:9448 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'O korupcji i przeciwstawianiu się jej. O tym jak trudno pozostać sobą w chorym systemie. Film który głęboko zapada w pamięć. Rewelacyjna gra Al Pacino.' ,d:{ y:2011 ,m:8 ,d:17 } ,lc:7 , lu: [ 1172461 , 1268669 , 1353975 , 1924710 , 415924 , 1970661 , 237105 ] , a: 0 }
  • Matrix
    1999
    { t:1434641560 ,eId:628 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'O WOLNOŚCI, władzy, walce, iluzji, zdradzie, świecie realnym i urojonym. Arcydzieło w sosie SF!' ,d:{ y:2011 ,m:8 ,d:15 } ,lc:3 , lu: [ 1353975 , 2561894 , 1172461 ] , a: 0 }
  • { t:1456171371 ,eId:31636 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'Sam przeciw wszystkim (trochę jak w filmie "12 gniewnych ludzi"). O odwadze, o dawaniu świadectwa wartością, o niezłomności. Arcydzieło westernu.' ,d:{ y:2011 ,m:5 ,d:17 } ,lc:2 , lu: [ 1740294 , 1172461 ] , a: 0 }
  • { t:1350918635 ,eId:6857 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'O hipokryzji i o przeciwstawianiu się jej. O rozpaczy i o odzyskiwaniu sił. Piękna Elizabeth Taylor.' ,d:{ y:2010 ,m:7 ,d:23 } ,lc:5 , lu: [ 2686663 , 2047477 , 2328568 , 1172461 , 710795 ] , a: 0 }
  • { t:1436774105 ,eId:30701 ,uId:1172461 ,r:10 ,c:'O upartym dążeniu do prawdy wbrew wszystkim obecnym O PRZEKONYWANIU do swoich racji przy poszanowaniu adwersarzy O obronie życia człowieka. Genialny scenariusz' ,d:{ y:2010 ,m:1 ,d:22 } ,lc:11 , lu: [ 1353975 , 2686663 , 1686657 , 1740294 , 1396274 , 415924 , 1970661 , 2328568 , 1172461 , 599098 , 2136560 ] , a: 0 }
  • Sieć
    1976
    { t:1350987131 ,eId:35352 ,uId:1172461 ,r:10 ,f: 1 ,c:'O tym jak TV robi ludziom wodę z mózgu w pogoni za pustą komercją. A także o zauroczeniu do pięknej dziennikarki nihilistki i o opamiętaniu się.' ,d:{ y:2009 ,m:9 ,d:27 } ,lc:3 , lu: [ 2328568 , 1172461 , 599098 ] , a: 0 }

blog

RSS
  • Ogólnie o filmach

    Filmy, dzielę na dwie meta-kategorie:

    I. WARTOŚCIOWE
    (różnie nazywane: autorskie, niezależne,  festiwalowe, artystyczne, arthousowe, nagradzane przez krytyków - oczywiście są też i pewne różnice między tymi nazwami)
    Tu pierwsze skrzypce gra TREŚĆ tj. scenariusz filmu, starający się przekazać jakąś ważną prawdę, ale forma nie może być ponura, dołująca.
    Przykładami tego typu wartościowych filmów są np. "Dwunastu gniewnych ludzi","Rękopis znaleziony w Saragossie",  "Gandhi", "Kotka na gorącym blaszanym dachu".

    II.  ROZRYWKOWE
    (i ten typ ma różne nazwy: studyjne, producenckie, komercyjne, gatunkowe, hollywoodzkie, blockbusterowe, filmowy pop, nagradzane przez publiczność)
    Mieszanka akcji i humoru np. "Obcy II", "Shrek". Tu pierwszoplanową rolę odgrywa FORMA, jednak treść nie może razić głupotą, sztucznością i naciąganiem.

       Filmy powinny być jeszcze wzmocnione: walorami artystycznymi tzn. między innymi: dobraniem odpowiedniej formy do treści, właściwym uwypukleniem wątków istotnych, umiejętnym stosowaniem tajemnicy, oryginalnym ujęciem tematu i wytworzeniem atmosfery, która mocno absorbuje widza (jego emocje i intelekt).
        Rzadko kiedy udaje się reżyserowi połączyć I i II (czasami tego typu filmy nazywamy filmami środka) ale jest to możliwe i wówczas powstaje arcydzieło, np. "Matrix" (mimo że ogólnie nie przepadam za filmami sf) czy "Rozstanie". Przeważnie jest kilka procent jednego a resztę drugiego lub odwrotnie. Cenie realizm w filmie (lub też staranie się o jego zachowanie) a nie znoszę wydumanej fikcji oderwanej zupełnie od rzeczywistości. Niezwykle trudno zrobić dobry film, bo na jego odbiór wpływa wiele czynników a zaniedbanie choć jednego może całość mocno zepsuć. Mówiąc kolokwialnie: łatwo schrzanić. Dlatego też rzadko kiedy dzieło spodoba mi się w 100%.

    * * *

    Z filmem jest jak z dobrą zupą: tym  lepsza im więcej  w sobie zawiera dobrych składników w odpowiednio wyważonych proporcjach. Składniki:
    1. SCENARIUSZ: przede wszystkim powinien zawierać dobrą idee. Lejtmotyw mówiący coś o rzeczywistości a nie fikcji. Przemyślany, błyskotliwy scenariusz jest fundamentem i zarazem szkieletem filmu. Scenarzyści, których najbardziej cenie, to np.
    Reginald Rose (Dwunastu gniewnych ludzi),
    Olive Stone (Człowiek z Blizną), 
    Paddy Chayefsky (Sieć),
    Tennessee Williams (Tramwaj zwany pożądaniem, Kotka na gorący blaszanym dachu),
    Norman Wexler & Waldo Salt (Serpico),
    Quentin Tarantino (Jacki Brown, Pulp fiction, Prawdziwy romans) itd.

    2. REŻYSER: wiadomo tym czym dyrygent w orkiestrze a nawet czymś więcej. Syntetyk. Ulubiony? No cóż, zależy w jakim filmie... nie ma reżysera, którego wszystkie filmy mi się podobały. Cenie: Sidneya Lumeta, Howarda Hawksa, Akire Kurosawe, Ridleya Scotta, Olivera Stone'a,  Jamesa Cameron'a (początek kariery, później spadek formy). Czemu reżyser na 2'gim miejscu? Bo uważam, że nawet świetny reżyser nie jest w stanie nakręcić dobrego filmu z kiepskim scenariuszem. Ponadto nie na darmo utarło się mówić "scenariusz i reżyseria" (chronologicznie) a nie "reżyseria i  scenariusz". Dobry reżyser powinien przede wszystkim świetnie łączyć 1. -ciekawy pomysł na film z 3. - odpowiednimi 'narzędziami' do jego realizacji oraz dobrymi przyprawami - 4. i 5.

    3. AKTORKI i AKTORZY: są tym dla reżysera czym sprzęt dla artysty. Przy pomocy tępego narzędzia trudno tworzyć. Dobra, przekonująca gra aktorska może mocno podnieść odbiór dzieła, jednak słaba, rażąca sztucznością gra choć jednego aktora równie skutecznie może odebrać radość z oglądania całego filmu. Wybitnie zagrali np.
    Faye Dunaway (Bonnie i Clyde),
    Samuel L. Jackson (Jackie Brown, Pulp Fiction),
    Marlon Brando (Tramwaj zwany pożądaniem),
    Al Pacino (Człowiek z blizną, Serpico),
    Eric Stoltz (Lance z Pulp Fiction) itd.

    Najładniejsze aktorki
    :
    Cybill Shepherd (Ostatni seans filmowy, Taksówkarz),
    Charlize Theron (Adwokat diabła),
    Grace Kelly (Okno na podwórze),
    Elizabeth Taylor (Kotka na gorącym, blaszanym dachu) itd.


    4. MUZYKA: dużą wagę przywiązuje do muzyki w filmie, choć jest to jedynie przyprawa do filmu. To taki czynnik za pomocą którego ZAWSZE można trochę podnieść odbiór dzieła lub też go obniżyć. Najbardziej podobała mi się muzyka z filmów:
    Mozart (Amadeusz), 
    Hans Zimmer (Helikopter w ogniu),
    Ennio Morricone (Dobry zły Brzydki),
    Michael Nyman (Fortepian)
    Michał Lorenc (Bandyta, 300 mil do nieba)
    Yann Tiersen (Amelia)
    Brad Fiedel (Terminator I),
    Rolf Johnson (Pulp fiction)  itd. znów dużo by wymieniać:)

    5. ZDJĘCIA: podobnie jak z muzyką, dobry kierownik filmowania scen (w Polsce nazywany: kierownikiem zdjęć, czego nie lubię bo kojarzy mi się z fotografią, czymś statycznym), może ZAWSZE! podnieść lub obniżyć odbiór filmu. Na szczególną uwagę zasługują operatorzy filmowi w takich dziełach jak:
    Dion Beebe (Chicago)
    Janusz Kamiński (Lista Schindlera),
    Roger Deakins (To nie jest kraj dla starych ludzi)
    Robert Richardson (Bękarty Wojny),
    Andrzej Sekuła (Pulp fiction),
    Bill Pope (Matrix) itd.
    Peter Biziou (9,5 tygodnia),
    Witold Sobociński (Frantic)

    6. PRODUCENT: w Europie (inaczej niż w Stanach) niedoceniany element a często nawet nie wymieniany w czołówce. Jednak to od dobrej organizacji i mrówczej pracy również sporo zależy, gdyż często diabeł tkwi w szczegółach.

     
    * *  *

    # O OCENIANIU
    Przy ocenianiu biorę pod uwagę czas kręcenia filmu. Dla filmów starszych jestem oczywiście łagodniejszy.
    Ocena: 1 - film toksyczny, trujący
    Ocena: 2 - beznadziejny, gniot, zakalec (film nieudany, niesmaczny, strata czasu)
    Ocena: 3 - bardzo słaby, kiepski, szmira, kicz (film bez wartości artystycznych)
    Ocena: 4 - słaby

    Ocena: 5 - średni, przeciętny ale już z rekomendacją - "choć raz warto obejrzeć".

    Ocena: 6 - dobry
    Ocena: 7 - bardzo dobry
    Ocena: 8 - wybitny, rewelacyjny
    Ocena: 9 - genialny (film ocierający się o arcydzieło)
    Ocena: 10 - arcydzieło (film ponadczasowy).


    # O SELEKCJI FILMÓW
    1) Pewna użytkowniczka filmwebu: "Sami decydujemy co oglądamy i przez to kształtujemy swoją świadomość". - nic dodać, nic ująć.
    2) Cytuję autentyczną rozmowę:
    "A: Czemu oglądasz tak słaby film (np:Superhero) ?
    B: Żeby ocenić że jest słaby muszę go najpierw obejrzeć.
    A: To chcesz każdego gniota obejrzeć,żeby się przekonać że naprawdę jest słaby, mimo że na wielu forach/serwisach filmowych  jest dostateczna ilość danych z których można wywnioskować się że najprawdopodobniej jest słaby ?
    B: Wypadałoby.
    A: A nie szkoda ci czasu, podczas którego mógłbyś obejrzeć naprawdę genialne filmy czy zrobić cokolwiek wartościowego??
    B: [cisza]
    No właśnie, czas..." a ja oprócz tego, że szkoda czasu dodam jeszcze niechęć zaśmiecania sobie głowy gniotami filmowymi.


    * *  *

    INTERESUJĄCE TEKSTY O FILMACH ZNALEZIONE W NECIE

    Wywiady:
     (wcześniej miałem poniżej linki, ale teraz filmweb zabrania umieszczania linków do niektórych serwisów, więc jak ktoś chce to musi samemu odszukać te materiały poprzez google lub wyszukiwarce na stronie podanego serwisu)
    Quentin Tarantino: "Mogłem być przestępcą" (Janusz Wróblewski) [źródło: tygodnik "Polityka"]
    Stanisław Lem: "Święty spokój" (Łukasz Maciejewski) [źródło: solaris kropka lem kropka pl]
    Asghar Farhadi: zdobywca Złotego Lwa, Berlinale 2011 (Michał Walkiewicz)  i wywiad w "stop klatce"
    Władysław Pasikowski: o polskiej kinematografii i nie tylko (Donata Subbotko) [źródło: Gazeta Wyborcza]

    Artykuły
    :
    O selekcji filmów: "Film z terminem przydatności" (Darek Arest) !!!
    O kinie niezależnym (Michał Chaciński) Warto też przeczytać pozostałe rzetelne artykuły M. Chacińskiego w "Polityce".
    O filmach w których "nic nie jest tym czym się wydaje" (Jakub Gałka) [źródło: "stop klatka"]
    Intelektualne kino Sidneya Lumeta - Alicja Helman (onet, dział: film)
    Ciekawostki techniczne: Efekt Vertiego (Adrain Szczypiński) i 100 najważniejszych efektów specjalnych w historii kina (źródło: film kropka org kropka pl)
    Tadeusz Sobolewski: Polskie kino - tak dobrze, że aż źle [źródło: Gazeta Wyborcza]
    itd.

    Recenzje:
    Użytkownik filmwebu bazant57  np. Full Metal Jacek, Okręt.

    Linki:
    Roger Ebert - jeden z najlepszych krytyków filmowych na świecie. Jego strona www jest często podawana za wzór do naśladowania. [źródło: www kropka rogerebert kropka com ]






  • Zobacz całego bloga
kyle_reese Online
Na filmwebie od:
4 kwietnia 2009
Filmy atrakcyjne, ambitne, autorskie i artystyczne oglądam (jak jest taka możliwość) w kinie - dla własnej satysfakcji i z szacunku dla twórców. Coraz... więcej filmów powstaje dlatego stosuje ostrą selekcje przy doborze filmu do obejrzenia. Staram się nie ekscytować nowościami, bo z historii wiadomo, że mało który film przetrwa najcięższą próbę - próbę czasu. Gustuje w filmach ponadczasowych. ( * * * ) Uważaj na to co co czytasz, słuchasz i oglądasz, bo to staje się twoimi myślami. "Uważaj na myśli, bo one stają się twoimi słowami. Słowa - czynami, czyny - przyzwyczajeniami, a przyzwyczajenia kształtują twój charakter," który jest drugą naturą człowieka. ) więcej