Szklane usta (2007)

plakat - Szklane usta (2007)

pressbook

KREW POETY ? poemat w 33 obrazach

Światowa premiera instalacji ?Krew Poety" odbyła się 3 maja 2006. w Nowym Jorku, podczas otwarcia retrospektywnego przeglądu twórczości Lecha Majewskiego w Museum of Modern Art. To ogromne wyróżnienie, tym większe, że Lech Majewski jest pierwszym Polakiem i jednym z najmłodszych artystów, którzy dostąpili tego podsumowującego drogę twórczą zaszczytu. Początkowo, ?Krew Poety? była zbiorem mocnych, intensywnych wideoartów. Eksperymentalna forma dzieła polegała m.in. na sposobie pokazu: projekcji pętlowej na 8 ścianach i 24 monitorach równocześnie. W tej inscenizacji widz mógł się dowolnie poruszać, dzieło tworzyło nieskończoną ilość opowieści odczytywanych przez każdego inaczej. Majewski ? przez kuratora Museum of Modern Art Laurence?a Kardisha - śmiało stawiany w jednym rzędzie z gwiazdą sztuki współczesnej Matthew Barneyem, twórcą filmowego cyklu ?Cremaster? ? przełamuje bariery pomiędzy dziełami sztuki.

W onirycznych obrazach Majewskiego nietrudno rozszyfrować odwołania do malarskich dzieł. Z posągową pięknością konkuruje ochłap mięsa - cytat wprost z brutalnego malarstwa Francisa Bacona. Postać Ukrzyżowanego to znów inscenizacja słynnego obrazu średniowiecznego mistrza Rogiera van der Weydena ?Zdjęcie z krzyża". Inne wideoobrazy są mniej dosłowne, ale w sposób czytelny przesycone symbolicznymi klimatami Böcklina i surrealizmem Chirico. Majewski, który sam zaczynał jako malarz, prowadzi swobodny dyskurs z artystami różnych epok. - Nie ze wszystkimi - zastrzega - Poza wymienionymi także z Bellinim, Mantegną, Giorgionem czy van Eyckiem. Lubię tych, w których sztuce ukryta jest tajemnica naszej egzystencji. (z wypowiedzi dla dziennika Rzeczpospolita, 29.11.2006)

Naturalną konsekwencją wystawy ?Krew Poety? stał się film ? ?Szklane usta?.

SZKLANE USTA
SYLWETKA REŻYSERA
multimedia
pozostałe