PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=787469}

Bliskość

Tesnota
6,9 2 625
ocen
6,9 10 1 2625
7,5 17
ocen krytyków
Bliskość
powrót do forum filmu Bliskość

Bo angielski closeness może oddawać m.in. tiesnotę, duchotę i blizost’ (czyli naszą bliskość), tiesnota pochodzi od przymiotnika tiesno – ciasno, ściśle, szczelnie, też blisko, bo jak ciasno to i blisko, ale po seansie wiadomo, że nie to twórca miał na myśli, bliskość w tytule jest po prostu myląca.
Bo upraszczając, film opowiada o ciasnocie, w której dusi się nasza bohaterka i to nie jednej, to ciasnota rodzinna, lokalnej społeczności i hermetyczno-etniczna. W trakcie seansu ostrzyłem sobie zęby właśnie na wątek żydowsko-czerkieski, ale niewiele z tego wyszło, bo Kantemirowi „dwa grzyby w barszcz” nic nie mówią i postanowił dodać kilka (część mało prawdopodobnych jak na 1998 rok), co przy debiucie można zrozumieć, ale też w filmie standardowej długości nie da się ich racjonalnie rozwinąć i poprowadzić, przez co obraz jest dosyć niespójny. Film miał amatorski budżet i występują w nim niemal sami naturszczycy (najbardziej doświadczony jest tutaj, głównie telewizyjny, Tsypin i to widać), więc on po prostu wygląda miejscami amatorsko, co nie jest ujmą, choć momentami męczy, ale też i sprawia wrażenie jakby autorowi bardziej się marzyła sztuka teatralna. Niesamowita scenografia, zwłaszcza jeżeli się pomyśli, że nikt tych pomieszczeń nie musiał tak wystrajać, a blokowisk, domów, lokali generować komputerowo, one gdzieś tam są i na co dzień żyją w nich ludzie.
Czytam recenzje i peany, jaki ten film ma klimat rosyjskiego dramatu obyczajowego, no ma, ale jest w tym wręcz manieryczny, wolałbym jednak odrobinę czegoś nowego, bo wyczuwam tu taką gettoizację dramatu rosyjskiego i rosyjskojęzycznego, nomen omen ciasnotę.

ocenił(a) film na 10
nietzsche

Bardzo cenne jest wytłumaczenie tytułu - zmienia to optykę, dziękuję :)
Mnie film uwiódł surowością, wszelką manieryczność jestem w stanie mu wybaczyć (jak na debiut to jest to znakomite kino). Natomiast Darya Zhovnar to dla mnie game changer - to ona buduje cały film. Podobnie jak Disa Östrand w "Balkan Noir" - jedne z najlepszych kreacji aktorskich jakie widziałam - 100% "mięsa".

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones