PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=480036}
7,0 92 610
ocen
7,0 10 1 92610
6,5 25
ocen krytyków
Co nas kręci, co nas podnieca
powrót do forum filmu Co nas kręci, co nas podnieca

Z niekłamanym zadowoleniem obejrzałem ten film. Bardzo dobra komedia, jeśli nie wybitna. Film ma dwie warstwy: komediową i filozoficzną, czyli cały Woody Allen. Jako, że jestem z wykształcenia fizykiem i szczególnie znam mechanikę kwantową nie mogę sobie odmówić przyjemności skomentowania tej drugiej warstwy.
Z treści filmu w sposób oczywisty widać, że Woody ostatnio naczytał się pozycji popularyzujących fizykę kwantową, a ponieważ najwidoczniej interesuje go ta tematyka, to nie przypadek, że główny bohater wykładał teorię strun kwantowych.
Tak naprawdę Allen odgrzał stary spór z lat 20-tych XX wieku, który doprowadził do podziału fizyków, filozofów i innych na zwolenników determinizmu, do których zaliczali się wszyscy wyznające te religie, w których Bóg decyduje o wszystkim ( nie tyczy się to tylko religii katolickiej, ale także mojżeszowej i każdej innej, w której tylko Bóg decyduje o losie człowieka ) oraz jego przeciwników, do których jak to wynika z filmu zalicza się bohater, a także ( przynajmniej Ja tak to zaobserwowałem ) sam Woody Allen. Stąd w filmie te dowody i wnioski, że życiem rządzi przypadek.
Jeśli chodzi o mnie, to nie zaliczam się ani do jednych, ani do drugich, ponieważ uważam, że w tym sporze pomylono religię z nauką. Wielu ludzi, w tym zapewne Woody Allen też, nie zdaje sobie sprawy, że dotychczas nie zdefiniowano w sposób naukowy kto to jest Bóg. A dopóki się to nie stanie wszelkie tego typu spory są bezprzedmiotowe. Reżyser wpadł w starą pułapkę.