Początkowo Dennis Weaver odrzucił oferowaną mu rolę. Do zmiany decyzji przekonał go Charlton Heston.
Orson Welles chciał, aby rolę Menziesa zagrał Lloyd Bridges. Studio jednak odmówiło i zatrudniło Josepha Calleię.
Rozważano zatrudnienie Marie McDonald w charakterze gościnnego występu.
Agent Janet Leigh odrzucił jej udział w tym filmie z powodu niskiej pensji bez konsultacji z aktorką. Orson Welles, przewidując to, wysłał aktorce osobisty list, w którym napisał, jak bardzo cieszy się na ich wspólną pracę. Leigh, wściekła, skonfrontowała się ze swoim agentem, mówiąc mu, że reżyserowanie przez Wellesa jest ważniejsze niż jakakolwiek wypłata.
Kiedy Mike (Charlton Heston) wchodzi do sklepu niewidomej kobiety, by skorzystać z telefonu, można dostrzec tabliczkę z napisem: "Jeśli jesteś wystarczająco biedny, by okraść ślepca, proszę bardzo." W jednym ujęciu tabliczka jest wyraźnie widoczna nad jego głową. Jednakże, w późniejszym zbliżeniu głowa Vargasa już zasłania ten znak, choć z perspektywy poprzedniego ujęcia wynika, że jest to fizycznie niemożliwe.
Przez moment w filmie widoczna jest ekipa realizacyjna oraz sprzęt. Odbijają się one w samochodzie Mike'a (Charlton Heston), kiedy ten przygotowuje się do zawiezienia Susan (Janet Leigh) do motelu.
Zarówno samochód, który eksploduje na początku filmu, jak i policyjny radiowóz ukazany później mają tę samą teksańską tablicę rejestracyjną AG 3724.
Zdjęcia do filmu kręcono w Palmdale, Universal City oraz Los Angeles (Kalifornia, USA).
Sceny, które wytwórnia kazała nakręcić raz jeszcze, nie były ponownie filmowane przez Wellesa, ale przez Harry'ego Kellera. Charlton Heston początkowo odmówił pracy z kimkolwiek innym niż Welles, przez co spowodował opóźnienie na planie o jeden dzień. Musiał potem zapłacić za to karę w wysokości 8 tysięcy dolarów.
Kiedy Welles jadł lunch ze zdobywczynią Oscara, Mercedes McCambridge, wpadł na pomysł by zaangażować ją do swego filmu. Reżyser ubrał ją w skórzaną kurtkę, własnoręcznie obciął jej włosy i napisał dla niej rolę, która ograniczała się do wypowiedzenia złowieszczego zdania "Chcę popatrzeć".
Podczas gdy Universal pracował nad filmem, Orson Welles nakręcił odrobinę dodatkowego materiału - narrację do zwiastuna, dzisiaj już klasyka science-fiction, "Człowiek, który się nieprawdopodobnie zmniejsza".
Scena otwierająca film, składająca się z jednego, 'śledzącego' ujęcia była wielokrotnie powtarzana. Trwa tak długo, dlatego że zbliżał się wschód słońca i nie było czasu na przerwy oraz kolejne duble.
Postać ekscentrycznego pracownika motelu, grana przez Dennisa Weavera, została ponownie wykorzystana w "Psychozie" przez samego Alfreda Hitchcocka.
Orson Welles kręcił "Dotyk zła" przeważnie w nocy, by zniechęcić natrętnych przedstawicieli wytwórni do "śledzenia" poczynań reżysera.
Celnicy z pierwszego ujęcia, którzy przez chwilę rozmawiają z postaciami odgrywanymi przez Charltona Hestona i Janet Leigh, kilkukrotnie psuli całą scenę. Dopiero wyraźne upomnienie Wellesa poskutkowało - reżyser powiedział im by po prostu wymawiali słowa, nic więcej.
Przedstawiciele studia Universal dowiedzieli się, że Marlene Dietrich występuje w filmie, kiedy zobaczyli ogromne tłumy na planie. Okazało się, że aktorka całą swoją rolę gra jednego dnia, a jej występ w filmie to przysługa dla przyjaciela - Wellesa, który nikomu nie powiedział o planowanym występie aktorki.
Studio Universal, dla którego Welles kręcił "Dotyk zła", dopięło swego. Wkrótce po zakończeniu zdjęć, zwolniono reżysera i nie pozwolono mu pracować nad postprodukcją. W efekcie czego, film zmontowany w 1958 r. jest średniej klasy kryminałem, jakich wówczas powstawało wiele. Kiedy Welles dowiedział się, że jego koncepcja została zniszczona przez producentów, wystosował do Universalu słynny, liczący 58 stron list protestacyjny, w którym szczegółowo opisywał jak "Dotyk zła" powinien wyglądać. Pismo oczywiście zostało zignorowane, a przez wiele lat uważano je za zagubione. Okazało się, że w posiadaniu dokumentu jest odtwórca jednej z głównych ról w filmie, Charlton Heston. W 40 lat po premierze, wykorzystując cenny list, dokonano ponownego montażu materiału filmowego, a nowa wersja, bliska wizji Wellesa, nie zostawia wątpliwości, że obraz jest arcydziełem.
Przed rozpoczęciem zdjęć Janet Leigh złamała rękę, co nie przeszkodziło jej jednak w pojawieniu się na planie.
Orson Welles został pierwotnie zatrudniony tylko do zagrania w filmie, ale z powodu nieporozumienia Charlton Heston myślał, że Welles będzie reżyserem. Aby zadowolić Hestona, producent Albert Zugsmith pozwolił Wellesowi reżyserować. Welles dokonał znaczących zmian w już ukończonym scenariuszu, w tym zmienił postać Hestona z białego prokuratora okręgowego na meksykańskiego agenta narkotykowego, postać Janet Leigh z Meksykanki na Amerykankę oraz przeniósł akcję filmu z małego kalifornijskiego miasteczka do przygranicznego miasta meksykańsko-amerykańskiego.
Film znany jest dzisiaj w trzech wersjach:
1. Oryginalna wersja z 1958 roku;
2. Dłuższa wersja wydana w 1976 roku, gdzie dodano około 15 minut materiału oraz usunięto większość scen nakręconych przez Harry'ego Kellera;
3. Odnowiona wersja z 1998 roku, która stara się w jak największym stopniu zrealizować wizję Orsona Wellesa, zawartą w 58 stronicowej notatce wystosowanej do studia Universal.
Zremasterowana wersja z 1998 roku miała mieć swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes. Jednak dzień przed premierą pokaz został odwołany po interwencji Beatrice Welles, córki reżysera, która ma już na koncie długą listę ingerencji w pokazy filmów ojca, m.in. grożąc organizatorom procesami sadowymi.
Film kręcono od 19 lutego do 2 kwietnia 1957 roku.