do jak we śnie lub orzeł vs rekin? bardzo prosze o propozycje? reżyserów i scenarzystów obu dzieł znam dobrze ale może i inni są równie porysowani?
oglądam sporo śmieci ale takiego gatunku mam niedosyt!
heh ja też szukam i czasem trafia się coś podobnego, ale takiej perełki jak oba wymienione to jeszcze nie trafiłem:)
Jeśli chcesz coś surrealistycznego to zobacz "Kłopotliwy człowiek" i "Tamten świat samobójców". Jak ktoś znajdzie coś nowego z tego gatunku proszę o info.
Pozdrawiam!
Polecam "OTIK" Svenkmajera
"ZAKOCHANY BEZ PAMIĘCI" Michela Gondry
"ADAPTACJA" Spike'a Jonze'a
"NIEBIAŃSKIE ISTOTY" Petera Jacksona
o tak... bardzo mi ten film się kojarzył z "Być jak J.M.", zwłaszcza sceny w pracy i sam szef ;).
Poza tym dorzuciłbym tą niezwykłą historię Ameli Poulain, czyli po prostu "Amelię" i kilka innych filmów Jeunet'a oraz zdecydowanie "Arizona Dream". To takie luźne skojarzenia, a sporo filmów stricte surrealistycznych można znaleźć tu: http://www.surrealmoviez.info/news.php
Obowiązkowo "Duża ryba" Tima Burtona, jak ktoś nie widział. Poza tym
Kusturica (szczególnie "Underground"), Kolski ("Jancio Wodnik" i "Grający z
talerza"). Jak ktoś lubi to Terry Gilliam i zupełnie surrealistyczny
Alejandro Jodorowski. Do tego polecam naprawdę gorąco "Rok diabła"
oryginalnego Zelenki.
'Tarnation', bez dwóch zdań! Oraz 'Requiem dla snu'. 'Vanilla sky' też jest nieźle pokręconym filmem, ale nie zachwycił mnie.
Wszystko Jana Švankmajera. Z tym, że od razu zaznaczę: jak dla mnie Gondry się do czeskiego mistrza nie umywa.
Przede wszystkim animacja "Życie świadome"(Waking Life) Linklatera. Oczywiście także oryginalne "Otwórz oczy", bo ktoś już nawet wcześniej wspominał hollywódzką kopię tego filmu, czyli Vanilla Sky. Polecam jeszcze wbrew pozorom film "Solaris" z Clooneyem, który to także porusza problem mieszania życia realnego-świadomego ze snem czy wyobrażeniami o życiu realnym.
a i jeszcze "Zaklęte serca"(Mozart and the Whale) z Joshem Hartnettem, trochę inna tematyka, ale podobnie trudna miłość, dwójki nieprzystosowanych do życia ludzi...
"Solaris" o filmie jak i świetnej książce prace maturalną pisałem ;) Resztę wcześniej czy później również widziałem. Thanx
owszem perła, ale moim zdaniem surrealizmu to tam nie ma. a może jestem wyczulona na te kwestię gdyz jestem historykiem sztuki. no i surrealizm dla mnie to surrealizm a nie jakieś około, które można przyłatać.
"Unmade beds / Niezasłane łóżka" wreszcie obejrzałem i wydaje mi się, że do tej listy jak najbardziej pasuje.
nigdy w życiu nie wrzuciłabym ich do tej samej kategorii, 'jak we śnie' jest ujmujący, senny, słodko-słony, refleksyjny, ale przede wszystkim diabelnie uroczy (nooo i, lekki surrealizm). niezasłane łóżka są płaskie jak moje biurko, bez polotu, matowe, i kropli surrealizmu w nich się nie znajdzie.
no i tym się widocznie różnimy ;)
dla mnie choćby te wątki miłosne są dość podobne - poszukujący siebie, lekko zwariowani/oderwani od rzeczywistości (ten tzw. lekki surrealizm) ludzie.
A reszta, m.in. ujmujący, senny, słodko-słony, refleksyjny, diabelnie uroczy [...] płaskie jak moje biurko, bez polotu, matowe, itp. to są mocno subiektywne wrażenia, a nie wyznaczniki kategorii, czy gatunku (przy czym kategoria, gatunek to dziś dość nieostre pojęcia)
wyśnione miłości, niezasłanie łóżka, marzyciele, zabiłem moją matkę, zakochani widzą słonie, noi albinoi, garden state, granatowy prawie czarny, sztuczki, pusty dom
Nadrabiałem straty... szczególnie dziękuję za "Tamten świat samobójców", "Zabiłem moją matkę", "Miłość Larsa", "Sztuczki". DZIĘKI i szukam dalej!
Krótkie formy to na pewno:
Niektóre teledyski Kanału Adytywnego i solo L.U.C'a
Generalnie u Eluce można znaleźć krople surrealizmu.
Polecam film "Jabłka Adama".Nie do końca surrealizm.A może jednak?