Może ktoś polecić coś w tym klimacie? Próbowałem innych anime, ale w większości trafiam na jakieś wesołe powiastki. Jedynie Paprika momentami miała podjazd do Perfect Blue.
Zapewne trzeba sprawdzić resztę filmów tego reżysera. Z takich cięższych mogę polecić Grobowiec świetlików, ale nie jest on w ogóle skomplikowany, tylko porusza ciężki temat.
Słyszałem o grobowcu sporo, może kiedyś się skuszę choć opisy fabuły średnio zachęcają szczerze mówiąc, ale dzięki :)
https://www.filmweb.pl/serial/Monster-2004-192515
No i Death Note, ale to wie kazdy.
Dzieki, przeszła mi zajawka na anime, ale w sumie może sprawdze :)
Death note warto? Jest mroczny i niepokojący?
Dla mnie Death Note i Monster 10/10, ale Death Note jednak lepszy (widziałem 2 razy). Jest mroczny i ma zagmatwaną fabułę, z tym, że w przeciwieństwie do Perfect Blue, wszystko na koniec się wyjaśnia (nie ma tutaj miejsca na wiele interpretacji, z czego każda może być prawdziwa), co według mnie jest bardzo satysfakcjonujące. Wszystkie puzzle na końcu układają się w logiczną całość.
W skrócie opowiada o kolesiu, który znajduje dziennik upuszczony przez boga śmierci. Ma on magiczną właściwość - jeśli zapiszesz w nim imię i nazwisko dowolnej osoby, to ta osoba umrze w ciągu 30 sekund na zawał serca. Możesz też wpisać inną przyczynę śmierci z określeniem czasu, np. "potrącony przez samochód o 20:00" i to się wydarzy. Oczywiście dziennik ma jeszcze wiele zasad jak z niego korzystać, żeby nie można było sprawiać niestworzonych rzeczy typu "zjedzony przez rekina na pustyni w grudniu po południu". Kontynuując - koleś postanawia zabawić się w boga i wykorzystać dziennik do dobrych celów, więc wypisuje tam imiona i nazwiska różnych zwyrodnialców, przestepcow, terrorystow, mafiozow itd. ktorych dane podaja w wiadomosciach. Nie uchodzi to uwadze mediow i po pewnym czasie sprawa zaczyna zajmowac sie policja na czele z detektywem geniuszem, ktory probuje wyjasnic tajemnice zgonow i zlapac sprawce.
Zarys fabuły był mi jako taki znany, ale dzięki wielkie za zachętę :)
Sprawdzę na dniach, dzieki jeszcze raz :)
Pozdrawiam :)
Jeśli chcesz coś nie z tych wesołych anime z dziewczynkami z dużymi oczami, to polecam "Shingeki no Kyojin", dość drastyczne anime.
mocno późno odpowiadam ale ogl to paprike juz widzialas wiec moze sproboj serial experiments lain, monster, napewno ergo proxy i moze Texhnolyze :-)
Bliżej Perfect blue będzie Paprika, Aoi bungaku (zbiór ekranizacji japońskiej literatury), Mononoke (nie hime, samo mononoke) które jest zbiorem trochę zagadek moralnych w horrorowej oprawie. Może odrobinę Cossette no Shouzou. Jak dla mnie warto też zerknąć na rzeczy od Osamu Tezuki (jakby nie patrzeć, jest uznawany za jednego z prekursorów. Choć tu może być bias do staroci z mojej strony) takie jak "Do Adolfów" i inne jego bardziej poważne tytuły. Jeśli zna się trochę założeń psychoanalizy (większa zabawa) obowiązkowy klasyk stary Neon Genesis Evangelion z 1996, wraz z filmem End of Evangelion (choć serial może być ciężki do przebrnięcia, i o ile w założeniach bardzo podobny do Perfect blue,
jest kompletnie inny w wykonaniu) i Ergo Proxy jest właśnie bardziej podobne do Evangeliona niż Perfect blue. Z 'lżejszych rzeczy' właśnie studio Ghibli, mają niesamowite tytuły też często opierające się o moralność lub percepcję jakiegoś problemu (jak np. Księżniczka Mononoke). Jeśli lubisz noir z lżejszą analizą postaci i kolejny absolutny klasyk genialny w swoim wykonaniu i formie, Cowboy bebop (szczególnie pod względem muzycznym). Choć jest znacząco inny od wyjściowego Perfect blue. No i z kompletnie innej kategorii, Fullmetal Alchemist Brotherhood jest świetnym tytułem, chyba jednym z najbardziej 'idealnych' na zaczęcie z anime.