Powrót do Brideshead/film/Powr%C3%B3t+do+Brideshead-2008-1221802008
pressbook
Inne
O FILMIE
Powrót do Brideshead, to pełna namiętności historia miłosnego trójkąta, utraconej niewinności oraz wystawionej na próbę siły charakteru. A w tle splendor i dekadencja, chylącej się ku upadkowi angielskiej arystokracji, u progu drugiej wojny światowej. Rozgrywająca się trzy dekady historia rozpoczyna się w 1925 roku w Oksfordzie, gdzie na studia trafia zdolny, lecz skromnie urodzony Charles Ryder. Przypadkowa znajomość z rozpasanym i dekadenckim Sebastianem Flytem szybko przerodzi się we wzajemną fascynację. Zauroczony bogactwem, nonszalancją i ekstrawaganckim stylem życia młodego arystokraty, Charles daje się zaprosić do Brideshead ? rodzinnej posiadłości lordów Marchmain. Tam, przyjemności sielskiego życia w oparach wystawnych alkoholi i ekstrawaganckich ekscesów narażą mieszczańskie zmysły Charlsa na kolejne pokusy, z których bynajmniej nie najmniejszą będzie siostra Sebastiana Julia. Między Sebastianem, Charlesem i Julią tworzy się więź oparta na erotycznej fascynacji i intelektualnym pokrewieństwie. Jest tylko jedna rzecz, która dzieli trójkę młodych ludzi ? religia. Charles jest ateistą, a Sebastian i Julia zostali wychowani w radykalnie katolickim domu, prowadzonym żelazną ręką przez lady Marchmain. Powrót do Brideshead jest jedną z najdroższych brytyjskich produkcji ostatnich lat, zrealizowany z niezwykłą dbałością o szczegóły i realia historyczne. W rolach głównych wystąpili znakomici brytyjscy aktorzy: Ben Whishaw znany z głośnej roli wPachnidle, Matthew Goode (Wszystko gra), Emma Thompson (Rozważna i romantyczna), Hayley Atwell (Sen Kasandry) oraz Michael Gambon.
Powieść
Powrót do Brideshead, pióra kontrowersyjnego swego czasu pisarza Evelyna Waugha, obecnie należy już do klasyki literatury brytyjskiej. Waugh napisał powieść o zmierzchu katolickiej arystokracji, w ostatnich miesiącach II wojny światowej, gdy został na jakiś czas zdemobilizowany z armii. Wydaną w 1945 roku, tuż po lądowaniu aliantów w Normandii, powieść od chwili publikacji otaczała aura skandalu. Rodzinna saga rozgrywająca się przez trzy dekady na trzech kontynentach, oparta była w dużej mierze na autobiograficznych wspomnieniach autora: nawróconego na katolicyzm byłego studenta Oksfordu, nie ukrywającego ani skłonności do alkoholu ani homoseksualnych przygód. Powrót do Brideshead jest najsłynniejszą z 13 powieści Waugha i w Wielkiej Brytanii uznana jest za jedną z 100 powieści wszechczasów.
Adaptacja
Powrót do Brideshead był jedną z nielicznych brytyjskich powieści, które nie doczekały się ekranizacji przez bardzo długi czas, aż do tej pory. Wyjątkiem był jedenastoodcinkowy serial telewizyjny nakręcony przez Granada Television w 1981 roku. Spadkobiercy pisarza przez kilkadziesiąt lat odrzucali scenariusze zarówno te, cenzurujące wywrotową obyczajowo wymowę powieści, jak i te, rozmywające jej przesłanie religijne. Dla Evelyna Waugha, pod koniec życia gorliwego katolika, Powrót do Brideshead, mimo wszystkich skandalizujących wątków, był przede wszystkim wielką powieścią religijną. Według słów samego pisarza: ta powieść jest przykładem tego, jak akt boskiej łaski odcisnął się na życiu kilkorga różnych lecz, spokrewnionych duchowo osób. Pierwszą próbę ekranizacji Powrotu do Brideshead podjęło studio MGM w latach ?50., jeszcze za życia pisarza. Jednak scenariusz wykrawający wątki niewygodne dla ówczesnej hollywoodzkiej obyczajowości, jak chociażby pozamałżeński romans Julii czy nawrócenie religijne starego lorda, był dla Evelyna Waugha nie do zaakceptowania, i do ekranizacji w końcu nie doszło. Producenci Ecosse Films zatrudnili, jednego z najzdolniejszych brytyjskich scenarzystów, Jeremy?ego Brocka (Last King of Scotland, Mrs Brown), by z rozgrywającej się w międzywojniu powieści-rzeki, stworzył kostiumową, lecz współczesną w wymowie historię. Uniwersalizm tej powieści polega na tym, że większość wątków nie straciła wcale na aktualności ? mówi scenarzysta Jeremy Brock - fundamentalizm religijny, orientacja seksualna, tożsamość społeczna, czy próba wyjścia poza granice, które wpojono nam w dzieciństwie ? te wszystkie, esencjonalne dla bohaterów Powrotu do Brideshead problemy sprawiają, że film ogląda się jak współczesny dramat. A reżyser, Julian Jarrold, dodaje: Powrót do Brideshead jest historią miłosną, lecz jest to historia o miłości dla dorosłych, gdzie namiętności mieszają się z poczuciem winy, ograniczeniami zewnętrznego świata, a wewnętrzne życie bohaterów nie sprowadza się do szalejących hormonów. Nawet ich droga do Boga nie jest prostą ścieżką ku światłości. Wręcz przeciwnie, bohaterowie Brideshead najciekawsi są wtedy, gdy błądzą.
Zamek Howard
Brideshead, rezydencja rodziny Marchmain, odgrywa centralną rolę w powieści, jak i filmie, odciskając się zarówno na życiu jej mieszkańców, jak i gości. Charles zostaje zauroczony charyzmatyczną rezydencją w równym stopniu, co zamieszkującymi ją ludźmi. Twórcom filmu zależało, by zamek Brideshead oddziaływał na widzów, tak jak działał na głównego bohatera. Charles początkowo jest zachwycony. Brideshead wydaje mu się miejscem fantastycznym, pięknym i słonecznym. Stopniowo nabiera coraz mroczniejszej tonacji, wydaje się ciemny, posępny i ponury. Wreszcie zmienia się w teatr okrucieństwa i opresji. Filmowym Brideshead stał się zbudowany w XVII wieku zamek Howard w Yorkshire, który zachował swą barokową formę prawie nietkniętą od stuleci. Co więcej Zamek Howard jest jednym z niewielu angielskich zamków, gdzie zachowana jest bogata katolicka ikonografia: wspaniała kaplica, barokowe sztukaterie i religijne obrazy. Zamek Howard tak bardzo przypomina literackie Brideshead, że twórcy serialu sprzed 25 lat również kręcili tam zdjęcia. Byliśmy bardzo świadomi, tego, że Howard był serialowym Brideshead ? mówi producent Kevin Loader ? i początkowo chcieliśmy tego dublowania lokacji uniknąć, jednak po obejrzeniu kilkudziesięciu zamków w całej Anglii skapitulowaliśmy, i zrozumieliśmy, że Howard to po prostu Brideshead.
Głosy prasy
Wreszcie nadchodzi film, na który inteligenta część widzów czekała cały rok. Filmowa wersja Powrotu do Brideshead jest metamorfozą jednej z najistotniejszych powieści brytyjskich XX wieku, to jeden ze wspanialszych i dających do myślenia filmów roku 2008. Ten film, gdzie sztuka narracji doprowadzona jest to perfekcji, strona wizualna zniewala, a elokwencja bohaterów wręcz budzi zazdrość, dla mnie był doświadczeniem niezapomnianym. (?) Powrót do Brideshead to miażdżący triumf sztuki? To arcydzieło. Uwierzcie mi. Rex Reed, New York Observer Atrakcyjna obsada, łącząca nowe nazwiska z luminarzami brytyjskiego kina... Wielkim sukcesem Powrotu do Brideshead jest idealnie dobrana obsada. Na czele barwnej plejady postaci stoi wschodząca gwiazda kina Matthew Goode (znany z Wszystko graWoodego Allena) jako Charles Ryder i Ben Whishaw, wielce utalentowany aktor, który mimo młodego wieku zdążył już pracować z Jane Campion, Toddem Haynesem i Tomem Tykwerem. Whishaw jako problematyczny Sebastian Flyte jest zjawiskiem zupełnie unikalnym (...) W rezultacie Powrót do Brideshead ma nie tylko zadatki na świetny film kasowy, ale też na zdobycie paru nagród. Screen Filmowa wersja Powrótu do Brideshead jest o wiele bardziej romansem, niż religijną, duchową podróżą, jaką odbył pod koniec życia Evelyn Waugh. Niemniej jednak należy się podziw dla twórców, którzy uniknęli pokus i pułapek postmodernizmu i stworzyli opowieść osadzoną bardzo blisko niepokojącej wizji świata pisarza. Ella Taylor, The Village Voice Świetna adaptacja świetnie napisanego kawałka brytyjskiej prozy. Powrót do Brideshead to soczysty i trzymający w napięciu dramat rozpisany na kilka głosów, zrealizowany na kanwie powieści życia Evelyna Waugha. Choć puryści mogą krzywić się na wprowadzone przez scenarzystów zmiany w strukturze opowieści, jej duch pozostał nietknięty. Ta inteligentnie wyreżyserowana historia, to arthouse?owe kino środka, pozbawione zbędnych eksperymentów formalnych i popadania w stylistyczną przesadę. Variety
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.