Polska branża gier na Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki w Chinach

Sala wykładowa prestiżowego Communication University of China w Pekinie wypełniona do ostatniego miejsca, chińscy studenci testujący nasze rodzime produkcje i wielki sukces polskiej gry "Weakless" - tak w skrócie można podsumować obecność Polskich Kręgów Sztuki w Chinach na festiwalu animacji ANIWOW!

WeChat Image_20181028173204.jpg

ANIWOW! odbywa się od 2006 roku i cieszy się dużą renomą w Państwie Środka. W tym roku wśród zaproszonych gości znaleźli się między innymi Rich Moore z Walt Disney Animation Studios, Allen Au-Yueng z The Walt Disney Company i She Yuanyuan z Tencen Pictures. Dwa dni tegorocznego ANIWOW! zadedykowano prezentacji polskiej branży gier wideo dzięki współpracy z Festiwalem Polskie Kręgi Sztuki w Chinach.

W czasie imprezy specjaliści z Polski przedstawili swoje produkcje, przybliżyli studentom specyfikę polskiego rynku gier video oraz poprowadzili wykłady o najgorętszych zagadnieniach z branży. Grzegorz Dymek (Anshar Studios) opowiadał o tym, czego game development może nauczyć się z historii i od przywódców pokroju Juliusza Cezara. Aleksander Caban (Carbon Studio) w swojej prezentacji wyjaśniał, jak osiągnąć artystyczny styl i wygląd w grach 3D, natomiast Błażej Szaflik (również Carbon Studio) skupił się na pracy i zagadnieniach w realiach VR. Magdalena Cielecka (Artifex Mundi) analizowała ze studentami mechanikę gry, a Dariusz Łęczycki (Sigur Studio) mówił o zachowaniu równowagi w grze i tworzeniu emocjonalnej więzi gracza z bohaterem. Analizę polskiej branży gier wideo przeprowadził Remigiusz Kopoczek (ARP Games). Po wykładach uczestnicy testowali polskie gry i dzielili się spostrzeżeniami z ich twórcami.

Dużym zaskoczeniem była gala zamknięcia festiwalu, podczas której ogłoszono sukces polskiej produkcji. Ania Kowalczyk, studentka IV roku grafiki na Uniwersytecie Śląskim, zdobyła główną nagrodę w kategorii "Game design" za grę "Weakless", objętą wsparciem akceleratora ARP Games.

WeChat Image_20181028104945.jpg

Inicjatywa Kręgów Sztuki w Chinach jest cenna z kilku powodów. Poprzez różne formy sztuki przybliża Chińczykom nasz kraj i rodzimą literaturę, film, muzykę czy też gry komputerowe. Przyzwyczajeni do europocentrycznego postrzegania Polski i świata, często zapominamy jak ogromnym, różnorodnym i jak dynamicznie rozwijającym krajem są Chiny oraz jak ważna jest obecność Polski na tym rynku. Z uwagi na uwarunkowania kulturowe, biznesu w Chinach nie da się inicjować na odległość – konieczne jest poznanie się i nawiązanie dobrych relacji z potencjalnymi partnerami. Zacieśnianie więzi poprzez elementy kultury wydaje się być szczególnie cennym pomysłem. Co więcej, budzimy w ten sposób zainteresowanie naszym krajem jako miejscem do potencjalnego inwestowania oraz zamieszkania, co może korzystnie wpłynąć m.in. na dziedziny takie jak produkcja gier wideo – mówi Grzegorz Dymek, członek zarządu Anshar Studios SA.  

Bardzo się cieszę, że przedstawiciele branży gier mogli uczestniczyć w działaniach festiwalowych promujących naszą "odmienność kulturową". Jestem bardzo dumny z tego, że oprócz filmu, plakatu, muzyki i animacji mogliśmy zaprezentować również gry, czyli medium, które współcześnie przyciąga przed ekrany największą grupę odbiorców. To naprawdę świetna inicjatywa, dzięki której możemy zaoferować mieszkańcom Chin nie tylko szeroko rozumianą kulturę, ale również pozostawić cząstkę siebie, pokazując jak żyjemy, pracujemy i tworzymy – dodaje Dariusz Łęczycki, game producer w Sigur Studio.

Relację wideo z tego wydarzenia można zobaczyć TUTAJ

W ramach trwającego Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki w Chinach przez ponad dwa miesiące w największych chińskich miastach odbywają się projekcje polskich filmów, prezentacja branży gier wideo, wystawy, koncerty, wykłady i warsztaty.

plakat pol A4 2018en.jpg

 
Więcej informacji o wydarzeniu na stronie: www.kregisztuki.pl