Alfred Hitchcock I

Alfred Joseph Hitchcock

8,5
9 390 ocen pracy reżysera
Alfred Hitchcock I
Niekwestionowany mistrz dreszczowców - gatunku, który zresztą sam wymyślił. Alfred Hitchcock rozpoczął karierę filmową w roku 1919, ilustrując karty tytułowe do niemych filmów. Jako asystent reżysera dokończył film "Zawsze mów żonie". Jego pierwszym kompletnym dziełem był "Ogród rozkoszy". Przełomowy okazał się "Lokator" - przykład klasycznego wątku hitchcockowskiego: niewinny bohater zostaje fałszywie oskarżony o popełnienie przestępstwa i wplątuje się w sieć intrygi.
"Człowiek, który wiedział za dużo" okazał się sukcesem komercyjnym i artystycznym, ustanawiając ulubiony temat filmów Hitchcocka: analiza stosunków rodzinnych okraszona trzymającą w napięciu historią.
Pierwszym filmem hollywoodzkim, który cechował się jego niepowtarzalnym stylem, był "Zagraniczny korespondent". Hitchcock kilkakrotnie powracał do wątku kobiecego poświęcenia, co najlepiej widoczne jest w filmie "Osławiona", perwersyjnej historii o miłości, w której agent FBI musi wydać w ręce nazistów ukochaną kobietę, by wykryć siatkę szpiegowską.
W najbardziej twórczym okresie, czyli od roku 1950 do 1960, Hitchcock stworzył cykl znaczących filmów, wśród których były mniej wybitne dzieła, takie jak "Wyznaję", czarna komedia "Kłopoty z Harrym", wspaniały "Nieznajomi z pociągu" i trzy niezapomniane arcydzieła: "Okno na podwórze", w którym opowiedziana została historia fotografa będącego świadkiem morderstwa, "Północ - północny zachód", według scenariusza Ernesta Lehman z udziałem Cary'ego Granta i Evy Marie Saint oraz "Psychoza", z osławioną sceną morderstwa pod prysznicem.
Późniejsze filmy przedstawiały intrygujące amplifikacje jego ulubionych wątków. "Ptaki" ukazały zło jako element środowiska. "Marnie" był psychoanalitycznym thrillerem. "Rozdarta kurtyna" opowiadała historię szpiegowską, z rozciągnięta w czasie sceną zabijania.
Ostatni film Hitchcocka, "Intryga rodzinna" przeciwstawiał sobie dwie pary: profesjonalni złodzieje kontra niezrównoważona psychicznie kobieta i jej kochanek-robotnik. Film ten był stosownym zakończeniem dzieł ukazujących odwieczną symetrię dobra i zła.
Alfred Hitchcock zmarł 29 kwietnia 1980 r. w Los Angeles w Kalifornii.
więcej

Dane personalne:

data urodzenia: 13 sierpnia 1899

data śmierci: 29 kwietnia 1980

miejsce urodzenia: Londyn, Anglia, Wielka Brytania

wzrost: 170 cm

Srebrna Muszla
Zdobył 2 nagrody Srebrna Muszla , 2 inne nagrody oraz 21 nominacji
Sprawdź wszystkie nagrody
żona Alma Reville (od 02.12.1926 do jego śmierci), córka Patricia (ur. 07.07.1928)
Pojawia się we wszystkich swych filmach w bardzo małych rolach (ang. cameo), zawsze na początku - a to dlatego, iż wiedział, że widzowie będą go szukać na ekranie, a nie chciał odwracać ich uwagi.
Jego twarz widnieje na amerykańskim znaczku pocztowym (za 32 centy). Znaczek ten jest częścią serii, w której pojawiają się także inne osobistości Hollywood, wyemitowanej w 1998 roku w Los Angeles.
Chciał, by na jego nagrobku widniał napis: "This is what we do to bad little boys" ("Oto, co robimy niegrzecznym chłopcom"). Były to słowa wypowiedziane przez policjanta, który zamknął bardzo młodego Hitchcocka w celi na kilka minut, gdy ojciec odesłał go na komisariat za złe zachowanie.
Od najlepszych
  • Od najnowszych
  • Od najlepszych

Dzięki temu Alfred jest teraz na 39 pozycji w rankingu aktorów. I Alfred jest z tego zadowolony.

Po obejrzeniu ponad 40 filmów Hitchcocka do 10 najlepszych zaliczam:

1. Psychoza (1960)
2. Nieznajomy z pociągu (1951)
3. Okno na podwórze (1955)
4. Północ północny zachód (1959)
5. Zawrót głowy (1958)
6. Marnie (1964)
7. Ptaki (1963)
8. Wyznaję (1953)
9. Lina (1948)
10. Cień wątpliwości (1943)

Czekam na...

więcej

Fenomenalny, doskonały, po prostu najlepszy reżyser minionego stulecia!

Najpierw musi być trzęsienie Ziemi a potem napięcie rośnie.Właśnie ten cytat, który z całą pewnością charakteryzuję jego twórczość. Alfred Hitchcock to ikona kultury. To ten człowiek wymyślił nowy gatunek filmowy, a mianowicie dreszczowce. Każdy jego film porywa całkowicie gdzie nic innego się nie liczy tylko...

Hitchcock jest rowniez rezyserem dokumentu Sidneya Bersteina o wyzwoleniu niemieckich obozow koncentracyjnych jest o tym mowa w filmie Ciemności skryja ziemię. Jest to jedyny film dokumentalny Hitchcocka a on sam byl jego glowny rezyserem. Byc mkze sie myle ale chyba fakt ten nie jest wspomniany na filmwebie