Recenzja filmu Bliżej (2004)
Mike Nichols

Blisko, coraz bliżej

Alice (Natalie Portman) i Dan (Jude Law) spotykają się przypadkiem na ulicy. Przelotna znajomość przeradza się we wzajemną fascynację. Kiedy dwa lata później pojawia się on w studiu ...
Filmweb sp. z o.o.
  • recenzja kinowa Bliżej (2004)
Alice (<a href="http://natalie.portman.filmweb.pl/Natalie,Portman,filmografia,Person,id=316" class="n">Natalie Portman</a>) i Dan (<a href="http://jude.law.filmweb.pl/Jude,Law,filmografia,Person,id=4033" class="n">Jude Law</a>) spotykają się przypadkiem na ulicy. Przelotna znajomość przeradza się we wzajemną fascynację. Kiedy dwa lata później pojawia się on w studiu fotograficznym Anny (<a href="http://julia.roberts.filmweb.pl/Julia,Roberts,filmografia,Person,id=91" class="n">Julia Roberts</a>), chcąc zrobić sobie zdjęcie na okładkę swej nowej książki, okazuje się, że pani fotograf - kobieta silna i świadoma swej atrakcyjności - nie jest obojętna na jego zaloty, więc ich historia będzie ewoluowała. Po jakimś czasie Anna zostaje przypadkiem umówiona na randkę z nieznajomym, zresztą zabójczo przystojnym lekarzem (<a href="http://clive.owen.filmweb.pl/Clive,Owen,filmografia,Person,id=46814" class="n">Clive Owen</a>). Tym, kto zaaranżował spotkanie, był Dan, który podając się za kobietę, "rozpalał" na czacie przypadkowych facetów.

Akcja filmu dzieje się w Londynie. Towarzyszymy czwórce bohaterów w danej scenie, by za chwilę przenieść się wraz z nimi o kilka miesięcy do przodu lub cofnąć się w czasie. Struktura filmu jest precyzyjnie zaplanowana, bo mimo braku wyraźnych sygnałów zapowiadających kolejny przeskok bez trudu orientujemy się w sytuacji.  Postacie w tej uczuciowej mozaice są cały czas te same, zmienia się tylko układ elementów. Ale nie to jest w filmie najważniejsze, kto z kim i kto do kogo bardziej pasuje. Istotne są słowa prawdy, przy pomocy których potrafią zadawać sobie ból kochankowie. Bezpośredniość i szczerość to pojęcia, które królują na ustach bohaterów i w ich wzajemnych zwierzeniach, choć raczej komplikuje im to życie niż pomaga.

Inteligentne dialogi sprawiają, że obserwujemy zmiany partnerów i motywacje tych poczynań z rosnącym zainteresowaniem, ale też z mieszanymi uczuciami. Egoistyczni, zimni, zatracający się w namiętności bohaterowie, są jednocześnie tak piękni i pociągający, że czasami wszyscy przypominają postacie wycięte z żurnala. Nie zapominajmy jednak, że piękno to nie wszystko, bo na ekranie oglądamy czwórkę świetnych aktorów.

<a href="http://www.filmweb.pl/Mike,Nichols,%28I%29,filmografia,Person,id=268" class="n">Mike Nichols</a> udowodnił niejednokrotnie, że doskonale potrafi analizować emocje, wystarczy przywołać choćby takie tytuły jak <a href="http://www.filmweb.pl/Porozmawiajmy,o,kobietach,%281971%29,obsada,Film,id=4458" class="n"><b>"Porozmawiajmy o kobietach"</b></a> czy <a href="http://www.filmweb.pl/Kto,si%EA,boi,Virginii,Wolf,,%281966%29,obsada,Film,id=12228" class="n"><b>"Kto się boi Virginii Wolf"</b></a>. W <a href="http://blizej.filmweb.pl/" class="n"><b>"Bliżej"</b></a> według scenariusza <a href="http://www.filmweb.pl/Patrick,Marber,filmografia,Person,id=136298" class="n">Patricka Marbera</a> – autora sztuki pod tym samym tytułem – udało mu się w ciekawy sposób pokazać złożoność współczesny relacji damsko – męskich, choć wielu z pewnością zarzuci mu cynizm i przesadny, spreparowany chłód, który miejscami bije od bohaterów.
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną? 60% uznało tę recenzję za pomocną (193 głosy).

przeczytaj również recenzje użytkowników (7)

zobacz wszystkie