Recenzja filmu

Pięć nieczystych zagrań (2003)
Lars von Trier
Jørgen Leth
Lars von Trier
Alexandra Vandernoot

Pokaż twarz!

Rzucenie rękawicy, wyzwanie, odwrócenie ról. Oprawca i ofiara; uczeń, który dorasta, by zemścić się na swoim mistrzu. Dwóch reżyserów, reprezentujących dwa różne typy myślenia filmowego,
Rzucenie rękawicy, wyzwanie, odwrócenie ról. Oprawca i ofiara; uczeń, który dorasta, by zemścić się na swoim mistrzu. Dwóch reżyserów, reprezentujących dwa różne typy myślenia filmowego, należących do różnych pokoleń, odmiennie patrzących na świat.Jorgen Leth - nauczyciel iLars von Trier - uczeń i prowodyr filmowego pojedynku. Tymi hasłami można by określić skrótowo ideę filmu "Pięć nieczystych zagrań" (oryg. "Five Obstructions") w reżyserii tego drugiego. Von Trier, chwaląc wielkość filmu dokumentalnego "Człowiek doskonały", nakręconego w latach sześćdziesiątych przez Jorgena Letha, proponuje jego twórcy dokonanie kilku wersji remake'u. Kolejne wersje są obwarowane kolejnymi, coraz bardziej złośliwymi i nierzadko kontrowersyjnymi, regułami. WyzwanieTriera ma być pojedynkiem na umysły i pomysły, a nawet swoistą grą psychologiczną.Jorgen Leth jest dokumentalistą; wybrał formę, za którą reżyser może się ukrywać, która nie wymaga jego personalnych wynurzeń, odkrywania tego, co tkwi w środku.Trier chce go zobaczyć bardziej ludzkim, ale przy tym ma nadzieję, że uda mu się pognębić mistrza. Stąd nie tylko próby czysto techniczne (szybkie ujęcia, przyspieszone tempo), ale także estetyczne (znienawidzona przez obu twórców forma kreskówki czy absolutny freestyle), a nawet etyczne (uderzająca scena wykwintnego obiadu w dziedzinie nędzy w Bombaju). Z każdej próbyLeth wychodzi zwycięsko, nawet, jeśli czasem jego przyjacielLars nie jest do końca zadowolony z efektu lub szczegółów. Co ciekawe, największe utrudnienia najbardziej go mobilizują i inspirują; kreskówka jest zachwycająca (zapewne nieprzypadkowo plakat promujący film wykonano w tejże formie). Film jest pełen humoru; potyczki reżyserów odbywają się w przyjacielskiej atmosferze, choć przecieżvon Trier ma tak poważny cel. To jego niepowtarzalna okazja, by bez skrupułów karcić swojego dawniejszego nauczyciela. JednakżeJorgen Lethpokazuje mu, że jego profesjonalizm nie jest bezduszną formą i li tylko rutyną, ale czymś głęboko przemyślanym, odnalezionym przez lata filmowej pracy;Lethkażdej próbie stawia czoła z pełnym zaangażowaniem.Trierdenerwuje się, że wszystkie przeszkody są w stanie twórcę "Człowieka doskonałego" zainspirować. Drażni go to profesjonalne podejście, w którym co prawda widać rękę wspaniałego twórcy, ale nie widać jego wnętrza. "Pięć nieczystych zagrań" to film przeciwstawiający sobie dwie osobowości twórców.Lars odkrywa wJorgenie partnera równego sobie, mimo że tak odmiennego. Obaj uczą się od siebie i o sobie rzeczy ważnych. Swoje intencjeTrier wyjawia w liście, który staje się podstawą ostatniego remake'u wydaje się, że już wcześniej pogodził się z faktem, iżLeth wygra z jego intrygą. "Człowiek doskonały", choć tak wiele razy przekształcany przez autora, nie pozbywa się zupełnie pierwotnych cech.Leth pozwala sobą kierować, ale nie w pełni manipulować. Tu wyraża się jego wielkość jako reżysera. Zasady pozostają zasadami.
1 10 6
Czy uznajesz tę recenzję za pomocną?
W 1967 roku <a href="Person,id=105810" class="n">Jorgen Leth</a> nakręcił 12-minutowy film <b><a... czytaj więcej
Ewelina Nasiadko

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones