Alternatywny_Top_100

nie podano imienia i nazwiska

Wpis został dodany do obserwowanych

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Obserwujesz ten wpis

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Przestałeś obserwować wpis

Blog został dodany do obserwowanych

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Obserwujesz tego bloga

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Przestałeś obserwować bloga

ALTERNATYWNY TOP 100
| 18810 komentarzy
Aktualizacja z dnia 25.07.2018r.

Miejsce
Plakat
Film
Średnia ważona
OcenaGłosy
1
2001: Odyseja kosmiczna (1968)
reż. Stanley Kubrick
8,944
9,17
127
2
Pewnego razu na Dzikim Zachodzie (1968)
reż. Sergio Leone
8,942
9,17
124
3
Czas Apokalipsy (1979)
reż. Francis Ford Coppola
8,932
9,14
133
4
Ojciec chrzestny (1972)
reż. Francis Ford Coppola
8,880
9,08
138
5
Harakiri (1962)
reż. Masaki Kobayashi
8,830
9,08
106
6
Siedmiu samurajów (1954)
reż. Akira Kurosawa
8,810
9,02
125
7
Lot nad kukułczym gniazdem (1975)
reż. Miloš Forman
8,797
8,98
146
8
Ojciec chrzestny II (1974)
reż. Francis Ford Coppola
8,741
8,94
132
9
Psychoza (1960)
reż. Alfred Hitchcock
8,732
8,92
142
10
Dobry, zły i brzydki (1966)
reż. Sergio Leone
8,727
8,93
128
11
Dwunastu gniewnych ludzi (1957)
reż. Sidney Lumet
8,726
8,91
142
12
Pulp Fiction (1994)
reż. Quentin Tarantino
8,709
8,88
147
13
Łowca androidów (1982)
reż. Ridley Scott
8,666
8,85
139
14
Męczeństwo Joanny d'Arc (1928)
reż. Carl Theodor Dreyer
8,660
8,92
98
15
Dawno temu w Ameryce (1984)
reż. Sergio Leone
8,659
8,86
124
16
Mechaniczna pomarańcza (1971)
reż. Stanley Kubrick
8,651
8,83
138
17
Obywatel Kane (1941)
reż. Orson Welles
8,603
8,78
138
18
Taksówkarz (1976)
reż. Martin Scorsese
8,545
8,72
141
19
Siódma pieczęć (1957)
reż. Ingmar Bergman
8,541
8,73
131
20
Idź i patrz (1985)
reż. Elem Klimow
8,541
8,77
107
21
Rashomon (1950)
reż. Akira Kurosawa
8,530
8,71
132
22
Bulwar Zachodzącego Słońca (1950)
reż. Billy Wilder
8,509
8,69
130
23
Lśnienie (1980)
reż. Stanley Kubrick
8,495
8,66
146
24
Persona (1966)
reż. Ingmar Bergman
8,494
8,70
114
25
Bunt (1967)
reż. Masaki Kobayashi
8,482
8,76
86
26
Ran (1985)
reż. Akira Kurosawa
8,475
8,71
100
27
Stalker (1979)
reż. Andriej Tarkowski
8,459
8,66
117
28
Fanny i Aleksander (1982)
reż. Ingmar Bergman
8,447
8,68
98
29
Łowca jeleni (1978)
reż. Michael Cimino
8,439
8,61
132
30
Światła wielkiego miasta (1931)
reż. Charles Chaplin
8,426
8,65
101
31
Harmonie Werckmeistera (2000)
reż. Béla Tarr
8,415
8,72
75
32
Rękopis znaleziony w Saragossie (1964)
reż. Wojciech Jerzy Has
8,414
8,62
109
33
Tam, gdzie rosną poziomki (1957)
reż. Ingmar Bergman
8,411
8,59
127
34
Andriej Rublow (1966)
reż. Andriej Tarkowski
8,411
8,66
93
35
Cena strachu (1953)
reż. Henri-Georges Clouzot
8,372
8,59
101
36
Metropolis (1927)
reż. Fritz Lang
8,363
8,56
112
37
American Beauty (1999)
reż. Sam Mendes
8,353
8,51
144
38
Chinatown (1974)
reż. Roman Polański
8,333
8,50
135
39
Amadeusz (1984)
reż. Miloš Forman
8,328
8,50
131
40
Słodkie życie (1960)
reż. Federico Fellini
8,327
8,53
110
41
M - Morderca (1931)
reż. Fritz Lang
8,321
8,53
106
42
Tron we krwi (1957)
reż. Akira Kurosawa
8,309
8,50
114
43
Złodzieje rowerów (1948)
reż. Vittorio De Sica
8,306
8,50
112
44
Obcy - 8. pasażer ""Nostromo"" (1979)
reż. Ridley Scott
8,301
8,46
137
45
Popiół i diament (1958)
reż. Andrzej Wajda
8,296
8,47
126
46
Gabinet doktora Caligari (1920)
reż. Robert Wiene
8,267
8,46
111
47
Słowo (1955)
reż. Carl Theodor Dreyer
8,265
8,55
74
48
Osiem i pół (1963)
reż. Federico Fellini
8,263
8,44
124
49
Kobieta z wydm (1964)
reż. Hiroshi Teshigahara
8,261
8,52
83
50
Szatańskie tango (1994)
reż. Béla Tarr
8,258
8,61
61
51
Dzisiejsze czasy (1936)
reż. Charles Chaplin
8,255
8,46
105
52
Absolwent (1967)
reż. Mike Nichols
8,242
8,40
136
53
Powiększenie (1966)
reż. Michelangelo Antonioni
8,241
8,41
128
54
Furman śmierci (1921)
reż. Victor Sjöström
8,239
8,51
79
55
To wspaniałe życie (1946)
reż. Frank Capra
8,234
8,42
111
56
Tokijska opowieść (1953)
reż. Yasujirô Ozu
8,224
8,45
94
57
Cinema Paradiso (1988)
reż. Giuseppe Tornatore
8,217
8,38
125
58
Casablanca (1942)
reż. Michael Curtiz
8,216
8,38
130
59
Mulholland Drive (2001)
reż. David Lynch
8,208
8,37
131
60
Bez przebaczenia (1992)
reż. Clint Eastwood
8,207
8,38
122
61
Powrót (2003)
reż. Andriej Zwiagincew
8,202
8,38
120
62
Zawieście czerwone latarnie (1991)
reż. Zhang Yimou
8,201
8,42
96
63
Dziecko Rosemary (1968)
reż. Roman Polański
8,199
8,35
142
64
Krótki film o zabijaniu (1987)
reż. Krzysztof Kieślowski
8,198
8,37
123
65
Zarządca Sansho (1954)
reż. Kenji Mizoguchi
8,186
8,47
72
66
Chłopcy z ferajny (1990)
reż. Martin Scorsese
8,181
8,33
135
67
Milczenie owiec (1991)
reż. Jonathan Demme
8,178
8,32
143
68
Aguirre, gniew boży (1972)
reż. Werner Herzog
8,173
8,34
119
69
Barry Lyndon (1975)
reż. Stanley Kubrick
8,172
8,36
108
70
Okno na podwórze (1954)
reż. Alfred Hitchcock
8,168
8,32
135
71
Aż poleje się krew (2007)
reż. Paul Thomas Anderson
8,163
8,32
127
72
Kto się boi Virginii Woolf? (1966)
reż. Mike Nichols
8,142
8,32
112
73
Ścieżki chwały (1957)
reż. Stanley Kubrick
8,141
8,32
113
74
Amator (1979)
reż. Krzysztof Kieślowski
8,137
8,31
116
75
W kręgu zła (1970)
reż. Jean-Pierre Melville
8,133
8,36
90
76
Pociąg (1959)
reż. Jerzy Kawalerowicz
8,132
8,30
121
77
Gwiezdne wojny: Część V - Imperium kontratakuje (1980)
reż. Irvin Kershner
8,127
8,29
126
78
To nie jest kraj dla starych ludzi (2007)
reż. Joel i Ethan Coen
8,124
8,27
137
79
Pół żartem, pół serio (1959)
reż. Billy Wilder
8,124
8,28
129
80
Umberto D. (1952)
reż. Vittorio De Sica
8,123
8,37
82
81
Koń turyński (2011)
reż. Béla Tarr
8,116
8,34
87
82
Fargo (1996)
reż. Joel i Ethan Coen
8,111
8,26
137
83
Palacz zwłok (1968)
reż. Juraj Herz
8,111
8,31
101
84
Ziemia obiecana (1974)
reż. Andrzej Wajda
8,102
8,28
110
85
Szepty i krzyki (1972)
reż. Ingmar Bergman
8,097
8,28
106
86
Podwójne ubezpieczenie (1944)
reż. Billy Wilder
8,094
8,27
110
87
Pejzaż we mgle (1988)
reż. Theodoros Angelopoulos
8,093
8,34
79
88
Dotyk zła (1958)
reż. Orson Welles
8,090
8,30
93
89
Człowiek z kamerą filmową (1929)
reż. Dżiga Wiertow
8,084
8,34
77
90
Wstręt (1965)
reż. Roman Polański
8,071
8,23
121
91
Kanał (1956)
reż. Andrzej Wajda
8,067
8,24
114
92
Pełny magazynek (1987)
reż. Stanley Kubrick
8,067
8,22
129
93
Chciwość (1924)
reż. Erich von Stroheim
8,066
8,55
40
94
Nóż w wodzie (1961)
reż. Roman Polański
8,064
8,21
135
95
Hiroszima, moja miłość (1959)
reż. Alain Resnais
8,063
8,25
106
96
Komedianci (1945)
reż. Marcel Carné
8,060
8,38
61
97
Gorączka złota (1925)
reż. Charles Chaplin
8,056
8,25
102
98
Portier z hotelu Atlantic (1924)
reż. Friedrich Wilhelm Murnau
8,055
8,34
68
99
Spragnieni miłości (2000)
reż. Wong Kar Wai
8,054
8,24
106
100
Kabaret (1972)
reż. Bob Fosse
8,050
8,25
96
Udostępnij

komentarze

Witajcie z drugą odsłoną naszej podróży po świecie, wybaczcie że musiliście tyle czekać. Po Europie czas na Azję! Parę zaskoczeń (Chiny i Kazachstan) dużo więcej krajów w poczekalni, i moja nierówna walka z grafiką komputerową:
https://imgur.com/drSacwU

I klikanie: https://www.listchallenges.com/best-movies-of-every-asian-co...

Mapka jeszcze bardziej "odkrywczogenna" niż Europa. Już pominę które, ale odkryłem dzięki niej nie tylko filmy, lecz kilka państw na mapie :D Znak że ja jestem niewykształcony, a Pięć Smaków ma jeszcze materiał na masę kolejnych "focusów".

Mnie w pierwszej kolejności w oczy rzuciła się reprezentant kina "złego". Pakistański "Drakula" to musi być odjazd. Za to zwycięzcą "kategorii" Korea Północna okazał się jednak jakiś przyzwoity film. Liczyłem na "Koreańską Godzillę", no ale trudno :D

"Światło stulecia" jako najwyżej oceniany film Weerasethakula zaskakuje, równie mocno jak "Norte" z katalogu Diaza (choć obu jak na ironię nie widziałem). Kirgistańska "Przeprowadzka" jawi się jako odkrycie, świetne oceny znajomych. "Pomiędzy dwoma światami" ze Sri Lanki zapowiada się jako pomysłowe art-postapo. "Opowieść o płaczącym wielbłądzie" (prod. Mongolia) to w ogóle musi być bomba, bo film o zwierzętach. Dla mnie powinni w ogóle stworzyć festiwal "animal movies" :D Horrory "annimal attack" byłyby w ramach "nocnego szaleństwa" ;)

Fajna mapka, czekam na kolejną odsłonę. A już w ogóle ciekawa, ale pewnie mega trudna, jeżeli w ogóle realna byłaby mapka Stanów Zjednoczonych według różnych stanów. Ale to już cholera wie czy czynnikiem miałoby być miejsce kręcenia (a zazwyczaj jest kilka), miejsce akcji, pochodzenie reżysera itd. Tak tylko głośno myślę i czekam na obie Ameryki ;)

Mapka po pochodzeniu reżyserów ciekawa. Może spróbuję jak już skończą mi się kontynenty. Czyli za całkiem niedługo ;)

Shorty – u mnie będzie słabiutko, wiec nawet nie próbuje liczyć ;) ale to też specyficzna topka, bo niektórzy nie wiem czemu nie oceniają shortów, niektórzy tylko wybrane (czemu akurat Podróż na księżyc a inne Meliesy już nie?)

80-te – 90/200, wynik nie powala, ale z czołówki mam w zasadzie wszystkie, pierwszy brak to dopiero miejsce 33. Czego na tej liście nie ma ;)

Kubrick – tutaj wszystko poza dwoma najwcześniejszymi, w końcu się wezmę i zrobię to też, co tu dużo mówić Kubrick i tyle, z uznanych dzieł najmniej chyba lubię Stangelove’a i Ścieżki chwały, a Spartacusa to chyba tylko sam początek zrobił Mann, nie licząc tego, że Kubrick wszedł z marszu do czyjegoś scenariusza

Craven – tylko Koszmar (+2 sequele), wstyd :(

Ridley Scott – 11/25, bardzo nierówny reżyser, ale sporo dobrego stworzył, najbardziej lubię „Blade Runnera” i „Gladiatora”

Azja – 18/44, patrzę i patrzę i nie mogę dojść co mi tu nie pasuje i w końcu dopiero zauważyłem, że wymazałeś Rosję ;) A Oceania w gratisie :) Mnie najbardziej szokuje zwycięzca Chin, ale pewnie większość hitów weszła do Hongkongu i cieszy wreszcie wygrana Harakiri w Japonii, chętnie bym widział jedną z tych mapek jako nową grafikę AT, tylko którą?

Polskie zgłoszone do Oscarów - 23/50. Najwyższy brak: "Żywot Mateusza". "Ida" tak nisko to zbrodnia! Z kolei "11 minut" za wysoko :p

Wes Craven - również wstyd, tylko niedawno obejrzany "Krzyk" (ale za to pozytywnie mnie zaskoczył).

Ridley Scott - 10/25. Dwa pierwsze wybitne. "Thelmę i Louise" lubię. Resztę tylko częściowo lub wcale.

Azja - 8/44. Świetne mapki! Ta uświadomiła mi, że praktycznie całe azjatyckie kino, jakie znam, to Japonia. Na Ceylana i "Zawieście czerwone latarnie" już chyba najwyższy czas.

Wes Craven - 5/20 - sporo do nadrobienia. Szkoda, że "Nowy koszmar" tak nisko, bo to najlepsza po pierwszej części odsłona cyklu

Ridley Scott - 7/25 - Szanuję w opór i znów żałuję, że tak mało widziałem. I znów, dziwi niski "Obcy: Przymierze". To znaczy ja wiem, to na pewno nie najlepszy film zeszłego roku ale imo udany slasher w kosmosie. Taki dość przyjemny b-klasowiec o ile nie patrzymy na niego przez pryzmat kultowej serii.

Polskie zgłoszone do Oscarów - 18/50 - Chryste panie, co poszło nie tak w 2015, już zapomniałem o tym dziwolągu xD

Azja - 4 filmy - tylko "Harakiri", "Zawieście czerwone latarnie", "Wiosna, lato, jesień, zima... i wiosna" oraz "Droga do miasta". Na swoją kolej czekają u mnie przede wszystkim Diaz, Ceylan i kino irańskie. Pakistańskiego Dracule pamiętam że chciałem kiedyś obczaić na yt ale jakoś tak zniknął zanim się za niego zabrałem. Ktoś coś wie gdzie go dorwać teraz?

Wojciech Smarzowski - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Róża (2011) 7,55 120
2 Dom zły (2009) 7,53 127
3 Wesele (2004) 7,30 130
4 Wołyń (2016) 7,30 102
5 Drogówka (2013) 6,45 119
6 Pod Mocnym Aniołem (2014) 6,19 97
7 Małżowina (1998) 5,76 38

Krótkometrażowe:
Ksiądz (2017) 5,03 38

Filip Bajon - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Wahadełko (1981) 6,84 25
2 Aria dla atlety (1979) 6,72 32
3 Magnat (1986) 6,68 19
4 Sauna (1992) 6,22 18
5 Limuzyna Daimler Benz (1981) 5,63 16
6 Poznań 56 (1996) 5,50 12
7 Panie Dulskie (2015) 4,79 14
8 Lepiej być piękną i bogatą (1993) 3,41 17
9 Przedwiośnie (2001) 3,96 46
10 Śluby panieńskie (2010) 2,62 29

Filmy nowelowe (reżyser segmentu):
Solidarność, Solidarność... (2005) 4,81 21

Piotr Sobociński - filmy z jego zdjęciami w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Trzy kolory: Czerwony (1994) 7,80 113
2 Dekalog IX (1988) 7,56 75
3 Lawa. Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza (1989) 7,10 51
4 Nieciekawa historia (1982) 7,24 21
5 Dekalog III (1988) 6,81 83
6 Magnat (1986) 6,68 19
7 Okup (1996) 6,42 62
8 Pokój Marvina (1996) 6,36 58
9 Półmrok (1998) 6,15 27
10 Kraina wiecznego szczęścia (2001) 6,06 36
11 24 godziny (2002) 5,69 32
12 Oczy anioła (2001) 4,19 21

Krótkometrażowe:
1 Szczurołap (1986) 7,76 42

Piotr Sobociński Jr.- filmy z jego zdjęciami w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Róża (2011) 7,55 120
2 Wołyń (2016) 7,30 102
3 Cicha noc (2017) 6,83 66
4 Bogowie (2014) 6,69 103
5 Drogówka (2013) 6,45 119
6 Najlepszy (2017) 6,22 51
7 Układ zamknięty (2013) 5,66 68
8 Wygrany (2011) 5,06 16
9 Strefa nagości (2014) 4,74 19

Krótkometrażowe:
1 Ksiądz (2017) 5,03 38

Mapka - Azja + Australia i Oceania, nie ma Rosji, ale jest Cypr ;) Japonia, Iran, Australia i Korea - zwycięzcy, których bym pewnie przewidział, ale Chiny to rzeczywiście spore zaskoczenie. Generalnie kilka tytułów widziałem, kilka dopiero w planach, a mapka uświadomiła mi, że tereny pomiędzy Chinami i Australią to taka moja kinowa terra incognita...

Polskie zgłoszone do Oskarów - 49/50. Nie widziałem tylko Zimnej Wojny. Patrząc na listę tytułów w topce i średnią ocen niektórych tytułów – zacząłem się zastanawiać nad kryteriami wyboru filmu, który zgłaszamy (jako kraj) do Oskarów. Teoretycznie powinien być to solidny film (dobrze zrobiony i zagrany) i w miarę dopasowany do przyzwyczajeń i zainteresowań amerykańskiego widza - w końcu to amerykańska nagroda. Teoretycznie...

Wojciech Smarzowski - 7/7 + 1/1. Moja kolejność od najlepszego do najsłabszego i kolejność w topce dokładnie taka sama.

Filip Bajon - 14/10 + 1/1. "Wahadełko" na 1 lekko zaskakujące, następne 3 filmy w topce już nie. Po szybkiej analizie zastanawia mnie jedno – gdzie jest film „Bal na dworcu w Koluszkach” – za mało głosów?

Fritz Lang - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Metropolis (1927) 8,56 112
2. M - Morderca (1931) 8,53 106
3. Nibelungi: Śmierć Zygfryda (1924) 8,17 36
4. Zmęczona śmierć (1921) 7,97 63
5. Doktor Mabuse (1922) 8,05 41
6. Nibelungi: Zemsta Krymhildy (1924) 8,06 35
7. Jestem niewinny (1936) 7,77 43
8. Kobieta w oknie (1944) 7,37 49
9. Szkarłatna ulica (1945) 7,19 47
10. Testament doktora Mabuse (1933) 7,18 38
11. Bannion (1953) 7,08 52
12. Tylko raz żyjemy (1937) 7,06 17
13. Kobieta na Księżycu (1929) 7,00 19
14. Szpiedzy (1928) 7,07 15
15. Na krawędzi (1952) 6,78 18
16. Ministerstwo strachu (1944) 6,69 13
17. Ranczo złoczyńców (1952) 6,41 22
18. Ponad wszelką wątpliwość (1956) 6,39 18
19. Powrót Franka Jamesa (1940) 6,18 11
20. Kaci także umierają (1943) 6,12 25
21. U progu tajemnicy (1947) 6,12 26
22. Bestia ludzka (1954) 6,07 14

Ernst Lubitsch - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Złote sidła (1932) 8,16 19
2. Być albo nie być (1942) 7,65 40
3. Sklep na rogu (1940) 7,55 53
4. Ninoczka (1939) 6,92 48
5. Lalka (1919) 7,15 13
6. Dzika kotka (1921) 6,64 11
7. Oczy mumii Ma (1918) 5,27 11

Fritz Arno Wagner - filmy z jego zdjęciami w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. M - Morderca (1931) 8,53 106
2. Nosferatu - symfonia grozy (1922) 8,20 108
3. Zmęczona śmierć (1921) 7,97 63
4. Dziennik upadłej dziewczyny (1929) 7,62 21
5. Testament doktora Mabuse (1933) 7,18 38
6. Szpiedzy (1928) 7,07 15
7. Cienie (1923) 6,67 12

I to tak po kolei.

Smarzowski. Człowiek wykoślawiający niechlubne cechy Polaków do potęgi. Mniej więcej od momentu powstania filmu "Drogówka" jego kino poszło w stronę kina exploitaton. Smarzowski ściga się z samym sobą ile jeszcze szokujących scen można pokazać, będąc przy tym bardziej pomysłowy niż niejeden patostreamer. Jestem pewien iż reżyserowi przyświeca jednocześnie cel poruszenia naszych serc w najprymitywniejszy możliwy sposób, ale dotrze to do momentu w którym przeholuje. Na razie jednak broni się choćby wątkami sensacyjnymi, czasami montażem (w "Drogówce" nagłe cięcia wyglądają świetnie, w "Wołyniu" tragicznie) oraz aktorską śmietanką. Dla mnie "Róża" to szczyt możliwości Wojtka, później już tylko gorzej, acz zawsze przyzwoicie.

Bajon - widziałem tylko "Arię dla atlety" i "Magnata". Całkiem niezłe filmy, choć mego serca nie zdobyły.

Piotr Sobociński - "Czerwony" zawsze wydawał mi się najmniej przypisany do swego koloru wizualnie. Sęk w tym że większość tła, czasami makijaż, czasami "temperatura" scenografii ukrywały nieco bordowe barwy gdzieś w tle, stąd mój wniosek. Dziś gdy patrzę na te kadry, widzę jak bardzo się myliłem doszukując się czerwieni jedynie w kilku scenach.

Sobociński Jr. - dobrze chłopak zaczyna. Szkoda, że montażyści tak mu gwałcą materiał.

Lang - potęga kina niemego. "Doktor Mabuse" wciąż jednym z ulubionych filmów. "Nibelungi" wciąż w kolejce, największą jego zaległością będąc.

Ernst Lubitsch - niejako moje tegoroczne odkrycie. Lubitsch miał swój mały przegląd na ubiegłej edycji "Święta Niemego Kina". Okazało się, iż jego nieme filmy mają całą masę świetnych żartów o podtekście seksualnym. Zaś sam Lubitch chętnie umieszczał w tle opowieści tematy do dziś uznawane za tabu. Zachęcam do zapoznania się z filmami "Lalka" oraz "Nie chcę być mężczyzną", wybitnie zabawne komedie erotyczne, a powstałe przed latami 20.

Fritz Arno Wagner - gra cieni w jego ujęciach zawsze była genialna. Do dziś widzę echa tejże we współczesnym kinie.

Cześć. Lubię wyszukiwać filmy z waszych mini-topek, ale w tej z lat 70-tych ewidentnie czegoś brakuje :) Tak z czołówki rankingu nie widzę tu Ojca Chrzestnego, Mechanicznej Pomarańczy, ani Łowcy Jeleni.

Faktycznie coś spierniczyłem totalnie robiąc tę topkę w środku nocy. Moja wina, dajcie mi kilka godzin i na forum ląduje poprawiona. Nie ma tego złego, przynajmniej aktywizowałem czytelników :)

Filmy z lat 70 w naszych oczach (min. 10 ocen, bez shortów):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Czas Apokalipsy (1979) 9,14 133
2. Ojciec chrzestny (1972) 9,08 138
3. Lot nad kukułczym gniazdem (1975) 8,98 146
4. Ojciec chrzestny II (1974) 8,94 132
5. Mechaniczna pomarańcza (1971) 8,83 138
6. Taksówkarz (1976) 8,72 141
7. Stalker (1979) 8,66 117
8. Łowca jeleni (1978) 8,61 132
9. Chinatown (1974) 8,50 135
10. Obcy - 8. pasażer "Nostromo" (1979) 8,46 137
11. Aguirre, gniew boży (1972) 8,34 119
12. Barry Lyndon (1975) 8,36 108
13. Amator (1979) 8,31 116
14. W kręgu zła (1970) 8,36 90
15. Ziemia obiecana (1974) 8,28 110
16. Szepty i krzyki (1972) 8,28 106
17. Kabaret (1972) 8,25 96
18. Zwierciadło (1975) 8,23 103
19. Annie Hall (1977) 8,19 131
20. Wniebowstąpienie (1977) 8,31 64
21. Jesienna sonata (1978) 8,23 86
22. Nakarmić kruki (1976) 8,19 103
23. Sanatorium pod klepsydrą (1973) 8,15 101
24. Kobieta pod presją (1974) 8,20 76
25. Zagadka Kaspara Hausera (1974) 8,14 97
26. Lokator (1976) 8,11 119
27. Ostatni seans filmowy (1971) 8,10 91
28. Pieskie popołudnie (1975) 8,05 120
29. Demony (1971) 8,58 26
30. Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela (1975) 8,25 48
31. Pat Garrett i Billy Kid (1973) 8,03 104
32. Piknik pod Wiszącą Skałą (1975) 7,99 127
33. Egzorcysta (1973) 8,00 119
34. Barwy ochronne (1976) 8,03 92
35. Sieć (1976) 7,98 100
36. Duch roju (1973) 8,03 75
37. Dersu Uzała (1975) 8,01 69
38. Na krańcu świata (1971) 8,13 45
39. Dyskretny urok burżuazji (1972) 7,93 96
40. Amarcord (1973) 7,93 82
41. Żądło (1973) 7,86 116
42. Manhattan (1979) 7,86 119
43. Monty Python i Święty Graal (1975) 7,85 122
44. Trzy kobiety (1977) 7,93 73
45. Zawód: Reporter (1975) 7,88 94
46. Nędzne psy (1971) 7,88 97
47. Człowiek z marmuru (1976) 7,85 106
48. Śmierć w Wenecji (1971) 7,88 89
49. Motylek (1973) 7,87 92
50. Żywot Briana (1979) 7,82 123
51. Premiera (1977) 7,96 55
52. Mama i dziwka (1973) 8,21 29
53. Diabły (1971) 7,88 73
54. Rozmowa (1974) 7,80 107
55. Skrzypek na dachu (1971) 7,84 86
56. Szczególny dzień (1977) 8,08 36
57. Drzewo na saboty (1978) 8,00 44
58. Gwiezdne wojny: Część IV - Nowa nadzieja (1977) 7,76 127
59. Woodstock (1970) 8,53 17
60. Nosferatu wampir (1979) 7,79 103
61. Szmery w sercu (1971) 8,03 39
62. Walkabout (1971) 7,88 57
63. Mały Wielki Człowiek (1970) 7,80 75
64. Ludwig (1972) 8,06 31
65. Panny z Wilka (1979) 7,78 80
66. Wodzirej (1977) 7,76 86
67. Gorzkie łzy Petry von Kant (1972) 7,87 52
68. Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem (1970) 7,89 47
69. Widmo wolności (1974) 7,78 73
70. Nashville (1975) 7,81 62
71. Mroczny przedmiot pożądania (1977) 7,73 88
72. Cały ten zgiełk (1979) 7,75 72
73. Piąta pieczęć (1976) 8,44 16
74. Francuski łącznik (1971) 7,69 98
75. Zabójstwo chińskiego bukmachera (1976) 7,77 64
76. Obrazy starego świata (1972) 8,25 20
77. Brudny Harry (1971) 7,67 111
78. Konformista (1970) 7,74 69
79. Szczęki (1975) 7,63 128
80. Anna i wilki (1973) 7,82 45
81. Na wylot (1972) 7,82 44
82. Koronczarka (1977) 7,89 35
83. Miłość (1971) 7,91 33
84. McCabe i pani Miller (1971) 7,69 68
85. Stroszek (1977) 7,64 89
86. Z biegiem czasu (1976) 7,78 46
87. Hair (1979) 7,60 103
88. Papierowy księżyc (1973) 7,71 55
89. Wszyscy ludzie prezydenta (1976) 7,61 88
90. Omen (1976) 7,58 113
91. Wśród nocnej ciszy (1978) 7,73 48
92. Przemijanie (1970) 8,33 15
93. Zaklęte rewiry (1975) 7,61 84
94. Serpico (1973) 7,57 105
95. Uwolnienie (1972) 7,60 83
96. Jak daleko stąd, jak blisko (1971) 7,67 57
97. Dzień szakala (1973) 7,64 64
98. Ostatnie tango w Paryżu (1972) 7,57 95
99. Garść dynamitu (1971) 7,58 85
100. Syberiada (1979) 7,84 31
101. Rzym (1972) 7,59 71
102. Miłość i śmierć (1975) 7,55 91
103. Podróż komediantów (1975) 7,92 25
104. Portret rodzinny we wnętrzu (1974) 7,64 55
105. Wyrok należy do nas (1979) 7,88 26
106. Człowiek, który śpi (1974) 7,63 52
107. Potop (1974) 7,53 89
108. Bez znieczulenia (1978) 7,60 58
109. Alicja w miastach (1974) 7,65 48
110. Detektyw (1972) 7,65 46
111. Rocky (1976) 7,49 112
111. Maratończyk (1976) 7,49 106
113. Wystarczy być (1979) 7,55 69
114. Głowa do wycierania (1977) 7,49 107
115. Harold i Maude (1971) 7,54 68
116. 12 prac Asteriksa (1976) 7,53 74
117. Ucieczka gangstera (1972) 7,52 75
118. Trzecia część nocy (1971) 7,56 61
119. Strach na wróble (1973) 7,51 77
120. Człowiek, który chciał być królem (1975) 7,61 46
121. Johnny poszedł na wojnę (1971) 7,51 70
122. Wesele (1972) 7,50 76
123. Solaris (1972) 7,46 92
124. Noce i dnie (1975) 7,61 41
124. Perła w koronie (1971) 7,61 41
126. Tak tu cicho o zmierzchu (1972) 7,77 26
127. Dajcie mi głowę Alfredo Garcii (1974) 7,49 68
128. The Rolling Stones: Gimme Shelter (1970) 8,00 17
129. Powrót do domu (1978) 7,59 41
130. Emigranci (1971) 7,86 21
131. Zagraj to jeszcze raz, Sam (1972) 7,47 68
132. Ucho (1970) 7,76 25
133. Przygody Kubusia Puchatka (1977) 7,59 39
134. Rocky Horror Picture Show (1975) 7,42 85
135. Osadnicy (1972) 7,89 19
136. Spokój (1976) 7,52 48
137. Znikający punkt (1971) 7,41 83
138. Strach zżerać duszę (1974) 7,48 54
139. Rejs (1970) 7,35 122
140. Golem (1979) 7,41 76
141. Zachłanne miasto (1972) 7,77 22
142. Cena strachu (1977) 7,59 34
143. Drzewo pragnień (1976) 8,00 15
144. Życie rodzinne (1970) 7,54 39
145. Szczęśliwy człowiek (1973) 7,53 40
146. Twarzą w twarz (1976) 7,56 36
147. Wiejska ciuciubabka (1974) 7,80 20
148. Casanova Federico Felliniego (1976) 7,45 53
149. Dotyk Zen (1971) 7,58 33
150. Szpital przemienienia (1978) 7,44 52
151. Małżeństwo Marii Braun (1979) 7,47 45
152. Tureckie owoce (1973) 7,48 42
153. Edvard Munch (1974) 8,30 10
154. Celine i Julie odpływają (1974) 7,67 24
155. Tess (1979) 7,38 66
156. Zbrodnia i kara (1970) 7,93 15
157. Biały Bim, Czarne Ucho (1977) 7,75 20
158. Pojedynek na szosie (1971) 7,35 78
159. Midnight Express (1978) 7,33 88
160. Król Lear (1971) 8,18 11
161. Lenny (1974) 7,55 31
162. Kwiat tysiąca i jednej nocy (1974) 7,45 42
163. Sprawa Kramerów (1979) 7,32 88
164. Paciorki jednego różańca (1979) 7,41 49
165. Wzgórze królików (1978) 7,50 34
166. Pięć łatwych utworów (1970) 7,38 56
167. Iluminacja (1972) 7,33 70
168. Ogród Finzi-Continich (1970) 7,70 20
169. Trzy dni kondora (1975) 7,30 83
170. Sprawa Gorgonowej (1977) 7,50 32
171. ...I sprawiedliwość dla wszystkich (1979) 7,34 62
172. Hitler, film z Niemiec (1977) 8,20 10
173. MASH (1970) 7,29 83
174. Pustynia Tatarów (1976) 7,61 23
174. Kraina ciszy i ciemności (1971) 7,61 23
176. Noc amerykańska (1973) 7,37 49
177. Max i ferajna (1971) 7,56 25
177. Prawdopodobnie diabeł (1977) 7,56 25
177. Cztery noce marzeń (1971) 7,56 25
180. Badlands (1973) 7,26 98
181. Siedem piękności Pasqualino (1975) 7,68 19
182. Blaszany bębenek (1979) 7,29 68
183. Pechowa Electra Glide (1973) 7,92 13
183. Przypadek dla początkującego kata (1970) 7,92 13
185. Niech żyje Meksyk! (1979) 7,65 20
186. Odrażający, brudni i źli (1976) 7,38 42
187. Święta góra (1973) 7,26 81
188. Niebieski żołnierz (1970) 7,54 24
189. Dzień szarańczy (1975) 7,52 25
190. Epilog norymberski (1970) 7,50 26
191. Kret (1970) 7,23 87
192. Odgłosy (1977) 7,22 90
193. Dodes'ka-den (1970) 7,33 46
194. W roku 13 pełni (1978) 7,45 29
194. Wiek XX (1976) 7,45 29
196. Patton (1970) 7,26 66
197. Pieśń pozostaje ta sama (1976) 8,00 11
198. Ucieczka z Alcatraz (1979) 7,22 88
199. Teksańska masakra piłą mechaniczną (1974) 7,21 91
200. Tragedia Makbeta (1971) 7,32 44

https://www.listchallenges.com/the-best-70s-movies-filmwebs-...

Proszę, oto klikanie. Nie umiem wyjaśnić jak doszło do tego, że przegapiłem aż 12 filmów, w tym pierwsze miejsce przecież. Błąd polegał na tym, że filmów o pewnej ilości głosów nie było w topce lat 80 i nie skasowałem filtru na nią nałożonego. Stąd cały ten zgiełk. Mam nadzieję, że tym razem już nic nie pokpiłem.

Pewnie, że nic nie szkodzi, ale tunkerowi brawo za czujność!

Międzyczasie się pochwalę, że wciąż jest coraz lepiej z dekady na dekadę z moimi wynikami. Lata 70 to dla mnie aż 119/200 obejrzanych. Z kinem klasycznym jestem jednak za pan brat. "W kręgu zła" największą moją zaległością, ale całe szczęście jestem w ten film zaopatrzony. Gdy przeglądałem te tytuły w oczy rzucały się epickie metraże moich braków. Trwający 3 godziny: "Emigranci", "Osadnicy" czy "Biały Bim, Czarne Ucho". A nawet sięgająca 4, "Zbrodnia i kara". Zawsze ciężko się zabrać za takie monolity, chociaż nie wątpię że warto... Wszakże 3,5 godzinna "Jeanne Dielman" okazała się dziełem wybitnym.

Okej, trochę minitopek nadrobiłem. Na razie do 366 strony komentarzy po listą. Ostatnie 2 stronki może jutro :)

Ted Kotcheff - 1/4 (tylko pierwszy Rambo za mną)

Emmanuel Lubezki - 11/24 filmów z jego zdjęciami, choć świadom istnienia takiego operatora jestem dopiero od Grawitacji! :P

Luciano Tovoli - 2/21 (W akcie desperacji i Plotka z 2001)

John Carpenter - zaledwie 3/17, choć ma sporo interesujcych tytułów, które chciałbym nadrobić, z Ucięczką z Nowego Jorku na czele.

Robert Zemeckis - 14/17 (bardzo lubię większość jego filmów, nie widziałem tylko debiutu, Ekspresu Polarnego - tylko fragmentami - i ostatnich Sprzymierzonych z Pittem)

Alfonso Cuarón - 4/6 (nie widziałem Małej księżniczki oraz I twoją matkę też, a Wielkich nadziei prawie nie pamiętam, oglądałem chyba jeszcze w podstawówce)

Lata 2010-2014 - 43/200

Marc Forster - 2/8 (tylko Bond i WWZ)

Lata 2000-2009 - 44/200 - mojego ulubionego filmu z tej dekady NIE ma na liście :(

David Cronenberg - 1/19!! (tylko Mucha, muszę nadrobić przynajmniej Historię przemocy)

Denis Villeneuve - 5/8 (obecnie jeden z lepszych twórców w Holly, widziałem Labirynt, Wróg, Siciario, Arrival i Blade Runnera 2049)

Roger Deakins - 25/41 (Mistrz!! Uwielbiam oglądać filmy z jego zdjęciami)

Lata 1990-1999 - 54/200 (+ Urodzonych morderców do połowy. Moja ulubiona dekada, kino u swojego absolutnego szczytu)

Shane Black - 3/4 (z wyreżyserowanych nie widziałem tylko nowego Predatora i jakoś mi się nie śpieszy, bo bracia byli w kinie i powiedzieli, że bardzo zniszczony dokrętkami i montażem w drugiej połowie film)


Uff...

o Smarzowskim - zgadzam się prawie ze wszystkim, co napisał Lucky_luke. no, może z tym szokowaniem Polaków... dla mnie Smarzowski obnaża nasze spojrzenie na samych siebie, pokazuje konwencje. np. Dom zły to nie film o PRL, ale film o konwencjach opowiadania o PRL. Róża to nie film o wojnie ale o naszych wyobrażeniach o wojnie. Gubi się dopiero gdy próbuje pokazać "prawdę". Wołyń mnie rozczarował. Trochę boję się Kleru.
Lubitsch - znowu pełna zgoda z kolegą - przedmówcą. cieszę się, ze mój absolutny zachwyt, Złote sidła, najwyżej - moze dzięki temu przy następnej aktualizacji będzie miał ty;e głosów co Być albo nie być... czego Wam życzę, bo to naprawdę niezwykły film.
lata 70-te. czy nie zrobiłeś błędu z Amarcordem? ;)

Michał Englert - 1/17 (jedynie Rozmowy nocą z jego filmografii mam ocenione)

Shorty/krótkometrażówki - jeżeli dobrze wyklikałem to widziałem 7/200. Nie tak źle, jak na to ile ich oglądam. ;) Jeśli chodzi o shorty, to głównie animowane, przed Disneyem i Pixarem w kinie + Zwariowane melodie itp. w telewizji. Uwielbiam Looney Tunes!

Lata 1980-1989 - jeśli dobrze wyklikałem 47/200. Obok 90s moja ulubiona dekada, kiedy kino nie przyjmowało kompromisów, a lista AT100 jest inwalidą ze względu na niskie miejsce wiadomego filmu ;)

Dekalog - 2/10 (widziałem tylko Krótki film o zabijaniu i VII - Nie kradnij)

Stanley Kubrick - 7/13 licząc ze Spartakusem. Kubrick jest dla mnie jednym z najbardziej przecenianych twórców w historii. Lubię jego wczesne filmy, absolutnie szanuję umiejętności (always respect the craft!), ale z wiekiem coraz bardziej skupiał się na artystycznym podejściu do tematu i formie, a coraz mniej na przykuwającej uwagę widza historii. Uwielbiam Lśnienie (wisi mi mała wierność z książką Kinga), lubię Ścieżki chwały, ale oglądanie 2001: Odysei kosmicznej było dla mnie katorgą. Do dziś nie zdecydowałem się na powtórkę. Do nadrobienia na pewno Oczy szeroko zamknięte.

Russell Metty - 2(3)/12, z jego zdjęciami widziałem jedynie Dotyk zła, Spartakusa (dawno temu, więc nie pamiętam jak się prezentuje pod tym wględem) i serial Columbo

Wes Craven - 7/20, czyli Potwór z bagien, oba Koszmary i cztery Krzyki. Trochę niedoceniany twórca, który zrewolucjonizował gatunek. Absolutny król slasherów z co najmniej dwoma wybitnymi osiągnięciami gatunku! Bardzo lubię jego filmy i aż przykro
patrzeć, że nawet najlepszy nie ma tutaj oceny 7,0. :( Polecam Nowy Koszmar Wesa Cravena - świetna rzecz.

Ridley Scott - 17/25. Nie widziałem Pojedynku, Osaczonej, Czarnego deszczu, 1492, Sztormu, Naciągaczy, Dobrego roku i najnowszych Wszystkich pieniędzy świata. Niegdyś stawiałem go na podium moich ulubionych reżyserów. Dziś? Jest to chyba najbardziej wypalony reżyser jakiego kojarzę. Po American Gangster, czyli w ostatnich 11 latach, nakręcił zaledwie jeden film, którego uważam za dobry i do którego mógłbym wracać (Marsjanin z Mattem Damonem). Reszta to wciąż zrealizowane z niezłym okiem, zachwycające wizualnie, niemiłosiernie durne, lub kompletnie niewciągające filmy. Jego ostatnie dwie przygody z Obcym i koszmarny Adwokat sprawiły, że straciłem zainteresowanie jego najnowszym filmami. Obcego obejrzałem z ciekawości i jakiegoś chorego poczucia obowiązku (bo oglądałem i mam na półce wszystkie poprzednie części), do Plummera w mijescu Kevina S. mnie nie ciągnie.

Dariusz Wolski - 16/25, całkiem lubiany przeze mnie operator, choć nie ma tak wyrazistego stylu jak Deakins.

Polscy kandydaci do Oscara - 10/50, czyli całkiem nieźle, jeszcze dojdzie Zimna wojna w tym roku, może Rewers, bo mam na DVD. Muszę też kiedyś nadrobić co najmniej Wałęsę z nadziei, Nóż w wodzie i Ziemię obiecaną.

Wojciech Smarzowski - 7/7, a w zasadzie już 8/8, bo byłem na Klerze. ;) Chyba pierwsza mini-topka, w której mam 100%! :D Bardzo lubiany przeze mnie twórca, jeden z najlepszych PL, ale mój ranking jego filmów wyglądałby zupełnie inaczej. Wesele na pierwszym, Pod Mocnym Aniołem ostatnie, Drogówka wyżej.

Piotr Sobociński - 2/12 (tylko Trzy kolory: Czerwony i Oczy anioła)

Piotr Sobociński Jr. - 5/9 (Róża, Drogówka, Wołyń, Układ zamknięty i Bogowie)

Lata 1970-1979 - jeśli dobrze wyklikałem 32/200. Wielkie kino, mam sporo tytułów jeszcze do nadrobienia.



No i to chyba wszystko z zaległości ode mnie. Jeśli pominąłem jakąś mini-topkę, jak Małgosi Szumowskiej, to nie przypadkiem. Po prostu miałem 0 ocenionych, więc nie było sensu się tym chwalić. :)

"Amarcord" jest akurat na swoim miejscu :D

Padł tu temat ulubionej dekady w kinie. I jak się nad tym zastanawiam, to ciężko by wybrać, bo ja ogólnie wskazałbym palcem epokę nowofalową ogólnie, ale jeżeli jest zamkniemy się w regule "jedna dekada" to... właśnie lata 70. Czasy gdy horrory zrodziły nowe podgatunki, western zabarwił się na czerwono, gangsterzy stali się bardziej wylewni, kino artystyczne pokochało transgresję, moralizatorstwo stało się jakieś takie cichsze. Pewnie że to zachodziło już w latach 60, ale dopiero początek 70 był prawdziwym wylewem filmów pasujących do mojej charakterystyki. Lata 70 były mam wrażenie najdziksze. Tym bardziej dumny jestem że tyle filmów z ostatniej topki widziałem.

Smarzol - już miałem cichą nadzieję, że choć raz zalicze 100% ale niestety ominęło mnie "Pod Mocnym Aniołem". Szanuję, zwłaszcza ostatni Wołyń. Kler jeszcze też przede mną.

Fritz Lang - 6/22 + debiutanckie Harakiri (całkiem słabe, nie polecam). Uwielbiam za to Metropolis, M - Morderca czy Jestem niewinny

Fritz Arno Wagner - nazwisko którego wcześniej nie znałem ale to co się dzieje w zdjęciach w M - Morderca to czysty kosmos jak na tamte lata

Ernst Lubitsch -widziałem tylko Ninoczkę, całe życie byłem pewny, że to film Wildera xd

Filmy z lat 70 - 58/100, Stalker największą zaległością. Nie mam nic do dodania, samo złoto w czołówce. Czas Apokalipsy uwielbiam, Obcy cieszy, wysoki Monty Python również.

Jeśli chodzi o ulubione dekady kina, to u mnie

90s - szczyt, ale ja jestem 90s kid, na tym się wychowałem, więc nie dziwota że koszam :)
80s - czuję do tego kina prawie to samo co do 90s, też smak dzieciństwa
70s - to tutak kino sięgało już blisko szczytu, masa arcydzieł + nowa fala

Starsze znam za słabo, a nowsze to już nie to. O ile 00s jeszcze bardzo lubię, tak bieżąca dekada jakaś taka słabsza mi się wydaje, mnie filmów, do których chciałbym wracać z wypiekami na twarzy. Nie wiem, może też muszą trochę odczekać i dac mi za nimi zatęsknić..?

Lata 70. - 69/200. Ta topka to same wielkie tytuły, aż się cieszę na pozostałe 131. Najwyższe braki: "W kręgu zła" i "Kabaret".

Smarzowski - 5/8 + "Kler". Różnie mu wychodzi, ale to jeden z najciekawszych polskich reżyserów XXI w. Dla mnie "Wesele" jest nie do zdarcia - jeden z najlepszych polskich filmów po 1989. "Dom zły", "Wołyń", "Różę" i "Kler" szanuję (w tej kolejności). "Drogówki" nie lubię, muszę obejrzeć "Pod Mocnym Aniołem" i ewentualnie resztę.

Bajon - fatalne "Przedwiośnie" i nierówny "Kamerdyner". Cecha wspólna obydwu to drewniana rola pierwszoplanowa męska :)

Lang - jedynie dwa pierwsze, ale za to oba genialne. (Niedługo dzięki Mubi dołączy do nich "Szkarłatna ulica")

Lubitsch - zaskakująco krótka topka, z której nic nie widziałem :(

Ulubiona dekada - rozważałbym lata 50., 60. i 70., ale trudno tak wybrać jedną. Powiedzmy, że liczę na lata 20. XXI w. :)
Ale spojrzałem sobie w najwyżej oceniane (9 i 10), których mam łącznie 44 filmy i ich rozkład na dekady przedstawia się: 2 z 20., 1 z 40., 4 z 50., 8 z 60., 11 z 70., 4 z 80., 4 z 90., 5 z 2000-2009 oraz 5 z 2010-2019. Statystyka jak widać też mówi, że siedemdziesiąte najlepsze :)

Fakt, przecież lat 20 nie brałem pod uwagę, a to dekada w której wystawiłem najwięcej ocen 9 i 10. Dlatego, że w tym czasie postało chyba najwięcej filmów śmiało łączących artystycznie bogate obrazy z nieskrępowaną fantazją, często bzdurną, ale też naturalnie przychodzącą reżyserom. Wbrew pozorom słówko "luz" bardzo kojarzę z tamtymi czasami.

Jeżeli chodzi o moje statystyki ulubionej dekady to na 145 ocen 9 i 10:
Lata 20te - 3
30te - 2
40te - 1
50te - 6
60te - 7
70te - 18
80te - 12
90te - 29
00te - 39
10te - 26
Mozna wysnuć dwa wnisoki. Albo kino XXI jest ewidentnie moim ulubionym (czemu nawet nie zaprzecze) albo mam spore braki w edukacji odnośnie klasyków (no po smiesznych ilosciach kina z lat 60tych i starszych jest to calkiem prawdopodobne)

Fritz Lang - 43/22... Dr. Mabuse+Metropolis+M-Morderca [MMM :)] - Co tu komentować - jeden z gigantów kina.

Ernst Lubitsch - 40/8... Reżyser kilku świetnych filmów - zwłaszcza komedii. Filmy z miejsc 1-4 znakomite.

Dekadami u mnie według najwyższych ocen - 254 (ocena 9 i 10) wyszło mi, że - do 1920 r. dałem 2 takie oceny, lata 20 - 17, 30te - 23, 40te - 20, 50te - 34, 60te - 38, 70-te - 26, 80te - 37, 90te - 27, 00te - 26, 10te - 4.

Wnioski i statystyki... Generalnie ulubione dekady - lata 90 i 80. Ze starszych 50 i 60. Najmniej ulubione - ostatnie 8 lat i ... lata 70 (co jest dość dziwne bo w tej dekadzie mam wiele ulubionych filmów, ale pomijając arcydzieła, to jest to wybitnie nie moja filmowa dekada). I jak tu nie wierzyć w statystyki ;)

Filmy z lat 70 - 172/200. Świetna topka - początek listy to kosmos... Cieszy (mnie) spora liczba polskich filmów.
Pierwsze nieoglądane to numery 92 i 101. Największe braki: Przemijanie (1970) i Rzym (1972)...
Moje największe zaskoczenie? "Wejście smoka" nie dostało się do topki.

Marek Koterski - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Dzień świra (2002) 7,84 136
2 Życie wewnętrzne (1986) 6,79 38
3 Wszyscy jesteśmy Chrystusami (2006) 6,69 104
4 Nic śmiesznego (1995) 6,50 102
5 Dom wariatów (1984) 6,32 57
6 Baby są jakieś inne (2011) 5,54 70
7 Ajlawju (1999) 5,00 51
8 Porno (1989) 4,88 50

Martin Scorsese - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Taksówkarz (1976) 8,72 141
2 Chłopcy z ferajny (1990) 8,33 135
3 Wściekły byk (1980) 8,11 119
4 Kasyno (1995) 7,95 122
5 Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988) 7,94 102
6 Historia kina amerykańskiego według Martina Scorsese (1995) 7,89 18
7 Po godzinach (1985) 7,34 80
8 Wilk z Wall Street (2013) 7,24 125
9 Król komedii (1983) 7,23 66
10 Bez stałego adresu: Bob Dylan (2005) 7,75 12
11 Infiltracja (2006) 7,02 128
12 Wyspa tajemnic (2010) 6,99 136
13 Hugo i jego wynalazek (2011) 6,96 97
14 Ostatni walc (1978) 7,38 13
15 Alicja już tu nie mieszka (1974) 6,91 44
16 Wiek niewinności (1993) 6,79 63
17 Kolor pieniędzy (1986) 6,75 64
18 Ulice nędzy (1973) 6,71 95
19 Rolling Stones w blasku świateł (2008) 6,81 26
20 Przylądek strachu (1991) 6,63 106
21 Ciemna strona miasta (1999) 6,63 51
22 George Harrison (2011) 6,91 11
23 Milczenie (2016) 6,60 65
24 Kto puka do moich drzwi (1967) 6,54 26
25 Gangi Nowego Jorku (2002) 6,44 111
26 New York, New York (1977) 6,44 54
27 Aviator (2004) 6,39 103
28 Kundun - życie Dalaj Lamy (1997) 6,41 44
29 Wagon towarowy Bertha (1972) 5,84 25

Krótkometrażowe:
1 The Key to Reserva (2007) 6,71 14
2 Bad (1987) 6,38 26
3 Co taka miła dziewczyna jak ty robi w takim miejscu? (1963) 5,93 14
4 The Big Shave (1968) 5,32 28

Filmy nowelowe (reżyser segmentu):
Nowojorskie opowieści (1989) 5,44 32

Robert Richardson - filmy z jego zdjęciami w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1 Pluton (1986) 7,99 124
2 Kasyno (1995) 7,95 122
3 JFK (1991) 7,85 81
4 Bękarty wojny (2009) 7,75 142
5 Django (2012) 7,40 138
6 Kill Bill (2003) 7,37 138
7 Urodzeni mordercy (1994) 7,24 115
8 Salwador (1986) 7,35 46
9 Wall Street (1987) 7,16 80
10 Nienawistna ósemka (2015) 7,04 123
11 Wyspa tajemnic (2010) 6,99 136
12 Hugo i jego wynalazek (2011) 6,96 97
13 Kill Bill 2 (2004) 6,94 130
14 Pomiędzy niebem a ziemią (1993) 6,95 43
15 The Doors (1991) 6,86 73
16 Rozmowy radiowe (1988) 7,17 12
17 Urodzony 4 lipca (1989) 6,73 89
18 Rolling Stones w blasku świateł (2008) 6,81 26
19 Ciemna strona miasta (1999) 6,63 51
20 George Harrison (2011) 6,91 11
21 Dobry agent (2006) 6,54 41
22 Ludzie honoru (1992) 6,41 82
23 Droga przez piekło (1997) 6,43 42
24 Aviator (2004) 6,39 103
25 Nixon (1995) 6,38 34
26 Fakty i akty (1997) 6,32 50
27 Cedry pod śniegiem (1999) 6,29 14
28 Zaklinacz koni (1998) 6,16 58
29 Cena honoru (2002) 5,35 20
30 Pełnia życia (2017) 5,09 11
31 Nocne życie (2016) 4,83 18
32 World War Z (2013) 4,95 79
33 Jedz, módl się, kochaj (2010) 3,74 23

Krótkometrażowe:
Powder Keg (2001) 6,75 24

Koterski – 4/8, już za tydzień w kinach jego nowy film, jeden z niewielu polskich reżyserów, na którego masowy widz idzie patrząc na jego nazwisko, stworzył swoje własne filmowe uniwersum, pewnie gdyby częściej tworzył ostatnio byłby nawet bardzie głośny, bo ostatnio lekko o nim ciszej, osobiście nie do końca trafia do mnie jego poczucie humoru, ale najlepszym filmom wartości nie sposób ująć, najbardziej lubię lidera, nie jestem oryginalny tutaj

Scorsese – 14/29, jak już była top lat 70., to Scorsese wydaję się idealnym uzupełnieniem, tworząc wtedy mnóstwo genialnych filmów, o dziwo trochę czasu zajęło mi zrozumienie jego fenomenu, przekonał mnie jednak szybko swoją miłością do kina, jak nikt w Holly zna klasykę kina (i z niej korzysta), kocha kino europejskie i azjatyckie, znamy jego akcję promocji polskiego kina w USA, nie przypadkiem stworzył zatem kilka remaków, uwielbiam jego współpracę z De Niro, później był Di Caprio, ale cieszę się, że stary skład wróci niedługo w Irishmanie, odkad De Niro przestał kręcić ze Scorsese to jego kariera podupadła, reżyser mimo, że może tworzyć wiecej komercyjnych dzieł często tworzy niszowe dokumenty, popularyzuje kino, wielki szacunek dla Pana :) a mimo swoje wieku nie traci na zadziorności

Richardson – główny operator Scorsese od czasu „Kasyna”, ale kręci też często z Tarantino i Oliverem Stonem (jednym z pierwszych filmów był ich „Pluton”), ale i mnóstwo innych reżyserów ma w swoim portfolio, nie pogardził też i komediami romantycznymi, ogólnie jeden z popularniejszych operatorów na filmwebie (top3 rankingu)

William Friedkin - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Egzorcysta (1973) 8,00 119
2. Francuski łącznik (1971) 7,69 98
3. Cena strachu (1977) 7,59 34
4. Żyć i umrzeć w Los Angeles (1985) 7,32 47
5. Zabójczy Joe (2011) 6,62 58
6. Dwunastu gniewnych ludzi (1997) 6,57 14
7. Zadanie specjalne (1980) 6,20 41
8. Robak (2006) 5,68 19
9. Szaleństwo (1987) 5,50 10
10. Regulamin zabijania (2000) 5,69 45
11. Jade (1995) 5,24 21
12. Gang, który nie umiał strzelać (1971) 4,90 10
13. Strażnik (1990) 4,45 20
14. Nożownik (2003) 4,49 47

George A. Romero - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Noc żywych trupów (1968) 7,29 106
2. Martin (1978) 7,20 40
3. Poranek żywych trupów (1978) 6,85 66
4. Dzień umarłych (1985) 6,33 46
5. Koszmarne opowieści (1982) 6,12 26
6. Małpia intryga (1988) 6,08 13
7. Szaleńcy (1973) 5,56 18
8. Mroczna połowa (1993) 5,50 16
9. Diary of the Dead: Kroniki żywych trupów (2007) 4,46 26
10. Diabelska maska (2000) 3,45 11
11. Ziemia żywych trupów (2005) 4,13 46
12. Survival of the Dead (2009) 3,38 16

Filmy nowelowe (reżyser segmentu):
1. Oczy szatana (1990) 6,15 13

Werner Herzog - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Aguirre, gniew boży (1972) 8,34 119
2. Fitzcarraldo (1982) 8,23 95
3. Zagadka Kaspara Hausera (1974) 8,14 97
4. Spotkania na krańcach świata (2007) 7,94 87
5. Nosferatu wampir (1979) 7,79 103
6. Stroszek (1977) 7,64 89
7. Grizzly Man (2005) 7,58 64
8. Mój ukochany wróg (1999) 7,61 38
9. Kraina ciszy i ciemności (1971) 7,61 23
10. Dzwony z głębi (1993) 7,75 16
11. Rekolekcje na temat mroku (1992) 7,31 35
12. Szklane serce (1976) 7,14 56
13. Krzyk kamienia (1991) 7,21 39
14. Fata Morgana (1971) 7,12 25
15. Woyzeck (1979) 6,90 70
16. Jaskinia zapomnianych snów (2010) 6,92 49
17. Znaki życia (1968) 7,10 20
18. Cobra Verde (1987) 6,82 34
19. Into the Inferno (2016) 6,90 10
20. Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci (2016) 6,59 32
21. Biały diament (2004) 6,73 11
22. Nawet karły były kiedyś małe (1970) 6,56 18
23. Otchłań. Opowieść o życiu i śmierci (2011) 6,30 20
24. Zły porucznik (2009) 6,06 67
25. Operacja Świt (2006) 6,02 66
26. Synu, synu, cóżeś ty uczynił? (2009) 5,91 33
27. Odległa błękitna planeta (2005) 5,68 22
28. Niezwyciężony (2001) 5,53 17
29. Królowa pustyni (2015) 4,08 26

Krótkometrażowe:
1. Wielka ekstaza snycerza Steinera (1974) 7,53 15
2. Pod wulkanem (1977) 6,95 19
3. Nikt się nie chce ze mną bawić (1976) 5,67 12
4. Środki przeciw fanatykom (1969) 5,08 13
5. Bezprzykładna obrona twierdzy Deutschkreutz (1967) 4,83 12
6. Herakles (1962) 5,09 23
7. Ostatnie słowa (1968) 4,75 12

Filmy nowelowe (reżyser segmentu):
1. 10 minut później: Trąbka (2002) 6,71 42

Filmy we współpracy:
1. Szczęśliwi ludzie: rok w tajdze (2010) 6,81 26

Owen Roizman- filmy z jego zdjęciami w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Egzorcysta (1973) 8,00 119
2. Sieć (1976) 7,98 100
3. Francuski łącznik (1971) 7,69 98
4. Zagraj to jeszcze raz, Sam (1972) 7,47 68
5. Trzy dni kondora (1975) 7,30 83
6. Tootsie (1982) 7,09 85
7. Długi postój na Park Avenue (1974) 7,08 24
8. Zwolnienie warunkowe (1978) 6,69 32
9. Żony ze Stepford (1975) 6,67 18
10. Kid złamane serce (1972) 6,80 10
11. Wielki kanion (1991) 6,69 13
12. Rodzina Addamsów (1991) 6,38 79
13. Powrót człowieka zwanego Koniem (1976) 6,25 12
14. Kocham cię na zabój (1990) 6,13 24
15. Bez złych intencji (1981) 6,13 24
16. Prawdziwe wyznania (1981) 6,11 18
17. Szkoła kadetów (1981) 6,06 16
18. Francuski pocałunek (1995) 6,00 47
19. Elektryczny jeździec (1979) 5,94 16
20. Wyatt Earp (1994) 5,85 40
21. Hawana (1990) 5,60 15
22. Gang, który nie umiał strzelać (1971) 4,90 10

Skoro się brać za lata 70 to zróbmy to z przytupem. Ode mnie aż 3 reżyserów, kojarzących mi się z tamtym okresem, Ale zanim przejdę do nich, może napomknę o wyborach topkowych Krisa.

U Scorsesego szokuje wysoki wynik "Po godzinach". Nigdy w życiu nie kojarzył mi się ten film z czołówką reżysera. Mimo że fajna to rzecz, nie przeczę, to jednak ubrana w sztywną ramę. Owszem, to może nietakt, mówić tak o szalonej komedii, ale cały film polega na bieganinie gościa, który spotyka dziwne osoby. To samo w sobie potrafi zmęczyć i być przewidywalne w swej nieprzewidywalności. Wolę dużo bardziej choćby orgistycznego "Wilka z Wall Street" czy staroszkolny "Kolor pieniędzy" :) A mój ulubiony Scorsese? "Ostatnie kuszenie Chrystusa"!

Robert Richardson to mistrz. Najbardziej ujmują mnie jego senne, nieco nisko ustawione ujęcia na oszalałych bohaterów. O czym mówię? O bliskim obłędu Nicolasie Cage'u ("Ciemna strona miasta"), o chorym śmiechu Vala Kilmera gdy otwiera się winda ("The Doors"), o morderczym pochodzie Woodego Harrelsona przez więzienie ("Urodzeni mordercy"). Richardson umie uchwycić szał, stworzyć uczucie jakbyśmy znaleźli się w klaustrofobicznym koszmarze, a kadr ściskał postaci doprowadzając je do ekstremum. To mi najbardziej zapadło w pamięć w tych filmach.

Co do moich wyborów. Po pierwsze- Friedkin. Człowiek nieustannie romasujący z mrokiem. Wybierał za tematy opętania, wojny narkotykowe, mordy w zamkniętych środowiskach, historie seryjnych morderców. Podczas konferencji prasowej w Wenecji 2013 gdzie pokazywał "Zabójczego Joe" stwierdził że "Serbski film" jest jednym z najlepszych filmów ostatnich lat i kazał wynosić się każdemu kto uważa inaczej. Ku mojemu zdziwieniu, widziałem masę jego mniej znanych produkcji, nigdy zaś nie zobaczyłem tak popisowych dzieł jak "Francuski łącznik" czy "Cena strachu (remake)". Topka oczywiście motywuje.

George A. Romero, czyli człowiek od horrorów, którego dla odmiany po Cravenie, potrafimy docenić ;) Jest to przede wszystkim obserwator przemian społecznych. W swoich filmach zawiera wnioski, ale lubi je polać litrami cieplutkiej krwi. Zauważcie też, że Romero ma pecha do tytułów, masa z nich brzmi zupełnie inaczej niż nauczyły nas okładki VHS. Aż trudno zapamiętać tak zmieniają się tłumaczenia. "Świt żywych trupów" teraz jest "porankiem", "Dzień żywych trupów" zwie się "Dniem umarłych", "Creepshow" nieustannie zmieniał tytuły, a "Diabelska maska" była przecie "Maską diabła".

Werner Herzog - wiem że mam sporo do nadrobienia. "Szklane serce" i "Zagadkę Kaspara Hausera" wielbię najbardziej. Największą moją zaległością w kategoriach "Herzog" oraz "horror" jest "Nosferatu- wampir".

Owen Roizman czyli totalna esencja lat 70 w kinie ze Stanów. Zimne barwy, zainteresowanie przestrzeniami miejskimi, fascynacja ruchem ulicznym. W tych kadrach to widać, nawet w niekojarzonym z tym przecież "Egzorcyście". Choćby kultowe ujęcie gdy ksiądz czeka przed domem opętanej Megan to ujęcie ulicy na którą światło rzucają latarnie. Owen Roizman ma oczywiście masę genialnych zdjęć we wnętrzach, nie straszne mu też ciepło pustynnych krajobrazów. Jest operatorem wszechstronnym dlatego pracował i z Pollackiem, i Friedkinem, i Lumetem.

Lata 70-te

dwa killery:

73. Piąta pieczęć (1976) 8,44 16
92. Przemijanie (1970) 8,33 15

Przy czym "Piąta pieczęć" posiada ciężar gatunkowy "Słowa" z 1955 r. Po filmie kupiłem literacki pierwowzór, ale na razie boję się przeczytać ;)

Marek Koterski - 4/8 i spora sympatia do jego twórczości z mojej strony.

Martin Scorsese - 15/29 + "Bad" Michaela Jacksona. Bez dwóch zdań jeden z moich ulubionych reżyserów wszech czasów i chyba jedyny z nowej fali, który wciąż jest w doskonałej formie / kręci wielkie kino. Reszta się wypaliła, a Martin cały czas wymiata! :)

Robert Richardson - 15/33 i większość filmów z jego zdjęciami uwielbiam. Ogromnie szanuję jego pracę.

William Friedkin - 2/14 i jestem w szoku, bo nie zdawałem sobie sprawy, że widziałem z jego twórczości jedynie Francuskiego łącznika i Egzorcystę.

George A. Romero - brak, dziewczyna nie lubi horrowów, więc coraz mniej ich oglądam

Werner Herzog - 1/29, widziałem tylko Operację: Świt z Balem.

Owen Roizman - 5/22 (ocenione dwa filmy Friedkina, Sieć, Tootsie i Rodzinę Asdamsów)


A co do lat 70-tych, szanuję i bardzo lubię filmy z tej dekady, które widziałem. Moje najukochańsze filmy z tego okresu, do których najczęściej wracam to Rocky i Szczęki. Dalej na pewno Ojce chrzestne, Lot nad kukułczym gniazdem, Obcy Scotta, Superman Donnera, Łowca Jeleni i sporo więcej... :)

Hal Ashby - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Wystarczy być (1979) 7,55 69
2. Harold i Maude (1971) 7,54 68
3. Powrót do domu (1978) 7,59 41
4. Ostatnie zadanie (1973) 7,24 51
5. Szampon (1975) 6,00 16

Filmy z lat 60 w naszych oczach (min. 10 ocen, bez shortów):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. 2001: Odyseja kosmiczna (1968) 9,17 127
2. Pewnego razu na Dzikim Zachodzie (1968) 9,17 124
3. Harakiri (1962) 9,08 106
4. Psychoza (1960) 8,92 142
5. Dobry, zły i brzydki (1966) 8,93 128
6. Persona (1966) 8,70 114
7. Bunt (1967) 8,76 86
8. Rękopis znaleziony w Saragossie (1964) 8,62 109
9. Andriej Rublow (1966) 8,66 93
10. Słodkie życie (1960) 8,53 110
11. Osiem i pół (1963) 8,44 124
12. Kobieta z wydm (1964) 8,52 83
13. Absolwent (1967) 8,40 136
14. Powiększenie (1966) 8,41 128
15. Dziecko Rosemary (1968) 8,35 142
16. Kto się boi Virginii Woolf? (1966) 8,32 112
17. Palacz zwłok (1968) 8,31 101
18. Wstręt (1965) 8,23 121
19. Nóż w wodzie (1961) 8,21 135
20. Samuraj (1967) 8,23 102
21. Jak w zwierciadle (1961) 8,25 89
22. Lawrence z Arabii (1962) 8,21 97
23. Kobieta-diabeł (1964) 8,27 70
24. Garsoniera (1960) 8,17 110
25. Doktor Strangelove, lub jak przestałem się martwić i pokochałem bombę (1964) 8,14 129
26. Dzika banda (1969) 8,17 108
27. Za kilka dolarów więcej (1965) 8,14 117
28. Zeszłego roku w Marienbadzie (1961) 8,18 85
29. Matka Joanna od Aniołów (1961) 8,12 109
30. Viridiana (1961) 8,12 102
30. Straż przyboczna (1961) 8,12 102
32. Przygoda (1960) 8,10 100
33. Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (1964) 8,13 84
34. Dziura (1960) 8,23 56
35. Małgorzata, córka Łazarza (1967) 8,25 51
36. Rudobrody (1965) 8,16 70
37. Salto (1965) 8,07 99
38. Żywot Mateusza (1967) 8,12 76
39. Goście Wieczerzy Pańskiej (1963) 8,08 90
40. Nocny kowboj (1969) 8,04 114
41. Rocco i jego bracia (1960) 8,13 70
42. Czyż nie dobija się koni? (1969) 8,04 102
43. Zmierzch bogów (1969) 8,10 72
44. Zaćmienie (1962) 8,06 86
45. Wyrok w Norymberdze (1961) 8,13 64
46. Niebo i piekło (1963) 8,11 66
47. Butch Cassidy i Sundance Kid (1969) 8,01 102
48. Kes (1969) 8,05 75
49. Milczenie (1963) 8,02 86
50. Głód (1966) 8,12 57
51. Noc (1961) 8,01 90
52. Dola człowiecza III - Modlitwa żołnierza (1961) 8,52 23
53. Ewangelia wg św. Mateusza (1964) 8,00 72
54. Bitwa o Algier (1966) 8,03 60
55. Sklep przy głównej ulicy (1965) 8,06 52
56. Anioł zagłady (1962) 7,91 93
57. Naga wyspa (1960) 8,06 49
58. Co się zdarzyło Baby Jane? (1962) 7,90 90
59. Ja, Kuba (1964) 8,17 35
60. Czerwona linia (1964) 8,10 39
61. Wzgórze (1965) 7,97 58
62. Bilardzista (1961) 7,90 73
63. Zabić drozda (1962) 7,83 108
64. Teoremat (1968) 7,90 71
65. Szpicel (1962) 7,95 58
66. Bonnie i Clyde (1967) 7,81 117
67. Wojna i pokój (1967) 8,21 29
68. Diamenty nocy (1964) 7,96 52
69. Służący (1963) 8,00 46
70. Czerwona pustynia (1964) 7,81 86
71. Przeżyliśmy wojnę (1962) 7,89 61
72. Moja noc u Maud (1969) 7,87 60
73. Piękność dnia (1967) 7,78 87
74. Źródło (1960) 7,76 97
75. Do utraty tchu (1960) 7,74 117
76. Cienie zapomnianych przodków (1964) 7,82 71
77. Posada (1961) 7,93 45
78. Jesienne popołudnie (1962) 7,97 38
79. Jak być kochaną (1962) 7,75 91
80. Twarze na sprzedaż (1966) 7,84 56
81. Lew w zimie (1968) 7,86 50
82. Z zimną krwią (1967) 7,86 50
83. Zezowate szczęście (1960) 7,73 92
84. Człowiek zwany Ciszą (1968) 7,79 66
85. Miecz zagłady (1966) 7,85 52
86. Błędny ognik (1963) 7,89 45
87. Lampart (1963) 7,77 70
88. Młot na czarownice (1969) 7,97 35
89. Na los szczęścia, Baltazarze! (1966) 7,75 69
90. Dziecko wojny (1962) 7,72 79
91. Twarz innego (1966) 7,97 33
92. Król Edyp (1967) 7,85 46
93. Planeta Małp (1968) 7,69 96
94. Szymon Pustelnik (1965) 7,70 84
95. Kolekcjoner (1965) 7,77 53
96. Mamma Roma (1962) 7,71 68
97. Pogarda (1963) 7,68 76
98. Żyć własnym życiem (1962) 7,68 80
99. Pasażerka (1963) 7,66 82
100. Człowiek, który zabił Liberty Valance'a (1962) 7,72 60
101. Proces (1962) 7,77 48
102. Ślubowanie (1962) 8,00 26
103. Miłość blondynki (1965) 7,64 81
104. Cleo od piątej do siódmej (1962) 7,71 56
105. Skłóceni z życiem (1961) 7,65 69
106. Z (1969) 7,71 52
107. Swobodny jeździec (1969) 7,58 107
108. Zły śpi spokojnie (1960) 7,71 49
109. Hud, syn farmera (1963) 7,67 58
110. Grek Zorba (1964) 7,63 68
111. Czerwony anioł (1966) 8,36 14
112. Mistrz (1966) 7,89 28
113. Sól ziemi czarnej (1969) 7,63 63
114. Świadectwo urodzenia (1961) 7,76 38
115. Nieugięty Luke (1967) 7,58 81
116. Ptaki (1963) 7,51 132
117. Wielka ucieczka (1963) 7,54 90
118. Kwiat granatu (1968) 7,62 58
119. Samotność długodystansowca (1962) 7,56 78
120. Monterey Pop (1968) 8,19 16
120. Zemsta Yukinojo (1963) 8,19 16
122. Godzina wilka (1968) 7,54 79
123. Matka i córka (1960) 7,63 49
124. Włóczykij (1961) 7,60 55
125. Za garść dolarów (1964) 7,48 115
126. Wóz do Wiednia (1966) 7,85 26
126. Cudotwórczyni (1962) 7,85 26
128. Gdy kobieta wchodzi po schodach (1960) 7,95 21
129. Noc Iguany (1964) 7,55 65
130. Armia cieni (1969) 7,57 60
131. Oto jest głowa zdrajcy (1966) 7,57 58
132. Wiosenna bujność traw (1961) 7,62 47
133. Obława (1966) 7,62 45
134. Lombardzista (1964) 7,68 37
135. Kto sieje wiatr (1960) 7,54 61
136. Faraon (1965) 7,49 77
137. Podglądacz (1960) 7,52 66
138. Dźwięki muzyki (1965) 7,53 58
139. Pociągi pod specjalnym nadzorem (1966) 7,46 85
140. Prawda (1960) 7,67 33
141. Adelheid (1969) 8,00 17
142. W upalną noc (1967) 7,46 76
143. My Fair Lady (1964) 7,51 57
144. Piekło na Pacyfiku (1968) 7,54 48
145. Twarze (1968) 7,49 59
146. Niewinni czarodzieje (1960) 7,42 90
147. Trzech wyjętych spod prawa samurajów (1964) 7,66 32
148. W pełnym słońcu (1960) 7,49 57
149. Śmierć przez powieszenie (1968) 7,89 19
150. Koniec lata (1961) 7,78 23
151. Doktor Żywago (1965) 7,47 60
152. Parszywa dwunastka (1967) 7,39 95
153. Żałobna parada róż (1969) 7,63 32
154. Romeo i Julia (1968) 7,66 29
155. Desperaci (1965) 7,50 48
156. Zwiędły kwiat (1964) 7,77 22
157. Do widzenia, do jutra... (1960) 7,40 80
158. Drugi oddech (1966) 7,63 30
158. Hombre (1967) 7,63 30
160. Medea (1969) 7,55 38
161. Prawo i pięść (1964) 7,39 71
162. Ameryka, Ameryka (1963) 7,68 25
163. Fahrenheit 451 (1966) 7,36 85
164. Sportowe życie (1963) 7,54 35
165. Matnia (1966) 7,36 80
166. Szyfry (1966) 7,49 41
167. Dni wina i róż (1962) 8,00 14
168. Becket (1964) 7,67 24
169. Śniadanie u Tiffany'ego (1961) 7,31 118
170. Giulietta od duchów (1965) 7,38 64
171. Samobójstwo kochanków w niebiańskiej Amijimie (1969) 7,88 16
172. Raz, dwa, trzy (1961) 7,62 26
173. Noc żywych trupów (1968) 7,29 106
174. Samotna żona (1964) 7,65 23
175. Mouchette (1967) 7,38 56
176. Fanfaron (1962) 7,63 24
177. Goldfinger (1964) 7,30 90
178. Hamlet (1964) 7,93 14
179. Ja, twój syn (1966) 7,58 26
180. Honor samuraja (1969) 7,67 21
181. Siedmiu wspaniałych (1960) 7,26 107
182. Doczekać zmroku (1967) 7,31 71
183. Hańba (1968) 7,36 53
184. Sami swoi (1967) 7,25 115
185. Pokojówka (1960) 7,46 35
186. Niepokoje wychowanka Törlessa (1966) 7,50 30
187. Spartakus (1960) 7,26 96
188. W cieniu dobrego drzewa (1965) 7,72 18
189. Rozwód po włosku (1961) 7,42 38
190. Billy Kłamca (1963) 7,56 25
191. W kleszczach lęku (1961) 7,34 53
192. Szpieg, który przyszedł z zimnej strefy (1965) 7,45 33
193. Smak miodu (1961) 7,44 34
194. Struktura kryształu (1969) 7,29 69
195. Faccia a faccia (1967) 7,62 21
196. Falstaff (1965) 7,86 14
197. Kobieta owad (1963) 7,75 16
198. Spotkałem nawet szczęśliwych Cyganów (1967) 7,54 24
199. Kolekcjonerka (1967) 7,41 34
200. Ptaki i ptaszyska (1966) 7,40 35

https://www.listchallenges.com/the-best-60s-movies-filmwebs-... - klikanie.

Sześćdziesiątki u mnie jak się okazuje wciąż na topie. Nadal ponad 100, a dokładnie 108/200. Nieźle i największe zaległości mam w Bergmanach, co było do przewidzenia. Do tego pod koniec listy cała masa filmów o których nie słyszałem (np. "Falstaf").

A jak powyżej zauważyliście, jest jeszcze bonusowa topka Hala Ashbiego jako zamknięcie tematu lat 70 :) Głównym powodem jej pojawienia się jest retrospektywa tegoż na American Film Festiwalu. Przyznam, serce mi pęka że nie mogę być na tym wydarzeniu. Program jest bajeczny:
https://www.americanfilmfestival.pl/kalendarz.do

No a ja nieszczęsny wybieram się tylko na biedny, smutny, "kinośrodkowy" WFF :D

Jeśli dobrze wyklikałem to mam 24/200 w 60s. Ashby'ego nie znam.

Kurde, retrospektywa Rockwella, w sumie zazdroszczę tym, którzy mają okazję jechać.

Topki Alexandre Rockwella niestety nie zrobię, znalazłyby się w niej jedynie "Cztery pokoje" czyli 1/4 filmu. No nie byłaby to zbyt reprezentatywna topka.

Sam Peckinpah - jego filmy w naszych oczach (min. 10 ocen):

LP tytuł filmu śr. arytm. głosy
1. Dzika banda (1969) 8,17 108
2. Pat Garrett i Billy Kid (1973) 8,03 104
3. Nędzne psy (1971) 7,88 97
4. Ucieczka gangstera (1972) 7,52 75
5. Dajcie mi głowę Alfredo Garcii (1974) 7,49 68
6. Ballada o Cable'u Hogue'u (1970) 7,19 68
7. Żelazny krzyż (1977) 7,12 68
8. Strzały o zmierzchu (1962) 6,71 55
9. Major Dundee (1965) 6,55 42
10. Konwój (1978) 6,48 71
11. Junior Bonner (1972) 6,36 14
12. Elita zabójców (1975) 5,64 22
13. Weekend Ostermana (1983) 4,92 25

Zgłoś nadużycie

Opisz, dlaczego uważasz, że ten wpis nie jest zgodny z regulaminem serwisu:

Wpis został dodany do obserwowanych

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Obserwujesz ten wpis

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Przestałeś obserwować wpis

Blog został dodany do obserwowanych

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Obserwujesz tego bloga

Zarządzać obserwowanymi blogami i wpisami możesz na stronie Obserwuję > blogi

Przestałeś obserwować bloga

dodaj komentarz

blogi moich znajomych

Ostatnio odwiedzone
wyczyść historię