W dniach
19-22 listopada w Kinie Iluzjon królować będzie niepokojące
KINO ROMANA POLAŃSKIEGO. Przypomnianych zostanie 7 filmów reżysera, którego życie prywatne wciąż wzbudza kontrowersje, jednakże dokonania artystyczne i wkład w historię kina są niezaprzeczalne.
Będzie można zobaczyć brytyjskie produkcje reżysera: głośny
"WSTRĘT" (Repulsion, Wlk. Brytania 1965), nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie, ukazujący schizofreniczny rozpad osobowości młodej dziewczyny, w którą wcieliła się
Catherine Deneuve oraz mistrzowsko zrealizowaną
"MATNIĘ" (Cul-de-Sac, Wlk. Brytania 1966), za którą to
Polański otrzymał Złotego Niedźwiedzia.
W zestawieniu nie mogło zabraknąć
"DZIECKA ROSEMARY" (Rosemary's Baby, USA 1968), filmu, który ugruntował międzynarodową pozycję
Polańskiego. Pierwszy zrealizowany w Stanach Zjednoczonych, na podstawie powieści Iry Levina, film reżysera to arcydzieło horroru, z wyśmienitą rolą
Mii Farrow, która wykonała pamiętną kołysankę, skomponowaną przez
Krzysztofa Komedę.
Ponadto, w Iluzjonie będzie można zobaczyć dawno niegoszczące na naszym ekranie filmy: komediowy pastisz horroru
"NIEUSTRASZENI POGROMCY WAMPIRÓW" (The Fearless Vampire Killers, USA/Wielka Brytania 1967), w którym obok Polańskiego wystąpiła
Sharon Tate, żona reżysera oraz
"TRAGEDIA MAKBETA" (The Tragedy of Macbeth, Wielka Brytania/USA 1971), na podstawie sztuki Williama Szekspira. To pierwszy film
Polańskiego, nakręcony po śmierci żony i zrealizowany w Europie, w którym ociekające krwią sceny noszą znamiona prywatnej tragedii reżysera.
Cykl dopełni nakręcony we Francji
"FRANTIC" (Francja/USA 1988); utrzymana w konwencji hitchcockowskiego thrillera historia amerykańskiego chirurga, rozpaczliwie poszukującego uprowadzonej żony, z
Harrisonem Fordem i
Emmanuelle Seigner w rolach głównych oraz
"ŚMIERĆ I DZIEWCZYNA" (Death and the Maiden / La jeune fille et la mort, Wielka Brytania/Francja/USA 1994), film zrealizowany na podstawie sztuki chillijsko-argentyńskiego dramaturga,
Ariela Dorfmana z rolami
Sigourney Weaver i
Bena Kingsleya.
Organizatorzy zapraszają także na FILMOWY AUTOTEMATYZM (24-29.11), w którym kino opowie samo o sobie. Wśród propozycji znajdą się takie filmowe perełki, jak
"CO SIĘ ZDARZYŁO BABY JANE?" (What Ever Happened to Baby Jane?, USA 1962)
Roberta Aldricha z wyśmienitymi kreacjami
Bette Davis i
Joan Crawford,
"POGARDA" (Le mépris / Il disprezzo, Francja/Włochy 1963)
Jean-Luc Godarda z
Brigitte Bardot,
"NOC AMERYKAŃSKA" ( La nuit américaine / Effetto notte, Francja/Włochy 1973) w reż.
François Truffaut, czy polskie obrazy:
"WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ" Andrzeja Wajdy z 1968 r. i
"UCIECZKA Z KINA WOLNOŚĆ" Wojciecha Marczewskiego z 1990 r.