The Baby of Mâcon

Mimo panującego nieurodzaju i powszechnej niepłodności w Macon przychodzi na świat chłopiec. Natychmiast zostaje uznany za dziecię przynoszące błogosławieństwo, a jego pragnąca zaszczytów siostra, podając, iż to ona go urodziła, rozgłasza historię o swoim dziewiczym macierzyństwie.

pokaż:
 
Julia Ormond Julia Ormondjako: Julia Ormond Córka
Ralph Fiennes Ralph Fiennesjako: Ralph Fiennes Syn biskupa
Philip Stone Philip Stonejako: Philip Stone Biskup
$related.related Jonathan Laceyjako: Jonathan Lacey Cosimo Medici
$related.related Don Hendersonjako: Don Henderson Ojciec spowiednik
$related.related Celia Gregoryjako: Celia Gregory Matka przełożona
$related.related Jeff Nuttalljako: Jeff Nuttall Majordomus
$related.related Jan Sepersjako: Jan Sepers Carpaccio
zobacz pełną obsadę

ocena aktorów w filmie

Jonathan Lacey
rola: Cosimo Medici
8,5 4 głosy
Julia Ormond
rola: Córka
7,4 14 głosów
Ralph Fiennes
rola: Syn biskupa
6,9 31 głosów
Philip Stone
rola: Biskup
4,5 4 głosy

Jest wiek XVII. Nieurodzaj, jaki trapi burgundzkie miasto odwracają narodziny cudownego dziecka. Wykorzystywane jest przez wszystkich. Jego siostra z chęci władzy i zysku podaje się za jego matkę przypisując sobie dziewicze poczęcie na wzór Matki Boskiej. Kościół potrzebujący relikwii też chce być kreatorem życia niezwykłego dziecka. Tragiczną historię dziecka z Macon odgrywa trupa teatralna podczas uczty na dworze. Widzowie obserwując spektakl zaczynają odgrywać w nim coraz większą rolę tak, iż zacierają się granice pomiędzy spektaklem a życiem. Nawiązując do wielkich płócien Tycjana i Rubensa Greenaway snuje opowieść o winie i niewinności. Analizuje mechanizmy manipulacji, która leży zarówno u podstaw świata religii i dworu, teatru i filmu. Reżyser wykorzystuje w filmie najpowszechniejsze archetypy dziecka i dzieciństwa. Niezwykłe dzieci, późniejsi założyciele religii, miast, herosi kulturowi i święci - jak mówią wielkie mitologie - urodzeni są "inaczej": a to ze związków kazirodczych, ze związków ze zwierzętami, bez udziału mężczyzny, czy z bardzo starych rodziców. Ten niezwykły sposób urodzenia gwarantuje im bycie profetami, sprawcami zdarzeń cudownych. Innym archetypem kulturowym jest "święte dzieciństwo". Dzieci niezwykłe zachowują się często jak ludzie dorośli (wspomnijmy Hermesa, który jako niemowlę kradnie stada, czy odwołajmy się do hagiografii kościoła zachodniego - małe dzieci poszczą odmawiając piersi matki w piątki!). Archetyp narodzin z dziewicy w wielu kulturach świata rozumiany był jako narodziny czysto duchowe. W filmie Greenawaya to gra z archetypem - boskie macierzyństwo jest uzurpacją. Niezwykłość dziecka - zgodnie z logiką mitów i opowieściami apokryficznymi - zostaje usankcjonowana po śmierci. Poćwiartowana relikwia ma restytuować ład świata. Los jest ironiczny - objawiła raczej mroczny aspekt naszego człowieczeństwa. Nic nie wskazuje na to, by miała zasilić moce płodności i kreacji. W ostatniej scenie ukazuje się zmaltretowana postać z prologu - być może alegoria zrodzonej z nocy Udręki.

  • Oto Greenaway w wydaniu, które kochasz lub nienawidzisz. Esencją "Dzieciątka z Macon" jest widz, jego reakcja i aktywny udział w tworzeniu kolejnych etapów przedsięwzięcia. Reżyser po raz kolejny łączy film i teatr, zespala dwie muzy i zaprasza nas ... czytaj dalej

    zdaniem społeczności pomocna w: 81%

pozostałe informacje o filmie
Dzieciątko z Macon

muzyka:
(więcej...)
zdjęcia:
 
oceń twórców
studio:
  • Allarts
  • Black Forest Films
  • Canal+ (
    • współudział
    )
(więcej...)
inne tytuły:
Das Wunder von Macon
  • Niemcy

(więcej...)
  • Ostatni film kinowy Philipa Stone'a.
  • Film kręcono w Mâcon (Francja), Niemczech i Holandii.
zobacz wszystkie tematy na forum

twórcy strony zobacz więcej

Cieszymy się, że Ty też masz łeb pełen filmów i chcesz podzielić się swoją wiedzą z innymi.
Niniejsza strona została utworzona dzięki takim jak Ty! Najwięcej treści dodali:

Dowiedz się więcej o