od 11 września 2009 do 16 września 2009 konkurs zakończony
17 września w warszawskim Kinie Iluzjon (al. Niepodległości 213) pokazane zostaną dwa filmy. Dla naszych użytkowników przygotowaliśmy wejściówki na te pokazy. Aby mieć szansę je zdobyć, należy odpowiedzieć na proste pytanie zamieszczone poniżej.
Przez cały wrzesień w Iluzjonie trwa przegląd ?TEATR WOJNY ? W 70. ROCZNICĘ WYBUCHU II WOJNY ŚWIATOWEJ?
Na 17 września, w 70 rocznicę napaści na Polskę armii sowieckiej, ILUZJON zaplanował dwa pokazy specjalne:
O 20.00 zaprezentowany zostanie propagandowy, skrajnie antypolski w wymowie film Aleksandra Dowżenki, OSWOBODZENIE (Wizwolennija) z 1940 r., traktujący o ?wyzwoleniu? ziem ukraińskich spod ?ucisku panów polskich? przez armię sowieckiej. Napaść z 17 września, bedąca bezposrednim skutkiem paktu Ribbentrop-Mołotow, ukazana tu zostaje jako akt internacjonalistycznej pomocy przynoszący uciśnionej ludności ukraińskiej, białoruskiej, niemieckiej, żydowskiej a także polskiej uwolnienie spod ucisku panów ? obszarników i burżujów. Propagandziści radzieccy filmują zachwycone wprowadzeniem sowieckiego ładu tłumy ludzi we Lwowie i w innych mniejszych ośrodkach wschodniej Polski. Chwalą nowe porządki, zapewniają o utrzymaniu wszelkich swobód obywatelskich i religijnych. Szydzą z polskiego rządu zmuszonego - w wyniku podwójnej agresji - do ucieczki i z polskiej arystokracji pozbawianej majątków. Pokazują uszczęsliwionych chłopów, w których ręce te majątki przechodzą i robotników, uświadamianych klasowo przez sowieckich agitatorów. Realizatorzy obwieszczają nastanie czasu szczęśliwości, sprawiedliwości i nowego wspaniałego ładu społecznego.
Szczególnie silne wrażenie wywiera ten wyjątkowo kłamliwy i perfidnie zmontowany wyczyn pioniera ukraińskiej kinematografii zestawiony z proponowanym przez Iluzjon w tym samym dniu o godz. 18.15 dziełem Andrzeja Wajdy KATYŃ z 2007 r., historią mordu katyńskiego, opowiedzianą przez pryzmat kobiet ? matek, żon i córek oficerów, których Stalin i jego poplecznicy skazali na smierć. Film Wajdy to rozrachunek reżysera z przemilczanym przez dziesięciolecia dramatem sprzed lat, zarówno prywatnym, jak i zbiorowym.
Te dwa obrazy to biegunowo odmienny zapis tej samej historii. To dowód jak w dalekim stopniu film może stać sie niebezpiecznym orężem w propagandowej walce utrwalajacej ? czasem na długie lata ? zakłamany obraz wydarzeń historycznych.
Trzeba jeszcze dodać, że, z oczywistych powodów, film Dowżenki w Polsce Ludowej nie był znany szerszej publiczności i obecny pokaz to jedna z pierwszych jego publicznych prezentacji.
Do końca września w Iluzjonie oprócz klasyki kina wojennego, jak MOST NA RZECE KWAI (The Bridge on the River Kwai, r. David Lean, 1957), LECĄ ŻURAWIE (Letiat żurawli, r. Michaił Kałatozow, 1957), BITWY O CIĘŻKĄ WODĘ (Kampen om tungtvannet / La bataille de l'eau lourde, r Titus Vibe-Müller, Jean Dréville, 1948) czy RZYM, MIASTO OTWARTE (Roma, citt? aperta) będzie można zobaczyć najnowsze produkcje, które wzbudziły wiele kontrowersji i wywołały szereg dyskusji historycznych. Pokażemy m.in.: OPÓR (Defiance, 2008) Edwarda Zwicka, jako subiektywny obraz historii żydowskiej partyzantki stworzonej przez braci Bielskch, KOBIETĘ W BERLINIE (Anonyma ? Eine Frau in Berlin, r. Max Färberböck, 2008) opowiadającą o dramacie kobiet w niemieckiej stolicy okupowanej przez Armię Czerwoną, historię słynnego zamachu na Hitlera z 20 lipca 1944 roku przeprowadzonego przez pułkownika Klausa von Stauffenberga pod kryptonimem WALKIRIA (Valkyrie, r. Bryan Singer, 2008) czy zapis ostatnich dni wodza, zrealizowany na podstawie dwóch książek: historyka Joachima Festa oraz wspomnień ostatniej sekretarki Führera UPADEK (Der Untergang, r. Oliver Hirschbiegel, 2004).
Przeglądowi ?TEATR WOJNY ? W 70. ROCZNICĘ WYBUCHU II WOJNY ŚWIATOWEJ? towarzyszy wystawa plakatów filmowych o tematyce wojennej.
Więcej informacji na stronie: www.fn.org.pl