Miroslav Ondříček został laureatem Specjalnej Nagrody Plus Camerimage za Szczególny Wkład w Rozwój Sztuki Zdjęć Filmowych. Będzie on naszym gościem podczas tegorocznej edycji Festiwalu PLUS CAMERIMAGE.
Ten znany na całym świecie czeski autor zdjęć filmowych, z dorobkiem artystycznym ponad 40 filmów ukończył słynną praską szkołę filmową FAMU w 1959. Początkowo pracował jako prowadzący ostrość, jako pracownik obsługi sprzętu zdjęciowego, technik w laboratorium oraz jako asystent operatora w Studio Filmowym Barrandov zwanym "Czeskim Hollywood", gdzie zdobył wiedzę na temat produkcji filmowej. Karierę zaczął w 1960 roku pracą z takimi reżyserami należącymi do nurtu czechosłowackiej nowej fali jak
Jan Nemec,
Ivan Passer, i, przede wszystkim
Milos Forman. Gdy ich filmy zdobywały prestiżowe nagrody na międzynarodowych festiwalach, zdjęcia filmowe
Ondříčka zostały uznane za główny element wyznaczający formę i styl tego nurtu.
Jego pierwszym filmowym osiągnięciem jako autora zdjęć filmowych był film
"Konkurs,,1962``Konkurs" (1962) w reżyserii
Milosa Formana. Zawodowe kontakty z tym reżyserem przyniosły
Ondříčkowi światowe uznanie. Był dwukrotnie nominowany do Oskara za zdjęcia do filmów
Formana,,Milosa Formana "Ragtime" (1982) i
"Amadeusz" (1985). W 1968, po inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację przeniósł się do Anglii gdzie pracował z
Lindsayem Andersonem przy takich filmach jak
"The White Bus" i
"Jeżeli...". Był to decydujący moment w jego karierze. Film
"Jeżeli... " zdobył Złotą Palmę na Festiwalu w Cannes w 1969 i Ondříček zyskał opinię wartościowego, kreatywnego współpracownika.
Nawet będąc za granicą, silnie związany był z czeskim kinem i pracował z takimi czeskimi reżyserami jak
Milos Forman,
Jaroslav Papousek,
Zdenek Podskalsky,
Stepan Skalsky,
Otakar Vavra,
Ota Koval oraz
Jiri Krejcik. W latach osiemdziesiątych współpracował z takimi amerykańskimi reżyserami jak
George Roy Hill ,
Mike Nichols,
Michael Dinner,
Robert Mandel i
Penny Marshall. W tamtej dekadzie, powstały także dwa ważne filmy
Ondříčka i
Formana -
"Amadeusz" i
"Valmont". W tych latach jego osiągnięcia jako autora zdjęć filmowych umocniły jego zawodową reputację.
Zdjęcia
Ondříčka nie przejawiają jakichś stałych tendencji stylistycznych czy formalnych, lecz demonstrują różnorodność technicznego profesjonalizmu, zdyscyplinowania i artystycznego wyczucia, które dają mu rzadką umiejętność przenoszenia wizji reżysera na przekonujące obrazy. W wywiadzie dla American Cinematographer (Maj 1982)
Ondříček przyznaje wprost: "Dajcie mi odpowiednią historię i reżysera, a wierzę że znajdę taki styl zdjęć filmowych, jaki trzeba."