O nierozłączności filmu i polityki w Toruniu

Informacja nadesłana przez organizatora /
https://www.filmweb.pl/news/O+nieroz%C5%82%C4%85czno%C5%9Bci+filmu+i+polityki+w+Toruniu-66475
Koniec polityki w filmie? – to główne pytanie, na które próbowali odpowiedzieć uczestnicy konferencji "Sztuka i polityka – kino, film" w Toruniu. Debatowano także o politycznym wymiarze seriali, filmów historycznych i najnowszych produkcji. Nie zabrakło wrażeń artystycznych.

Trudno o jeden wniosek z konferencji, która 20 i 21 października  odbyła się w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej. Podczas dyskusji podkreślano nierozerwalny związek sztuki filmowej i polityki oraz różne wymiary tego związku. Mówiono o wplątywaniu kina w działania ideologiczne, zarówno te potwierdzające system polityczne, jak i podważające go. Zaznaczono rolę, jaką filmy pełnią w obrazowaniu tego, co aktualnie dzieje się w społeczeństwie. Zastanawiano się także nad definicją kina politycznego. Czy jest to po prostu kino opowiadające o polityce i jej mechanizmach, czy także kino przekazujące określony światopogląd społeczno-polityczny twórcy?
 
Oprócz ogólnych dyskusji, analizowano konkretne obrazy. Marek Jeziński przedstawił mitotwórczy aspekt filmu "The Doors" Olivera Stone'a. Dariusz Baran zaprezentował wyniki badań nad obrazem rzeczywistości polityczno-społecznej w polskich i czeskich obrazach filmowych po 1989 roku. Natomiast Marcin Lisiecki podzielił się wynikami poszukiwań marksistowskich wątków we wczesnych filmach Piera Paolo Pasoliniego.

Drugiego dnia konferencji znalazło się miejsce dla tak odległych tematów jak obraz Ruandy w filmie "Munyurangabo" Lee Isaaca Chenga oraz hiperrealność wojny wietnamskiej w "Rambo". Natomiast Tomasz Żaglewski przedstawił "Avatar" Jamesa Camerona i "Incepcję" Christophera Nolana jako utopię i antyutopię społeczeństwa informacyjnego.  Nie zabrakło także refleksji nad "Ekipą" Agnieszki Holland i "Psami" Władysława Pasikowskiego.

Wydarzeniem artystycznym konferencji była projekcja projektu "re:metropolis" autorstwa S.N. Iguratha na podstawie filmu Fritza Langa. Obrazom z 1926 roku towarzyszyła specjalnie skomponowana na tą okazję muzyka.

W konferencji wzięli udział politologowie, socjologowie, kulturoznawcy, filmoznawcy i filozofowie z większości ośrodków naukowych w Polsce. Była to druga z cyklu konferencji "Sztuka i polityka". Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej WPiSM UMK, która to wydarzenie organizowała już zaprasza na kolejną edycję – tym razem poświęconą związkom polityki z teatrem.

Łukasz Bartosik



Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones