33 filmy wybrane spośród 2000 zgłoszeń z kilkudziesięciu krajów świata wystartują w konkursie kina krótkometrażowego Shortcut na
Tofifest 2014. W stawce znajdą się zarówno filmy nagradzane w Annecy, Clermont-Ferrand, Cannes i na Sundace, jak i polskie oraz europejskie premiery. Zobaczymy obrazy z Polski, Rumunii, Portugalii, Węgier, Niemiec, Austrii, Izraela, Francji, Belgii, Ukrainy, Gruzji, USA, Izraela, Bułgarii, Rosji, Chorwacji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Słowacji i Iranu.
Próby opisania współczesnego człowieka i dotykających go problemów, to najsilniejszy nurt tematyczny w konkursie Shortcut. Filmowcy opowiadają o tym w skali globalnej — rozliczając się z hitleryzmem czy stosunkiem do mniejszości narodowych, albo w skali naszych prywatnych mikroświatów — eksplorując dramaty rodzinne, ludzkie marzenia, czy twardą rzeczywistość pracy w korporacjach.
O tym, na różny sposób, mówią dwie polskie fabuły w konkursie.
"Arena" fotoreportera wojennego
Piotra Bernasia, pytające o źródła motywacji człowieka, który wciąż wybiera wojnę, zamiast pokoju. Na drugim biegunie znajdują się kameralne
"Fragmenty" Agi Woszczyńskiej. Prezentowany w Cannes film, to zbiór luźno powiązanych ze sobą scen o rozpadzie związku, rozpadzie świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma.
Wiele krótkich filmów zobaczymy na Tofifest po raz pierwszy w Polsce czy w Europie.
"Lystopad" (
"Fallen leaves") Marijii Kondakovej z Ukrainy (PREMIERA EUROPEJSKA) to opowieść o miłosnej nocy dwójki zwykłych ludzi, która zaowocuje morderstwem. Austrię reprezentują dwa filmy. O sile młodzieńczych wspomnień i ich bolesnym zderzeniu z teraźniejszością mówi
"Daheim und Dazwischen" (
"Inbetween") Jannisa Lenza (POLSKA PREMIERA), zaś rodzinny dramat rozgrywający się w Wigilię Bożego Narodzenia opisuje
"In der Stille der Nacht" (
"In The Still Of The Night") Ericha Steinera (POLSKA PREMIERA). Izrael ma w Shortcut dwa obrazy.
"Deserted" Yoava Hornunga (POLSKA PREMIERA) przenosi nas w kobiece szeregi izraelskiej armii.
"I Think This is the Closest to How the Footage Looked" Yuvala Hameiriego (POLSKA PREMIERA) opowiada o mężczyźnie próbującym odtworzyć zagubione wspomnienia. Film zdobył nagrodę Jury na Sundance FF.
Premierę Międzynarodową ma na Tofifest francuski
"Un Été" (
"A Summer") Clémence Marcadier, przypowieść znudzonym szesnastoletnim Dawidzie. Drugi reprezentant Francji to
"Les Oiseaux-tonnerre" (
"Thunderbirds"), który zrealizowała Léa Mysius (POLSKA PREMIERA). Także Belgia ma w Shortcut dwa filmy.
"Partouze" (
"Orgy") Matthieu Doncka (POLSKA PREMIERA) mówi o dosyć "specyficznej" prezentacji produktów pewnej firmy, jaką przygotowuje para przedstawicieli handlowych.
"Les corps étrangers" (
"Foreign Bodies")
Laury Wandel (POLSKA PREMIERA) z oficjalnej selekcji w Cannes, przenosi nas w świat traumatycznych wspomnień fotografa wojennego.
Shortcut to także dwie fabuły amerykańskie.
"Gregory Go Boom" Janicza Bravo (POLSKA PREMIERA) nagrodzony na MFF Sundance, jest opowieścią o mężczyźnie dotkniętym porażeniem kończyn, który próbuje zacząć samodzielne życie i znaleźć partnerkę.
"Sequence" Carlesa Torrensa, nagrodzony w Clermont-Ferrand, to historia Billy’ego, którego spotyka kompletnie zaskakujące wydarzenie.
Wiele filmów Shortcut zajmuje się problemami współczesnej rodziny. Znajdziemy je w niemal kryminalnym
"The Lighthouse Woman" (
"Jenata ot fara") Any Kitanovej z Bułgarii,
"Probleme de Familie" (
"Family Issues") Ruxandry Ghitescu z Rumunii czy
"Shavi Tuta" (
"Black Mulberry")
Gabriela Razmadze z Gruzji. Ciekawie zapowiadają się węgierska
"Provincia" György Mór Kárpátiego i hiszpańska
"Democracia" (
"Democracy")
Borja Cobeaga mówiąca o mentalności korporacyjnej.
Rosję reprezentują dwa dokumenty.
"Winter" (
"Zima")
Cristiny Picchi jest dokumentalnym „portretem” tej pory roku na Syberii. Film dostał Specjalne wyróżnienie jury na Clermont-Ferrand FF.
"Love. Love. Love" w reżyserii Sandhya Daisy Sundaram został doceniony w Sundance i jest miłosną historią z rosyjską zimą w tle.
Globalne podejście, poruszające kwestie rasizmu i wpływu wojny na nasze życie znajdziemy w czterech kolejnych filmach. Irański
"Namo" Salaha Salehiego (specjalne wyróżnienie Clermont-Ferrand),
"Padre" (
"Father") Santiago "Bou" Grasso z Argentyny (POLSKA PREMIERA).
"Pragovi" (
"Thresholds") Dijany Mlađenović reprezentujący Chorwację,
"Cigano" (
"Gypsy") z Portugali w reżyserii
Davida Bonneville i mocne rozliczenie z duchami hitleryzmu, niemiecki
"Sein Kampf" Jakoba Zapfa.
Osobną grupę w Shortcut stanowią filmy eksperymentalne i animacje.
"Coda" Alana Holly z Irlandii,
"Death for a Unicorn" ze Szwajcarii z oficjalnej selekcji MFF w Wenecji,
"Washingtonia" Konstantina Kotzamani reprezentująca Grecję (POLSKA PREMIERA),
"Eye in Tuna Care" Johna Waltera Lustiga z USA (POLSKA PREMIERA), polsko-francuski
"Niebieski pokój" (
"A Blue Room")
Tomasza Siwińskiego,
"The Obvious Child" Stephena Irwina z Wielkiej Brytanii i
"Sneh" (
"Snow") ze Słowacji w reżyserii
Ivany Šebestovej.
Zjawiskiem samym w sobie jest
"Corps étrangers" (
"Foreign Bodies") z Kanady w reżyserii
Nicolasa Braulta, zwycięzca prestiżowego MFFA w Annecy. Film stworzono za… pomocą malarstwa bazującego na lampach wideo oraz współczesnej diagnostyce obrazowej (tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, analiza medyczna w stanie zamrożonym).
Zdobywcę Złotego Anioła Shortcut poznamy
24 października 2014, podczas gali zakończenia
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest w Toruniu.
www.tofifest.pl