Tofifest ogłasza listę filmów zakwalifikowanych do konkursu Shortcut

Informacja nadesłana
https://www.filmweb.pl/news/Tofifest+og%C5%82asza+list%C4%99+film%C3%B3w+zakwalifikowanych+do+konkursu+Shortcut-107592
33 filmy wybrane spośród 2000 zgłoszeń z kilkudziesięciu krajów świata wystartują w konkursie kina krótkometrażowego Shortcut na Tofifest 2014. W stawce znajdą się zarówno filmy nagradzane w Annecy, Clermont-Ferrand, Cannes i na Sundace, jak i polskie oraz europejskie premiery. Zobaczymy obrazy z Polski, Rumunii, Portugalii, Węgier, Niemiec, Austrii, Izraela, Francji, Belgii, Ukrainy, Gruzji, USA, Izraela, Bułgarii, Rosji, Chorwacji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Słowacji i Iranu.



Próby opisania współczesnego człowieka i dotykających go problemów, to najsilniejszy nurt tematyczny w konkursie Shortcut. Filmowcy opowiadają o tym w skali globalnej — rozliczając się z hitleryzmem czy stosunkiem do mniejszości narodowych, albo w skali naszych prywatnych mikroświatów — eksplorując dramaty rodzinne, ludzkie marzenia, czy twardą rzeczywistość pracy w korporacjach.

O tym, na różny sposób, mówią dwie polskie fabuły w konkursie. "Arena" fotoreportera wojennego Piotra Bernasia, pytające o źródła motywacji człowieka, który wciąż wybiera wojnę, zamiast pokoju. Na drugim biegunie znajdują się kameralne "Fragmenty" Agi Woszczyńskiej. Prezentowany w Cannes film, to zbiór luźno powiązanych ze sobą scen o rozpadzie związku, rozpadzie świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma.

Wiele krótkich filmów zobaczymy na Tofifest po raz pierwszy w Polsce czy w Europie. "Lystopad" ("Fallen leaves") Marijii Kondakovej z Ukrainy (PREMIERA EUROPEJSKA) to opowieść o miłosnej nocy dwójki zwykłych ludzi, która zaowocuje morderstwem. Austrię reprezentują dwa filmy. O sile młodzieńczych wspomnień i ich bolesnym zderzeniu z teraźniejszością mówi "Daheim und Dazwischen" ("Inbetween") Jannisa Lenza (POLSKA PREMIERA), zaś rodzinny dramat rozgrywający się w Wigilię Bożego Narodzenia opisuje "In der Stille der Nacht" ("In The Still Of The Night") Ericha Steinera (POLSKA PREMIERA). Izrael ma w Shortcut dwa obrazy. "Deserted" Yoava Hornunga (POLSKA PREMIERA) przenosi nas w kobiece szeregi izraelskiej armii. "I Think This is the Closest to How the Footage Looked" Yuvala Hameiriego (POLSKA PREMIERA) opowiada o mężczyźnie próbującym odtworzyć zagubione wspomnienia. Film zdobył nagrodę Jury na Sundance FF.

Premierę Międzynarodową ma na Tofifest francuski "Un Été" ("A Summer") Clémence Marcadier, przypowieść znudzonym szesnastoletnim Dawidzie. Drugi reprezentant Francji to "Les Oiseaux-tonnerre" ("Thunderbirds"), który zrealizowała Léa Mysius (POLSKA PREMIERA). Także Belgia ma w Shortcut dwa filmy. "Partouze" ("Orgy") Matthieu Doncka (POLSKA PREMIERA) mówi o dosyć "specyficznej" prezentacji produktów pewnej firmy, jaką przygotowuje para przedstawicieli handlowych. "Les corps étrangers" ("Foreign Bodies"Laury Wandel (POLSKA PREMIERA) z oficjalnej selekcji w Cannes, przenosi nas w świat traumatycznych wspomnień fotografa wojennego.

Shortcut to także dwie fabuły amerykańskie. "Gregory Go Boom" Janicza Bravo (POLSKA PREMIERA) nagrodzony na MFF Sundance, jest opowieścią o mężczyźnie dotkniętym porażeniem kończyn, który próbuje zacząć samodzielne życie i znaleźć partnerkę. "Sequence" Carlesa Torrensa, nagrodzony w Clermont-Ferrand, to historia Billy’ego, którego spotyka kompletnie zaskakujące wydarzenie.

Wiele filmów Shortcut zajmuje się problemami współczesnej rodziny. Znajdziemy je w niemal kryminalnym "The Lighthouse Woman" ("Jenata ot fara") Any Kitanovej z Bułgarii, "Probleme de Familie" ("Family Issues") Ruxandry Ghitescu z Rumunii czy "Shavi Tuta" ("Black Mulberry"Gabriela Razmadze z Gruzji. Ciekawie zapowiadają się węgierska "Provincia" György Mór Kárpátiego i hiszpańska "Democracia" ("Democracy"Borja Cobeaga mówiąca o mentalności korporacyjnej.

Rosję reprezentują dwa dokumenty. "Winter" ("Zima"Cristiny Picchi jest dokumentalnym „portretem” tej pory roku na Syberii. Film dostał Specjalne wyróżnienie jury na Clermont-Ferrand FF. "Love. Love. Love" w reżyserii Sandhya Daisy Sundaram został doceniony w Sundance i jest miłosną historią z rosyjską zimą w tle.

Globalne podejście, poruszające kwestie rasizmu i wpływu wojny na nasze życie znajdziemy w czterech kolejnych filmach. Irański "Namo" Salaha Salehiego (specjalne wyróżnienie Clermont-Ferrand), "Padre" ("Father") Santiago "Bou" Grasso z Argentyny (POLSKA PREMIERA). "Pragovi" ("Thresholds") Dijany Mlađenović reprezentujący Chorwację, "Cigano" ("Gypsy") z Portugali w reżyserii Davida Bonneville i mocne rozliczenie z duchami hitleryzmu, niemiecki "Sein Kampf" Jakoba Zapfa.

Osobną grupę w Shortcut stanowią filmy eksperymentalne i animacje. "Coda" Alana Holly z Irlandii, "Death for a Unicorn" ze Szwajcarii z oficjalnej selekcji MFF w Wenecji, "Washingtonia" Konstantina Kotzamani reprezentująca Grecję (POLSKA PREMIERA), "Eye in Tuna Care" Johna Waltera Lustiga z USA (POLSKA PREMIERA), polsko-francuski "Niebieski pokój" ("A Blue Room"Tomasza Siwińskiego"The Obvious Child" Stephena Irwina z Wielkiej Brytanii i "Sneh" ("Snow") ze Słowacji w reżyserii Ivany Šebestovej.

Zjawiskiem samym w sobie jest "Corps étrangers" ("Foreign Bodies") z Kanady w reżyserii Nicolasa Braulta, zwycięzca prestiżowego MFFA w Annecy. Film stworzono za… pomocą malarstwa bazującego na lampach wideo oraz współczesnej diagnostyce obrazowej (tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, analiza medyczna w stanie zamrożonym).

Zdobywcę Złotego Anioła Shortcut poznamy 24 października 2014, podczas gali zakończenia Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest w Toruniu.

www.tofifest.pl

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones