Okna (2003)

La Finestra di fronte

Okna (2003)

pressbook

Rozmowa z Ferzanem Ozpetkiem

W dwa lata po ogromnym sukcesie filmu „On, Ona i On” Ferzan Ozpetek powraca z nowym obrazem zatytułowanym „Okna”. Akcja filmu toczy się w miejscu dawnego rzymskiego getta i jest opowieścią o osobistych dramatach zwyczajnych ludzi. Trzy główne postaci to Giovanna, młoda kobieta, której życie nie różni się niczym od życia wielu innych kobiet, jej mąż Filippo, który rozpaczliwie walczy o uczucie swojej żony oraz Lorenzo, sąsiad, którego Giovanna obserwuje z okna i o spotkaniu z którym marzy. Jej uczucie do męża wygasło, a związek istnieje tylko ze względu na dzieci. Jest i czwarta postać, Davide, stary człowiek, który stara pogodzić się z życiem wypełnionym bólem pod wpływem wydarzeń z II Wojny Światowej.

<b>Skąd pomysł na film?</b>
Wiele lat temu blisko Ponte Sisto w Rzymie spotkałem starszego człowieka z pieniędzmi w dłoni, który nie wiedział kim jest. Początkowo pomyślałem, tak jak Giovanna w filmie, że udaje, ale on powiedział mi, że po raz pierwszy od 30 lat wyszedł z domu i współczesny Rzym śmiertelnie go przeraził. Strach Davide ma głębsze korzenie: był więźniem obozu koncentracyjnego, przeżył jako jeden z niewielu. To był punkt wyjścia. Z Giannim Romolim postanowiliśmy przepleść tę historię scenami z życia pewnego małżeństwa przeżywającego poważny kryzys.

<b>Czy Pański film niesie jakieś przesłanie polityczne?</b>
Opowiadam historie, które słyszę od innych, słucham swojego serca. Pomimo nawiązań do wydarzeń historycznych, nie chcę, by film był uważany za polityczny. Chciałem sportretować rzeczywistość w świetle wydarzeń, które kiedyś miały miejsce. A emocje i lęki odczuwane przez każdego z nas są doskonałym punktem wyjścia.

<b>Kim są Giovanna i Filippo?</b>
To dobrze, że każdy z nas dąży do poznania samego siebie, inaczej całe nasze życie byłoby pozbawione wyrazu. Staram się ukazać marzenia zwykłych ludzi, którzy nie dążą za wszelką cenę do tzw. sukcesu, lecz nastawieni są na szukanie osobistego szczęścia. Giovanna i Filippo nie boją się pokochać, boją się odpowiedzialności. Giovanna decyduje się zostać z mężem i dziećmi nie dlatego, że rodzina stanowi wygodniejszą opcję, lecz dzięki znajomości z Davide., która uczy ją doceniać to, co w życiu najważniejsze.

opinie i nagrody
multimedia
pozostałe
o