13 listopada 1974 roku policja w hrabstwie Suffolk otrzymuje zawiadomienie o popełnieniu zbrodni. Policjanci natychmiast udają się pod wskazany adres: 112 Ocean Avenue na Long Island. Tam odkrywają przerażającą zbrodnię. Zbrodnię, która wstrząsnęła Ameryką. Sześciu członków rodziny zostaje zastrzelonych w ich własnym domu. Kilka dni po tym wydarzeniu, do zbrodni przyznaje się Ronald De Feo Jr. Zeznaje, że zamordował swoich rodziców i czwórkę rodzeństwa. Jako motyw tej przerażającej zbrodni podaje „głosy”, które słyszał w domu. Rok później George (RYAN REYNOLDS) i Kathy (MELISSA GEORGE) Lutzowie, wraz z dziećmi wprowadzają się do domu w Amityville. Myślą, że wreszcie znaleźli wymarzone miejsce do życia. Jednak już wkrótce w domu ich marzeń zaczynają dziać się niewytłumaczalne i przerażające zdarzenia. Po 28 dniach koszmaru Lutzowie porzucają dom. Ledwo uchodzą z życiem. Ta historia zdarzyła się naprawdę. Szokujące zdarzenia sprzed 30 lat przyczyniły się do napisania bestsellera i stały się popularnym motywem horrorów wszech czasów.
O produkcji filmu
Oryginalna wersja The Amityville Horror po premierze w lipcu 1979 roku okazała się oszałamiającym sukcesem. Widzowie byli przerażeni niesamowitą historią 28 dni z życia George i Kathy Lutzów, mieszkających w nawiedzonym domu przy 112 Ocean Avenue, na Long Island w Nowym Jorku. Film okazał się przebojem kinowym. W samych tylko Stanach Zjednoczonych film zarobił ponad 86 milionów dolarów i stał się kultowym, wielbionym przez rzesze fanów na całym świecie. Ścieżka dźwiękowa z filmu została nominowana do Nagrody Akademii Filmowej. Film na stałe wpisał się do ikonografii kultury masowej. To, co przytrafiło się Georgowi Lutzowi i jego rodzinie w domu w Amityville, uważane jest za jedną z najlepszych opowieści o nawiedzonych domach, wszech czasów. Zaraz po sukcesie Teksańskiej masakry piłą mechaniczną, producenci Michael Bay, Andrew Form i Brad Fuller zaczęli pracę nad nowym projektem. "Po „Teksańskiej masakrze piłą mechaniczną” odkryliśmy, że na ludzi największe wrażenie wywierają filmy inspirowane prawdziwymi wydarzeniami” – mówi producent. “Horror jest nieracjonalną, szalenie emocjonalną opowieścią” - dodaje Fuller. “Jego siłę potęguje jeszcze przekonanie widzów że to, co wydarzyło się na ekranie, może przytrafić się również i im. Horrory oparte na faktach są najbardziej poruszające i na długo zapadają w pamięć.” To było powodem, dla którego twórcy podjęli się nakręcenia remake’u The Amityville Horror. “Nowe scenariusze horrorów, które otrzymywaliśmy nie poruszały nas zupełnie. Zaczęliśmy szukać starych tematów, sprawdzonych i inspirowanych prawdziwymi zdarzeniami” - mówi Form. “Dorastałem na Long Island - dziesięć minut drogi od Amityville i pamiętam, że zawsze przejeżdżając nieopodal tego feralnego domu byłem przerażony. ” Książka „The Amityville Horror” sprzedała się w milionie egzemplarzy. “Książka zawierała mnóstwo przerażających informacji, które zostały wykorzystane w filmie” - mówi Fuller. “Czuliśmy, że kiedy zbadamy szczegółowo ten przypadek i porozmawiamy ze wszystkimi osobami powiązanymi z tymi wydarzeniami, nakręcimy wstrząsający materiał o tym, co naprawdę przydarzyło się w domu w Amityville.” Tak jak w przypadku „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną” twórcy byli świadomi wyzwań i pułapek związanych z kręceniem filmu, którego temat jest przedmiotem kontrowersji od lat. “Największym wyzwaniem przy kręceniu remake’u jest to, że widzowie natychmiast porównują go z poprzednim” - mówi Fuller. Kiedy zdecydowaliśmy się nakręcić ten film, byliśmy zgodni, że najlepszą metodą na przedstawienie tej historii jest bazowanie na kluczowych faktach i połączenie ich z tymi wątkami powieści, które nigdy nie zostały udowodnione.” Filmowcy skoncentrowali się na znalezieniu scenarzysty, który byłby w stanie umiejętnie to wszystko połączyć. Ich wybór padł na Scotta Kosara - autora scenariusza „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną”. “Chcieliśmy, aby film miał psychologiczny wydźwięk i by widzowie mogli utożsamiać się z jego bohaterami” - mówi Form. Kolejnym zadaniem stojącym przed twórcami było znalezienie reżysera, który sprostałby wyzwaniu. Wybrali utalentowanego reżysera reklam - Andrew Douglasa. “Andrew Douglas był tym, kogo mieliśmy na oku od dłuższego czasu.” Andrew miał wizualny styl, o który nam chodziło” - dodaje Fuller. “Amityville - to także horror psychologiczny o rozpadzie rodziny, która próbuje realizować amerykański sen. Wierzyliśmy, że to właśnie Andrew sprawi, że horror ten będzie i straszny i trochę… z życia wzięty.” Teraz z właściwymi ludźmi na pokładzie, reżyser mógł zacząć szukać domu przypominającego ten w Amityville. “Przeszukaliśmy cały kraj” - wspomina Form. „Po miesiącach intensywnych poszukiwań znaleźliśmy wreszcie idealne miejsce na przedmieściach Chicago. Kiedy byliśmy gotowi do rozpoczęcia zdjęć, wystąpiły obfite opady deszczu, które zniszczyły nasz wymarzony teren. Byliśmy załamani”. “Potem na planie pojawił się kierownik budowy dekoracji i powiedział, że zna inny dom, w stanie Wisconsin, który mógłby sprostać naszym wymaganiom. Natychmiast się na miejsce, by obejrzec nowy dom. W chwili, w której go zobaczyliśmy wiedzieliśmy, że to był strzał w dziesiątkę.” Renowacja i adaptacja domu do potrzeb filmu zajęła nam sześć tygodni. Odpowiedzialność za ostateczny wygląd domu spoczywała na barkach scenograf - Jennifer Williams. “Dom w Wisconsin był nadzwyczajnym odkryciem” - wspomina Williams. “Musieliśmy namówić właścicieli domu do zmiany ich posiadłości, co nie było proste” Kolejnym wyzwaniem było utrzymanie filmu w klimacie lat 70-tych. Większość mebli, dywanów, tapet i różnych przedmiotów pochodziła z roku 1930. “ Należało włożyć wiele pracy, zbudować kuchnię, przebudować sypialnie, odremontować zaniedbane przez lata drewniane podłogi. I to było niezwykle ekscytujące. Z dnia na dzień przenosiliśmy się w inny świat” - mówi Form. Podczas gdy Williams wraz ze scenografem zajęci byli budową dekoracji, twórcy skupili się na doborze obsady. Kluczową postacią w filmie jest George Lutz - kochający mąż i ojciec, który zostaje opętany przez złe moce czające się w domu w Amityville. “Na początku postać Georga jest bardzo sympatyczna. Stopniowo jednak zaczyna się zmieniać” - mówi Form. “Dom zaczyna źle na niego oddziaływać. Im dłużej mieszka w tym domu, tym bardziej niezwykłe rzeczy, czy też zmiany w jego zachowaniu, mają miejsce. George to bardzo złożona postać. Raz, to dom jest źródłem jego strasznego zachowania Georga, innym razem to George staje się źródłem nieszczęść. Filmowcy potrzebowali młodego aktora, który byłby w stanie wykreować tę wielowymiarową postać. Od kochającego ojca począwszy, do doprowadzonego do obłędu zabójcy. “Jedną z pierwszych rzeczy, jakie odkryłem przed rozpoczęciem pracy nad obsadą, był młody wiek prawdziwych bohaterów zdarzeń z 1975 roku” - wspomina Fuller. “George Lutz miał wtedy 28, a Kathy Lutz 30 lat. W oryginalnej wersji grali starsi aktorzy. “Chcieliśmy również zatrudnić aktorów, których nigdy wcześniej nie obsadzano w takich rolach” - kontynuuje Fuller. “Kiedy spotkaliśmy Ryana Reynoldsa ten pomysł wydał nam się bardzo dobrym. Ryan znany był przede wszystkim z komediowych ról. Był ucieleśnieniem tego wszystkiego, co miał miał George Lutz w scenariuszu. Był pełen uroku i niezwykłości ale też opryskliwości i zła.” Reynolds, który zyskał sławę występem w przebojowej komedii Wieczny student (Van Wilder), kiedy usłyszał o tym projekcie, początkowo nie był do niego przekonany. “Miałem wiele obaw, kiedy usłyszałem słowo “przeróbka”. Myślałem: po co komu kolejny remake? “Jednak to uczucie minęło zaraz po przeczytaniu scenariusza, który był wierny książce. Poza tym dostałem propozycje pracy w filmie, którego twórcami byli znakomici ludzie. Pomyślałem także, ze rola Georga jest bardzo złożona. Otrzymałem możliwość zagrania roli uroczego przystojnego faceta, męża i ojca, który w warunkach zagrożenia staje się kimś zupełnie innym. “W przypadku postaci George’a nasuwa się pytanie: czy to obłęd wdarł się do domu, czy też obłęd był wynikiem przebywania w nim” - mówi reżyser Douglas. Wkrótce po wprowadzeniu się do nowego domu, Kathy Lutz zaczyna dostrzegać zmiany w zachowaniu i sposobie bycia jej męża. George z każdym dniem oddala się od rodziny, a Kathy walczy o utrzymanie małżeństwa, które zaczyna się sypać. Do roli Kathy filmowcy obsadzili utalentowaną aktorkę - Melissę George. “Kiedy obsadzaliśmy Ryana w głównej roli, musieliśmy ustalić kto wcieli się w rolę Kathy. Kathy to bardzo złożona postać. Na początku wydaje się być uległą domatorką, łagodną żoną i matką. Pod koniec filmu staje się lwicą, która zaciekle walczy o życie rodziny. Szukaliśmy aktorki, która byłaby seksowna, ale też wiarygodna. Musieliśmy znaleźć dziewczynę mocno stąpającą po ziemi. Taką, która umie zatroszczyć się o trójkę swoich dzieci. Melissa mówi: “Znałam te historię ze słyszenia, cały kraj ją znał. Ale słyszeć o czymś, a poznać fakty to zupełnie inna sprawa. Zaczęłam więc badać tę sprawę i czytać na temat przeżyć tych ludzi. Musieli przeżyć coś koszmarnego, gdyż uciekli z domu nie zabierając ani jednej rzeczy. Uciekli i nigdy nie wrócili. To musiał być koszmar. Coś naprawdę przerażającego wydarzyło się w tym domu!” Reynolds i George cieszyli się, że scenariusz rzuca światło na oczywiste pytanie: dlaczego rodzina wprowadziła się do domu w Amityville, po tym jak otwarcie powiedziano im o przerażających faktach jakie miały miejsce wcześniej? “W pierwszym ujęciu filmu widzimy rodzinę mieszkającą w maleńkim apartamencie, która nagle otrzymuje szansę zamieszkania w olbrzymim, malowniczo położonym nad jeziorem, domu. Jest jednak pewne ale. Z domem związana jest wstrząsająca historia wymordowania wszystkich członków rodziny, mieszkających w nim uprzednio. “George Lutz – jest pod presją. Jako mąż i ojciec pragnie zapewnić rodzinie jak najlepsze warunki. Dlatego z przekonaniem w głosie mówi do swojej żony: Kathy, domy nie mordują ludzi. Ludzie mordują siebie nawzajem.’” Kiedy zakończono casting twórcy byli bardzo zadowoleni z wyboru jakiego dokonali. “Wszyscy aktorzy wnieśli o wiele więcej do filmu niż było nakreślone w scenariuszu” - mówi Fuller. “Ryan i Melissa z łatwością wcielili się w odgrywane przez siebie postacie. Ich gra była wyjątkowa, a stworzone postaci zapadły widzom w pamięć. “Chcieliśmy, aby przed rozpoczęciem zdjęć Melissa naprawdę dobrze poznała swoje filmowe dzieci” - mówi Form. “Relacje miedzy członkami rodziny wyglądają bardzo wiarygodnie. Widzowie naprawdę współczują tej amerykańskiej rodzinie, szczególnie matce i dzieciom. Ale w przeciwieństwie do Melissy, Reynolds nie chciał przed rozpoczęciem zdjęć spędzić ani sekundy ze swoimi filmowymi dziećmi. „Musiałem być dla nich zły i okrutny. Facet opętany przez złe moce jest bezwzględny i nie kierują nim ojcowskie uczucia. Łatwiej mi było odgrywać taki charakter przed dzieciakami, których nie znałem. Byli mi obcy”. Zdjęcia rozpoczęto w 120-letnim wiktoriańskim domu zaadoptowanym na nowy dom George’a i Kathy Lutzów. Ostateczny wygląd domu był dla obojga sporym zaskoczeniem. “Dom jest głównym bohaterem filmu” - mówi Reynolds. “Zabawne, bo na początku nasze postacie odgrywają drugorzędne role, a w trakcie trwania filmu George stopniowo wysuwa się na pierwszy plan. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem ten dom wiedziałem, że coś w nim jest nie tak. Te ‘oczy’ (okna) powodują uczucie ciągłej kontroli.” “Kiedy zjawiłem się na planie producent zapytał mnie czy chcę wejść i obejrzeć dom? Zapytałem więc jaką scenę kręcimy pierwszego dnia? Otrzymałem odpowiedź, że tę w której Kathy i George po raz pierwszy przychodzą obejrzeć dom.’ Odpowiedziałem, że nie chcę go oglądać, aby być jak najbardziej wiarygodnym.” Podczas kręcenia filmu miały miejsce dziwne zdarzenia. “Kiedy masz tak stary dom jak ten, zawsze usłyszysz jakieś opowiadania o duchach” - mówi Reynolds. “Traktujesz je z przymrużaniem oka, ale kilka razy na przykład zapalało się i gasło światło w środku nocy. Ochroniarze nigdy nikogo nie złapali i nie potrafili wytłumaczyć dlaczego tak się stało. Ja sam obudziłem się pierwszego dnia zdjęć o godzinie 3:15 w nocy (godzina w której popełniono zbrodnię), co było naprawdę niezwykłe.” “W domu często ktoś przewracał się bez żadnej przyczyny a rzeczy znikały w niewyjaśnionych okolicznościach” - mówi Melissa George. “Dziwne było też, że dom zlokalizowany był w mieście Salem, z którego pochodził DeFeo. W drugim tygodniu kręcenia zdjęć otrzymaliśmy informacje o nagłej śmierci prawdziwej Kathy Lutz. Miała zaledwie 59 lat i zmarła w dziwnych okolicznościach.” Po zakończeniu zdjęć zarówno ekipa jak też twórcy, zgodnie twierdzili, że film był dla nich wyjątkowym doświadczeniem. Czuliśmy się tak, jakby ta straszna historia wydarzyła się powtórnie – mówi Ford. “Faktem jest, że Ronald DeFeo zamordował w łóżkach całą swoją rodzinę bez żadnego powodu. Faktem jest też, że George i Kathy Lutz wraz z trójką swoich dzieci uciekli z domu po 28 dniach od wprowadzenia się do niego, porzucając cały swój dobytek. Mam tylko nadzieję, że film ten pozwoli zrozumieć widzom, co stało się w domu w Amityville.
OBSADA
RYAN REYNOLDS (George Lutz) to jeden z najbardziej rozchwytywanych młodych aktorów w Hollywood. Jest niezwykle utalentowanym aktorem komediowym. Uznanie krytyki zyskał występem w Wiecznym studencie (National Lampoon’s Van Wilder). Wystąpił ostatnio w trzeciej części serii Blade: Mroczna Trójca (Blade: Trinity), zakończył też zdjęcia do Waiting w reżyserii Roba Mckitrick. Trwają obecnie zdjęcia do komedii romantycznej Just Friends, która zostanie wprowadzona na ekrany kin w 2006 roku. Do jego pozostałych osiągnięć możemy zaliczyć: The Alarmist bardzo dobrze przyjęty na festiwalu filmowym w Sundance, Poszukiwana (Buying the Cow), Finders Fee, Dick, Już nadchodzi (Coming Soon), Ordinary Magic, Niezawodny plan (Foolproof) czy remake’u Teściowie (In Laws). Jednak przede wszystkim znany jest z udziału w filmie Michaela Bergen Oni, ona i pizzeria (Two Guys and a Girl). MELISSA GEORGE (Kathy Lutz), urodzona w Australii, odnosi sukcesy w Hollywood. Nie dość, że jest piękna to jest jeszcze utalentowana. Jej znamiennym występem był udział w serialu telewizyjnym Agentka o stu twarzach (Alias). Wkrótce wystąpi w Derailed z Clivem Owen i Jennifer Aniston. Karierę rozpoczynała w Australii, gdzie pracowała jako modelka i została uznana modelką roku. Po udziale w popularnym serialu telewizyjnym Home & Away, dwukrotnie nagradzana była The Golden Logie (australijska nagroda telewizyjna). Wystąpiła w Słodkie i ostre (Sugar and Spice), Do diabła z miłością (Down with Love), gościnnie w przebojowym serialu telewizyjnym Przyjaciele (Friends). PHILIP BAKER HALL (ojciec McNamara) uznanie krytyki zyskał rolą w debiucie filmowym Paul Thomas Andersona Sydney (Hard Eight), co zaowocowało nominacją w 1997 roku do Spirit Award w kategorii Najlepsza Rola Męska. Potem wystąpił w jego kolejnych dwóch filmach nominowanym do Oscara Boogie Nights i Magnolii. Ostatnio mogliśmy podziwiać go w komedii Bruce Wszechmogący (Bruce Almighty) z Jimem Carrey, Dogville Larsa von Triera z Nicole Kidman, komedii Weitza Brosa W doborowym towarzystwie (In Good Company), gdzie wystąpił u boku Dennis Quaid i Topher Grace, Matador (The Matador) z Pierce Brosnan oraz remake’u Shaggy Dog z Time Allen i Robertem Downey, Jr. Na swoim koncie ma udział między innymi w takich filmach jak: Suma wszystkich strachów (The Sum of All Fears), Ukryta prawda (The Contender), Informator (The Insider), The Cradle Will Rock, Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley), Regulamin zabijania (Rules of Engagement), Air Force One, The Rock, Kwaśne winogrona (Sour Grapes), Oko za oko (An Eye for an Eye), Pocałunek śmierci (Kiss of Death), The Truman Show, Wróg publiczny (Enemy of the State), Psycho, Godziny szczytu (Rush Hour) czy też Secret Honor Roberta Altmana.
TWÓRCY
ANDREW DOUGLAS (reżyser) autor zdjęć, twórca filmowy. Karierę rozpoczynał w 1975 roku jako asystent fotografa. Przez kolejnych 10 lat pracował jako zawodowy fotograf głównie w przemyśle muzycznym i wydawniczym. W 1985 roku rozpoczął współpracę z bratem Stuartem. Przez kolejnych pięć lat pracowali dla takich magazynów jak The Face, the New York Times Magazine, the Independent on Sunday Review, Premiere. Pracowali przy kampaniach reklamowych takich firm jak Adidas, Lee Jeans, BUPA, London Transport, EMI. Ich prace wystawiane były w galeriach w Nowym Jorku i Londynie. W 1991 roku zaczęli reżyserowanie wideoklipów i reklam telewizyjnych między innymi dla Pepe Jeans, Hyundai, Heineken. Od 1997 roku, Andrew już samodzielnie zajął się reżyserią. Pracował dla Nike, Citroën, American West Airlines, Volvo, United Airlines, Merrill Lynch, Chrysler, Sheraton, Minolta, Coca-Cola, Audi, Ford, Lexus, Hewlett Packard, Microsoft. Jest jednym z najlepszych reżyserów reklam na świecie. W 2004 roku Directors Guild of America nominowało go w kategorii najlepszy reżyser reklam. Pracował ponadto przy kilku filmach dokumentalnych i fabularnych. Jego dziwaczny film dokumentalny Searching for the Wrong-Eyed Jesus, który powstał na zlecenie BBC wejdzie na ekrany kin w lipcu tego roku. Film uhonorowany został w 2004 roku prestiżową nagrodą Royal Television Society Award w kategorii Najlepsze Zdjęcia w filmach dokumentalnych. Trwają obecnie prace przy Underground; A World of Me; The People Next Door i Becoming Ho. SCOTT KOSAR (autor scenariusza) remeake’u Teksańskiej masakry piłą mechaniczną (The Texas Chainsaw Massacre) (2003) oraz Mechanika (The Machinist) (2004). SANDOR STERN (film na podstawie scenariusza jego auotrstwa) pracował między innymi przy takich filmach jak The Better Man, Szybka przerwa (Fast Break), In My Sister’s Shadow, Badge of Betrayal, Gridlock, Obcy przyjaciel (The Stranger Beside Me), Grave Obsession, Zemsta Matki (Maternal Instinct), Intensive Care, Serce dziecka (Heart of a Child), Zagadka tożsamości (Duplicates), Deception, Web of Deceit, Bez jej zgody (Without Her Consent), Dangerous Pursuit, Amityville IV: Zło ucieka (Amityville: The Evil Escapes), John and Yoko: A Love Story. MICHAEL BAY (producent) wyreżyserował jeden z największych przebojów 2003 roku Bad Boys II z Willem Smith i Martinem Lawrence. Jego debiut filmowy - Bad Boys – spotkał się z przychylną opinią krytyki i zarobił ponad 160 milionów dolarów na całym świecie. Uznawany jest za wzorowego reżysera filmów kina akcji. Jego drugi film The Rock, z Seanem Connery i Nicolasem Cage jak też Edem Harris, był przebojem 1996 roku i zarobił ponad 325 miliony dolarów. Wyreżyserował ponadto Armageddon z Bruce Willis, Ben Affleck, Billy Bob Thornton, Liv Tyler i Pearl Harbor z udziałem Bena Affleck, Josh Hartnett, Kate Beckinsale, Jon Voight i Alec Baldwin. Jeden z założycieli firmy produkcyjnej Platinum Dunes. Pierwszym filmem wytwórni był remake kultowego horror Teksańska masakra piłą mechaniczną (The Texas Chainsaw Massacre). Jest też reżyserem i producentem thrillera science-fiction The Island, którego premiera planowana jest na II połowę 2005 roku. ANDREW FORM (producent) pracował przy takich filmach jak Bad Boys, The Rock, Karmazynowy przypływ (Crimson Tide) czy Młodzi gniewni (Dangerous Minds). Wyprodukował ponadto Z kozetki na fotel (The Shrink Is In), Narzeczona dla dwóch (Kissing a Fool), Przysługa (Do Me A Fawor). Jeden ze współzałożycieli firmy Platinum Dunes, której pierwszym projektem był remake Teksańskiej masakry piłą mechaniczną (The Texas Chainsaw Massacre). BRAD FULLER (producent). Jego pierwszym filmem fabularnym jaki wyprodukował był Żyć nie umierać (A Better Way to Die) z 1999. Rok później powstał Killing Emmett Young. W 2001 roku dołączył do Platinum Dunes, firmy produkcyjnej specjalizującej się w produkcji filmów określonego gatunku. Ich pierwszym przedsięwzięciem był remake kultowego przeboju Teksańska masakra piłą mechaniczną (The Texas Chainsaw Massacre), który przyniósł dochód ponad 120 milionów dolarów na całym świecie. PETER LYONS COLLISTER (zdjęcia) Ma na swoim koncie pracę przy takich filmach jak Przetrwać święta (Surviving Christmas), Wygraj randkę (Win a Date With Tad Hamilton), Mr. Deeds- Milioner z przypadku (Mr. Deeds), Mistrz kamuflażu (Master of Disguise), Zwierzak (The Animal), Deuce Bigalow, Zabójczy układ (Replacement Killers), Piękna i Borys Bestia (Beautician and the Beast), Studenci (Higher Learning), Poetic Justice-film o miłości (Poetic Justice), Livin’ Large, Kochany urwis (Problem Child), Limit Up, Halloween IV, All’s Fair, Pulse, Nie możesz popędzać miłości (You Can’t Hurry Love), Can’t Buy Me Love, Oko tygrysa (Eye of the Tiger). Pracował ponadto przy Krytyczna decyzja (Executive Decision), Bad Boys, Człowiek ciemności (Darkman), Upiór w operze (Phantom of the Opera), Wielka przygoda Billa i Teda (Bill & Ted’s Excellent Adventure), Lot Nawigatora (Flight of the Navigator), Błękitna laguna (The Blue Lagoon). JENNIFER WILLIAMS (scenografia) pracowała przy takich filmach jak Prison Break, Po zachodzie słońca (After the Sunset), Bad Boys II, Życie za życie (The Life of David Gale), Pearl Harbor, Prochy Angeli (Angela’s Ashes), W akcie desperacji (Desperate Measures), Kosmiczny mecz (Space Jam), Inteligent w armii (Renaissance Man), Black Rainbow. STEVE JABLONSKY (muzyka) absolwent University of California, Berkeley. W 1996 roku jego talent został odkryty przez sławnego kompozytora muzyki filmowej Harry’a Gregson-Williamsa. Pracował z nim nad muzyką do takich filmów jak Smilla’s Sense of Snow, Kłamca (Deceiver), The Magic of Marciano czy Light it Up. Autor muzyki filmów akcji takich jak: The Replacement Killers, Armageddon czy Wróg publiczny (Enemy of the State). Pracował też przy kilku filmach niezależnych włączając Border to Border i Sorrow’s Child. Talent swój potwierdził komponując muzykę do filmów komediach i animowanych. Skomponował muzykę do Pożyczalscy (The Borrowers), Mrówka Z (Antz), Uciekające kurczaki (Chicken Run) oraz Tygrys i przyjaciele (The Tigger Movie). Wspólpracował też z Hansem Zimmerem między innymi przy takich projektach jak Hannibal Ridleya Scotta, Pearl Harbor Jerry’ego Bruckheimera czy Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Autor muzyki wielu kampanii reklamowych dla Coca-Cola, BMW, Marlboro. Niedawno skomponował muzykę do remake’u kultowego Teksańska masakra piłą mechaniczna (Texas Chainsaw Massacre) jak też Bad Boys 2. Niedawno zakończył pracę nad muzyką do japońskiego filmu animowanego Steamboy, w reżyserii Katsuhiro Otomo.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.