Legendarny film z niezapomnianą kreacją aktorską Marleny Dietrich. Obraz, który stworzył prawdziwą ikonę filmu. Opowieść o jedynej w swoim rodzaju kobiecie, która na zawsze podbiła męskie serca jako chłodna i wyrafinowana blond Lola Lola o zabójczym spojrzeniu i paraliżującym uśmiechu. Film to jednocześnie poruszająca historia odrzuconej miłości mężczyzny do prawdziwej femme fatale. Teraz jej czarujący głos raz jeszcze rozbrzmi w naszych kinach.
OPIS/SYNOPSIS FILMU
Film opowiada historię profesora Ratha, statecznego nauczyciela szkolnego, wpadającego w sidła tancerki kabaretowej i staczającego się na dno pod wpływem niszczącego uczucia. Reżyser odważnie, jak na tamte czasy, przedstawił w filmie zagadnienie wyzwolenia seksualnego kobiet. Jest tu aż gęsto od aluzji i symboli o zabarwieniu erotycznym. Klimat ten potęgują piosenki, śpiewane gardłowym, zmysłowym głosem Marleny Dietrich. Stworzyła ona tu niezapomnianą kreację, wcielając się w postać śpiewaczki kabaretowej, kobiety pozbawionej przesądów, zasad moralnych, odrzucającej gorset obyczajów. Aktorka zaprezentowała tu nowy styl gry aktorskiej. [wg Filmoteki Narodowej] Nauczyciel Rath (w tej roli Emil Jannings) jest spokojnym, bardzo zasadniczym profesorem. Dba o konwenanse i jest strażnikiem moralności. Uczniowie go nie szanują i traktują jako obiekt żartów. Pewnego dnia przyłapuje podopiecznych na wpatrywaniu się w zdjęcia ponętnej artystki Loli Loli (Marlene Dietrich). Konfiskuje zdjęcia i postanawia sam rozwiązać ?problem Loli? i wybrać się do podrzędnego kabaretu, w którym ona śpiewa ? do ?Błękitnego Anioła?. Chce przyłapać uczniów na gorącym uczynku i udzielić im reprymendy. Profesor zamiast pokonać siejącą zgorszenie kobietę, sam wpada w jej sidła. Żeni się z nią, traci przez tak drogie dla niego stanowisko, bez którego staje się przedmiotem powszechnej pogardy i kpin, a miarą jego upadku jest praca w charakterze klowna w tym samym ?Błękitnym Aniele?. Do legendy kina przeszła scena, w której Lola siedzi na beczce w białym cylindrze i pończochach, śpiewając ?Cała jestem miłością? ? scena ta uczyniła z Dietrich światową gwiazdę. Film to przejmująca historia zawiedzionej miłości mężczyzny z zasadami do kobiety bez zasad. Do prawdziwej femme fatale.
Ciekawostki
Błękitny anioł to ulubiony film Hitlera w czasach, kiedy był kanclerzem III Rzeszy. Posiadał nawet prywatną kopię tego filmu. Mimo tego film został w 1933 zakazany w Niemczech jako dzieło oparte o prace równie zakazanego Tomasza Manna. Podczas kręcenia sceny, kiedy zrozpaczony profesor Unrat dusi Lolę Lolę, grający go aktor, Emil Jannings, zaczął naprawdę dusić Dietrich. Do takiego stanu nerwowego go doprowadziła. Marlene musiała przez kilka tygodni nosić apaszkę, bo na szyi było widać ślady palców.
KRYTYCY O FILMIE
To nie jest historia wielkich zwrotów akcji i szybkich wydarzeń. To subtelna emocjonalna gra dwójki aktorów - Janningsa i Dietrich, równie subtelnie wyreżyserowana przez Sternberga. Variety.com Ten pierwszy niemiecki film dźwiękowy w całości jest skupiony wokół postaci Marleny Dietrich, bo w założeniu Josefa von Sterberga miał on jej przynieść sławę. Nawet piosenki zbudowane z niewielu nut przystosowano do skromnych możliwości głosowych aktorki, by ta w filmie mogła nim oczarować. I właśnie to te utwory są główną składową jej agresywnego erotyzmu, którym jest w stanie oczarować nie tylko gimnazjalistów, ale i ich nieugiętego belfra, wystawionego na pośmiewisko i drwiny, gdy odbiera uczniom krążące podczas lekcji fotografie szansonistki. Filmweb.pl Błękitny Anioł będzie zawsze miał swoje wielkie miejsce w historii kina jako obraz, który uczynił z Marlene Dietrich międzynarodową gwiazdę. U progu ery dźwięku w kinie, film ten miał przypieczętować sukces Emila Janningsa, pierwszego niemieckiego aktora, który zdobył Oscara [za role w ?The Last Command? i ?The Way of All Flesh?], a tymczasem stał się katapultą dla kariery Dietrich. Roger Ebert, Chicago Sun-Times
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.