Raczej nie było takich, w latach 70-siątych powstał film, uważany za klasykę gatunku: "Znikający punkt".
widziałem Znikający, ale bardziej chodzi mi o takie filmy nawiązujące albo skupiające motywy lat 80 do których nawiązuję drive czy taki "Bronson" też Refna.
Raczej nie bylo takich filmów, lata 80-siąte to walka systemów i pokaz siły, szczególnie ze strony amerykańskiej kinematografii (nie oceniam tego, tak było). Był film z Tomem C, "Szybki jak błyskawica", ale to zupełnie inny film niż "Drive". Klimat lat 80-siątych to "Terminator", "Rocky", "Predator" itp. itd. To lata, które dobrze pamiętam, nie było (raczej) filmów "drogi", w każdym razie, ja sobie nie przypominam. "Mad max" - chyba jakaś część powstała w tych latach, ale to pewnie widziałeś?
widziałem filmy o któych piszesz, ale nie tego szukam - nie chodzi mi tutaj o filmy drogi, filmy samochodowe, raczej o filmy z feelingiem lat 80 podobnym do tego w Drive (muzyka, klimat).
A widziales "The Bank Job"? ("Angielska Robota") Jesli nie to musisz obejrzec :). Znakomity film, utrzymany w podobnych klimatach co "Drive". Dla mnie te dwa filmy to jedne z najlepszych jakie widzialem.
Jeśli nie widziałeś, to zobacz "Romeo Is Bleeding" z Garym Oldmanem. Klasyka gatunku noir. Dosyć dziwny i trudny do oglądania, ale wciąga jak diabli właśnie dzięki klimatowi.
Dzięki za propozycję - o Romeo is Bleeding nie słyszałem, miałem w planach Pushery i Bank Job ale teraz ustawię je wyżej w kolejce do obejrzenia.
Zdecydowanie http://www.filmweb.pl/film/Z%C5%82odziej-1981-36801 ale to pewnie widziałeś.
O! To miło. Według mnie "Drive" w ogóle mógłby być filmem Michaela Manna, bo bardzo przypomina mi jego styl, natomiast "Thief" przypomina "Drive" także pod względem historii. Jako podobne klimatycznie, to myślę, że można w ogóle polecić tez inne filmy Manna z moim ukochanym "Manhunterem" na czele. "Heat" i "Collateral" też się tu wpasowują. Ja zresztą w ogóle przepadam za stylem Michaela Manna.
Na "Romeo is Bleeding" jako propozycję tutaj bym nie wpadła, ale może rzeczywiście coś w tym jest. Też świetna propozycja. Popieram.
Jeszcze bym dodała Nikitę http://www.filmweb.pl/Nikita . Niby zupełnie inne w sensie tematyki szczególnie, ale jest coś takiego - no coś w klimacie jednak jest podobnego. Ale "Nikita" jest znana, więc pewnie już oglądałeś.
Dobrze że padł już "Złodziej" i "Łowca" Michaela Manna. Te filmy mają świetny feel lat 80.
Poza tym obowiązkowo "Żyć i umrzeć w LA". Jeśli nie oglądałeś, to masz na zachętę:
http://szubrawca.wordpress.com/2012/04/20/los-angeles-vice/
Mi spodobały się też (bardziej lub mniej): "Amerykański żigolak" Schradera, "Ucieczka z Nowego Jorku" Carpentera, "Komornicy" Coxa, "Wykonać wyrok" Frearsa, "W swoim kręgu" Foleya, "Crime Story" Ferrary (telewizyjny pilot), "Cudowna Mila" De Jarnatta.
Więcej nie pamiętam, jak mi coś jeszcze wpadnie do głowy to napiszę. Filmy te różnią się zawartością kiczu i tego, co zwykło się generalnie postrzegać jako lata 80. Ale myślę, że każdy z nich ma fajny klimat i pokazuje różne oblicza tamtej dekady. Nie zabrakło macho bohaterów, krążenia po ulicach nocą itp.
"Beyond the Black Rainbow" (2010)
http://www.filmweb.pl/film/Za+czarn%C4%85+t%C4%99cz%C4%85-2010-555315
Polecam w twoim klimacie (muzyka w tle filmu i lata 80 The Best... Ever!
http://www.filmweb.pl/film/Gang+Tuff-1985-11243
http://www.filmweb.pl/film/Taksiarze+z+Waszyngtonu-1983-91311
http://www.filmweb.pl/film/%C5%9Awiadek+mimo+woli-1984-12100
Polecam
według mnie lepszy niż Drive
http://www.filmweb.pl/film/Drugie+oblicze-2012-614352
Polecam
Samuraj z Delonem na tym się wzorował reżyser "konstruując" główną postać Drive
Francuski łącznik (1971)
Bullitt (1968)
Kierowca (1978)
Mistrz kierownicy ucieka (1977)
Gone in 60 Seconds (1974)
To Live and Die in LA (1985)
Pojedynek na szosie
Zdecydowanie film z Madonną "Desperately Seeking Susan". Jestem sama w kropce, bo "desperacko poszukuję" takich filmów, a żadne forum nie podaje niczego odpowiedniego. Polecam jeszcze "Almost Famous", który skupia się wokół gwiazd rock'a choć to lata 70 no i "Nowhere Boy" o młodości John'a Lennon'a.
Myślę że te filmy idealnie trafią w Twoje pytanie :)
Autostopowicz (1985)
Spowiedź mordercy (1985)
Śmiertelnie proste (1984)
Morze miłości (1989)
Zadanie specjalne (1980)
Henry - portret seryjnego mordercy (1988)
A z nowych, nawiązujących klimatem, będzie 'To nie jest kraj dla starych ludzi' z 2005 :)
1 "BULLITT" Petera Yatesa
2 "FRANCUSKI ŁĄCZNIK" Williama Friedkina
3 "RONIN" Johna Frankenheimera
4 "KIEROWCA" Waltera Hilla
5 "UCIECZKA GANGSTERA" Sama Peckinpaha
6 "ŻYĆ I UMRZEĆ W LOS ANGELES" Williama Friedkina
7 "SPEED" Jana De Bonta
8 "GOLDENEYE" Martina Campbella
9 "ZABÓJCZA BROŃ 4" Richarda Donnera
10 "WIELKI WYŚCIG" Blake'a Edwardsa
11 "WIELKA WŁÓCZĘGA" Gerarda Oury
12 "POJEDYNEK NA SZOSIE" Stevena Spielberga ,
13 "JUTRO NIE UMIERA NIGDY" Rogera Spottiswoode'a (motor i helikopter!)
14 "FRANCUSKI ŁĄCZNIK 2" Johna Frankenheimera (na piechotę!)
15 "MARATOŃCZYK" Johna Schlesingera (jw.)
16 "TWIERDZA" Michaela Baya
17 "INDIANA JONES i OSTATNIA KRUCJATA" Stevena Spielberga (motor z koszem!)
18 "OD 7 WZWYŻ" Philipa D'Antoni
19 "TERMINATOR 3 - BUNT MASZYN" Jonathana Mostowa (dźwig vs wóz strażacki!)
20 "CZARNY DESZCZ" Ridleya Scotta (motory!)
21 "GONE IN 60 SECONDS" H.B. Halickiego ,
22 "BLUES BROTHERS" Johna Landisa ,
23 "KRÓLOWIE NOCY" (pościg w deszczu) Jamesa Graya ,
24 "COBRA" George'a Pana Cosmatosa ,
25 "MAD MAX" George'a Millera
26 "JACK REACHER" Christophera McQuarrie ,
27 "ZNIKAJĄCY PUNKT" Richarda Sarafiana ,
28 "ROBBERY" Petera Yatesa ,
29 "WŁOSKA ROBOTA" F Gary Graya ,
30 "MISTRZ KIEROWNICY UCIEKA" Hala Needhama
31 "PRZECIW WSZYSTKIM" Taylora Hackforda
32 "NAGI INSTYNKT" Paula Verhoevena (tak, tak, tam też jest pościg!)
33 "MISSION: IMPOSSIBLE 2" Johna Woo ,
34 "MATRIX: REAKTYWACJA" braci Wachowskich ,
35 "TOŻSAMOŚĆ BOURNE'A" Douga Limana ,
36 "ULTIMATUM BOURNE'A" Paula Greengrassa ,
37 "QUANTUM OF SOLACE" Marca Forstera ,
38 "MISSION: IMPOSSIBLE - Wrogi naród" Christophera McQuarrie ,
39 "M:I - Opad promieniotwórczy" Christophera McQuarrie ,
40 "DRIVE"
i
wiele wiele innych...