Pierwotnie Halle Berry odmówiła zagrania w filmie. Zmieniła zdanie, gdy zaoferowano jej milion dolarów. Był to pierwszy milion jaki Berry dostała za rolę w filmie.
Film kręcono w Mobile (Alabama, USA), Mojave (Kalifornia, USA) oraz w San Juan (Portoryko).
Imię postaci granej przez Stevena Seagala, Austin Travis, pochodzi od nazwy miasta Austin w Teksasie, które znajduje się w okręgu Travis.
Film wyprodukowała firma "Paramount", jednak postanowiła odsprzedać go studiu "Warner Bros." w zamian za prawa i scenariusz do filmu "Forrest Gump". Doszło do tego, bo "Krytyczna decyzja" wydawała się być murowanym hitem, natomiast projekt "Forrest Gump" zmagał się wówczas z licznymi problemami odnośnie scenariusza i kompletowania obsady.
Bazując na tym, co w swojej autobiografii napisał John Leguizamo, Steven Seagal na serio zaatakował go podczas kręcenia, czym wzbudził strach wśród aktorów i ekipy.
Steven Seagal - ze względu na fanów - początkowo odmówił zagrania sceny, w której kreowana przez niego postać zostanie uśmiercona. Jednak po rozmowie ze Stuartem Bairdem i groźbie zerwania z nim kontraktu, aktor ostatecznie zgodził się "zginąć na planie".
Podczas napisów końcowych, słyszymy utwór "It's Nice To Go Trav'lin", którego autorem jest Frank Sinatra.
"Pentagon" dał twórcom filmu niemal pełne poparcie. Jedyne zastrzeżenia dotyczyły postaci prezydenta Stanów Zjednoczonych, na "występ" której nie wyrażono zgody. W filmie, absencja głowy państwa tłumaczona jest wyjazdem zagranicznym. Jego rolę pełni Sekretarz Obrony - Charles White - grany przez Lena Cariou.
Scena przejęcia samolotu przez grupę F-14 po raz ostatni promuje na srebrnym ekranie szwadron VF-84 (Fighting 84), którego piloci nosili charakterystyczne, czarne naszywki z "Wesołym Rogerem". Na krótko po zakończeniu zdjęć, formacja ta została rozwiązana.
W samolotach klasy F-14, wiadomości odbierane są za pomocą urządzenia o nazwie CRM-115.
Linie Oceanic Airlines użyte w filmie to fikcyjne linie lotnicze bardzo często używane w filmach i serialach wymagających niefortunnych lotów i samolotów.
Zdjęcia kręcono od 19 czerwca do 17 października 1995 toku.