Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna (2010)

pressbook

O FILMIE

    Percy Jackson ma problemy w szkole, ale to najmniejsze z jego zmartwień. Co prawda mamy XXI wiek, ale Percy?ego czeka spotkanie z bogami olimpijskimi, o których czytał w podręcznikach. Dowiaduje się, że jest synem Posejdona ? boga mórz. Czyni to z niego pół-boga? Tymczasem Zeus (najważniejszy z bogów) oskarża Percy?ego o kradzież swego pioruna ? potężnej broni.
    Przed Percym wyzwanie i największa przygoda życia. Stawka jest wysoka...
Nad bohaterem zbierają się czarne chmury. Jedzie do Camp Half Blood gdzie uczy się jak korzystać z nowoodkrytych mocy i zapobiec wojnie między bogami. Poznaje innych pół-bogów : m.in. Annabeth, córkę Ateny, a także satyra Grovera. Cała trójka odbywa podróż życia : w Nowym Jorku odnajdują portal, który przenosi ich na Olimp, pod kultowym znakiem Hollywood odkrywają przejście do krainy zmarłych. Losy świata zależą od powodzenia ich akcji. Dla Percy?ego najważniejsze jest życie jego matki, Sally. Będzie musiał uratować ją z samego piekła?
    Percy Jackson jest pół-człowiekiem, pół-bogiem i bohaterem!
?Percy  Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna? to adaptacja powieści ?Złodziej Pioruna? Ricka Riordana ? pierwszego z pięciu tomów serii, który trafił na pierwsze miejsce bestsellerów ?The New York Times?.
    Reżyserem filmu jest Chris Columbus (?Harry Potter i Komnata Tajemnic?, ?Kevin sam w domu?); w rolach głównych zobaczymy Logana Lermana, Brandona T. Jacksona, Alexandrę Daddario, a także Seana Beana (?Skarb narodów?), Pierce?a Brosnana (?Mamma Mia?), Steve?a Coogana (?Noc w muzeum?), Rosario Dawson (?Sin City-miasto grzechu?), Catherine Keener (?Capote?), Kevina McKidda (?Chirurdzy?), Joe Pantoliano (?Rodzina Soprano?), Umę Thurman (?Kill Bill?), a także Jake?a Abela (?Nostalgia anioła?).
    Film kręcono głównie w Vancouver, choć część scen powstała w Las Vegas, Nowym Jorku i Nashville.
    Pisarz Rick Riordan przez wiele lat uczył w szkole mitologii greckiej. Pomysł na napisanie książki o Percym Jacksonie narodził się, gdy Rick czytał synowi opowieści o starożytnych greckich bohaterach.
    ?Gdy opowiedziałem synowi wszystkie znane mi mity, był rozczarowany. Poprosił, żebym powymyślał historyjki o znanych mu już bohaterach. Przypomniałem sobie o pracy domowej, którą zadałem kiedyś uczniom : mieli napisać opowiadanie przypominające mit. Jego bohaterami mieli być pół-bogowie. Gdy zacząłem opowiadać synowi kolejną bajkę na dobranoc, od razu wymyśliłem Percy?ego Jacksona, który został oskarżony przez Zeusa o kradzież pioruna. Opowiadałem o nim synowi przez trzy dni. Czwartego dnia mały powiedział, że powinienem napisać książkę.
    Trzydniowe opowiadanie synowi bajki dało początek powieści, która stała się jedną z najpopularniejszych książek dla młodych czytelników (choć Riordan ma na swoim koncie kilka wcześniejszych pozycji, między innymi ?Big Red Tequila? z 1997 roku).
    ?Poprosiłem swoich uczniów z szóstych, siódmych i ósmych klas o przeczytanie książki i ocenienie jej. Bałem się ich werdyktu! Zazwyczaj proszę o taką ocenę dorosłych; nie wiedziałem, czy dzieciaki polubią Percy?ego Jacksona... Zrozumiałem jak muszą się denerwować oddając mi eseje do sprawdzenia. Miałem szczęście ? książka im się spodobała. Dali mi wiele cennych rad.? ? wspomina pisarz.
    Książkę wydano w 2005 roku. Hollywood sięgnęło po nią pięć lat później. Gdy studia filmowe zaczęły rozważać nakręcenie filmu o Percym, Rick napisał kolejne tomy powieści (w sumie wyszło ich pięć).
    Chris Columbus zachwycił się książką, bo pokazała mitologię grecką w nowy sposób: ?Rick Riordan miał fantastyczny pomysł : połączył starożytną Grecję ze współczesnymi Stanami Zjednoczonymi.?
    To nie pierwsze spotkanie Chrisa z fantastyką. Prócz filmów o Harrym Potterze ma na swoim koncie ?Gremliny?, ?The Goonies? i ?Piramidę strachu?.
    Columbus mówi, że chciał nakręcić film przygodowy na czasie, a nie historię w której greccy bogowie siedzą na chmurkach. ?To realistyczny obraz, w którym nie zabrakło epickości. Nie stroniłem od ponurych scen, w końcu to historia o walce dobra ze złem!? ? dodaje.
    Do współpracy zaprosił Craiga Titleya, z którym współpracował przy filmie ?Fałszywa dwunastka?. Dodatkowym atutem Craiga była znajomość mitologii greckiej. ?Chris wiedział, że robię doktorat z mitologii. Kiedy przysłał mi książkę, właśnie kończyłem studia. Ten film to spełnienie moich marzeń. Od dziecka interesowałem się mitologią, która wróciła obecnie do łask popkultury.? ? mówi Titley.
    Zanim Craig napisał scenariusz, Columbus i Michael Barnathan (produkcja) przedstawili w studiu pomysł na film.  Powstały też pierwsze projekty. ?Chrisowi zależało, by stworzenia i monstra powstały na podstawie dawnych rycin, ale jednocześnie chciał, żeby były współczesne; dążył do jak najbardziej oryginalnego efektu. Kiedy pokazaliśmy pierwsze rysunki szefom studia, byli zachwyceni.? ? mówi Barnathan.
    Twórcy mieli już wizję, wiedzieli jak ma wyglądać film. Przyszła pora na scenariusz. ?Książka jest rewelacyjna, ale nie dałoby się przenieść wszystkich wątków na ekran. Pragnęliśmy przedstawić stworzony przez Ricka świat w filmowy sposób. Wprowadziliśmy pewne zmiany.? ? mówi Barnathan.
    ?Największą ze zmian jest dodanie Percy?emu kilku lat. W książce jest dwunastolatkiem, w filmie ma pięć lat więcej. Dzięki temu mogliśmy popracować nad jego relacją z Annabeth.? ? dodaje Titley.
    ?To wspaniała historia. Stworzyliśmy świat z mitologii greckiej i umieściliśmy go we współczesnej Ameryce. A najważniejszy w tej opowieści jest młody chłopak, który pragnie ocalić matkę i dowiedzieć się kto jest jego ojcem. To wzruszająca historia.? ? mówi Columbus.
    ?Relacje między dziećmi, a rodzicami są w tej opowieści bardzo ważne. Wątek rodziny przewija się przez wiele filmów Crisa. W ?Kevinie?? dzieciak zostaje bez rodziców, w ?Pani Doubtfire? dzieci próbują pogodzić mamę i tatę. W tym filmie chłopiec chce poznać ojca i ocalić matkę, żeby znów stali się rodziną.? ? mówi Barnathan.
    ?Percy decyduje się na ryzykowną przygodę, żeby uratować mamę. To dla niego ważniejsze niż ocalenie świata. Dowiaduje się, że Hades więzi jego mamę i nie uwolni jej dopóki Percy nie odda mu pioruna. Chłopak trafia do Krainy Zmarłych i przekonuje Hadesa o swej niewinności, że nie ma pioruna. Zjedzie cały kraj i będzie musiał stawić czoła Hydrze, Meduzie i innym stworzeniom. Będzie musiał przekonać bogów, że nie ukradł pioruna.? ? mówi wcielający się w Percy?ego Logan Lerman.
    Columbus zainteresował się Lermanem gdy zobaczył go w filmie ?3:10 do Yumy?. ?Kilka lat temu mój asystent powiedział, że gdybym szukał młodego aktora, do któregoś z kolejnych filmów, powinienem obejrzeć ?3:10 do Yumy? i zwrócić uwagę na Logana Lermana. Posłuchałem tej rady i odkryłem fantastycznego, zdolnego chłopaka. Kiedy zabraliśmy się za ?Percy?ego Jacksona?? od razu pomyślałem o Loganie. Zaprosiłem go na casting, byłem zachwycony. Jest jak czterdziestolatek uwięziony w ciele nastolatka. Ma ogromny talent. Będzie z niego następny Leonardo DiCaprio. Współpracowałem z wieloma dziećmi, ale rzadko trafia się tak uzdolniony młody aktor jak Logan.? ? mówi z entuzjazmem reżyser.
    Lerman był zachwycony możliwością współpracy z Columbusem : ?To spektakularny, świetny film! Nigdy nie grałem w tak wielkiej produkcji. Chris to uznany filmowiec, któremu ufam w stu procentach. Kiedy dostałem rolę Percy?ego nie do końca wiedziałem w co się pakuję. Nie mówiąc o tym, że nie do końca wierzyłem, że naprawdę zagram tę rolę! Dotarło to do mnie, gdy znalazłem się w Vancouver i zobaczyłem scenografię. Nasi wspaniali scenografowie zbudowali Panteon, Metropolitan Museum of Art., Olimp a także ogromny Lotus Hotel wraz z kasynem.?
    Najlepszym przyjacielem Percy?ego jest satyr Grover. Jego zadaniem jest chronienie Percy?ego, co okazuje się dość trudne : po pierwsze, nie ma doświadczenia, a po drugie, jego głównym zainteresowaniem są? kobiety. Wcielający się w Grovera Brandon T. Jackson od razu zwrócił na to uwagę : ?Satyry to dzikie stworzenia. Grover ma problemy z kobietami. Mitologiczne satyry zawsze otaczały się nimfami. Grover kocha się w Persefonie [żonie Hadesa, którą zagrała Rosario Dawson], która odwzajemnia to uczucie. To dla nich obojga dziwna sytuacja ? nieczęsto bogini zakochuje się w satyrze.?
    Jackson, który do roli satyra zapuścił kozią bródkę mówi, że jego bohater jest nie tylko wiernym kompanem głównego bohatera, ale i postacią borykającą się z różnymi problemami: ?Brakuje mu pewności siebie, jest niedojrzały. Bycie opiekunem Percy?ego wydaje się być zadaniem, które go przerasta.?  Aktor dodaje też, że im bardziej wczuwał się w rolę, tym bardziej stawał się Groverem: ?Zaczynałem czuć się jak kozioł!?
    Columbus zachwycił się Jacksonem, gdy zobaczył go w filmie Bena Stillera ?Jaja w tropikach?. Od razu wiedział, że powierzy mu rolę Grovera, ale nie miał pojęcia kogo obsadzić w roli Annabeth, córki Ateny. ?Zwróciłem uwagę na Alexandrę Daddario, gdy poleciły mi ją Jane Jenkins i Janet Hirshenson ? reżyserki castingu. Przesłuchaliśmy wiele dziewcząt, ale Alex mnie zaintrygowała. Wypadła fenomenalnie, a między nią, a Loganem i Brandonem od razu zaiskrzyło.?
    To pierwszy film w karierze Alex znanej z serialu ?All My Children?. Aktorka tłumaczy co ujęło ją w tej produkcji : ?Spodobała mi się koncepcja greckich bogów, którzy wiążą się z ludźmi, a z tym związków rodzą się dzieci. Annabeth jest córką Ateny, ale nigdy jej nie poznała, gdyż pół-bogom nie wolno widywać rodziców.. Czasem słyszy jej głos i łączy je silna więź, ale Annnabteh nie może przytulić się do mamy czy porozmawiać z nią kiedy tylko zechce.?
    Aktorka dodaje, że jest podobna do granej przez siebie postaci : ?To silna dziewczyna. Nastoletnie bohaterki często szukają swojego ?ja?, ale Annabeth dobrze wie kim jest. Ma złożoną osobowość i silny charakter.?
    Jake Abel najlepiej wspomina sceny kręcone w Camp Half-Blood : ?To miejsce jest dla pół-bogów jak dom. Mój bohater Luke, a także Percy, Grover i Annabeth przechodzą tam specjalne szkolenie. Chiron uczy ich jak mają wykorzystywać swoje moce w walce ze złem. Pokazuje też jak kontrolować te moce, żeby zapobiec sytuacji, w której pół-bogowie przejmą władzę nad światem i nastąpi totalny chaos.?
    Abel dodaje, że wraz z młodymi kolegami z planu, świetnie bawił się podczas miesiąca treningów : ?Każdego ranka ćwiczyliśmy z kaskaderami. Walki na miecze, a nawet latanie! Dzięki temu szybciej się zaprzyjaźniliśmy.?
    Percy i jego przyjaciele spotkali na swej drodze bogów : zarówno dobrych jak i złych. Columbus i Barnathan uważają, że dobrali obsadę, która idealnie oddaje bogów, jakich opisał Riordan: ?Mieliśmy ogromne szczęście, bo wielu fantastycznych aktorów wyraziło zainteresowanie tym filmem. Pierce Brosnan pragnął w nim zagrać, bo jego dzieci uwielbiają książki o Percym Jacksonie!?
    Brosnan, który dopiero co wystąpił w przebojowym ?Mamma Mia!?, wcielił się w Chirona (centaura), który szkoli pół-bogów. ?Wcielam się też w nauczyciela Percy?ego, pana Brunnera. Naucza mitologii greckiej i porusza się na wózku. Nikt nie wie, czemu jest niepełnosprawny. Wszystko staje się jasne, gdy w świecie mitologii może być sobą, czyli centaurem ? pół człowiekiem, pół koniem.? ? tłumaczy aktor i dodaje : ?Chiron jest łącznikiem między światem współczesnym, a mitologicznym. Pilnuje tego, by nie wybuchła wojna; by bogowie nie rozpętali na Ziemi chaosu.?
    Pół-człowiek, pół-koń musiał być odpowiedniego wzrostu. Pierce chodził na szczudłach co przypomniało mu lata, które spędził w teatrze : ?Założyłem teatr uliczny, Theater Spiel. Występowali w nim klauni, połykacze ognia i goście na szczudłach.?
    Brosnan współpracował z młodymi aktorami, ale w żadnej scenie nie zagrał z dorosłymi : między innymi Steve?em Cooganem i Rosario Dawson, którzy wcielili się w nieco dysfunkcyjną parę, czyli Hadesa i Persefonę. ?Hades próbuje nakłonić Percy?ego, żeby oddał mu zaginiony piorun. Zagrałem go tak, jakby był uzależniony od zła. Nie chce taki być, ale nie umie się powstrzymać. Oczywiście jest niezwykle komiczny. Znalezienie równowagi między byciem zabawnym, a jednocześnie złym i majestatycznym bogiem było dla mnie największym wyzwaniem.? ? mówi Coogan i dodaje : ?Kostiumolodzy wymyślili, że Hades będzie wyglądać jak gwiazda rocka. Ubrali mnie w spodnie z wężowej skóry, buty do kompletu i  powyciągany t-shirt. Kazali zapuścić włosy i brodę. Ten styl mocno określił moją postać i pomógł mi  ją zagrać.?
     Persefonę, żonę Hadesa, zagrała boska Rosario Dawson. Aktorka wspomina, że zafascynowała ją dynamika związku bohaterów : ?W pewnym sensie ich związek jest toksyczny. Persefona nienawidzi Krainy Zmarłych, a musi tam spędzać kilka miesięcy w roku. Ma o to pretensje do Hadesa, którego złoszczą jej fochy. Wzajemna niechęć wydaje się być fundamentem ich związku.?
    ?Hades i Persefona mieszkają w Krainie Zmarłych, która znajduje się pod Los Angeles. Lokalizacja jest idealna ? oboje są narcyzami. Umieszczenie ich pod współczesnym Los Angeles to świetny pomysł, podobnie jak aluzja, że Hollywood to piekło.? ? dodaje aktorka.
    Zeusa, boga wszystkich bogów, zagrał brytyjski aktor Sean Bean, który ma na swoim koncie role Odyseusza w ?Troi? Wolfganga Petersena i Boromira we ?Władcy pierścieni? Petera Jacksona.
    ?Zawsze interesowała mnie mitologia grecka. Zeus to fascynująca postać ? kto nie chciałby zagrać boga wszystkich bogów? To charyzmatyczny facet kochający kobiety i dobrą zabawę. Do tego zazdrosny, silny i władczy.? ? mówi aktor.
    Kevin McKidd wcielił się w Posejdona, brata Zeusa. Do udziału w filmie namówiły go dzieci: ?To pierwsza produkcja z moim udziałem, którą mogę pokazać dzieciakom. Syn właśnie przeczytał pierwsze trzy książki o Percym Jacksonie i jest nimi zachwycony. Myślę, że film spodoba się nie tylko jemu, ale i innym dzieciakom.?
    W filmie nie obejrzymy tylko bogów i pół-bogów, ale i inne stworzenia. Najgroźniejszym z nich jest jedna z Gorgon, czyli Meduza. ?Od początku uważałem, że Uma Thurman idealnie pasuje do tej roli. Jest piękna, ale potrafi też wzbudzać strach. Meduzę musiała zagrać kobieta o tak hipnotyzującym spojrzeniu, które elektryzowałoby ludzi.? ? mówi Chris Columbus.    
    ?Meduza jest starożytną postacią, ale ma w sobie coś współczesnego. Nowoczesne podejście do życia i styl, choć przedstawiliśmy ją w tradycyjny sposób, to znaczy z wężami zamiast włosów.? ? mówi Uma Thurman i dodaje : ?To złożona postać. Cierpi z powodu samotności, która jest jej karą. Nieśmiertelność brzmi wspaniale, ale nie wtedy, gdy spędza się ją samotnie. Meduza zabija spojrzeniem każdego kto na nią spojrzy, więc jest sama. To biedna, skrzywdzona kobieta.?
    Barnathan wspomina, że Uma od początku była idealną kandydatką do tej roli: ?Miała mnóstwo pomysłów i bardzo chciała zagrać Meduzę. Podzieliła się z nami swoim entuzjazmem i koncepcjami; zastanawiała się jak będzie wyglądać z wężami na głowie. Byliśmy zachwyceni jej podejściem.?
    Nietypowa fryzura jest dziełem grafików komputerowych, ale podczas prób Uma grała z prawdziwymi wężami. ?To było ciekawe doświadczenie i pomogło mi w budowaniu roli. Dla mnie Meduza to przede wszystkim nieszczęśliwa, samotna kobieta. Węże są jej jedynymi przyjaciółmi.? ? mówi aktorka.
    Węże to nie jedyne dzieło specjalisty od efektów specjalnych, Kevina Macka. Dzięki niemu Pierce Brosnan został centaurem (pół człowiekiem, pół koniem), a Brandon T. Jackson satyrem (pół człowiekiem, pół kozłem).
    Columbus zaprosił do współpracy jednego z najlepszych współczesnych scenografów ? Howarda Cummingsa. Postawił przed nim trudne zadanie; Cummings przyznaje, że w pewnym momencie budował osiem planów filmowych jednocześnie. Jednym z nich był Partenon (replika Parthenon Park w Nashville), który powstał w Mammoth Studios.
    ?To dokładna replika Partenonu z Nashville. Fantastyczne i ciekawe wyzwanie.? ? mówi Cummings.
    Jednym z najważniejszych elementów scenografii był posąg Ateny wysoki na 30 stóp. Cummings stworzył go ze styropianu, ale gotowe dzieło ważyło ponad 1000 funtów (około 450 kilogramów).
    Równie istotny był Camp Half-Blood ? tajemnicze miejsce dostępne tylko dla wybranych, czyli pół-bogów przechodzących tam specjalne szkolenie. Zbudowano go w Golden Ears Provincial Park nieopodal jeziora Alouette. Nad samym jeziorem filmowcy zbudowali zapierającą dech w piersiach posiadłość Posejdona, w której Percy dowiaduje się od Chirona kto jest jego ojcem.
    Cummings zbudował także dwie wersje góry Olimp. Jedną widzianą oczami Percy?ego - człowieka, który staje przed bogami, by porozmawiać o zaginionym piorunie, a drugą z perspektywy mieszkających na niej bogów wielkich na 30 stóp.
    ?Zastosowałem kilka tricków, żeby bogowie wyglądali na wysokich na 30 stóp. Wielkość Olimpu była ważna, ale równie istotne było nadanie mu charakteru. Miał być stary i wyglądający tak, jakby istniał od zawsze.? ? mówi Cummings.
    Hotel i kasyno ?Lotus? powstały w Mammoth Studios w Vancouver. ?Wzorowaliśmy się na mitologii greckiej. Kasyno wygląda na zwyczajne kasyno, a okazuje się być ogromnym parkiem rozrywki; spełnieniem dziecięcych fantazji. Bohaterowie zostają w nim poczęstowani jadalnymi kwiatami. Po ich zjedzeniu nie chcą wyjść z kasyna. Można tam zostać na zawsze i nigdy się nie zestarzeć. W końcu bohaterowie orientują się, że są tam przetrzymywani, a pięć dni minęło jak pięć minut. Muszą się wydostać i odnaleźć zaginionego pioruna.? ? mówi Columbus.
    Cummings projektował Olimp tak, by wyglądał niemal historycznie, natomiast tworząc krainę zmarłych, puścił wodze fantazji. Posiadłość Hadesa jest ogromna i nowoczesna, znajduje się w nim wielki kominek i pianino warte pół miliona dolarów.
    Jaskinia Meduzy to ogromna szklarnia, w której Gorgona próbuje nakłonić Percy?ego by odszukał dla niej pioruna. Filmowcy wykorzystali opuszczoną szklarnię na obrzeżach Vancouver. Okazała się niezwykle klimatyczna; pełna obumierających roślin i chwastów. Idealna na ogród Meduzy, w którym znajdują się ludzie zamienieni w kamień.
    Gdy przygotowano plan, Kevin Mack zabrał się za wizerunek demonicznej Meduzy. Węże zamiast włosów to efekt czterech dni zdjęć na ?blue screenie?. Efektem są niezwykłe sceny, w których Uma Thurman zamiast odgarniać włosy, głaszcze węże na głowie. ?Uma wspaniale wczuła się w rolę. Ma ogromną wyobraźnię, której dała się ponieść.? ? chwali aktorkę Kevin Mack.
    Dziełem Macka jest również Minotaur wysoki na 11 stóp, który atakuje Percy?ego i jego mamę w Camp Half-Blood. ?To nie jest człowiek z głową byka, lecz pół-człowiek, pół-byk. Silny, masywny i siejący postrach.? ? przekonuje Mack, który stworzył również psy strzegące wejścia do krainy zmarłych oraz Hydrę.
    Mimo wspaniałych efektów specjalnych, film nie jest ubogi w fabułę. Dla Columbusa najważniejsza była dobra historia i ciekawe postaci. ?Efekty komputerowe dają wiele możliwości, ale nie mogą być ważniejsze od opowiadanej historii i jej bohaterów. Trzeba umiejętnie z nich korzystać, nie przeginać. Najciekawsze jest tworzenie takich efektów, które wyglądają realistycznie, a jednocześnie są czymś czego widzowie jeszcze nie widzieli.? ? mówi reżyser.
    ?Percy Jackson i bogowie olimpijscy: złodziej pioruna? to piętnasty film wyreżyserowany przez Chrisa Columbusa, którego kariera w przemyśle filmowym trwa od dwudziestu pięciu lat. Reżyser obiecuje, że ?widzowie zobaczą rzeczy, których jeszcze nie widzieli i zachwycą się światem mitologii greckiej, która jeszcze nigdy nie została przedstawiona w taki sposób.?

O OBSADZIE
O TWÓRCACH FILMU