Mocny, krwawy, nieprzewidywalny., a zarazem głęboki, dający do myślenia, pokazujący co
zdolny jest zrobić człowiek w imię honoru, dobra ojczyzny.
1. Pluton
2. Łowca Jeleni - scena z rosyjską ruletką jest mocna
3. Urodzony 4 lipca
Te filmy to już klasyka dotycząca wojny w Wietnamie.
Jak znacie jeszcze jakieś jakieś inne filmy o tej tematyce, to dopiszcie. Tylko nie żaden
Rambo czy Forrest Gump ;P
Ja bym napisała "Casualties of War" z Pennem. Fox miał dość łatwą rolę do zagrania, a Sean Penn tam dosłownie miażdży.
1.Łowca jeleni - dla mnie nie tylko najlepszy film o Wietnamie, najlepszy film jaki w ogóle widziałam
2.Czas Apokalipsy
3.Full Metal Jacket
4.Ofiary wojny
5.Pluton
Z filmów o wojnie w Wietnamie widziałam jeszcze "Good Morning, Vietnam" (nawet mi się podobał), "Operacja Świt", "Byliśmy żołnierzami". Te ostatnie nie podobały mi się, szczególnie ten drugi, ale może Tobie akurat przypadną do gustu.
Przychodzi mi do głowy jeszcze jeden film - "Wewnętrzna wojna" z Martinem Sheenem I Emilio Esevezem. Estevez gra chłopaka, który wraca z Wietnamu, nie może poradzić sobie ze wspomnieniami z wojny i rozwala życie rodziny. Ojca gra właśnie Martin Sheen. To nie jest film wojenny, raczej dużo bliżej mu do dramatu psychologicznego. I ten film moim zdaniem jak najbardziej warto zobaczyć.
Moja klasyfika to :
1. Pluton/Czas Apokalipsy-nie mogę się zdecydować,który jest lepszy
2.Łowca Jeleni
3.Casualties of War
4.Full Metal Jacket
5.Urodzony 4 lipca
6.Pomiędzy niebem
Reszty nie widziałam,ale z pewnością obejrzę. Chciałam tylko abyście poradzili mi ,od którego filmu zacząć aby mieć odpowiednią perspektywę . pozdrawiam ;)
ja bym dodaI jeszcze Drabina Jakubowa, jeden z moich uIubionych fiImów, zahacza o temat wietnamu, kto widziaI ten wie, że fiIm to nie jest typowa opowieść o wojnie
najlepszy był oczywiście Czas Apokalipsy aczkolwiek tam wojna jest tylko tłem, później dałbym Łowce a na brązowym pudle posadowiłbym Pluton.
Łowca Jeleni, Full Metal Jacket, Pluton, Czas Apokalipsy - to 4 klasyki, których ustawienia w rankingu nawet się nie podejmę.
Aczkolwiek mój ulubiony z w/w to FMJ, zdecydowanie spośród nich się wyróżnia i ma mój wielki szacunek za brak patosu. Później jest Łowca Jeleni.
No rzeczywiście, palenie wiosek i gwałcenie kobiet to jest to, co ludzie robią "w imię honoru i dobra ojczyzny".
Mi ten film skojarzył się z polskimi filmami o II Wojnie Światowej. Zamiast Niemców mamy Amerykanów, a zamiast Polaków - Wietnamczyków. Pewnie niektórzy Niemcy mieli podobne przemyślenia jak główny bohater tego filmu, gdy jego kumple mordowali cywilów, palili im domy i zaciągali kobiety do lasu, żeby je zgwałcić całym plutonem.
Wymiar ludzki tego filmu wybrzmiewa jak należy, ale za każdym razem, z każdym seansem, uderza zupełny brak jakiegokolwiek kontekstu historycznego w tym filmie. Skąd się wzięła ta wojna i czemu? Ten film nie daje odpowiedzi. A przecież Amerykanie byli okupantami Wietnamu.
Najlepsze filmy wojenne?
Polecam:
"WZGÓRZE" Sidneya Lumeta z Seanem Connery (film pozbawiony wszelkich hamulców, rola na granicy aktorskiego obłędu. Doskonała. Zupełnie niedoceniona),
https://www.filmweb.pl/film/Wzg%C3%B3rze-1965-11836
"KANAŁ" Wajdy
https://www.filmweb.pl/video/Na+skr%C3%B3ty/Kana%C5%82-31959
"WIELKA UCIECZKA" Johna Sturgesa ze Stevem McQueenem, Jamesem Garnerem, Charlesem Bronsonem, Jamesem Coburnem i Donaldem Pleasancem
https://www.filmweb.pl/film/Wielka+ucieczka-1963-11669
"POCIĄG" Johna Frankenheimera z Burtem Lancasterem, Paulem Scofieldem i Jeanne Moreau
https://www.filmweb.pl/film/Poci%C4%85g-1964-35040
"WYROK W NORYMBERDZE" Stanleya Kramera ze Spencerem Tracy, Burtem Lancasterem, Montgomery Cliftem, Judy Garland i Maximilianem Schellem
https://www.filmweb.pl/film/Wyrok+w+Norymberdze-1961-35820
"MŁODE LWY" Edwarda Dmytryka z Marlonem Brando, Montgomery Cliftem i Deanem Martinem
https://www.filmweb.pl/film/M%C5%82ode+lwy-1958-7955
"KRZYŻOWY OGIEŃ" Edwarda Dmytryka z Robertem Ryanem i Glorią Grahame
https://www.filmweb.pl/film/Krzy%C5%BCowy+ogie%C5%84-1947-103505
"NOC GENERAŁÓW" z Omarem Shariffem i Peterem O’Toolem
https://www.filmweb.pl/film/Noc+genera%C5%82%C3%B3w-1967-37242
"KRÓL SZCZURÓW" z Georgem Seagalem
https://www.filmweb.pl/film/Kr%C3%B3l+szczur%C3%B3w-1965-6760
"PRZEŻYLIŚMY WOJNĘ" Johna Frankenheimera z Janet Leigh, Laurencem Harveyem i Frankiem Sinatrą,
https://www.filmweb.pl/film/Prze%C5%BCyli%C5%9Bmy+wojn%C4%99-1962-35158
"SIEDEM DNI W MAJU" Johna Frankenheimera z Kirkiem Douglasem Avą Gardner i Burtem Lancasterem,
https://www.filmweb.pl/film/Siedem+dni+w+maju-1964-9454
"CZERWONA LINIA" Sidneya Lumeta z Henry Fondą
https://www.filmweb.pl/film/Czerwona+linia-1964-106622
"BITWA O ALGIER" Gilo Pontecorvo,
https://www.filmweb.pl/film/Bitwa+o+Algier-1966-32637
"ŻELAZNY KRZYŻ" Sama Peckinpaha z Jamesem Coburnem, Jamesem Masonem i Maximilianem Schellem
https://www.filmweb.pl/film/%C5%BBelazny+krzy%C5%BC-1977-37394
"SPRAWA MORANTA" z Bryanem Brownem
https://www.filmweb.pl/film/Sprawa+Moranta-1980-91826
"POLA ŚMIERCI" Rolanda Joffe
https://www.filmweb.pl/film/Pola+%C5%9Bmierci-1984-8762
"OFIARY WOJNY" Briana De Palmy z Seanem Pennem i Michaelem J. Foxem
https://www.filmweb.pl/film/Ofiary+wojny-1989-8295
"NA GORĄCO" Briana De Palmy
https://www.filmweb.pl/film/Na+gor%C4%85co-2007-413587