PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=32273}

Portier z hotelu Atlantic

Der letzte Mann
7,7 3 827
ocen
7,7 10 1 3827
8,3 18
ocen krytyków
Portier z hotelu Atlantic
powrót do forum filmu Portier z hotelu Atlantic

Portier to chyba moje ulubione dzieło niemieckiego ekspresjonizmu, bowiem zawiera on wszystko to, co najistotniejsze w tym nurcie filmowym. Jest w nim klasyczna gra swiateł i cieni czy nacisk na specyficzną grę aktorską. Historia dostojnego, charyzmatycznego portiera który ubrany w swój garnitur wita gości hotelu Atlantic w która wcielił się niezapomniany Emil Jassings, którego wspaniała kreacja jest chyba największą zaletą tego filmu. Aktor w znakomity sposób wczuł sie w role zdegradowanego Niemca, którego los skazał na bolesny upadek w hierarchii społecznej. Film w znakomity sposob oddaje to czym w przedwojennych Niemczech był tzw. kult mundura, który w klasyczny sposób uosoabnia główny bohater. Bogato zdobiony, monumentalny uniform portiera jest tym, co konstutuje życie poczciwego portiera, dlatego pozbawiony tego artefaktu, przesympatyczny starzec nie może odnależc się w brudnej rzeczywistości. Film obrazuje wiele prawd i pod przykrywka nieco może trywialnej historii, mówi nam wiele o naszym życiu: o tym, jak w ogromnym stopniu opinia innych wywiera wpływ na nas i na to jak sami siebie postrzegamy czy o tym jak sami budujemy swoj własny wizerunek, który w szybki sposob możemy utracić. Niewątpliwie arcydzieło, zarówno pod wzg. środków formalnych -zainteresowanych odsyłam do ksiązke Eisner"Ekran Demoniczny", w której jeden z rodziałów jest poświęconych temu filmowi. Film który bez cienia wątpliwośći zasługuje na ogromne uznanie!!

ocenił(a) film na 9
Bolverk

To nie jest niemiecki ekspresjonizm tylko kammerspiel- posiadający kilka ekspresjonistycznych cech, ale przez ortodoksyjnych krytyków przeciwstawiany ekspresjonizmowi. Gra nie jest w "Portierze..." specyficzna- jest jak najbardziej naturalna. Nieco teatralna i ekspresyjna jest właśnie filmach ekspresjonistycznych, szczególnie tych Caligarycznych. W Portiera wcielił się- owszem, niezapomniany- ale Jannings anie Jassings.

Dr_Grape

Tak tak! Trzeba pamiętać ,że "Portier..." jest to jeden ze sztandarowych przedstawicieli Kammerspielu. Często słyszy się błędne określanie tego filmu dziełem ekspresjonisty. Jakkolwiek Murnau był wielkim ekspresjonistą niemieckim ("Nosferatu") , to jednak tym filmem, głównie dzięki scenarzyście, którym był wielki Carl Mayer, stworzył nową odnogę kina niemego.
Swoją drogą Carl Mayer to ciekawa postać, nie sądzicie? Najpierw scenarzysta choćby Caligariego, a potem ojciec Kammerspielu, heh cudownie.

Pozdrawiam

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones