Ryś i spółka/film/Ry%C5%9B+i+sp%C3%B3%C5%82ka-2008-4089872008
pressbook
INFORMACJE O PRODUKCJI
W filmie Ryś i spółka została wykorzystana metoda cieniowania powierzchni obiektów przestrzennych, tzw. ?ambient occlusion?, dzięki czemu sceny są skąpane w delikatnym, realistycznym świetle przypominającym rozproszony blask słońca Hiszpanii. Jak mówi Miguel Angel Cogolludo, szef produkcji, studio Kandor posłużyło się technikami podobnymi do tych stosowanych przez Pixar, ale wykorzystał je w jeszcze większym stopniu. Zastosowana technika pozwoliła na zmniejszenie czasu renderowania poszczególnych obrazów. Renderowanie wymagało połączonych sił 40 komputerów sprzężonych w ?render-farmę? i pracujących również w ciągu nocy. Wygenerowanie 150 tysięcy kadrów filmu trwało aż 8 miesięcy, angażując pełną moc stacji roboczych studia Kandor. Do tego celu studio przystosowało narzędzia istniejącego już programu do animacji komputerowej, aby zoptymalizować czas renderowania. Dzięki technice zwanej ?point cache? zostały wyeliminowane wszystkie dodatkowe oprzyrządowania oraz konieczność sterowania postaciami, których animacja już została zakończona, co zmniejszyło ?ciężar? danych i pozwoliło komputerom pracować z większą szybkością. Narzędzie to pozwoliło technikom od oświetlenia scen skoncentrować się na szybszym tworzeniu obrazów o znacznie lepszej jakości. ?Jeśli renderowanie przeciętnego obrazu zabiera zwykle 40 minut, dzięki temu systemowi mogliśmy zmniejszyć czas do 20 minut?, mówi Miguel Angel Espada, kierujący render-farmą. Dział kompozycji miał przed sobą jeszcze większe wyzwania. Kinowa premiera filmu Ryś i spółka wymagała jakości obrazu odpowiadającej stosowanemu w branży filmowej standardowi 2048 x 1080 pikseli (rozdzielczość obrazu 2K). Podczas, gdy przeciętnie każde ujęcie składa się z sześciu warstw ? matowe obrazy, drugie plany, postaci, warstwy zamykające i wolumetryczne efekty światła ? niektóre ujęcia wymagały nawet 26 warstw z poszczególnymi elementami, żeby skomponować końcowy obraz filmu odpowiadający standardom maksymalnej jakości i poziomowi detali wymaganemu przez Kandor Graphics. Jedno z najbardziej skomplikowanych ujęć filmu, ujęcie POV (z punktu widzenia bohatera), pokazujące przez szklaną kopułę na statku Noego myśliwego Warczaka idącego w stronę gigantycznego ekranu telewizora ? może umknąć uwadze widzów wciągniętych w fabułę. Ale tych kilka sekund wymagało ponad czterdziestu godzin pracy komputerów przy renderowaniu i kompozycji.
O TWÓRCACH
Antonio Banderas (producent) Ryś i spółka jest pierwszym animowanym filmem Banderasa zrealizowanym w Hiszpanii. Zaangażował się w ten projekt z tą samą bezgraniczną pasją, która uczyniła go gwiazdą kina. ?Filmy animowane to dla mnie wielkie wyzwanie. Jestem przekonany, że ta gałąź branży wzbogaca cały hiszpański przemysł filmowy?, mówi Banderas o swej nowo odkrytej miłości do animacji. Antonio Banderas - bez wątpienia największa gwiazda światowego kina rodem z Hiszpanii - urodził się w Maladze w 1960 i studiował w tamtejszej Szkole Sztuk Dramatycznych. Początkowo grał w wielu lokalnych trupach teatralnych, po czym, by kontynuować karierę, wyjechał do Madrytu. Dzięki staraniom i wytrwałości udało mu się zagrać wiele różnorodnych ról w Narodowym Centrum Dramatycznym w Madrycie, jednym z najbardziej prestiżowych teatrów w Hiszpanii. Jednocześnie próbował szczęścia na planie filmowym. W 1982 roku zabłysnął pierwszą główną rolą w Labiryncie namiętności Pedro Almodovara. Filmy takie jak Dwór Faraona, Réquiem por un campesino espa?ol (Requiem dla hiszpańskiego chłopa) czy Casea cerrado (z 1985 roku) zwróciły na niego uwagę krytyki; uhonorowano go też nagrodą Silver Fotogramas dla najlepszego aktora. Udział w głośnym filmie Pedro Almodovara Kobiety na skraju załamania nerwowego przyniósł Banderasowi popularność na całym świecie, do czego przyczyniła się nominacja do Oscara w kategorii najlepszy film zagraniczny w 1989 roku. Role w Zwiąż mnie Pedro Almodovara i Białej gołębicy Juana Mi?ona przypieczętowały renomę Banderasa jako aktora wszechstronnego, charyzmatycznego i lubianego przez widzów. Manuel Sicilia (współreżyser i autor scenariusza) jest założycielem i dyrektorem Kandor Graphics oraz partnerem Kandor Moon, spółki joint venture z firmą produkcyjną Antonio Banderasa - Green Moon. Ryś i spółka jest jego debiutem w roli współreżysera i współautora scenariusza oraz pierwszym animowanym komputerowo filmem fabularnym w całości wyprodukowanym w Kandor Graphics. W 1992 roku Sicilia stworzył (z partnerami Juanem Moliną i Marcelino Almansa) Melkor, firmę grafiki komputerowej, która w 1995 roku rozwinęła się w Kandor Graphics, projekt będący spełnieniem jego marzeń o studiu animacji CGI. Początki studia były skromne; zlecenia obejmowały prezentacje multimedialne dla Muzeum Nauki w Granadzie, telewizyjne loga i animowane reklamy dla takich klientów jak - między innymi - NASA, FBI, Lola Films, Puleva i Zara. Zainteresowanie Manuela Sicilii przemysłem rozrywkowym doprowadziło do współpracy z Raulem Garcią, hiszpańskim animatorem działającym na rynku międzynarodowym. Zapoczątkowało to twórczy związek, w wyniku którego powstał film krótkometrażowy Serce oskarżycielem (Sicilia był kierownikiem artystycznym i producentem) oraz kilka fabularnych filmów animowanych, w tym Ryś i spółka stanowiący pierwszy wspólny projekt duetu Sicilia/Garcia. Raul Garcia (współreżyser i autor scenariusza) jest dyrektorem kreatywnym w Kandor Graphics i współzałożycielem Kandor Moon. Garcia zalicza się do najbardziej aktywnych twórców animacji w Hiszpanii. Ryś i spółka jest jego pierwszą hiszpańską produkcją, przy realizacji której wystąpił w roli współreżysera i autora scenariusza. Raul Garcia pochodzi z Madrytu i był pierwszym hiszpańskim artystą zatrudnionym przez studio Disneya jako główny animator, co zapoczątkowało jego międzynarodową karierę w Europie i Azji. Najpierw pracował w Londynie przy realizacji Kto wrobił królika Rogera (koprodukcja Amblin-Disney; Oscar za osiągnięcia w dziedzinie animacji w roku 1989), potem w Disney Studios w Stanach Zjednoczonych, gdzie współpracował przy filmach takich jak: Piękna i Bestia, Aladyn, Król Lew, Pocahontas, Dzwonnik z Notre Dame, Herkules, Tarzan i Fantazja 2000. Garcia studiował sztukę filmową na Uniwersytecie Complutense w Madrycie. Rozpoczął swoją karierę zawodową w Hiszpanii, animując popularne seriale telewizyjne Hanna Barbera: Smerfy i Flintstonowie. Pracował na planie filmów fabularnych: Asterix kontra Cezar i Asterix w Bretanii dla Gaumont w Paryżu, The Chipmunks? Great Adventure w Seulu, Pradawny ląd w Dublinie, i Amerykańska opowieść. Feiwel rusza na Zachód w Londynie. Zatrudniony przez Disneya, kontynuował karierę, animując niezapomnianą postać dżina, której głosu użyczył Robin Williams w Aladynie oraz Meeko w Pocahontas i Phila w Herkulesie. W roku 1999 studio Paramount zatrudniło Raula Garcię na stanowisku sequence director w filmach: Rugratsy w Paryżu, Dzika rodzinka i Jimmy Neutron: mały geniusz, który został nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film animowany w 2002 roku. W 2001 roku Garcia założył spółkę produkcyjną R&R Communications, aby realizować własne projekty, dzięki czemu powstał Sian Ka?an - film animowany 2D, w którym głosów użyczyły tak utalentowane gwiazdy, jak Salma Hayek, Placido Domingo, czy Alfred Molina. Jego współpraca z Kandor Graphics zaowocowała krótkometrażowym filmem animowanym Serce oskarżycielem, będącym adaptacją noweli Edgara Allana Poe. Film zdobył 35 międzynarodowych nagród, ubiegał się też o nominację do Oscara w 2005 r. Ryś i spółka to pierwszy pełnometrażowy film zrealizowany przez Raula Garcię dla Kandor Graphics. Wieloletnia kariera zawodowa Raula Garcii obejmuje pracę reżysera reklam, filmów krótkometrażowych oraz czołówek do filmów. Pracował przy późnych filmach Chucka Jonesa, twórcy Kojota i Strusia Pędziwiatra, uczył się klasycznej animacji od legendarnych artystów animacji, takich jak Art Babbitt, Marc Davis, Ward Kimball czy Frank Thomas i Ollie Johnston, twórców klasycznych filmów Disneya Królewna Śnieżka i Księga dżungli.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.