Seks w wielkim mieście

(2008)

Sex and the City

0 0 FILM 459569
Seks w wielkim mieście (2008)
http://www.filmweb.pl/film/Seks+w+wielkim+mie%C5%9Bcie-2008-459569/userRecommends
2 godz. 25 min.
ocena społeczności: niezły
6,4/10
46.500 głosów
  • 3855. w rankingu światowym
  • 2.988 osób chce zobaczyć ten film
Seks w wielkim mieście (2008)

pressbook

?Po latach spędzonych w wielkim mieście doszłam do wniosku, że jeśli mnie i moim przyjaciołom uda się wreszcie doprowadzić do końca wątki naszych bajek, historia dobiegnie końca. Tymczasem życie? zawsze sprawia niespodzianki.?
Carrie Bradshaw

Jeśli chodzi o rozmiary ekranu ? większy zdecydowanie oznacza lepszy! Pełnometrażowa wersja Seksu w wielkim mieście, wchodząca na ekrany kin 30 maja 2008 roku w Stanach Zjednoczonych, a 20 czerwca w Polsce, obiecuje odpowiedź na wszystkie fascynujące pytania ? czy Carrie i Big staną na ślubnym kobiercu? Czy Samantha rzeczywiście zadowoli się związkiem z jednym mężczyzną? Czy Charlotte uda się zajść w ciążę i urodzić dziecko? Czy nic nie stanie na przeszkodzie szczęściu Steve?a i Mirandy?

Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), utalentowana pisarka, podziwiana ikona mody i zarazem lubiana przez wszystkich ?dziewczyna z sąsiedztwa?, powraca, aby nadal podbijać serca sardonicznym poczuciem humoru ? słynnym, niezrównanym i ostrzejszym niż kiedykolwiek - przeżywając z widzami swoją własną historię o seksie, miłości i opętanych modą samotnych dziewczynach w Nowym Jorku. Nowy Seks w wielkim mieście podejmuje opowieść w cztery lata od chwili, gdy zakończył ją przebojowy serial HBO ? cztery femmes fashionable, nasze przyjaciółki: Carrie, Samantha (Kim Cattrall), Charlotte (Kristin Davis) i Miranda (Cynthia Nixon), żonglując ? jak zwykle ? związkami i stanowiskami, poznają blaski i cienie macierzyństwa, małżeństwa i nieruchomości na Manhattanie... niektóre z nich ? przygotujcie się na szok ? mogą nawet szukać szczęścia w innych dzielnicach poza granicami Manhattanu.
Chris Noth ponownie wciela się w ikonową rolę atrakcyjnego, choć nieuchwytnego partnera Carrie, Mr. Biga. David Eigenberg powraca na ekran jako Steve Brady, pragmatyczny i prostoduszny, lecz zarazem pełen uroku mąż Mirandy, Evana Handlera zobaczymy jako Harry?ego, niezawodnego

i kochającego męża Charlotty, a Jason Lewis będzie znowu Smithem Jerrodem, aktorem, klientem i oddanym wielbicielem Samanthy.

W pierwszoplanowych rolach wystąpiły ponadto: Candice Bergen jako Enid Frick, znana redaktorka Magazynu Vogue, wyróżniona Nagrodą Akademii [Academy Award?] aktorka Jennifer Hudson (Dreamgirls) jako Louise, młoda i niedoświadczona, choć już zakochana w markach asystentka Carrie Bradshaw ? postać ?nowa? w Nowym Jorku i po raz pierwszy pojawiająca się na ekranie. Powracają także: Mario Cantone jako Anthony Marentino, uparty autor planów wesela Charlotte, oraz Willie

Garson jako olśniewająco elegancki przyjaciel Carrie, Stanford Blatch i Lynn Cohen jako niania Mirandy, Magda.

Michael Patrick King, długoletni producent wykonawczy i scenarzysta serialu, jest także autorem scenariusza i reżyserem pełnometrażowej wersji Seksu w wielkim mieście. Nadzór producencki sprawują: Michael Patrick King, Sarah Jessica Parker, Darren Star (który ? jako pierwszy ? stworzył ten przebojowy serial, opierając się na częściowo autobiograficznym cyklu artykułów pisanych przez Candace Bushnell) oraz John Melfi. Funkcje producentów wykonawczych pełnią: Toby Emmerich, Richard Brener, Kathryn Busby i Jonathan Filley.

Za kulisami twórców filmu wspierał zespół kreatywny, w skład którego weszli: projektantka kostiumów Patricia Field, wyznaczająca w serialu HBO trendy mody całej minionej dekady, a także projektanci kostiumów Molly Rogers i Danny Santiago, projektant produkcji (production designer) Jeremy Conway, kierownik zdjęć John Thomas, edytor Michael Berenbaum, A.C.E. oraz kompozytor Aaron Zigman.
New Line Cinema, we współpracy z Home Box Office, Darren Star Production, prezentuje Seks w wielkim mieście (przez M.P.A.A. oceniony jako ?R? z powodu ?dużego ładunku seksu, graficznej nagości oraz języka?.
?Każdego roku dwudziestokilkuletnie kobiety przybywają do Nowego Jorku w poszukiwaniu
dwóch ?M? ? miłości i metek. Byłam jedną z nich dwadzieścia lat temu. Ponieważ z metkami poradziłam sobie dość szybko.... skupiłam się na miłości.?

-- Carrie Bradshaw

Zapnij klamerki swoich sandałów Manolo, w jedną rękę chwyć ciasteczko do kawy, w drugą ? Cosmopolitan... Cztery ponętne mieszkanki Nowego Jorku ? Carrie, Miranda, Samantha i Charlotte ? powracają, tym razem na duży ekran, w pełnometrażowym filmie Seks w wielkim mieście, opartym na jednym z najgłośniejszych seriali wszechczasów.
Serial Seks w wielkim mieście, który zadebiutował na kanale HBO w 1998 roku, wyświetlany był przez sześć fantastycznych sezonów zanim ostatecznie zszedł z ekranów w 2004. W tym czasie serial wyróżniono 50 nominacjami i 7 Nagrodami Emmy, w tym laurami aktorskimi dla Sarah Jessiki Parker i Cynthii Nixon. Seks w wielkim mieście zdobył także 2 Nagrody Screen Actors Guild w kategorii Best Ensemble w Serialach Komediowych oraz 24 nominacje i 8 Nagród Złotego Globu, w tym wyróżnienie dla Najlepszego Serialu Telewizyjnego oraz dla Najlepszych Aktorek ? Sarah Jessiki Parker i Kim Cattrall.

Zanim jednak zatriumfował na małym ekranie, Seks w wielkim mieście był cyklem autobiograficznych artykułów Candance Bushnell, publikowanych w dzienniku The New York Observer. Darren Star, twórca i producent wykonawczy takich ikonowych produkcji telewizyjnych jak ?Beverly Hills 90210? i ?Melrose Place,? natychmiast dostrzegł ogromny ekranowy potencjał w snutej przez Bushnell opowieści o erotycznych przygodach śmietanki towarzyskiej Nowego Jorku. ?Czytając te artykuły pomyślałem: ?wow, to kapitalne okno do podglądania życia w Nowym Jorku? ? wspomina Star ? ?spodobał mi się ogromnie pomysł samotnej kobiety-narratorki, piszącej o sobie samej obserwatorki wielkiego miasta i zarazem związkach łączących jego mieszkańców.? W późniejszym czasie Candance

Bushnell wydała swoje artykuły w postaci książki, która z miejsca stała się bestsellerem, gdy trafiła na rynek w 1996 roku.

Gdy serial zaledwie startował, Star zaproponował Michaelowi Patrickowi Kingowi ? który w przyszłości miał stać się producentem wykonawczym Seksu w wielkim mieście, a ostatecznie został scenarzystą i reżyserem kinowej wersji ? dołączenie do serialowej ekipy w charakterze scenarzysty i współproducenta wykonawczego. ?Darren wiedział, że do scenariusza Michael mógłby wnieść coś bardzo specjalnego i niepowtarzalnego? ? mówi Sarah Jessica Parker, która ponownie wciela się w rolę
Carrie, pełniąc ponadto funkcję producenta - ?Talent Darrena po prostu przyniósł nam szczęście.?

Pracując nad scenariuszem serialu, King skupił się na rozwijaniu psychologicznej charakterystyki czterech postaci kobiecych. Jak sam mówi: ?Miranda jest sarkastyczna, trochę zbuntowana, trochę zła na świat. Charlotte jest słodka, bardziej tradycyjna, typ grzecznej, schludnej uczennicy. Samantha jest sexy, powoduje nią żądza władzy. No i jest oczywiście Carrie - nie do określenia. Z tych rysów osobowości wypływało wszystko inne. Po prostu wyobrażasz sobie ich poczucie humoru ? na ekranie i poza nim. A później, z każdym następnym rokiem kręcenia serialu, coraz bardziej przywiązywaliśmy się do siebie, stawaliśmy się przyjaciółmi, w miarę, jak dziewczęta dojrzewały wewnętrznie, a więzi pomiędzy aktorkami, scenarzystami i reżyserami ulegały pogłębieniu.?

Skoro tylko kanał HBO zaczął emitować serial, widzowie z miejsca pokochali Carrie, Samanthę, Charlotte i Mirandę, a dyskusje o treści odcinka z ubiegłego wieczoru stały się stałym elementem rozmów przy automacie do kawy jak Ameryka długa i szeroka.
?Nikt z nas nie spodziewał się aż tak wielkiego sukcesu? ? mówi Kristin Davis, która powraca do roli Charlotte - ?Nigdy się nie oczekuje, że coś aż tak się powiedzie i będzie ?szło? tak długo, jak nasz serial. To był naprawdę niewiarygodny okres w naszym życiu.?
?Na sukces tego widowiska złożyło się wiele rzeczy? ? dodaje Cynthia Nixon, która ponownie gra Mirandę - ?Zacznijmy od scenariusza. Jest naprawdę błyskotliwy, a zarazem aż do bólu szczery. Ludzie oglądają nasz serial ciągle od nowa, po pięć-dziesięć razy ten sam odcinek, bo każdy z nich jest autentycznie pełen treści. To nie tylko żarty ? to pomysły i idee. I myślę, że aktorzy byli cudowni.?

?To opowieść o kobietach, które spotkały się i połączyły jakby w nową rodzinę, o przyjaciółkach, które trzymają się razem na dobre i na złe? ? dodaje Kim Cattrall, powracająca do roli Samanthy - ?I właśnie dzięki tym serdecznym relacjom serial zyskał taką popularność.?

?Serial został przyjęty tak dobrze, ponieważ była luka, którą trzeba było wypełnić? - kontynuuje Michael Patrick King.- ?A chodzi konkretnie o to, że ktoś musiał przemówić w imieniu kobiet żyjących w pojedynkę, ktoś, kto znał smak życia w samotności w obrębie społeczności głoszącej, że ludzie powinni trzymać się razem. A tymczasem nasza produkcja, podprogowo i nie tylko podprogowo, jest tym innym głosem mówiącym: Bądź bystra, silna! Idź własną drogą!?

Do chwili, gdy HBO zakończył emisję Seksu w wielkim mieście, jego widownia wzrosła ogromnie, zaś nowi fani odkrywali go na płytach DVD i w innych stacjach, na mocy umów licencyjnych. W 2004 roku wyemitowano ostatni odcinek serialu, poprzedzony kampanią medialną, podkreślającą jego ogromną popularność i specjalne miejsce w kulturalnym leksykonie. Każdy, kto choćby przelotnie interesował się serialem, wie, że jego bohaterkami były niezależne, inteligentne i wyrafinowane samotne kobiety, z upodobaniem do zapinanych na paski sandałów Manolo, ciasteczek z Magnolia Bakery oraz najświeższych, szeleszczących numerów Cosmopolitan i innych rarytasów, których dostarczają najmodniejsze miejsca w Nowym Jorku.

Zebranie twórców serialu oraz jego obsady przy pełnometrażowym filmie wydawało się oczywistym kolejnym krokiem w kontynuacji opowieści o czterech kobietach. Zdaniem Sarah Jessiki Parker, gwiazdy i zarazem producentki Seksu w wielkim mieście, nie było nawet mowy o tym, by kto inny niż


Michael Patrick King mógł napisać scenariusz do filmu. ?Naturalnie nikt inny nie mógłby tego opowiedzieć. Od początku wiedziałam, że tylko on może to zrobić? ? oznajmia Sarah Jessica - ?Jest naprawdę utalentowanym scenarzystą komedii romantycznych i po prostu czułam, że nie zrobiłabym tego filmu bez niego.? ?Przez wiele, wiele lat musiałem kochać jednocześnie cztery kobiety i wszystkie je nosić w sercu, nawet wówczas, gdy nie kręciliśmy serialu? ? kontynuuje King - ?musiałem zakochać

się w kobietach, które obdarzyłem osobowością i głosem. W realnym życiu rzadko zdarzają się takie historie.?

Scenariusz ostatecznie przygotowany przez Kinga koncentrował się wokół uniwersalnego tematu, bliskiego zarówno Carrie, jak jej przyjaciółkom. ?Ten serial tak naprawdę opowiadał o poszukiwaniu miłości? - mówi King.- ?I myślę, że film jest o tym, co dzieje się, gdy ją znajdujesz. To film o kobietach w związkach ? o kobietach i ich przyjaźniach.?



John Melfi, który był producentem serialu i ponownie pełni tę funkcję w obrazie pełnometrażowym, opisuje swoje nowe dzieło jako próbę udzielenia odpowiedzi na pytanie nawiązujące do tradycyjnego zakończenia bajek: ?Co to właściwie znaczy: żyli długo i szczęśliwie??
?Historie miłosne to nie zawsze epickie powieści ? niektóre to krótkie opowiadania. Lecz to wcale nie oznacza, że mniej jest w nich miłości -- Carrie Bradshaw

Scenariusz do filmu napisany przez Michaela Patricka Kinga podejmuje akcję w chwili obecnej, cztery lata po tym, jak po raz ostatni oglądaliśmy Carrie i jej przyjaciółki. I ? jak to zazwyczaj bywa z upływem czasu ? w ich życiu zaszły pewne zmiany.

Carrie - choć nadal pracuje w swoim apartamencie na Upper East Side ? nie pisuje już kolumny w gazecie. ?Zdarza jej się teraz pisywać dla Vogue? ? mówi Sarah Jessica Parker o swojej postaci - ?Pracuje nad swoją czwartą książką ? a trzy poprzednie były bestsellerami. Toteż nieco inaczej patrzy teraz na życie w Nowym Jorku. Po raz pierwszy była też dosyć rozsądna i ostrożna, by zgromadzić trochę oszczędności. Stała się znacznie bardziej dorosła.? Nowo nabyta dojrzałość Carrie dotyczy też


jej życia prywatnego ? nareszcie jest w stałym związku z Mr. Bigiem, w którego rolę wciela się Chris Noth.

?Sarah Jessica Parker jest fenomenalną muzą dla pisarza? ? mówi King - ?Kiedy chcesz, by była gwiazdą, staje się gwiazdą. A przecież potrafi też być tą, która została odrzucona. Potrafi zrobić wszystko, co ludzie chcą robić w życiu. Sarah Jessica jest także bardzo inteligentna ? ta rola nigdy nie byłaby tak znakomita gdyby nie potrafiła tchnąć w nią tego rodzaju intelektu. Poza tym jest radosna, atrakcyjna i naprawdę zmysłowa, a przy tym obdarzona emocjonalną głębią.?

Producent John Melfi jest pełen pochwał dla talentu Parker, który ujawnia się zarówno przed, jak za kamerą. ?Jako aktorka posiada niesamowitą zdolność stapiania się z bieżącą chwilą, toteż potrafi zmieniać rolę jak żaden ze znanych mi aktorów? ? opowiada ?Na planie potrafi stać się Carrie. A potem, kiedy kamera staje, ona błyskawicznie skupia się na roli producenta.?

Ponownie na Park Avenue, Charlotte (w tej roli Kristin Davis) żyje marzeniami, które stały się rzeczywistością. Po latach marzeń o miłości i macierzyństwie Charlotte i jej nieoceniony mąż Harry (Evan Handler) stali się dumnymi rodzicami Lily, słodkiej dziewczynki adoptowanej z Chin. Nowo odnalezione szczęście odmienia bohaterkę filmu; jak mówi Davis. ?Ponieważ dostała aż tak wiele od życia, w sposób naturalny skupia się teraz na ludziach wokół niej.?

Pora na niespodziankę ? Samantha (Kim Cattrall), szczycąca się niegdyś podbojami na polu seksu, obecnie jest także w bliskim związku ? chociaż na drugim brzegu Ameryki. Pokonawszy po zaciętej walce raka piersi, Samantha przeniosła się do Los Angeles w ślad za narzeczonym - aktorem Smithem (Jason Lewis), który w Kalifornii kontynuuje swoją karierę. Mieszka w pięknym domu przy plaży w Malibu, ale brakuje jej bardzo życia w Nowym Jorku. ?Jej przyjaciółki wychodzą za mąż i mają dzieci? - mówi Cattrall ? ?Pojawia się uczucie, że została w tyle. To coś znacznie więcej niż tylko fizyczne oddalenie.?




Ponownie na Brooklynie, Miranda, grana przez Cynthię Nixon, także tęskni za ukochanym Manhattanem. Podejmując codzienną, ustabilizowaną egzystencję u boku męża, Steve?a (David Eigenberg) i syna Brady?ego, Miranda doświadcza stresów współczesnego życia. ?Jest zwyczajnie wyczerpana? ? wyjaśnia Nixon - ?Jak każda pracująca matka, czuje się dosłownie rozrywana w pięciu różnych kierunkach.?

Aktorka Candice Bergen także powraca do dawnej roli Enid Frick, współpracującej z Carrie chłodnej redaktorki Vogue. ?Enid jest bardzo, ale to bardzo profesjonalna, bardzo zorientowana na karierę? ? mówi Bergen, która grała już Enid w kilku odcinkach serialu ? ?Wydaje się bardzo zaangażowana w swoją pracę ? i powiedziałabym, że bardzo potrzebuje jakiegoś życia poza zawodowymi obowiązkami? ? śmieje się aktorka. Filmowa współpraca Candice Bergen z Michaelem Patrickiem Kingiem datuje się od czasu udziału aktorki w przebojowym serialu komediowym Murphy Brown, w którym King debiutował jako scenarzysta. ?Ja uwielbiam Michaela? ? mówi Bergen ? ?Praca z nim to zawsze wielka przyjemność.?

Obok powracających na ekran znajomych twarzy z serialu, uwagę wzbudza postać zupełnie nowa - Louise, młoda dziewczyna zatrudniona przez Carrie jako asystentka, grana przez zdobywczynię Oscara? Jennifer Hudson. Hudson nie należała do szczególnie wiernych widzów Seksu w wielkim mieście, toteż słysząc o roli Louise z entuzjazmem poświęciła się zdobywaniu informacji na jego temat. ?I od tamtej pory nie przestałam go oglądać? ? śmieje się aktorka ? ?Jestem uzależniona ? Po prostu się w nim zakochałam.?

Kiedy Carrie, uradowana sukcesem pisarskim, zatrudnia Louise w charakterze asystentki, dziewczyna okazuje się darem niebios, wnosząc nieco porządku do dość chaotycznego życia pracodawczyni. Hudson opisuje Louise jako osobę zorientowaną na rodzinę, niedawno przybyłą do Nowego Jorku. ?Louise, dwudziestopięciolatka z St. Louis, przenosi się do Nowego Jorku aby znaleźć miłość? ? mówi ? ?Ona wierzy w miłość. A jakie przesłanie może być wspanialsze od szerzenia miłości??


W opowieści o czterech samotnych kobietach w Nowym Jorku mężczyźni, którzy mają znaczenie w ich życiu, powinni przychodzić i odchodzić. Tymczasem ich znaczenia dla akcji nie wolno lekceważyć. ?Mężczyźni są cichymi bohaterami Seksu w wielkim mieście, ponieważ bez mężczyzn wyzwalających emocje i reakcje nie byłoby żadnego napięcia narracyjnego? ? wyjaśnia Michael Patrick King - ?Bez nich zabrakłoby dynamiki akcji.?

Chris Noth ponownie wciela się w rolę Mr. Biga, trwałego ideału romantycznego partnera Carrie, pomimo jej licznych miłosnych perypetii. W trakcie serialu ?Mr. Big był jak Święty Graal? ? śmieje się King ? ?Ważne było, by Carrie miała kogoś, kto zawsze mógł ją zaskoczyć swoim zachowaniem?. W filmie Mr. Big zostaje ? na długo i nareszcie ? oficjalnym narzeczonym Carrie.


?Chris jest wspaniałym, wspaniałym aktorem? ? kontynuuje King - ?Wcielając się w postać Mr.Biga roztaczał wokół taką atmosferę, że wszyscy pragnęli, by podziałała na Carrie. Albo chcieli porządnie mu przyłożyć. Albo chcieli, by porzuciła go na dobre.?

?Mężczyźni go uwielbiają? - dodaje Sarah Jessica Parker - ?Mówią mi: ?Nie zamierzasz potraktować źle Mr. Biga, prawda?? A kobiety mdleją z zachwytu, bo jest takim fantastycznym facetem. Jest wart każdej kłótni, każdej walki. I nie ma na świecie nikogo, z kim chciałabym to zagrać poza Chrisem.?

?Chemia, która powstała pomiędzy Sarah Jessiką i mną, odegrała nieocenioną rolę? ? potakuje Chris Noth -. ?Ona i ja, grając razem, połączeni sympatyczną relacją i pewną chemią, pozwalaliśmy naszym kontaktom przybierać wiele zróżnicowanych odcieni.?


David Eigenberg powraca jako Steve Brady, mąż Mirandy i ojciec jej małego synka. Po kilku nieudanych związkach ?Steve jest tym, który odnalazł klucz do jej serca i zachował się przy niej jak dorosły mężczyzna? - mówi King - ?David Eigenberg jest autentyczny. On jest Nowym Jorkiem.?



?Steve jest facetem, na którym można polegać? ? mówi Eigenberg o granej przez siebie postaci ? ?Zrobi wszystko dla tych, których kocha. Miranda i Steve są wobec siebie absolutnie lojalni. Oboje tworzą wspaniałą miłosną historię.?

Dopełniając rodzinnego kręgu Mirandy, młody Joseph Pupo, który zostawił za sobą dzieciństwo, powraca w roli syna Mirandy i Steve?a, Brady?ego.

Po rozpadzie nieudanego małżeństwa Charlotte nawiązuje nieprawdopodobny flirt ze swoim nieco szorstkim, lecz w gruncie rzeczy przyzwoitym prawnikiem rozwodowym Harrym Goldenblattem - flirt, który przeradza się w coś znacznie poważniejszego. Evan Handler powraca do roli Harry?ego, w którym King dostrzega ?dokładne przeciwieństwo wymuskanego marzenia. Evan jest taki ważny ponieważ w moim odczuciu Harry miał być samym sercem, samą akceptacją. Harry jest jak król wiejskiego święta, przystępny, wspierający małżonek.


Handler także opisuje Harry?ego jako mężczyznę, który ?nie posiada wszystkich towarzyskich zalet, do których Charlotte przywykła w Nowym Jorku?, ale także ?faceta, którego temperamentowi i duchowi Charlotte nie mogła się oprzeć.?

Tymczasem grana przez Kim Cattrall Samantha Jones ceni sobie bardzo swoją wyzwoloną postawę wobec seksu, goszcząc u siebie tylu mężczyzn, ilu tylko ma ochotę. Teraz jednak pozostaje w bliskim, monogamicznym związku ze Smithem Jerrodem (w tej roli Jason Lewis).

Zdaniem Lewisa, Smith akceptuje Samanthę taką, jaka jest. ?Najlepiej charakteryzuje go otwartość, gotowość do akceptacji drugiej osoby i powstrzymanie się od wydawania osądów?. Oddanie Smitha wobec Samanthy nie ma granic, ich życie seksualne kwitnie, ale narzeczony okazuje się także nieocenioną podporą podczas walki bohaterki z rakiem piersi.

Kolejnym mężczyzną w życiu czterech dziewcząt jest Anthony Marentino, grany przez Mario Cantone, który początkowo dołączył do rodziny Seksu w wielkim mieście jako organizator wesela Charlotte. Cantone, znający Michaela Patricka Kinga od dawna ? od czasu, kiedy obaj występowali jako wykonawcy komediowych monologów w Improv we wczesnych latach 80. ? chwali Seks w wielkim mieście za nowe, przełomowe podejście do seksualnych stereotypów. ?Tam nigdy nie było uwag w rodzaju; ?och, on jest gejem?, albo ?ona lubi uprawiać seks z wieloma mężczyznami?, albo ?jest pruderyjna i znerwicowana?. Wszystko to było po prostu akceptowane i przedstawiane widzom w bezpośredni sposób, bez wydawania osądów. I do tego to wszystko było jeszcze zabawne. Można przełamywać tabu za pomocą humoru.?

Mężczyzną, który stał zawsze po stronie Carrie, jest Stanford Blatch, gej i poszukiwacz talentów, grany przez Willie'go Garsona. Nękany własnymi, romantycznymi rozterkami w związkach z mężczyznami i gotowy do wsparcia, gdy Carrie doświadczała niepowodzeń, Stanford pozostał w pamięci widzów dzięki swemu niezwykłemu stylowi ubierania, który wyróżniały buty o spiczastych noskach, połyskliwe


garnitury i muchy. ?Stanford jako postać filmowa był przede wszystkim dziełem (projektantki kostiumów) Pat Field? ? mówi Garson - ?Była to jedyna postać, przy której Pat miała carte blanche ? niezależnie od tego, jakie pomysły mogły przyjść jej do głowy. A ponieważ Pat jest wielką osobowością, wielką osobowością stał się także Stanford.?
?Po prostu twój zwykły dzień. Śniadanie z Balenciagą, poranna kawa z Vivienne Westwood. lunch z Lacroix?i de la Rentą. A na deser ? Karl Lagerfeld?
Carrie Bradshaw

Molly Rogers. ?Kiedy pracuje się z ekipą przez tyle lat, wszyscy stają się jakby rodziną? ? mówi Field.- ?To naprawdę fantastyczne, że mogliśmy spotkać się znowu na planie.?


Pat Field wiedziała jednak dobrze, że projektowanie garderoby dla serialowych postaci tak zżytych z publicznością, a do tego znanych z dobrego smaku, nie będzie zadaniem łatwym. ?Musiałam wymyślić jakiś rodzaj akcji, dzięki której mogłam rozwinąć filozofię filmu? ? wyjaśnia ? ?Starałam się wypełnić tę czteroletnią przerwę pomiędzy serialem i filmem. Myślę, że Michael Patrick po prostu mi zaufał i uwierzył, że zrobię to, co należy. Jeśli zaś chodzi o mnie, moje pomysły musiały po prostu być inteligentne, posiadać jakąś przyczynę. Za wyglądem bohaterek musiała stać jakaś logika, ponieważ nasze dziewczęta stały się już stałymi gośćmi w wielu domach, toteż publiczność będzie je obserwować i sprawdzać, szczegół po szczególe. W ich względzie i strojach musiała zatem tkwić jakaś autentyczna prawda.?




A więc, przede wszystkim, Field wyobraziła sobie, że Carrie dojrzała w wielu wymiarach swojego życia. ?Widziałam teraz Carrie jako kobietę nieco bardziej sexy, nieco bardziej dojrzałą, nieco bardziej

spokojną i akceptującą bardziej swoją kobiecość? ? mówi projektantka -. ?Nadal stara się uporządkować swoje eklektyczne otoczenie, a poza tym zdobywa coraz większą renomę pisarską.?

?Myślę, że w tym czasie moda naprawdę się zmieniła? ? dodaje Sarah Jessica Parker ? ?Z drugiej strony Carrie jest zdecydowanie osobą dojrzalszą i inną niż przedtem, osobą, której gust uległ zmianie, podobnie jak paleta barwna jej szafy. Tak zresztą dzieje się zazwyczaj, kiedy dojrzewamy. To było naprawdę ekscytujące.?

Jako producent, a także gwiazda filmu, Parker rozpoczęła współpracę z Field wiele miesięcy przed tym, nim zaczęły się zdjęcia. ?Aż za dobrze pamiętam, ile próśb i wybiegów wymagała realizacja zamówień i pamiętam, jak musieliśmy się starać, aby nadążyć za Tygodniem Mody, tym w Europie i tym amerykańskim, i ile starań wymagało sprowadzenie tych wszystkich strojów z Europy i innych odległych zakątków świata? ? wyjaśnia ? ?Ale efekt wart jest wszystkich tych wysiłków. To jest naprawdę niesamowite.?


?Utrzymaliśmy kontakt z wieloma projektantami, przede wszystkim dzięki wielkiemu sukcesowi serialu? ? dodaje Patricia Field -. ?Telewizyjne widowisko przydało modzie wiele popularności. A projektanci uwielbiają, gdy ich kreacje nosi Sarah Jessica, która jest supermodelką.?

?Widzowie musieli trochę poczekać na ponowne spotkanie z naszymi paniami? ? mówi Michael Patrick King -. ?A kiedy ujrzą je znowu na ekranie, zobaczą też wiele nowych kolorów i wiele nowych pomysłów. Pat osiągnęła wyżyny swojej sztuki.?
Zdaniem Pat Field, do nowych trendów widocznych w filmie należą paski i bardziej masywne buty. ?Gdybym była producentem obuwia, wybrałabym Sarah Jessikę na moją modelkę? ? mówi projektantka


? ?Dlatego, że ona wydaje się wprost unosić w powietrzu, ma tyle powabu i wdzięku. I do tego ma wspaniałe nogi.?

Jak mówi producent John Melfi, dla potrzeb filmu Pat Field stworzyła ponad osiemdziesiąt kreacji dla samej tylko ?Sarah Jessiki Parker. ?A kiedy mówimy o osiemdziesięciu kreacjach, nie zapominajmy o dodatkach, butach i wartej miliony dolarów biżuterii? ? dodaje.

?Tak z grubsza mogę ocenić, że cztery bohaterki zmieniały filmowe kostiumy łącznie ponad trzysta razy? ? tłumaczy Field - ?A były przecież także inne postacie, występujące w dwóch czy trzech różnych strojach, których nigdy nie liczyłam, ale jestem pewna, że przygotowaliśmy razem ponad tysiąc kostiumów. To było naprawdę ogromne zadanie.?
?Nikt by nie uwierzył, ile czasu spędziły na przymiarkach? ? żartuje Melfi.

?Praca z Patricią Field jest dla mnie takim twórczym doświadczeniem? ? mówi Kim Cattrall.- ?Ponieważ w jej studiu jest zawsze tyle ekscytacji. Przymiarka kostiumów z kimś takim jak Pat Field i w miejscu, gdzie stoi przynajmniej szesnaście ? dwadzieścia stojaków z ubraniami, jest jak wizyta w sklepie, w którym możesz przymierzyć i zabrać do domu wszystko, co ci się spodoba. To jak szalony pokaz w wielkim domu mody.?
?Były tam dosłownie stosy torebek, chyba wszystkie nowe torebki, których jeszcze nikt nie oglądał w sklepach? ? dodaje Kristin Davis - ?Poza tym stosy butów. To było jak prawdziwy sezam z modą.?


Poza projektowaniem strojów do filmu, Pat Field nadzorowała także pokaz kreacji stanowiący podsumowanie Tygodnia Mody w Bryant Park.

Największą ambicją Patricii Field jest stworzenie wyglądu, który potrafi oprzeć się upływowi czasu. ?Tu nie chodzi o modę w przyszłym roku, albo w następnym sezonie. Ja chciałabym, aby ten film



prezentował się dobrze nawet za dwadzieścia lat.? ? mówi projektantka ? ?Chciałabym, aby mój styl był naprawdę luksusowy i okazały.?
?Myślę, że w niektórych domach?bajki stają się rzeczywistością.?

-- Carrie Bradshaw

Gdy w 1998 roku stacja HBO po raz pierwszy pokazała Seks w wielkim mieście, w Nowym Jorku kręcono niewiele seriali telewizyjnych, a większość stanowiły historie policyjne, ukazujące ciemne strony życia w wielkim mieście. Tymczasem wizja Nowego Jorku stworzona dla Seksu w wielkim mieście przez Darrena Stara inspirowana była raczej obrazami Woody?ego Allena i miastem, które ten reżyser tak fascynująco przedstawił w Manhattanie i Annie Hall. ?Te filmy są kwintesencją wielkich romantycznych komedii z lat 70, które rozgrywały się w Nowym Jorku, ja zaś postanowiłem nawiązać
trochę do tej tradycji w serialu ? mówi Star - ?Naprawdę chciałem uchwycić przepych, urok i entuzjazm Nowego Jorku.?
?Nowy Jork dodał mnóstwo wdzięku temu serialowi? ? potwierdza Michael Patrick King ? ?moim zdaniem Nowy Jork to najbardziej kosmopolityczne miasto Ameryki. Więc jeśli zamierzasz zagłębić się w życie tych dziewcząt, a one próbują dojrzeć i dorosnąć, czy znajdziesz lepszą scenerię niż najbardziej dojrzałe miasto świata??
Według Kinga żadna z czterech bohaterek nie pochodzi z Nowego Jorku. Już raczej każda z nich przyjechała do tego wielkiego miasta w pogoni za marzeniami i sprawiła, że Nowy Jork stał się jej domem. ?A jest to naprawdę miasto marzeń, ponieważ czasem czujesz, że koncentruje się właśnie na tobie, i czujesz, że właśnie tutaj przeżywasz najlepszy okres w swoim życiu. Lecz zdarzają się także inne chwile, kiedy pogrążasz się w czarnej rozpaczy.

Dlatego to miasto jest kapitalną scenerią dla opowieści.? ?Nowy Jork stał się piątą bohaterką tej historii? ? mówi Sarah Jessica Parker - ?Tak naprawdę miasto staje się tą kluczową postacią, nieodzowną w opowieści.? Przy takim założeniu nie ulegało wątpliwości, że film długometrażowy będzie kręcony i umiejscowiony w Nowym Jorku.
Główna tura zdjęciowa do Seksu w wielkim mieście rozpoczęła się w Nowym Jorku 19 września 2007 roku, z Michaelem Patrickiem Kingiem u steru, który był także autorem scenariusza. Choć King reżyserował już wiele odcinków serialu, Seks w wielkim mieście stanowi jego kinowy debiut reżyserski.

?Jako filmowca cieszy mnie ogromnie, że mogę wreszcie wyobrazić sobie, jak opowiada się większą historię? ? wyznaje King, który na planie stwierdził, że pod pewnymi względami film długometrażowy reżyseruje się łatwiej niż serial ? ?Podczas pracy nad serialem robiłem jeden odcinek, a myślałem przy tym o siedmiu kolejnych. Toteż możliwość skupienia uwagi ? dzień po dniu - na jednej historii była fascynującym przeżyciem.?

Sarah Jessice Parker wyjście przed kamery, by ponownie zagrać główną rolę Carrie Bradshaw, wydawało się czymś bardzo naturalnym: ?Pierwszy dzień zdjęć był tak zwykły i znajomy, że nawet o tym nie pomyślałam? ? wspomina aktorka.

Jako producentka filmu, Parker cieszyła się szczególnie, że tak wielu członków ekipy serialu wróciło na swoje miejsca na potrzeby filmu. Okazało się, że w zdjęciach do filmu będzie brało udział aż osiem osób, które towarzyszyły serialowi od pierwszego do ostatniego odcinka.

?Wszyscy tak niewiarygodnie zaangażowali się w nowe zadanie? ? mówi Parker - ?Bez namysłu oddając nam czas, który mogli spędzić z dziećmi i rodziną. Do najcenniejszych zawodowych wspomnień mego życia zaliczam te chwile o drugiej czy trzeciej nad ranem, na jakiejś szalonej, nieznanej ulicy, kiedy wszyscy żartowaliśmy i cieszyliśmy się, że jesteśmy tam razem.?

?Jesteśmy niczym naprawdę zżyta rodzina? ? dodaje Kristin Davis, grająca Charlotte, przyjaciółkę Carrie z Park Avenue -. ?Jest z nami kilka nowych osób, a niektórzy nie mogli dołączyć do ekipy, ale prawie wszyscy zebraliśmy się tu razem do nakręcenia tego filmu.
Mimo, iż zdjęcia do serialu na ulicach Nowego Jorku budziły sporo uwagi przechodniów, ani aktorzy, ani ekipa nie byli zupełnie przygotowani na owacyjne przyjęcie, jakie spotkało ich podczas zdjęć do filmu kiedy tylko poszły w ruch kamery. Setki nowojorczyków, turystów, paparazzi i dziennikarzy tłoczyły się na ulicach kiedy kręcono plenerowe ujęcia do Seksu w wielkim mieście.

?Kiedy zabraliśmy się za kręcenie zdjęć do filmu, byłam ? tak myślałam ? wewnętrznie przygotowana do pewnego zainteresowania na ulicach ? mówi Parker - ?Ale nie sądzę, abym kiedykolwiek przewidywała, jak wielkie zainteresowanie wzbudzimy na ulicach.?
Kim Cattrall, grająca Samanthę, olśniewającą i skandalizującą przyjaciółkę Carrie, także nie była przygotowana na tak entuzjastyczne przyjęcie wielbicieli tej nowojorskiej historii. ?Spodziewałam się, że pierwszego dnia może nas przywitać trochę fanów, dziennikarzy albo po prostu przechodniów? ? wspomina ? ?Ale kiedy pojawiłam się na planie i wysiadłam z samochodu, poczułam się natychmiast, jakbym przybyła na filmową premierę.?

?To było niczym widownia na trójpoziomowym stadionie? ? dodaje Kristin Davis.- ?Po prostu niesamowite. Nie było dnia, żeby ktoś nam nie mówił, jak bardzo brakuje mu serialu i jak bardzo go uwielbia. Fani dostarczyli nam mnóstwo wsparcia.?
Podczas gdy konieczność panowania nad tłumem poważnie zagrażała opóźnieniem produkcji, talent i doświadczenie reżysera-asystenta Bettianna Fishmana, prawdziwego weterana Seksu w wielkim

mieście, dla potrzeb filmu obdarzonego pieszczotliwym przydomkiem ?Bullhorn Betty?, sprawiły, że tłumnie zgromadzeni entuzjaści czuli się zadowoleni, zabawieni i pozostawali pod kontrolą.

Wśród miejsc, gdzie kręcono zdjęcia do filmu, znalazły się: Piąta Aleja, przed Tiffany?s i Saksem; dom aukcyjny Christie?s, biura Vogue w Condé Nast Building, Salon Riccardo Maggiore i Hotel Giraffe w midtown; Bryant Park i sąsiadujący z nim oddział nowojorskiej Biblioteki Publicznej przy Piątej Alei, sklepy Vitra i Diane Von Furstenberg w dzielnicy meat-packing; Salon Nick?s Hair w Greenwich Village; Henry Street na Lower East Side, Park Avenue na Upper East Side, Perry Street w Greenwich Village, oraz Dekalb Avenue na Brooklynie; Hotel Mercer i sklep z meblami Luce Plan w Soho; jezioro w Central Parku, a także Most Brookliński.

Do restauracji, które odwiedzają filmowe postaci, należały: Buddakan i 202 Restaurant w Chelsea, The Bemelmans Bar w Hotelu Carlyle i Lumi na Upper East Side, Junior?s na Brooklynie, Raoul?s w Soho, the House w pobliżu Gramercy Park, Starbucks na Astor Place, Good World Café w Chinatown oraz The Modern w midtown. Ekipa filmowa wypuściła się także poza Nowy Jork, aby kręcić w Malibu, przed sklepem Gucciego na Rodeo Drive w Beverly Hills, w kampusie UCLA, a także w Simi Valley w Kalifornii.

Gdy nie kręciła w plenerze, ekipa produkcyjna przenosiła się w te same miejsca, gdzie powstawał serial: Silvercup Studios w Long Island City, New York. ?To uczucie było surrealistyczne? ? wspomina Cynthia Nixon, grająca Mirandę, prawniczkę i niezawodną przyjaciółkę Carrie - "Kiedy wracasz do studia i widzisz swoją starą, znajoma garderobę, to samo pomieszczenie z kostiumami, a wszystko jest dokładnie tak, jak było przedtem, i wszędzie dookoła ci sami ludzie, naprawdę czujesz się, jakby czas się cofnął.?

?W moim odczuciu najbardziej surrealistyczny był moment, kiedy ponownie weszłam do mieszkania Carrie? - mówi Sarah Jessica Parker -. ?Ponieważ urządzono je dosłownie identycznie jak w serialu. Nazywają to chyba archeologią sądową ? jak wówczas, gdy jakiś dom spłonął do fundamentów, a ty próbujesz go odtworzyć. Mówiłam sobie: ?To cudowne i dziwne.?

?Sarah Jessica przechowuje w domu mnóstwo najdziwniejszych przedmiotów, niech Bóg jej wybaczy? ? mówi projektant produkcji Jeremy Conway, który miał za zadanie odtworzyć wnętrze apartamentu, gdzie działo się tyle pamiętnych wydarzeń serialu. Lecz w porównaniu z poprzednią wersją, jednej szczególnej rzeczy brakowało. Po zakończeniu zdjęć do serialu biurko Carrie przekazano w darze Smithsonian w Washington DC. Choc projektant wiedział świetnie, gdzie znajduje się rekwizyt, Smithsonian nie ma zwyczaju zwracać ofiarowanych przedmiotów.

?Sarah Jessica potrafiła odpowiednio do nich podejść i przekonać, że może moglibyśmy odzyskać jej biurko tylko na krótki czas, jaki zajmie praca nad tym projektem. Jej interwencja okazała się naprawdę skuteczna.? ? wyjaśnia Conway. Te fragmenty wyposażenia mieszkania Carrie, których nie można było odnaleźć, zostały pieczołowicie odtworzone dla potrzeb filmu. Z podobną starannością odtworzona została także okazała siedziba Charlotte przy Park Avenue.

?Miałem wiele szczęścia, że udało mi się zgromadzić znaczącą część naszej dawnej ekipy? ? mówi Conway - ?Było to naprawdę ciekawe doświadczenie, ponieważ powracający na plan członkowie dawnej ekipy serialu przypominali nam o wielu rzeczach ? często drobnych szczegółach ? o których bez ich pomocy pewnie byśmy zapomnieli.?

Ponownie jednak, projektując dekoracje, Conway nigdy nie zapominał, że w życiu czterech bohaterek upłynęły cztery lata. ?Wokół wszystkich czterech pań wszystko będzie odrobinę bardziej dojrzałe? ? mówi ? ?I naprawdę skupiliśmy się mocno na wartościowych materiałach ? pięknych tapetach, zasłonach i innych detalach i fakturach, których w ich otoczeniu można by oczekiwać.?

?Właściwe Jeremy?emu wyczucie stylu, te czyste linie... jest niewiarygodnie elegancki i szykowny, a dzięki własnemu stylowi tworzy wygląd, który jest autentycznie super-realistyczny? ? stwierdza producent John Melfi.- ?Jeremy ma kapitalny talent do odnajdywania punktu pośredniego pomiędzy szykowna elegancją, którą wszyscy chcielibyśmy się otaczać, a tym, co jest dla nas osiągalne.?

?Jeremy wykonał taką wspaniałą pracę? ? dodaje Sarah Jessica Parker -?Myslę, że to najlepsze, czego kiedykolwiek dokonał.?

Dla potrzeb rozwijającej się historii Conway nie tylko odtworzył domy Carrie, Charlotte i Mirandy, lecz stworzył także nowe mieszkania dla Samanthy, Mr. Biga i innych postaci. ?Czasami myślę, że Michael Patrick King nazwałby to słodkością albo lodowym deserem? ? mówi Conway o sceneriach filmu. - ?Powiedział kiedyś, że ludzie przyjdą go obejrzeć i dowiedzieć się trochę o modzie, o tym, co zamierza zrobić Pat Field, a potem powiedział, ze ja chcę zrobić to samo dla każdego, kto interesuje się architekturą i wystrojem wnętrz.?

Kolejną kluczową osobą, która pragnęła nadać filmowi luksusowy wydźwięk, był operator John Thomas, który był także autorem zdjęć do większości odcinków Seksu w wielkim mieście, w tym tych rozgrywających się w Paryżu w ramach pożegnalnego sezonu serialu. ?Sądzę, że to największe osiągnięcie w całej jego karierze? ? mów Parker ? ?Jego praca jest niesamowita.?

?Zdjęcia Johna Thomasa do filmu są naprawdę piękne? ? potwierdza Michael Patrick King. - ?Oświetlenia nie sposób przecenić, a na dodatek Thomas jest znakomitym współpracownikiem.? To prawda, doskonałym dopełnieniem talentu jest przyjazne usposobienie Thomasa i atmosfera, którą tworzy na planie ? otoczenie, w którym lubią pracować wszyscy członkowie ekipy.

Szacunek, jakim aktorzy darzą reżysera, również sprawia, że na planie wszyscy czują się dobrze. ?Michael jest bardzo ciepły i bardzo nas wspierają? ? mówi Cynthia Nixon.- ?Po prostu przez cały czas przekazuje nam swoje dobre wibracje.?

?Michael Patrick sprawiał, że codziennie się śmialiśmy? ? dodaje Kristin Davis, podziwiająca zaangażowanie, z jakim reżyser podchodzi do realizacji projektu. ? ?Ma niesamowitą zdolność wczuwania się we wszystkie postaci? ? kontynuuje aktorka. ? ?Bywa, że przychodzi, by reżyserować


jakąś scenę filmu, i nie może mówić ze wzruszenia. To takie cudowne. On nie tylko to napisał ? on to naprawdę przeżył.?

?Jeśli ten film odniesie sukces, to właśnie dzięki jego gorącej pasji nakręcenia go w najlepszy możliwy sposób? ? mówi Sarah Jessica Parker o Kingu. - ?Jest bardzo inspirujący.?

?Mogę szczerze powiedzieć, że praca nad takim filmem jest wielka przyjemnością ze względu na ludzi, których spotykam na planie? ? mówi King. - ?Każdy z nich jest na swój sposób genialny. Wszystkie aktorki są zachwycające, aktorzy są zachwycający, projektanci są zachwycający. Jeśli chodzi o mnie, czułem się jak dziecko w sklepie ze słodyczami.?

King ma nadzieję, że film Seks w wielkim mieście dostarczy równie przyjemnych przeżyć widowni. ?Zawsze uważałem, że serial był jak rollercoaster? ? mówi - ?A teraz myślę, że nasz film jest niczym wielki rollercoaster, z podskokami, zjazdami i pełen niespodzianek.

King wierzy także, że widzowie oglądający Seks w wielkim mieście odnajdą w tym filmie nie tylko to, co lubili w serialu, lecz doświadczą także czegoś więcej. ?Kiedy idziesz do kina, chcesz dowiedzieć się czegoś o życiu albo pośmiać się z życia, albo popłakać nad życiem? ? mówi ? ?I mam nadzieję, że na tym filmie będziesz miał okazję i śmiać się, i szczerze płakać.?

?Chciałbym, by ludzie opuszczali kino, myśląc: ?w porządku, świetnie, było tego naprawdę dużo!? ? kończy. ? ?Były drinki, przystawka, danie główne i deser, deser, deser!?