Tysiące wyrytych na ścianach skalnych rysunków wykonanych przez ludzi pierwotnych, jakie spotkać można na obszarze całej Afryki prawdopodobnie służyło celom magicznym, utrwaliło i zatrzymało przemijający czas.Te najstarsze, wyryte w skałach rysunki, zaliczane są do najdawniejszych zabytków sztuki Afryki. Film opowiada o oryginalnej, odmiennej od europejskiej sztuce koczowniczych ludów murzyńskich, zwracając uwagę na oryginalność ich rozwiązań, funkcjonalność i prostotę konstrukcji architektonicznych. Zaprezentowano m.in. trzcinowe, łatwo rozbieralne chaty, będące przykładem architektury znakomicie dostosowanej do miejscowych warunków, jak i potrzeb rybaków Bozo prowadzących na pół koczowniczy tryb życia. Przykładem sztuki plemion prowadzących osiadły tryb życia jest pokazana w filmie zbudowana z gliny i drewna wioska Dogonów. Cegła sformowana z gliny wymieszanej ze słomą służyła i nadal służy za budulec dominujący w strefie Sachelu. Przy użyciu tego surowca zbudowano prezentowany w filmie meczet. Pokazano wyroby afrykańskiego rzemiosła, zdobione przedmioty codziennego użytku m.in. popularne naczynia z tykw, zdobione ornamentami geometrycznymi i roślinnymi. Zaprezentowano wyroby garncarskie, dzieła tkackie, a także dzieła snycerskie i wyroby kowalskie zdobione wizerunkami plemiennych przodków. Pokazano rzeźbę Czarnego Lądu, dla której inspiracja był kult przodków. Wizerunek przodków ma zjednać przychylność duchów, chroniąc żyjących przed złymi mocami. Każda z grup plemiennych wykształciła własny, rozpoznawalny przez rzeczoznawców niepowtarzalny styl rzeźby i afrykańskiej maski kultowej używanej podczas tańców wykonywanych w takcie magicznych obrzędów i świąt plemiennych. Komentarz: Jerzy Bezkowski. Konsultacja: Jan Krzysztof Makulski
[opis dystrybutora]