„Teraz ja” to debiut fabularny Anny Jadowskiej, reżysera niezależnej produkcji „Dotknij mnie” (we współpracy z Ewą Stankiewicz) oraz filmu dyplomowego „Korytarz”. „Teraz ja” to zdobywca nagrody w kategorii Najlepszy Debiut Reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w roku 2005. Debiut Anny Jadowskiej został zaprezentowany w Konkursie Międzynarodowym ("Nowe Filmy, Nowi Reżyserzy") Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego (2005). Film będzie również prezentowany na tegorocznym XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie (2006) w sekcji „Perspektywy”. Anna Jadowska w roku 2005 została nominowana do Paszportu Polityki w kategorii „Film”. Pewnego dnia Hanka porzuca uporządkowane życie, dom i męża, choć sama właściwie nie wie, dlaczego to robi. Podróżuje po Polsce autostopem spotykając całą galerię postaci niespełnionych i nieszczęśliwych. To odbicie jej wnętrza, tego, co sama nosi w sobie, przed czym ucieka. Jej partner zaczyna poszukiwania. Każde z nich odbywa własną podróż: ona – uciekając od niego, on – próbując ją odnaleźć. Lekcja życia trwa. Jak wiele Paweł i Hanka z niej zrozumieją? Wiemy, że coś ich łączyło. Czy było na tyle silne, by sprawić, że do siebie wrócą?
PRASA O FILMIE
„(…) „Teraz ja” zachwyca autentyzmem: Jadowska znakomicie prowadzi aktorów i amatorów, ma rzadkie dziś ucho do dialogów, ich melodii i rytmu. Równie ważny jak główna historia jest tu drugi plan - pełen równoległych historii, krwistych, śmieszno-tragicznych, ale nigdy karykaturalnych postaci (…). Ta mroczna, a jednocześnie błyskotliwie zabawna opowieść dowodzi, co Jadowska może dać dzisiejszemu polskiemu kinu: powiew świeżości.” Paweł T. Felis Gazeta Wyborcza „Nagrodzona za debiutanckie "Teraz ja" Anna Jadowska to niewątpliwie artystka interesująca i wrażliwa.” Barbara Hollender Rzeczpospolita „Wiele kapitalnie zaobserwowanych w naszej rzeczywistości scen twórczo wykorzystała Anna Jadowska, wyróżniona nagrodą za debiut dla rewelacyjnego filmu „Teraz ja.” Anna Kilian Życie Warszawy „Anna Jadowska w filmie „Teraz ja” opowiedziała o ludziach poddających swój związek „próbie drogi”. Można zaobserwować ciągły rozwój reżyserki”. Lech Kurpiewski Newsweek „Jadowska jest wyjątkowo czujną obserwatorką rzeczywistości. (…) Potrafi pisać – dialogi są błyskotliwe i zaskakująco prawdziwe.” Małgorzata Sadowska Przekrój
ANNA JADOWSKA O FILMIE
POMYSŁ NA SCENARIUSZ Pomysł dojrzewał we mnie długo i przechodził przez różne etapy, na początku pojawiła się uciekająca Hanka i parę scen, które wydarzają się jej w podróży. Pierwsza scena, która w całości pojawiła mi się nie wiadomo skąd to scena z młodym chłopakiem w barze, potem przychodziły kolejne. Intrygowało mnie jak to jest zostawić wszystko, zerwać wszystkie kontakty i przyglądać się na nowo rzeczywistości. Nad wstępnie opracowaną historią zaczęłam pracować w szkole Wajdy, musiałam swoje wyobrażenia na temat tego, co chcę opowiedzieć, zrewidować z opiniami innych ludzi, wybrać z różnych rad to, co dla mnie najlepsze. Scenariusz powstał na międzynarodowych warsztatach Ekran. Nie były to jednak warsztaty w szkolnym rozumieniu tego słowa. Bardziej spotkania z różnymi autorytetami w dziedzinie reżyserii: z Andrzejem Wajdą, Wojciechem Marczewskim, Agnieszką Holland. Mogłam z nimi dyskutować, radzić się, konsultować swoje pomysły, ale niczego mi nie narzucano. Warsztaty dały mi też możliwość wypróbowania aktorów. W ten sposób wybrałam Agnieszkę Warchulską, która gra u mnie główną rolę. PRACA NAD SCENARIUSZEM Podczas prac nad scenariuszem skontaktowałam się z Fundacją Itaka, gdzie opowiedziano mi jakie są najczęściej powody ucieczek z domu dorosłych osób, w Polsce na pozostawienie rodziny bez słowa wytłumaczenie decydują się najczęściej mężczyźni, to oni wychodzą po przysłowiową paczkę papierosów i nie wracają. Powody są różne, często obok oficjalnego życia prowadzą jeszcze drugie i to właśnie do niego uciekają. Kobiety znikają bez słowa rzadziej, ale takie sytuacje również się zdarzają. Już po zakończeniu pisania scenariusza dowiedziałam się o kobiecie, która podczas wakacji leżała z mężem na Bałtykiem, powiedziała mu tylko, że pójdzie na chwilę do kiosku i znikła, znaleziono ją po pięciu latach w Maroko. TYTUŁ Kiedyś przeglądając jakąś prasę kobiecą trafiłam na krótką notatkę, zatytułowaną właśnie "teraz ja" . Była to krótka porada dla sfrustrowanych kobiet, brzmiała mniej więcej tak" jeśli nie radzisz sobie ze swoim życiem, jeśli przestałaś słyszeć swój wewnętrzny głos, weź swój kalendarz znajdź najbliższe wolne popołudnie i wpisz tam "teraz ja". Tego dnia wyjdź na miasto i czekaj co się przydarzy." Wyobraziłam sobie, co by się stało gdyby któraś kobieta potraktowała to serio, i tytuł zapadł mi w pamięć. Teraz ja to trudna do zrealizowania idea. PRACA Z AKTORAMI Podczas warsztatów w szkole Wajdy zaprosiłam Agnieszkę Warchulską do realizacji jednej ze scen, przyszła ubrana dokładnie tak jak wygląda w filmie. Po tych zdjęciach moja bohaterka otrzymała fizyczność, i mimo tego, że różne wypadki spowodowały, że nie mogłam zacząć zdjęć w ustalonym terminie, bo Agnieszka miała inne zobowiązania, szukałam nawet innej aktorki, ale nie udało mi się znaleźć już innej Hanki. Podczas zdjęć miałam całkowitą pewność, że to co Agnieszka proponuje jest w zgodzie z moim wyobrażeniem. Nie mam gotowej recepty na pracę z aktorem, myślę, że jest to bardzo indywidualna rzecz, że są to po prostu kolejne spotkania z człowiekiem, i trzeba tego człowieka trochę posłuchać i poczuć, żeby móc sprowokować go do różnych sytuacji, dlatego lubię pracować z aktorami, których znam, scena z Ewą Szykulską jest napisana specjalnie dla niej. Wcześniej pracowałam też z Hanią Piaseczną i Pawłem Królikowskim. Przy okazji filmu udało mi się też spotkać z niesamowitymi ludźmi, zjawiskową Elą Grucą, która prosi o pierścionek i Maćkiem Marczewskim, który gra rolę zostawionego Pawła. Wszyscy oni włożyli wiele swojej energii w ten film. Praca reżysera, myślę, jest dosyć wampiryczna, bo polega na wyciąganiu z aktorów tego, co w nich najlepsze. ZDJĘCIA To były specyficzne zdjęcia i specyficzny sposób obserwowania rzeczywistości. W tym filmie bardzo ważna jest atmosfera. Dużo zdjęć powstało w nocy. Zastosowane zostało nieklasyczne kadrowanie i nieklasyczne ujęcia. Zdjęcia do filmu odbywały się w okolicach Łodzi, między innymi w Tomaszowie Mazowieckim nad zalewem Sulejowskim. Kilka razy, kiedy kręciliśmy zdjęcia z Agnieszką Warchulską zatrzymującą autostop, kilkakrotnie zdarzało się, że samochody zatrzymywały się i zabierały nam aktorkę. Agnieszka wiedząc, że kręcimy i nie chcąc przerywać ujęcia, wsiadała, odjeżdżała kawałeczek i tłumaczyła zdziwionemu kierowcy, że kręcimy film i żeby wysadził ją po kilku metrach. Scena dansingu była kręcona pod Łodzią w Łagiewnikach, w ośrodku wypoczynkowym „Prząśniczka”. Nasz kierownik produkcji odbierał Elę Grucę z dworca w Łodzi, spóźnił się trochę a nigdy wcześniej jej nie widział. Kiedy Ela zobaczyła, że na peron wchodzi jakiś człowiek i nerwowo się rozgląda, od razu do niego podeszła, popatrzyła głęboko w oczy i powiedziała, "Dziubuś kupisz mi ten pierścionek?" Kierownik produkcji chciał uciekać bo niestety, co się okazało, nie doczytał scenariusza. Ostatni dzień zdjęciowy to były sceny w kostnicy w Tomaszowie Mazowieckim, zaczęliśmy zdjęcia od porannej sceny kiedy Paweł idzie z jakimś mężczyzną wzdłuż torów. Wcześniej wybraliśmy to miejsce. Kiedy przyjechaliśmy tam okazało się, że robotnicy czyszczą wagony wielkimi młotami i tworzy to niesamowitą muzykę. To był prezent od wielkiego reżysera. DEBIUT - NIE DEBIUT Wszystkie poprzednie moje filmy były krótkometrażowymi etiudami szkolnymi, z kolei „Dotknij mnie" został zrealizowany samodzielnie, to film niezależny. To trochę inna szuflada. „Teraz ja" jest moim pierwszym profesjonalnym filmem - zrealizowanym przez fachową ekipę, przy większym nakładzie środków, pod opieką producenta. DLACZEGO FILM DROGI Podróż i oderwanie od dotychczasowych warunków powoduje, że Hanka w sposób pełny i rzeczywisty doświadcza spotkań z ludźmi. Dostrzega rzeczy, sytuacje, których sama wcześniej nie była świadoma. Nie są to fundamentalne i przełomowe prawdy o rzeczywistości, ale drobne i ważne rzeczy, które budują codzienność. I które decydują o nastawieniu do życia. Prawda, którą Hanka odkrywa w podróży, nie ułatwi jej życia, ale pozwoli na popełnianie błędów, szukanie, niepewności, pozwoli na zadawanie pytań. To, przed czym Hanka ucieka, to nie tylko życie z Pawłem, jej partnerem, ale również, a może przede wszystkim czas. 30-tolatkowie po raz pierwszy uzmysławiają sobie, że coś im ucieka, że nie mogą już zostać pilotami boeinga, że decyzje, które wcześniej podjęli - teraz mają swoje konsekwencje. Podróż uzmysławia Hance, jak ważne jest doświadczanie teraźniejszości, umiejętność bycia tu i teraz i cieszenia się z rzeczy drobnych. Nie wracanie do tego, co było ani też nie wymyślanie tego, co stać się może, bo i tak wszystko, co się w rezultacie wydarza przekracza nasze pojęcie o rzeczywistości.
MUZYKA
W sferze muzycznej „Teraz ja” ważną rolę odegrały utwory grupy Skalpel. Skalpel to duet, który tworzą Marcin Cichy i Igor Pudło. W 2004 roku ukazała się ich debiutancka płyta, a w marcu 2005 na rynek trafił drugi krążek – „1958 Breaks". Jego płyty poza Polską wydaje londyńska wytwórnia Ninja Tune. W twórczości duetu słychać jazz, jak również elementy hip-hopu i elektroniki. Debiutancki album – „Skalpel" - był nominowany do BBC – Gilles Peterson Worldwide Music Awards 2004, obok Björk, hiphopowych producentów N.E.R.D (Justin Timberlake, Snoop Dogg) i drum’n bassowego klasyka Roni Size’a. Marcin Cichy i Igor Pudło są stałymi współpracownikami słynnej audycji duetu Coldcut „Solid Steel", prezentowanej w Londynie od ponad 10 lat, a oznacza to, że Skalpel dołączył już do muzycznej ligi światowej. Spis utworów wykorzystanych w filmie: „High” w wykonaniu zespołu Skalpel Muzyka i słowa: Igor Pudlo & Marcin Cichy Lecensed courtesy of Nina Tune „Aspohodel” w wykonaniu zespołu Skalpel Muzyka i słowa: Igor Pudlo & Marcin Cichy Lecensed courtesy of Nina Tune „Together” w wykonaniu zespołu Skalpel Muzyka i słowa: Igor Pudlo & Marcin Cichy Lecensed courtesy of Nina Tune „1958” w wykonaniu zespołu Skalpel Muzyka i słowa: Igor Pudlo & Marcin Cichy Lecensed courtesy of Nina Tune „Song for Alexandra” muzyka i wykonanie: Something Like Elvis Z albumu Cigarette Smoke Phantom Post Post Records „Mastershot muzyka”, słowa i wykonanie: Something Like Elvis Z albumu Cigarette Smoke Phantom Post Post Records „Huragan” w wykonaniu Fisza Z albumu „Polepione dźwięki” Asfalt records ( c ) 2000 „Głucha noc” muzyka, słowa i wykonanie: Peja i Slums Attack Z albumu „Na legalu?” T 1 Teraz „Czarownica” muzyka: Z. Nikodemski, słowa: A. Adamiak, A. Senar - w wykonaniu zespołu Rezerwat „Allen territory” – Piotr Jurczak – 2004 „Ne Tiempre La Mas y Ni” kompozycja i aranżacja: Jusso Kujala „Ty albo żadna” muzyka: J. Petersburski, słowa J. Szmaragd, w wykonaniu zespołu Kult z albumu „Tata 2” SP Records „Pamiętam twoje oczy”, muzyka: Z. Karasiński, słowa: T. Stach, wykonanie: Mieczysław Fogg Wykorzystano nagranie – Polskie Nagrania Sp. z o.o. „Julia i ja” muzyka: M. Trojan, słowa: B. Olewicz, wykonanie: Zdzisława Sośnicka, z albumu: „Kochać znaczy żyć – Złota kolekcja 2000” „Wielka dama tańczy sama” muzyka J. Kukulski, słowa: M. Komorowska, wykonanie: Anna Jantar Agencja Artystyczna MTJ
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.